Iemand ervaring met het laseren van ogen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Iemand ervaring met het laseren van ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 12:34

Steeds meer mensen in mijn kennissen kring hebben zich aan de ogen laten laseren.
Het kost een flinke duit (iets van fl. 9.600,00) maar dan ben je wel van je bril af!
En aangezien ik toch wel elke 2 jaar een nieuwe bril nodig heb...

Toch vind ik dat gepiel aan je ogen een eng idee,
ik hoor alleen maar positieve verhalen, maar aarzel toch wat.
*toch geen bikkel*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 12:53

Bij de vriend van een manegevriendin van me is het gedaan. En hij is er heel positife over. Het is al een paar jaar geleden gebeurt en ik heb hem nog nooit met een bril op gezien.
Waar ik stage liep was een man die al 15 jaar geleden de 1e Nederlander was met gelaserde ogen en bij hem was ook nog alles in orde.
Ik zou het ook heel graag willen maar bij mij is het helaas niet mogelijk (zou ik nog steeds een bril moeten hebben Frusty ).
In Belgie is het trouwens veel goedkoper (ik dacht 3000 gulden per oog een paar jaar geleden, die vriend van die managevriendin heeft het in Belgie laten doen).

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 13:01

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Een paar jaar geleden liep je nog het risico dat door de laserbehandeling je minogen in plusogen veranderde, dus toen wilde ik het niet.

Dit staat op de volgende website http://www.excimerlasercentrum.nl/paginas/Excimer.html

Hoe werkt de Excimer Laser?
Laserstralen kunnen zeer kleine deeltjes van het lichaamsweefsel verdampen. Zo is het mogelijk om een duizendste millimeter van het hoornvlies te verwijderen. Er verdwijnt zo een circelvormig laagje van het hoornvlies met een dikte tot 0,05 millimeter - afhankelijk van de benodigde correctie-en een doorsnede van 5 à 6 millimeter. De laserstralen worden door een computer gestuurd om uiteindelijk de kromming van het hoornvlies zeer nauwkeurig te veranderen, met als doel dat de binnenkomende lichtstralen weer op één punt op het netvlies samenkomen.
De behandeling met de Excimer Laser gebeurt poliklinisch, waarbij het oog wordt verdoofd met druppels (plaatselijke verdoving). Het te behandelen oog wordt opengehouden met behulp van een ooglidhouder, terwijl het andere oog wordt afgedekt. Er volgt eerst een proefbehandeling, om u vast te laten wennen aan het geluid van de laser. Hierna wordt de oppervlakkige laag van het oog (epitheel) verwijderd om de laserstralen op de diepere laag te kunnen laten werken.Dit duurt niet langer dan ± 30 seconden en dankzij de oogdruppels is het volkomen pijnloos. Direct daarna wordt zalf en eventueel een oogverband aangebracht.
Nacontroles vinden plaats na 1 maand, 3 maanden, na 6 maanden en na een jaar. Het oog heeft tijd nodig te genezen. Drie tot zes maanden na de behandelijng is het oog in een stabiele situatie en kan het resultaat van de behandeling beoordeeld worden.

Kosten
Behandeling met de Excimer Laser: EUR 1.800,- per oog.


Ik weet het niet hoor, als ik dan lees, er is eerst een proefbehandeling om u aan het geluid van de laser te laten wennen.
Brrrr, ik ben denk ik ook niet zo.n bikkel Huilen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 13:03

Ik moet zowiezo eerst kijken of het bij mij wel kan,
daar schijnt een onderzoek aan vooraf te gaan wat zo'n 5 uur in beslag neemt en waar je fl. 250,00 gulden voor kwijt bent.

Ik denk dat België voor mij geen optie is,
ik vind het onverantwoord om naderhand zelf terug te rijden en wil niet iemand anders opzadelen met een retourtje België.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 13:08

Ik lees net dat je na zo'n vooronderzoek niet eens zelf naar huis MAG rijden.
Het schijnt dat je na het het vooronderzoek ruim een dag lang minder goed ziet dan anders.

Toch lijkt het me wel lekker om zonder bril te leven. 's-morgens gewoon opstaan zonder eerst op je nachtkastje te moeten graaien naar je bril die zoals gewoonlijk door de kat weer op de grond is gegooid Haha!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 13:11

een kennis van ons doet dat ook, Maar moet dat 1 keer per zoveel jaar doen ofzo, haar ogen zijn geloof ik heel erg slecht.
Was er pas niet iets op tv daarover en dat die gene die dat had een of andere vage vlek bleef zien midden op het oog. of was dat nou weer niet met laseren Verward nou ja iig, lijkt het mij super eng (heb zelf ook lenzen) om mijn ogen te laten laseren. Straks ga je er op achter uit ofzo.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 13:34

Ik laat het ook doen. Ik heb het geld ervoor gekregen van mijn oma. Het is nu nog afwachten of mijn ogen nog steeds stil blijven staan qua sterkte.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 14:08

oke ik ben dus wel zo'n bikkel Haha! Haha!

ik heb het zo'n 3 maanden geleden laten doen, veel dingen die ik hier lees kloppen naar mijn ervaring niet, maar ik zal even het hele verhaal vertellen.

ik heb het zelf in alkmaar laten doen gewoon in het ziekenhuis, hier hebben ze 1 keer in de 2 weken een voorlichtingsavond, waar je geen geld voor hoeft te betalen en alles erg duidelijk word uitgelegd, als je hierna besluit dat je de operatie zou willen ondergaan kan je je inschrijven voor een vooronderzoek, dit kostte in mijn geval 150 gulden maar dit kan per ziekenhuis verschillen.
er bestaan 2 verschillende soorten ingrepen met de laserbehandeling, eentje waarbij ze je hoornvlies er afschrapen en dus helemaal moet terug groeien(het duurt bij deze methode langer voordat de pijn weg is en je een scherp zicht krijgt) en eentje waarbij ze je hoornvlies los snijden en dan omklappen.
ik heb de laatste behandeling ondergaan, welke behandeling je krijgt is afhankelijk van de dikte van je hoornvlies(of het dik genoeg is om los te snijden en om te klappen zonder verdere beschadigingen) en de sterkte van je afwijking(volgens mij was het vanaf -5 dat ze de laatste methode kiezen)
aangezien ik lenzen droeg moest ik voor het vooronderzoek eerst 2 weken met een bril lopen omdat lenzen je hoornvlies vervormen, het vooronderzoek neemt ongeveer anderhalf tot 2 uur in beslag, ze meten dan je netvliesspanning, de sterkte van je afwijking en maken soort foto's van je hoornvlies, je kan hierna gewoon naar huis rijden en je zicht is ook obsoluut niet slechter als normaal.
aangezien ik het vrij vervelend vond om met een bril op m'n neus te lopen heb ik gelijk de operatie gekoppeld aan m'n vooronderzoek zonder te weten of ik doorgelaten zou worden anders is de wachttijd tussen het onderzoek en de operatie zelf meestal 2 maanden bij mij was dat nu een week.
de kosten lagen bij mij zonder vooronderzoek op fl.8400,-, dat het goedkoper in belgie is kan ik me niet voor stellen, je zegt zelf al dat het een paar jaar geleden is en vorig jaar was de behandeling die ik heb ondergaan ook nog fl.7800,-, dus ik denk dat hier het verschil ligt.

bij de operatie zelf krijg je de verdovingsdruppels en eventueel een valiumpje tegen de spanning(die ik overigens niet genomen heb, hou niet zo van dat soort middelen), vervolgens mag je op een tafel liggen en gaan ze de oogklem bevestigen, ik vond de hele operatie niks voorstellen, maar die oogklem is het vervelendst aangezien ze je oog zover open gaan zetten dat het net geen pijn doet, daarna brengen ze een vacuumzuiger aan om te zorgen dat je je oog niet kan bewegen op het moment dat die vacuum zuigt valt je zicht ook weg, ze lieten mij niet wennen aan het geluid van de laser(is gewoon een soort zoem geluid), daarna snijden ze het flapje weg en als dat geslaagd is halen ze de vacuumzuiger weg en is je zicht weer terug, want de laser volgt je oog gewoon, bij het laseren ruik je een soort verbrandingsgeur(beetje zoals verbrand haar), daarna zie je ze het hoornvlies terug klappen en ze er een druppeltje opdoen.
ze zouden bij mij allebei de ogen gelijkertijd doen, maar het vacuumzuigen wou niet bij een oog en dat kunnen ze maar 3 keer proberen vandaar dat mijn andere oog 1 week later is gedaan.
het pijnlijkste van de operatie is de gevolgen van het vacuumzuigen aangezien daar vaak een paar bloedvaatjes van springen(rode vlekjes in je oog die je trouwens niet ziet want ze vallen buiten het zicht) en het branderige gevoel van de snede, maar dit voelde ik alleen even na het slapen aangezien m'n oog toen erg droog was, na het druppelen was het over.

je krijgt dan druppels mee en een plastic doorzichtig kapje op en word geadviseerd om eerst even een paar uur te slapen, wat in mijn geval wel lukte aangezien ik de nacht ervoor nauwelijks had geslapen van de stress Haha! .
de volgende dag gelijk op controle en de week erna ook en dan na 1 maand, 3 maanden, een half jaar en een jaar.
het uiteindelijk resultaat is pas echt te zien na een maand, maar ik zag dag twee al genoeg om de lettertjes op de tv te lezen en ik had -8, na nog een paar dagen kan je normaal functioneren, ik ben er al met al heel erg blij mij dat ik het gedaan heb en kan nog helemaal blij worden als ik sávonds bedenk dat ik m'n lenzen niet uit hoef te doen!!
ik raad het iedereen dus ook aan en probeer iig een vergoeding van je verzekering te krijgen ook als is deze kans vrij klein, want het is mij namelijk ook gelukt, gooi het gewoon op het feit dat tig jaren lang lenzen en brillen vergoeden veel duurder is(mijn brilglazen kostten al snel fl.600,-)

jeetje wat een verhaal is het geworden Bloos , als iemand nog vragen heeft, ask them Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 14:09

Yep mijn baas heeft het ook gedaan. Hij is er super tevreden mee Lovers .

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 15:41

ik heb lenzen, dat vind ik ok. Daar ben ik bikkelig genoeg voor, maar he tverhaal van anne heb ik geeneens gelezen... Brrrrr... vind verstandskiezen laten verwijderen zonder dat ik 100% weg ben al DOODENG... Neuh, lenzen zijn wmbt erg genoeg. Heb ook een hekel aan n bril, maar laseren.... *ieks* ik word echt al misselijk bij de gedachte! Misselijk

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 15:48

zoals het hier wordt beschreven.. vooral dat "omklappen van hoornvlies" blegh...

enerzijds zou ik het best willen om van dat prutsmuts met die lenzen af te zijn.. maar jah.. zoals het wordt beschreven, klinkt nie echt lekker Scheve mond

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:03

ik vond het verhaal ook vreselijk en had me voor de ingreep ook best wel druk gemaakt, maar het is achteraf zo mee gevallen, ze zijn per oog nog geen eens 5 minuten bezig, het stelt echt niks voor!

oh en laui, morgen worden m'n verstandskiezen weggesneden in het ziekenhuis onder plaatselijke verdoving, dit vind ik echter enger dan m'n ogen, ik haat de tandarts al laat staan dit *LOL* Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:55

Mijn vader heeft het laten doen en is heel tevreden, hij heeft geen bril meer nodig. En alles is door de verzekering vergoed!!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:44

Sjuimpje schreef:
Ik moet zowiezo eerst kijken of het bij mij wel kan,
daar schijnt een onderzoek aan vooraf te gaan wat zo'n 5 uur in beslag neemt en waar je fl. 250,00 gulden voor kwijt bent.


Mijn vader heeft het vorig jaar laten doen in Nijmegen. Hij is echt zeer tevreden hierover! Het vooronderzoek duurt maar een uurtje, en ik dacht dat het nog geen 100 gulden kostte.
Zelf naar huis rijden mag absoluut niet. De behandeling duurt maar een uurtje, en je staat zo weer op straat. Echt een fluitje van een cent!

Mijn vader heeft 1 dag veel pijn gehad (tja, hij was ook te koppig voor de pijnstillers hoor!) en daarna niet meer. Na zo'n 2/3 weken ging hij echt beter zien. Na 8 weken ofzo zag hij net zo goed als vroeger met bril op.

Ik denk dat ik het over een paar jaar ook ga doen, maar ik ben niet zo'n held in dat soort dingen.
Enige nadeel is, dat je later (op je 45ste ongeveer) kans hebt dat je een leesbril moet kopen. Dat komt omdat je ogen als je ouder wordt, meer '+' worden, dat hebben mensen met echt goede ogen dus ook vaak.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:08

Ik zit er de laatste tijd ook steeds vaker aan te denken. Ik heb namelijk aan m'n linkeroog -7 en rechteroog -6,5 Ik ben dus praktisch een beetje blind zonder bril Haha! Maar het blijft natuurlijk een operatie en er is altijd kans op littekenweefsel op het hoornvlies...Ik weet niet of ik de gedachte aan een operatie zo prettig vind.. Scheve mond en ik weet eigenlijk niet of het bij mij wel mogelijk zou zijn..Ik heb n.l. ook nog een hele rare cylindrische afwijking Verward

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:27

Ik zit er zelf ook wel eens aan te denken om mijn ogen te laten "laseren".
Wat mij tegenhoudt zijn 1) de kosten en 2) dat je je laat opereren voor je eigen gemak. Want zeg nou zelf, zo erg zijn die lenzen nu ook weer niet...Puur gemakzucht dus. En stel je toch eens voor dat jij een van die weinigen bent waar het mis mee gaat... Huilen
Kun je misschien helemaaaal geen lenzen meer in en moet je een bril, of nog erger: je ziet gewoon veel slechter dan voor de behandeling.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:32

anne21 schreef:
oh en laui, morgen worden m'n verstandskiezen weggesneden in het ziekenhuis onder plaatselijke verdoving, dit vind ik echter enger dan m'n ogen, ik haat de tandarts al laat staan dit *LOL* Haha!


Beetje off topic maar goed: ik was voor de eerste keer superzenuwachtig (wist t pas 2 dgn van te voren) en voor de 2e keer nu ook wel een beetje. Vooral de napijn (nabezwaren heet dat dan) is niet zo leuk. Je eet veel slechter, je krijgt je kaken niet van elkaar etc, maar je ZIET het niet. Ik denk ook niet dat je t ziet als ze aan je ogen zitten, maar het idee alleen al... Ik zou gek worden!
Ik moet donderdag overigens voor de 2 laatste kiezen, dat zal wel loslopen. Ik haal gewoon diep adem, laat ze weer een groen doekie over mijn ogen doen en doe mijn mond wagenwijd open. Bij mij waren ze in totaal 5 min bezig, en deze 2 zitten zowat t zelfde als de andere, dus dat overleef ik wel weer. Bovendien wil ik echt van die kiezen af, heb ik dat gez**k ook niet meer! Is trouwens ook eigen gemak, maar het scheelt wel in cariës (in mijn geval) en ontstekingen. Die ogen overleven met lenzen ook wel...

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:08

Silvia schreef:
2) dat je je laat opereren voor je eigen gemak. Want zeg nou zelf, zo erg zijn die lenzen nu ook weer niet...Puur gemakzucht dus. .

ik ben het hier helemaal mee eens, maar helaas verdragen mijn ogen dus heel slecht lenzen en mocht ik ze eigenlijk maar 8 uur op een dag in, een bril vind ik vreselijk dus voor mij was de operatie wel een echte uitkomst!

oh en missy_m ik had ook een een cylindrische afwijking en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, dit kunnen ze ook gewoon corrigeren!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 12:14

Silvia schreef:
Wat mij tegenhoudt zijn
1) de kosten en
2) dat je je laat opereren voor je eigen gemak. Want zeg nou zelf, zo erg zijn die lenzen nu ook weer niet...Puur gemakzucht dus.


1) de kosten haal ik er in een aantal jaren weer uit, aangezien mijn glazen dermate duur zijn...
2) ik verdraag helaas geen lenzen en heb wel last van mijn bril, dat ding knelt vaak achter mijn oren, verder zit hij 9 van de 10 keer scheef omdat ik weer een aanvarig met een paard heb gehad.
Als ik 's winters met mijn paard flink aan het trainen ben zie ik geen hol meer door zijn damp.
En ook beslaat hij als ik van binnen naar buiten en andersom loop.
Verder vind ik het eigenlijk helemaal niet leuk om een bril te hebben...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:33

Sjuimpje.. ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje. Allereerst vind ik ook de kosten erg hoog, maar ja, als ik dat vergelijk met de kosten die ik aan lenzen en/of bril kwijt ben.. zal ik toch zeker goedkoper uit zijn met zo'n operatie. Ik heb zeer gevoelige ogen en ben behoorlijk allergisch overal voor. Qua bril moet ik altijd speciale glazen hebben, i.v.m. bepaalde stoffen die er in glazen zitten. Voor de glazen alleen ben ik zowiezo al een bedrag van rond de 900,- kwijt. Daar komt bij dat ik een bril hoogst irritant vind. Wat lenzen betreft, het ene moment verdragen mijn ogen ze heel erg goed, het andere moment wat minder. Maar helaas.. ik moet volgens mij toch eerst een loterij winnen wil ik me kunnen laten opereren.

Maar.. ik hoop toch dat ik die win Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:32

Ik denk er nou ook over na. Ik ben 18, en het sparen duurt toch nog een tijdje, maar goed, ga na dit schooljaar toch aan het werk.

De oogarts bij ons, raadde het af. Als je min bent, kan je zo over op de plus gaan. en volgens haar zou je nog een extra (lees)bril erbij moeten hebben.

Het lijkt me geweldig, om met bril, ziekenhuis binnen te lopen, en zonder bril eruit te gaan!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:02

Sjuimpje, je ogen moeten minimaal 2 jaar stabiel zijn en omdat jij iedere 2 jaar een nieuwe bril nodig hebt, vraag ik me af of je ervoor in aanmerking komt.

Ik ga zelf nog steeds achteruit Huilen en zit al op -11.
Toch zou ik het nog niet doen, omdat ik me afvraag hoe de behandeling zich houdt op lange termijn. En dan praat ik niet over 15 jaar maar echt over 30 jaar.
Ik ben nog steeds blij dat ik met lenzen prima kan zien en dat wil ik graag zo houden....

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:12

Tja Sjuimpje, als je niet tegen lenzen kunt is de keus snel gemaakt!
Laseren dus! Ik moet er ook absoluut niet aan denken dat ik hele dagen een bril op moet. Ik word knettergek van zo'n ding en met paardrijden is het inderdaad een ramp.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 09:37

Iemand die ik ken heeft het ook gedaan en is er erg positief over. Als ik het geld had en het werd nog slechter met mijn ogen, liet ik het doen. Niet dat ik nu met een bril loop, maar het zou bij mij zeker wel kunnen. Vraag de hengstenshowgangers... Ik zie echt niets ver weg... Haha!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 11:41

Een klasgenoot van mij (op me vorige school) had haar oog laten tatoeëren, ze was aan 1 kant blind, die was dus grijs, maar het andere oog was donkerbruin, niet zo'n leuk gezicht dus.
Zij had in een blad een artikel gelezen over het laten tatoeëren van ogen, en dat heeft ze bij het ziekenhuis nagevraagd.

Zij kwam daarna niet meer vaak op school, maar als ze op school was zag je wel dat het stukje bij beetje bruiner werdt.
Ze heeft ong. 7 behandelingen gehad en na een jaar had ze een heel mooi bruin oog!
Wat ze wel niet allemaal uitvinden,...