Mensen opgepakt vanwege het plannen van aanslagen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Mensen opgepakt vanwege het plannen van aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 18:29

Mijn moeder kwam net thuis en die zei dat er bij de Waalbrug (in nijmegen) een hele hoop politieauto's stonden maar ze wist niet wat er aan de hand was. Net kwam op het nieuws dat daar net mensen opgepakt waren die plannen hadden voor het plegen van terroristische aanslagen tijdens de vierdaagse in Nijmegen aankomende week Scheve mond
Ik zei het deze week al tegen een paar vriendinnen dat ik dacht dat er zoiets ging gebeuren tijdens de vierdaagse, maar die lachten me gewoon uit, maar ik had dus toch gelijk Tong uitsteken hmm nou ik hoop maar dat ze ze op tijd kunnen tegenhouden.
Sorry als iemand al zo'n topic heeft geopend ergens anders.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:38

ze zeiden met koninginnedag ook dat er een aanslag gepleegd zou kunnen worden...


ik weet niet meer of ik er wel iets van moet geloven...

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:47

Agh we kunnen nu tenminste niet zeggen dat ze er niks aan doen. Je kan bijna nergens meer heen of je moet op je hoede zijn lijkt het wel.. btje jammer.. Scheve mond

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:35

Ja hoorde net ook iets op de radio van terroristische aanslagen en iets met 4daagse in Nijmegen ofzo? Dat er iets niet doorging, maar heb het niet echt goed gehoord geloof ik.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:36

Was net op het journaal inderdaad!
Verder hebben ze nog weinig bekend gemaakt...

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:45

Ik hoorde het ook, het gaat wel door werd er op het Journaal gezegd... en het waren niet zo maar dreigementen, maar blijkbaar waren die mensen al serieus voorbereidingen aan het treffen Scheve mond

Ik weet niet wat ik hier allemaal van moet denken,
Nijmegen is hier wel heeeel dicht bij Scheve mond

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:27

Citaat:
Aanslag op Vierdaagse verijdeld 17-07-2004



De Nijmeegse politie heeft zaterdagmiddag twee mannen aangehouden, die een aanslag wilden plegen op militairen die deelnemen aan de Vierdaagsemarsen. Waarom de mannen het gemunt hadden op de militairen is nog niet duidelijk. De gemeente wil niet zeggen hoe de politie de mannen op het spoor is gekomen. Bezoekers worden opgeroepen alert te blijven.

De mannen, 33 en 37 jaar oud, hadden geen wapens bij zich toen zij door de politie werden opgepakt. EĆ©n van de mannen komt uit Beek-Ubbergen, een gemeente die grenst aan Nijmegen. De ander heeft geen vaste woonplaats.

In een persbericht werd gesproken van een poging tot een terroristische aanslag, maar een gemeentewoordvoerder zegt nu dat het waarschijnlijk niet om terrorisme gaat. Er worden geen verdere arrestaties naar aanleiding van deze zaak verwacht.

Citaat:
Nijmegen vroeg op hoogte Vierdaagse-aanslag 17-07-2004



De politie ontving donderdag informatie over de twee mannen die een aanslag wilden plegen op militaire deelnemers van de Nijmeegse Vierdaagsemarsen. Over de aard van die informatie wordt niets prijsgegeven. Het onderzoek dat volgde op de informatie werd uitgevoerd door 270 politiemensen en vier officieren van justitie.

De verdachten, een 37-jarige man uit Beek-Ubbergen en een 33-jarige man zonder vaste woonplaats, zijn volgens de gemeente Nijmegen van niet-Nederlandse afkomst. De gemeente wil niet zeggen of ze het hadden gemunt op de ruim 2.000 Nederlandse militairen die meelopen of op de 3.000 buitenlandse militairen.

De hoofdofficier sluit niet uit, dat het de mannen alleen te doen was om paniek te zaaien en niet om mensen lichamelijk kwaad aan te doen.

De gemeente ziet geen reden om de Vierdaagsemarsen of de daaromheen gehouden festiviteiten te staken. De buitenlandse militairen zijn door Nijmegen opgeroepen door te gaan.

Per dag zijn er tijdens de Vierdaagse 125 geĆ¼niformeerde politiemensen aanwezig. Ook zijn er naar aanleiding van dit incident meer agenten in burger aanwezig. Verder heeft de gemeente cameratoezicht op het traject.


carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:34

nou, ik woon in tilburg en ik ben bang dat de kermis (zo'n 1 miljoen bezoekers) ook zo'n doelwit wordt?
tja, veel mensen bijeen.
maar op het nieuws zeiden ze dat we ons daar geen zorgen over hoefden te maken.
begin me nu dus wel zorgen te maken.
wat als die gekken nou wel echt een aanslag plegen?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:45

tja daar moet je niet teveel bij stil staan carola1...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:50

nee, klopt, maar het komt nu wel allemaal erg dichtbij he?
normaal gesproeken sta ik bij dat soort dingen niet te lang stil, maar omdat er nu ook echt gedreigt is naar nederland toe, en wij hebben genoeg goede doelen voor terrorristen en de kermis is natuurlijk een gewldig doelwit omdat er zoveel mensen komen en ik ben er natuurlijk zelf ook veel te vinden.
dan denk je er toch wel een keer meer over na hoor