Keuringsdienst van Waarde; interessant programma

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Keuringsdienst van Waarde; interessant programma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:08

Kijkt er hier iemand wel eens naar het programma "Keuringsdienst van Waarde"? Het komt op dinsdagavond op nederland 3.
Ik vind het een heel interessant programma. Er worden dingen onderzocht over etenswaren, die heel voor de hand liggend lijken, maar waar heel wat zoekwerk voor nodig is. De uitkomst is over het algemeen erg verrassend.

Gisteren ging het over McNuggets en de groei van de kippen die daarvoor gebruikt worden. Wist je dat die kippen bijvoorbeeld in 6 weken groot gegroeid zijn en dan naar de slacht gaan. Als ze ouder worden gaan ze uiteindelijk vanzelf dood, omdat de organen het dan niet meer aankunnen. Het enige wat die kippen doen is eten, ze kunnen amper lopen. Ieder kuiken levert na 6 weken maar 60 eurocent op! Ik vind het echt onvoorstelbaar en het heeft me echt even aan het denken gezet. Deze kippen worden natuurlijk ook gebruikt voor het vlees wat in de supermarkt ligt (op het biologische spul na, neem ik aan).

Helaas is het seizoen bijna afgelopen, maar ik hoop dat het volgend jaar weer op de buis komt. Volgende keer gaat het over wat er nou eigenlijk bedoeld wordt met de opschrift "dolfijnvriendelijk" op blikjes tonijn.

Voor meer info: http://www.omroep.nl/rvu/sites/kvw/welcome.html
Daar kun je volgens mij de uitzendingen ook bekijken.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:53

Het lijkt me wel een interessant programma... Maar eigenlijk wil ik dat soort dingen liever niet weten...
Ga je toch nadenken als je een lekkere mac nugget in je mond stopt... Scheve mond Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:57

Ik ben geen fan van de McDonalds, dus dat scheelt. Haha!
Ze hadden ook nog een interview met die man die 1 maand lang alleen maar op McDonalds voer had geleefd. Van hem komt volgende maand een film van uit "Super Size Me".
Het is best een grappig programma hoor, het wordt op een bepaalde manier heel droog en daardoor grappig over. Ze hadden zelf 4 kuikens gekocht van 3 weken oud en die gingen ze zelf opfokken. Gingen ze ook proberen of ze ze wat meer konden laten lopen, door een spoor van voer neer te leggen, omdat ze daardoor langer zouden blijven leven. Haha! Verder mochten ze in een buitenhok zitten, maar daar vonden ze niks aan, ze wilden alleen maar eten. Na 4 maanden hebben ze er maar een einde aan gemaakt, aangezien ze toen echt te groot werden. Ze zijn in de kippensoep terecht gekomen en ze smaakten gewoon naar kip.
Het is niet zo dat je gelijk vegetarisch wil worden na het zien van dat programma (ik niet iig), maar denkt dan wel beter na over bepaalde produkten.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:49

mestkuikens hier in België zijn op 4 weken slachtklaar. dus bij jullie gaan ze pas naar de slacht op 6 weken. Dat die kuikens zo loom zijn komt door hun voer. Ik zie en smaak heel duidelijk verschil tussen een mestkuiken van de beenhouwerij en eene die we zelf opfokken om dan te slachten. Mestkuikens hebben te veel vet en het vlees heeft een waterige smaak. De enige mestkuikens die ik wel graag eet zijn die van het aan het 't spit. Maar die zijn natuurlijk heel veel gekruid en dan smaak je die slechte kwaliteit niet meer.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 14:52

petraaken schreef:
Dat die kuikens zo loom zijn komt door hun voer.


Maar hoe kan dat dan?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:03

Ongelooflijk trieste dingen brengen ze aan het licht, die jongens van Keuringsdienst van Waarden...

zo was ik bijzonder geschokt toen bleek dat onze chocoladerepen, dat die bonen gewoon geplukt worden door minderjarige slaafjes die zodanig worden uitgebuit dat ze geen andere keus hebben dan het werk te doen om de honger te stillen. Dat maakt ons cholcoladeconsumenten werkelijk waar tot medeplichtige van uitbuiting, mishandeling en slavernij..

En wat van dat dierenvoer; de testen op dieren die moeten uitwijzen met HOE WEINIG poes toekan kwa voedingsstoffen alvorens dood te vallen? Opdat er zo goedkoop mogelijk kan worden geproduceerd...

Wij leven in een verdomd verknipte maatschappij.
nee, Keuringsdienst van Waarden maakt niet vrolijk.... Scheve mond

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:05

Dees schreef:
nee, Keuringsdienst van Waarden maakt niet vrolijk.... Scheve mond


Nee, daar heb je wel gelijk in, maar ik vind het wel goed dat ze het aan het licht brengen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:08

Vorige week ging het over specerijen en wereldmaaltijden.
Kwam een boerenvrouwtje vertellen dat ze de gehaktkruiden uitgevonden had en nog steeds alle smaken verzon, ze zag er niet echt uit als een cullinair wonder.
Ook lieten ze zien waar ze de ingrediënten voor de speciale kruidenmixen en wereldsmaken mee maakten.
Op een tafel allemaal schitterend uitziende verse groentes en specerijen, op de planken in de werkelijke fabriek alleen maar essences.
De reporter proefde overal alleen maar zout in.
Ik ging acuut weer de tuin in om verse kruiden te plukken en van verse tomaten pastasaus te maken.
Ook lieten ze een Surinaamse Kok een Surinaamse maaltijd vergelijken met een echte. Die Surinaamse kok had een heel lollige middag Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:12

Ik heb het die keer daarvoor waarschijnlijk gezien, over verantwoorde tussendoortjes. De conclusie was dat het gewoon koekjes waren met een gezonde naam. Haha!
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 14-07-04 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:13

Ik heb er idd ook weleens naar gekeken, heel interessant.
Ik ben blij dat ik geen McNuggets lust Misselijk
Heb het 1x op en het was heel vet, gore harde stukken erin en smaakte nergens naar. Vandaar dat ik dat niet meer eet!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:16

Die van die wereld gerechten heb ik ook gezien.
Daarvoor heb ik een aflevering gezien dat ging over het maken van brood tussen de fabieks brood en de echt warme bakker.
Idd een heel leuk programma.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:21

Of die dipevries Steenover pizzas van onze supermarkten...
Hebben die topkoks in Italie luidkeels om gelachen; het kenmerk van een steenoven pizza is dat ie namelijk niet in te vriezen is

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:34

Ik blijf me iedere keer verbazen als ik dit progamma zie,hoe wij als consumenten belazerd worden.
En wij ons ook laten belazeren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:45

Dat komt omdat we alles gemakkelijker willen hebben.
Wel zogenaamd zelf koken, maar geen sausen, salades etc meer maken.
Gewoon alles uit pakjes bij elkaar donderen en dan lijken we op die nijvere keurig opgemaakte vrolijke huisvrouwen op de tv die dat ook doen en complimenten krijgen voor hun kookkunst Knipoog .

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:37

Wat dachten jullie van dat andere programma: de smaakpolitie
Je zou nooit geen shoarma meer eten.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:56

We hebben het hier over de keuringsdienst van WAREN neem ik aan? *LOL*

Ik heb en vak gehad op school waarbij je alles leert over hygiene in een keuken en dergelijke, als je dan voor de gein eens in een restaurant om het hoekje kijkt weet je precies wat er allemaal fout gedaan wordt. Blegh!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:36

Laura schreef:
We hebben het hier over de keuringsdienst van WAREN neem ik aan? *LOL*

Voortaan maar niets meer aannemen dan. Het is wel degelijk WAARDE



Beide hebben niets met elkaar te maken. Zie hier

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:48

Ja zo heet het programma, maar het is wel een verbastering van de Keuringsdienst van Waren....zie hier http://www.rivm.nl/vtv/data/kompas/prev ... isatie.htm

Heb het programma gisteren gezien en was er behoorlijk van onder de indruk, het zijn van die dingen die je eigenlijk niet wilt weten, maar toch erg goed zijn als ze onder de aandacht komen!

Wat betreft die kippen volgens mij lag dat lome niet aan het voer, maar waren ze gewoon zo doorgefokt dat ze alleen nog maar 'voorgeprogrammeerd' waren om te eten, eten en te eten....triest!

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:04

Dees schreef:
Of die dipevries Steenover pizzas van onze supermarkten...
Hebben die topkoks in Italie luidkeels om gelachen; het kenmerk van een steenoven pizza is dat ie namelijk niet in te vriezen is


dit is idd ook de enige aflevering die ik ervan gezien heb Lachen
in diezelfde aflevering hadden ze het ook over Bertolli. De spot was in Roemenie gemaakt (niks geen italie Haha! ), de sauzen worden gemaakt in de Knorr-fabriek en het hele productieproces werd geleid door een jochie van 19.

leuk programma inderdaad net als de smaakpolitie!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 22:21

Ilsuhhh schreef:
Wat betreft die kippen volgens mij lag dat lome niet aan het voer, maar waren ze gewoon zo doorgefokt dat ze alleen nog maar 'voorgeprogrammeerd' waren om te eten, eten en te eten....triest!


Idd, dat dacht ik ook. Scheve mond

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:33

Ik zag een aantal weken geleden ook de aflevering van dat brood. DAar was ik ook wel een beetje door geschokt. Raar maar waar. Ik weet dat ik als consument overal genept wordt, daar studeer ik in feite ook een beetje voor Knipoog Maar toch verbaasde het me weer hoe ver het gaat.

Ze lieten zien hoe donker brood 'officieel' kan worden, dus zonder trucjes ed... Dat is ongever zo donker als het lichtvolkoren... Als het donkerder is dan is het zo gemaakt dmv oa as Verward Zo denken wij dat het gezond is. Het meel is dan gewoon witte bloem (zoals in witbrood) en de rest wordt kunstmatig donker gekleurd

Absurd allemaal!!!

En we tuinen er allemaal met open ogen in omdat we alles goedkoop, makkelijk, snel *en* gezond willen hebben...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:41

ik vind het wel jammer dat ik die aflevering over brood heb gemist!
heeft iemand nog wat sappige details Knipoog

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:56

Ja, de aflevering over bronwater was ook shocking

Sourcy tapt uit dezelfde bron als het waterleidingsbedrijf in Utrecht

ach mensen laten zich graag flessen Haha! Haha! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 23:16

jeanie schreef:
Ja, de aflevering over bronwater was ook shocking

Sourcy tapt uit dezelfde bron als het waterleidingsbedrijf in Utrecht

ach mensen laten zich graag flessen Haha! Haha! Haha!


Ik heb het stukje gelezen en ik vind het eigenlijk meer bijzonder dat het waterleidingbedrijf uit Bunnik uit een bron tapt van 30.000 jaar oud.
Wat wel weer leuk om te lezen was, was dat een kub (1000 liter) Bunniks leidingwater 97 cent kost en Sourcy zo'n duizend maal meer. Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 23:25

missnynke schreef:
ik vind het wel jammer dat ik die aflevering over brood heb gemist!
heeft iemand nog wat sappige details Knipoog


Mensen denken over het algemeen; "Hoe donkerder het brood, des te gezonder het is". Dat blijkt dus nu absoluut niet zo te zijn. Wanneer een brood erg donker is, komt dat door de toevoeging van verbrand mout. Mout wordt ook gebruikt als basis voor donker bier. Verbrand mout, wat door de meelfabriek wordt toegevoegd om brood die mooie donkere kleur te geven, is -schrik niet- kankerverwekkend, zo blijkt uit de documentaire. Het mooie donkerbruine brood wat in de schappen ligt is veelal witbrood met een kleurtje.


Bron: http://www.nieuws-platform.nl/index.php?itemid=1102