Hypotheek, iemand verstand daarvan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Hypotheek, iemand verstand daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 19:22

Ik zit hier met een probleem.
Ik probeer een persoon te helpen die een huis nodig heeft.
Huren is echt een lange rit om daar op te wachten dus dat heeft niet echt veel zin.
Nu heb ik een leuk huisje zien staan, maar daar zit toch nog een aardig prijsje aan.
De persoon in kwestie is pas 22, en verdient een leuk maar geen mega salaris.
Is er iemand op bokt die hier verstand van heeft en mij hiermee kan helpen, want veel tijd is er niet.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:33

Het beste is en blijft een onafhankelijk hypotheekadviseur in de arm nemen, advies is meestal gratis .

Kijk anders eens rond op internet, daar zijn verschillende sites waar je zelf het maximale leenbedrag te weten kunt komen. Via www.startpagina.nl kun je op een hypotheken pagina komen. Info genoeg.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:42

www.funda.nl kan je berekenen welke hypotheek je aan zou kunnen(in t echt kom jemeestal hoger uit, funda zit vrij laag met de bedragen)

en een hypotheekadviseur kan je er verder alles over vertellen

ik weet iig dat bjorn een hyptoheek van 180.000 aan zou kunnen in zn eentje

en dan zou hij niet alleen rente betalen, maar ook huis aflossen

je kan er ook voor kiezen alleen rente te betalen
voordeel is dat je dan een hogere hypotheek aankan

nadeel is dat na 30 jaar braaf betalen, het huis nogsteeds van de bank is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 19:58

Het punt is dat elke rekending op internet een ander bedrag aangeeft en dat je er niet echt meer wijs uit kunt.

Als het om een hypotheek van tussen de 140.000 en 150.000 gaat, wat moet jij zelf dan aan inkomen hebben ongeveer?

Is het idd zo dat als je nog thuis woont, dat je een hoger salaris gaat krijgen als je het huis uit gaat?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:14

Ik heb bij een hypotheekadviseur gewerkt. Mijn advies is: vertrouw nooit iemand in de hypotheken/makelaars business. Ze zijn allemaal aardig, maar hebben wel contracten en zullen je zo toch proberen onder te brengen bij hun beste 'partner'. Makelaars zijn gewoon oplichters, daar moet je vanuit gaan en dan komt alles helemaal goed Knipoog (lees: gladde mannen in dure pakken met chique kantoren die nogal welbespraakt zijn). Niet geheel negatief bedoeld, maar zij hebben er verstand van, en maken daar soms iets té veel gebruik van. Net zoals wanneer je een paard koopt: wees op je hoede.
Voor een hypotheek geldt de vuistregel dat je 4,5 keer je inkomen kunt lenen. Hiermee rekenen ook alle online bereken-programma's. Onder inkomen wordt altijd het bruto jaarinkomen verstaan. Dit staat ook op je loonstrook.
Een huis koop je nooit alleen voor de vraagprijs, daarbij komt ruwweg nog zo'n 10% kosten koper (notaris kosten, kosten voor het afsluiten van de hypotheek, you name it). Dit is het bedrag wat je moet lenen, tenzij je eigen geld hebt. Heb je eigen geld, dan is het altijd verstandig dat te investeren, daarmee verlaag je je hypotheek en dusook je maandlasten. Bovendien haal je het er vrijwel altijd uit omdat een huis een waardevast goed is (over meerdere jaren wordt het eigenlijk altijd meer waard, mits je onderhoud pleegt).
Dus voor een hypotheek van 150000 moet je delen door 4,5 en dan heb je ongeveer het bruto jaarinkomen.

Het is niet zo dat je meer gaat verdienen als je uit huis gaat. Dat is alleen bij de IB-groep zo (studiefinanciering). Een baas geeft een salaris en that's it.

Als je verder nog vragen hebt, dan kan ik je misschien wel verder helpen. Zelf kom ik met mijn 21 jaar en meer dan minimumloon (voor mijn leeftijd redelijk hoog) salaris in aanmerking voor een schoenendoos ergens achteraf, maar ook die kan ik waarschijnlijk niet betalen. Ze geven geen hogere hypotheek omdat de rente wisselend is, als de rente straks hoog is is de kans heel groot dat je het niet kunt betalen. In de Randstad is het echt heel erg moeilijk te doen, huizenprijzen zijn enorm en in je eentje kom je daar gewoon niet aan een leuk huis(je).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:33

Mijn vriend heeft een aantal jaar geleden ons huis alleen op zijn salaris gekocht. En dat gaat om een bedrag dat hoger ligt als 4.5 keer zijn jaarsalaris.

De gemiddelde huizenprijs ligt hier (omgeving Zandvoort/Schiphol) rond de 3 ton.

Dat alle makelaars en hypotheek mannetje gladde figuren zijn ben ik het toch niet mee eens. Er zullen er genoeg zijn die wel zo zijn, maar mijn ervaring met NVM makelaars en de bemiddelaars van Aegon is dat ze uiterst vriendelijk zijn en ook daadwerkelijk de voor jou goedkoopste oplossing zoeken.

Pingel

Berichten: 59
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:37

Ga ook eens naar de hypotheker ( JAZEKER DE HYPOTHEKER)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:48

ga naar zoveel mogelijk adviseurs toe en laat degene in kwestie nergens toe dwingen! Want dat doen vrij veel bedrijven (men denken aan de Hypotheker, Postkrediet ed), ik weet dit omdat ik zelf op een call centre zit van NBG Finance. De meeste bedrijven claimen daarnaast ook dat ze onafhankelijk zijn en kijken maar liefst bij 6 verschillende banken (ok klinkt mooi, maar wij kijken bij alle banken en verzekeringsmaatschappijen behalve bij de rabo omdat die per kantoor verschillend is en je dus nooit een goede vergelijking kan maken). Vraag voor de gein eens naar hun onafhankelijksheidsverklaring of dat ze weten wanneer deze nieuwe wet ingaat. Daarnaast probeer je te letten op keurmerken, zoals het NVA, keurmerk Hypotheekbemiddeling en Klachten Instituut voor Verzekeringen. En ga dan bij deze bedrijven na (als ze zeggen deze keurmerken te hebben) of er veel klachten zijn of niet. Kijk anders eens op www.nbgfinance.com hierop staan allerlei bedrijven en reacties van bedrijven en klanten. En ga ook niet met de eerste de beste adviseur in zee die je op dezelfde avond (van de afspraak) al haarfijn kan vertellen hoe het zit met alles, deze dwingen je namelijk om te tekenen dezelfde avond nog. Bij ons nemen de adviseurs de gegevens mee naar kantoor en wordt daar uitgewerkt tot een rapport die tevens ook helemaal voor nop is. Dit wordt na 10 werkdagen thuis afgeleverd en wordt nog wat tekst en uitleg bij gegeven en daarna kun je er nog rustig over nadenken of je het wel of niet doet. Dit kun je dan ook kenbaar maken bij de adviseur. Enne de meeste adviseurs werken op provisiebasis, kunnen ze niks aan jou verdienen ketsen ze je altijd af. Kunnen ze veel aan je verdienen dan moet je gelijk een handtekening zetten. Bij ons werken de adviseurs in loondienst (uniek hier in dit land) en kunnen hierdoor selectief kijken wat het beste bij de persoon in kwestie past en niet wat in hun portomonnee past.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:50

Renske20 schreef:
nadeel is dat na 30 jaar braaf betalen, het huis nogsteeds van de bank is.

Als je een spaar hypotheek neemt, wordt er een bedrag gespaard. Dit zorgt na 30 jaar ervoor dat je wel kan aflossen.
Dat is volgens mij ook de meest gekozen vorm.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:57

Mij is verteld dat je 4x je bruto jaarsalaris kan verhypotheken. Dat is dus bruto maandsalaris x 12 maanden + 8% vakantietoeslag.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:58

Tessebes schreef:
Mij is verteld dat je 4x je bruto jaarsalaris kan verhypotheken. Dat is dus bruto maandsalaris x 12 maanden + 8% vakantietoeslag.

Volgens mij 5 keer.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:01

Ik ga helemaal niks kopen.... ik zit in een huurhuis met ruime woonkamer, open keuken, twee grote slaapkamers en een zolder......... en een leuk terras voor 420 euro per maand........... zou ik hetzelfde huis moeten kopen zit ik aan een hypotheek van 800 euro per maand........... needless to say dat ik lekker blijf zitten waar ik zit Haha! Haha! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:03

samantha23 schreef:
Volgens mij 5 keer.


Nou, dat kan ik niemand aanraden iig. Ik heb zelf een maximum hypotheek en die is ongeveer 4x mijn jaarsalaris. Nog een hogere hypotheek moet ik niet aan denken, het is al duur genoeg zo.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:04

gijsenkim schreef:
Ik ga helemaal niks kopen.... ik zit in een huurhuis met ruime woonkamer, open keuken, twee grote slaapkamers en een zolder......... en een leuk terras voor 420 euro per maand........... zou ik hetzelfde huis moeten kopen zit ik aan een hypotheek van 800 euro per maand........... needless to say dat ik lekker blijf zitten waar ik zit Haha! Haha! Haha!


Nou, dan heb je gewoon mazzel gehad, want voor mij was huren duurder dan kopen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:06

Niks toe te voegen aan Annechien. De verdiensten van de hypotheekadviseur zitten in de provisie of de levensverzekering. Daar verdienen ze procenten mee (juistem).
Tessebes en Samantha: dat ligt aan het huis, de rentepercentage's etc. Je kunt soms ook 8x krijgen. Over het algemeen rekenen banken met 4,5 keer. Dan zit er nog een beetje marge in. Verstandig is ook om daarmee te rekenen, dan reken je je nooit rijk Knipoog
Ook een tip: leningen moeten afgelost worden en dien je dus op te tellen bij het hypotheekbedrag. De registratie bij het BKR in Tiel moet ook verwijderd zijn. Zaak is dus ook dat je in het verleden keurig netjes betaalde, want wanbetalers staan zo'n 15 jaar geregistreerd en dat kan ook een reden zijn om een hypotheek te weigeren.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:38

Ik kan alleen zeggen ga NIET naar de abn amro bank.
Wij zijn daar geweest voor een hypotheek en konden met 2 salarisen net een flatje in een of andere achterbuurt kopen.
Ook vertelde ze ons dat je na 15 jaar niks meer terug kreeg van de belasting. Daar had je 15 jaar recht op en dan moest je het zelf maar uitzoeken.
Wij zijn toen naar een hypotheek adviseur geweest ( een kennis van ons ) en hebben nu een leuk rijtjes huis kunnen kopen in een leuke buurt.
Het kan dus geen kwaad om een beetje te gaan winkelen bij hypotheek adviseuren.
Veel succes.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:42

Laui! schreef:
Tessebes en Samantha: dat ligt aan het huis, de rentepercentage's etc. Je kunt soms ook 8x krijgen.


8x Bloos!, dan blijft er niets meer over van m'n salaris. Ik heb wel een spaarhypotheek. Scheve mond

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:39

holly schreef:
Is het idd zo dat als je nog thuis woont, dat je een hoger salaris gaat krijgen als je het huis uit gaat?


zolang je niet ineens veel meer uren gaat werken is dat absoluut niet zo!

Je werk verandert tenslotte niet, alleen je huisadres en daar heeft je werkgever niets mee te maken... Helaas. Ik had wel gewild dat het zo was.

Het slimste lijkt mij inderdaad gewoon naar een hypotheek adviseur gaan en het die laten berekenen. Nog slimmer is naar een paar hypotheekadviseurs tegaan...

Bedenk ook wel dat een hypotheek die je kan betalen nog niet betekent dat je dan nog een leuk leven over houdt. Ik zou tenminste niet willen werken voor de hypotheek. Je moet ook nog je hobbies kunnen blijven betalen en dat soort dingen. Ik zou dat dus ook even laten berekenen door die vriend van je en dan laten kijken wat er echt over blijft aan geld in de maand.

Succes verder!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:53

Gewoon even bellen met De Hypotheker of de Van Bruggen Adviesgroep (of even langs gaan). Waarschijnlijk kunnen ze je binnen een half uur vertellen wat je wilt weten. Zij kunnen offertes aanvragen bij meerdere banken, en hebben er in ieder geval meer verstand van dan een van de vele tussenpersonen die je via internet kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:11

Laui! schreef:
Voor een hypotheek geldt de vuistregel dat je 4,5 keer je inkomen kunt lenen.

Vroeger, voor het raketgedrag van de economie kreeg men als advies om 3 x het jaarinkomen te nemen als richtbedrag voor de hypotheek. 4 of 5 keer je jaargeld is behoorlijk tricky en kwam in de mode toen iedereen nog uitzicht had op beter banen en riante inkomens.
Die tijd is nu voorbij en een te hoge hypotheek is te risicovol. 3 x jaarinkomen is een aardige ondergrens voor de hypotheek.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:16

Lov, klopt, lenen is sowieso tricky, zeker als je een tophypotheek neemt (gelijk aan of meer dan de waarde van je huis), maar het is nog steeds de maat op bijv. moneyyou.nl (y teveel geloof ik). Ik heb het met mijn eigen inkomen geprobeerd en dat gaat zelfs bijna 5x. Daar kan ik alleen nog steeds geen huis van kopen. Zeker met lage inkomens vind ik het tricky, vandaar dat ik persoonlijk liever nog wat jaartjes doorspaar én een partner zoek voordat ik in m'n eentje torenhoge lasten ga dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:17

Je bent echt niet goed bij je hoofd als je in deze tijden 5 keer je brutojaarsalaris gaat rekenen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:23

Lovely schreef:
Je bent echt niet goed bij je hoofd als je in deze tijden 5 keer je brutojaarsalaris gaat rekenen.


Vind ik ook hoor. Ik kon niet hoger dan 4x vanwege de hypotheekgarantie. Ik had het ook zeker niet gewild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:31

Precies en dan moet je het nog zelf betalen ook.

Laui gaat eerst een rijke vent zoeken begrijp ik?? Whaha, een beetje onafhankelijkheid kan geen kwaad toch Haha!.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:46

Lovely schreef:
Je bent echt niet goed bij je hoofd als je in deze tijden 5 keer je brutojaarsalaris gaat rekenen.

Ik zeg ook niet dat wij dat hebben gedaan. Ik denk eerder 4.
Maar ik weet wel dat t kan. Je kan zelfs meer krijgen dan je tophypotheek. Dat hebben vrienden van ons gedaan. Die konden een bepaald bedrag maximaal krijgen, en wilden meer, hebben ook meer gekregen.