Iemand verstand van antiek???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Iemand verstand van antiek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:00

Ik heb van mijn oma een schattige secretaire gekregen die zij altidj thui had staan. Nu ik ga verhuizen kan ik hem prima kwijt dus gaat ie mooi met mij mee Lachen

Hij is alleen een beetje beschadigd. Ik had al leuk het plan om het ding te verven - tot ik goed keek en zag dat het hout helemaal fineer is met inleg enzo, toen vond ik verven wel een beetje zonde. Bloos Maar het schrijfblad heeft een lelijke plek dus heb ik dat paneel eraf geschroefd en meegenomen naar de meubelzaak om te vragen welke lak ik het beste kon gebruiken.

Kreeg ik van die vent toch op mijn donder! Een super mooi oud fineerkastje moet je nooit zelf opknappen, alleen door een antiquair!! En VERVEN al helemááál niet!!! Vervolgens vroeg ie of hij hem anders hebben mocht dan kreeg ik wel een ander kastje van 'm. Haha! Mooi niet dus. Maargoed, ik ben nu toch eens even aan het nazoeken wat voor soort kastje het is, hoe oud, hoeveel waard evt en wat het zou kosten om het op te laten knappen.

Iemand enig idee?
Hier is ie; in het echt ies lichter van kleur:
Afbeelding

Close-up van het blad: Onderin zit de beschadiging die ik graag weg wil hebben. Meer foto's op verzoek!
Afbeelding
[edit] Foto's vervangen door link
Oscar [/edit]
Laatst bijgewerkt door Laura op 22-07-04 15:17, in het totaal 5 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:04

misschien moet je je foto's even verkleinen...... Dan kan ik het kastje zien ipv de houtvezels Haha! Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:14

Laura, ik heb je foto's even vervangen door een link omdat ze wel erg groot waren (ware grootte ? Knipoog *LOL*)
Als je de foto's opnieuw wilt plaatsen dan kan dat uiteraard, graag even de max. grootte van 480 x 640 pixels in gedachten houden Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:17

Zo beter? Haha! Was een beetje aan het prusten met de digi, mijn zusjes webdomein en de verkleinmachine maar nu heb ik ze geloof ik Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:25

jep Haha!
Die vochtplek bedoel je? Da's inderdaad jammer.
Verder is het een mooi kastje maar waarde e.d. zou ik echt niet weten.
Dat weet een goede antiquair wel.
Die inleg kan je laten vervangen, was pas op TV hoe ze dat doen.
Je moet echt bij een meubelmaker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:32

Ik zal na dit weekend mijn zwager eens vragen, hij is nu op vakantie.
Hij heeft een antiekhandel gehad en kent de 'ins en outs' van het restaureren.
Zal ik gelijk eens vragen wat het waard is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 22:28

Ah super als je dat wil doen!! Ik vind het heel interessant en ben op het internet gaan zoeken wat voor stijl het is, maarik zag door de bomen het bos niet meer wbt antieksites!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 01:41

Ik weet niet veel van antiek af, behalve dat ik van mijn moeder heb geleerd dat je het moet koesteren Cool .
Najah, veel interreseert het mij nog steeds niet.

Maar toen je het over schilderen kreeg, gingen mijn nekharen al wel overeind staan (he, heeft mijn moeder me toch wat bijgebracht Cool ).
En toen ik die reactie van die man las, gaf ik hem ook groot gelijk.
Ik weet niet hoe hij het gebracht heeft, misschien kon dat wel netter, maar ik ben het met hem eens dat het dood en doodzonde is (en toen had ik de foto's nog niet eens gezien, toen ik de foto's had gezien was ik het er helemaal mee eens, ontzettend mooi kastje naar mijn mening).

Misschien hecht je er zelf niet zo veel waarde aan (financieel/emotioneel), maar aan antiek kan echt heel veel waarde zitten (en dan doel ik vooral op het financiele vlak), als je het schildert, is dat helemaal over.
Ook als je er zelf wat aan verandert, daalt het diep tot eventueel niks meer waard zijnde.
Een antiquair kost misschien dan wel wat, je behoudt de waarde dan wel.
Antiek is vaak een erfstuk, daarom vaak emotionele waarde, maar vaak ook een goede financiele waarde.
Als je hem nu verft, schat je het eigenlijk niet op waarde.
Dan kan je hem net zo goed verkopen Knipoog , verdien je er nog wat aan.
En ook al ben je nog niet van plan om het kastje nu te verkopen, als je later toch van mening veranderd, kun je je dan wel voor de kop slaan bij wijze van, als je hem geverfd zou hebben, want hij is dan weinig tot niks meer waard, iig niet meer als een ander normaal niet-antiek kastje.

Nee, zonder gekheid (ik had al begrepen dat je hem niet weg wou doen en tot inkeer bent gekomen wat betreft het verfen Haha! ), ik kan niet goed zien wat voor beschadiging je bedoeld?
Die ronde vlek onderaan links op de laatste foto?
Die is idd niet mooi, maar een antiquair Cool kan er vast wel wat van maken.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 02:11

Mijn papa is antiquair en tevens taxateur Lachen
Ik heb hem een mail gestuurd, of hij er iets over kan zeggen.

Reken jezelf niet te rijk ondertussen Haha!
De antiekbusiness ligt op zijn gat.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 02:30

Een buik (door de bolling noemen ze dat zo) secretaire kan veel waard zijn!
Er staan dat soort kasten te koop voor een paar duizend euro.
Zeker nooit over schilderen.
Het is een prachtig ding! OK dan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:29

DAt is een heel duur ding, en het is het zeker waard om er geld tegenaan te gooien om het goed op te laten knappen. Begin er inderdaad niet zelf aan. En die vent niets laten "hebben", tenzij hij iets heeft wat werkelijk de moeite waard is.

Wees er zuinig op, want die dingen zijn best wat waard, en die worden in de toekomst alleen maar meer waard.
lies schreef:
Mijn papa is antiquair en tevens taxateur Lachen
Ik heb hem een mail gestuurd, of hij er iets over kan zeggen.

Reken jezelf niet te rijk ondertussen Haha!
De antiekbusiness ligt op zijn gat.


JIPPIEIEIEIE!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben gek op antiek!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 17:37

Ja inderdaad, ik ben helemaal tot inkeer gekomen wbt schilderen Knipoog en waardeer het vakwerk steeds meer Haha!
Chrystak-gek: idd, de ronde zwarte vochtvlek op de onderkant. Tevens is het schuiflaatje geschaafd en op de bovenkant van het kastje zitten wat vochtplekken.

Lies (Lis? Waarom heb jij in hemelsnaam je naam veranderd? *LOL* ) ik ben benieuwd wat je vader er van zegt!

Ik ben niet van plan hem te verkopen overigens, eventueel wel opknappen (als dat het waard is en niet al te prijzig)

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:37

Laura schreef:
Lies (Lis? Waarom heb jij in hemelsnaam je naam veranderd? *LOL* )


Niet goed? Verdrietig

Oké, ik was er al bang voor (heb inmiddels ook wel een klein beetje kijk op antiek Haha! ). Mijn vader denkt dat het een kopie is uit de jaren '40 of '50. Niet antiek dus. De stijl is Nederlands, deze secretaires (origineel) komen uit de 19e eeuw. De waarde van de jouwe ligt nu op zo'n 200 Euro (een aantal jaar geleden nog wel zo'n 4 tot 500 euro, maar het is allemaal niets meer momenteel).

Mocht hij het verkeerd zien (moeilijk vanaf een foto natuurlijk en 63 jaar oud Tong uitsteken (mijn vader dus)) en is het géén kopie en dus een echte antieke Ned. secretaire, dan is hij veel geld waard. Even het tafelblad (vanwege de houtsoort) plus de foto's meenemen naar een echte kenner en hij kan het je vertellen. Zeg er wel duidelijk bij dat je het niet wilt verkopen, want anders haalt hij er de helft van de waarde af

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:53

Bureau is van notenhout met ingelegd wortelnoten is ongeveer van 1880 waarde ca. € 2000- 2500,- laten restaureren door vakman kan door stukje uitsnijden en nieuw stukje fineer erin daarna politoeren.
Zeker niet schilderen dan heeft het geen enkele waarde meer!!!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:21

Laura schreef:
Ja inderdaad, ik ben helemaal tot inkeer gekomen wbt schilderen Knipoog en waardeer het vakwerk steeds meer Haha!
Chrystak-gek: idd, de ronde zwarte vochtvlek op de onderkant. Tevens is het schuiflaatje geschaafd en op de bovenkant van het kastje zitten wat vochtplekken.


Kleine beschadigingen kan je min of meer wegwerken/dichtmaken met een met een bepaald type was (Graaft in geheugen naar de naam van dat spul Verward ). We hebben hier een kast staan (eiken met mahoniefineer) waarbij dat gebeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:34

Geen antieke nederlandse secreataire helaas. Wel een mooi stukje vakwerk. Kopie uit de jaren 40-50 kan heel goed kloppen al denk ik dat het wel eens een jaren '30 kopie zou kunnen zijn [voor oorlogs].
Een antieke secretaire heeft het schrijfblad ingelegd met goud-leer. Hier zit een soort van geperst karton in, Heel praktisch en lang niet zo duur. Verder zijn de scharnieren machinaal gemaakt.
Als je er niet zo van houdt mag je hem van mij best overschilderen. Ik zat te denken aan ivoor met wat details in goudverf en misschien een sjablonering op de buik. Zo maak je zo'n klassieke vorm toch weer een beetje trendy.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 23:35

Hihi € 200 of €2000 scheelt nogal natuurlijk Knipoog
Ik heb nog wel meer foto's als een van jullie daar nog naar wil kijken voor verdere beeldvorming? Wel interessant dit Haha!
Het groene in het schrijfblad is vilt, volgens de man van de Decorette waarschijnlijk niet origineel. In het blad is een soort stuk uitgesneden waarin vervolgens het vilt geplakt is.
Jippie, aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik vrees dat mijn ouders een rolberoerte krijgen dus heb ik heb maar besloten niks te schilderen of zelf mee te prutsen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:44

Ik denk daar erg praktisch over: als je naar een duur ding moet kijken dat je niet mooi vind heb je er alleen maar ergernis van. Dan kun je beter het geld opstrijken. En als je de herinnering belangrijk vind kun je zo'n ding ook nog aanpassen aan je eigen smaak.
Het is wel een meubelstuk dat een dominantie positie in je huis inneemt Haha!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:46

Laura, staat er niets op? Aan de achterkant bijv?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 23:51

Kan ik nu even niet bekijken, t ding staat bij mijn ouders. Zal het morgen even nagaan. Ik vond net wel een bureautje op internet dat er sprekend op lijkt!!
http://www.voorhuis.nl/kena/Producten/B ... l_aanb.htm zie nummero 10. Daar staat bij:
Citaat:
Zeer fraai wortelnoten bureau. In Nederland gemaakt omstreeks 1900 naar goed 18e eeuws voorbeeld. Heel mooi getrapt interieur met ‘keldertje’

Euro 5.350,=

Afbeelding

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:11

Laura schreef:
Kan ik nu even niet bekijken, t ding staat bij mijn ouders. Zal het morgen even nagaan. Ik vond net wel een bureautje op internet dat er sprekend op lijkt!!
http://www.voorhuis.nl/kena/Producten/B ... l_aanb.htm zie nummero 10. Daar staat bij:
[image]


Euro 5.350,= Bloos! Geld, geld!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 00:26


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:49

Het probleem met kopieen is dat ze nogal op het origineel lijken Haha!
Maar serieus, je kan er zo achter komen, door het bureaublad mee te nemen naar de plaatselijke antiekboer. Aan de plaatsoort is te zien of het antiek is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:01

Op de achterkant zit een papiertje met een schild met daarin HH initioalen en de tekst
12/12/64 en Secretaire 14C
Helpt dat iets? Lachen

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:27

Hmmm... is 12/12/64 niet de datum waar dat ding vandaan komt?
En 14C het jaar waar het van originele vandaan komt? 14e eeuw dus... Misschien wil het zeggen dat het een namaak is, gemaakt in '64 van een origineel uit de 14e eeuw...