Schijnhuwelijk/gevolgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FAngel
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04

Schijnhuwelijk/gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 18:44

Hallo,

Op zo'n druk forum moet er wel antwoord gegeven kunnen worden op mijn vraag Lachen
Ik heb een probleem. Een hele goede vriendin van me komt uit Tsjechie. Haar moeder is onlangs getrouwd (nou, 2 jaar geleden) met een Nederlandse man. Nu twee jaar verder komen ze erachter dat de situatie daar niet te houden is, er valt niet met die man te leven. Daarom gaan ze bij kennissen wonen. Haar moeder blijft echter wel ingeschreven op het adres van die man. Ik ben bang dat hij bij wijze van wraak die moeder verraad, en dat ze worden teruggestuurd. Heeft iemand hier meer info over? Wat kunnen ze doen om te voorkomen dat ze worden teruggestuurd? En is het verstandig om bij anderen in te wonen? Als iemand ervaring heeft hiermee of werkt met dit soort gevallen, graag tips! Want ik wil die vriendin niet kwijt Verdrietig

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:53

Sorry hoor, maar het lijkt mij heel logisch dat ze dan wordt terug gestuurd? Waarom zou ze mogen blijven in NL, in Tsjechie is het toch prima. Tuurlijk willen ze blijven voor het geld.
Ik vind dit heeeeel erg fout. De mensen die écht asiel nodig hebben doordat het te gevaarlijk is in hun land, krijgen zo nog minder kans.
En jij kan toch blijven emailen / schrijven / bellen met die vriendin?

FAngel
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 19:01

Het zijn persoonlijke redenen dat ze vanuit Tsjechie naar hier zijn gegaan. Ik weet niet hoe het in zijn werking gaat, misschien dat ze de oplossing die ze in hun hoofd hebben door kunnen zetten? en ze zitten sowieso niet in een azc, maar haar moeder is getrouwd en woont tot nu toe nog bij haar man, dus het is niet zo dat ze 'plaats inpikken' van mensen die echt asiel nodig hebben.

_Jis_Ka

Berichten: 424
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Land van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:09

ik heb je gepbt..

FAngel
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 19:40

Bedankt, ik zal je zo terug pb-en. Even ter verduidelijking, voor het geval mensen dezelfde vraag hebben:

Haar stiefvader heeft haar moeder in Tsjechie ontmoet. Ze waren daar verliefd geworden, getrouwd (wel heel plotseling, binnen 9 maanden) en met zijn 3 zijn ze in Nederland komen wonen. Na een tijdje kwamen ze erachter hoe die man was; vreselijk! Dat bedoelde ik ook met wraak door verraad: die man houdt er vooral van de macht in huis te hebben. Als haar moeder of mijn vriendin iets doen wat die man niet ok vind, dreigt hij ze te laten terugsturen, gewoon door te laten weten dat hij de touwtjes in handen heeft.

FAngel
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 17:10

Niemand meer een reactie?

Ooh en weet iemand hoe t zit met alimentatie?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:21

Alimentatie in welke zin?

Alimentatie voor de stiefdochter hoeft hij niet te betalen, alimentatie voor zijn ex-vrouw alleen wanneer hij daarvoor genoeg verdient en wanneer zij zelf niet in haar onderhoud kan voorzien en met een maximum van de periode die het huwelijk geduurd heeft.
Alimentatie wordt berekend naar zijn inkomen.
Hoe het zit met de alimentatie-verplichting wanneer de ex-partner in het buitenland woont zou ik niet weten, daarvoor zal ze naar een advocaat moeten.

Wanneer zij een economische binding heeft (werk) zal ze een kans hebben om te mogen blijven maar wanneer zij altijd onderhouden is door haar partner en niet de Nederlandse nationaliteit heeft maakt ze geen kans voor zover ik weet. En dat is ook terecht want zo voorkom je de vele schijnhuwelijken.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:15

Ik dacht dat Tsjechie nu bij de EU hoorde? Dat zou toch inhouden dat ze hier gewoon kan komen wonen en blijven wonen, net als bijv iemand uit belgie? Of zit ik er nu helemaal naast?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:21

Ik neem aan dat zij nederlandse paspoort heeft.. En tsjechie hoort ook bij EU.. Lijkt me dan logisch dat zij hier mogen blijven??

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:22

Als ik heel eerlijk ben ben ik het met Carola eens. Tsjechie is niet gevaarlijk of wat dan ook. Als ze echt gevaar zou lopen oid als ze terug zou keren zou ze wel asiel gekregen hebben, en zou ze nu niet worden teruggestuurd als ze gaat scheiden.
Succes ermee in ieder geval, lijkt me geen makkelijke situatie.

_Jis_Ka

Berichten: 424
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Land van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:41

Yessy schreef:
Ik dacht dat Tsjechie nu bij de EU hoorde? Dat zou toch inhouden dat ze hier gewoon kan komen wonen en blijven wonen, net als bijv iemand uit belgie? Of zit ik er nu helemaal naast?


Zo makkelijk is het volgens mij niet meer.. Dat zou betekenen dat er nu mensen vanuit ongeveer 20 lidstaten (weet niet hoeveel t er onderhand zijn) hier zouden kunnen komen wonen.. En dat er dus voor echte vluchtelingen geen plek meer is.
En er was niet voor niets zo'n gedoe toen die nieuwe staten erbij kwamen over dat ze hier dan allemaal zouden werken/wonen zoals de Polen..
Weet niet echt hoe ik t uit moet leggen, weet t niet precies hoe t zit.
maar hoop dat t een beetje duidelijk is.
En omdat ze hier al 2 jaar zitten vallen ze sowiezo buiten die regel omdat Tsjechie toen nog niet bij de EU zat..

Trouwens nog 1 vraagje.. houden ze er wel rekening mee dat ze hier 3 jaar moeten wonen en niet 3 jaar getrouwd moeten zijn om een paspoort aan te kunnen vragen?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:32

s
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:59

Maar ik neem aan dat de moeder een nederlandse paspoort heeft omdat ze getrouwd was met een nederlandse man?!

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:03

carola schreef:
Sorry hoor, maar het lijkt mij heel logisch dat ze dan wordt terug gestuurd? Waarom zou ze mogen blijven in NL, in Tsjechie is het toch prima. Tuurlijk willen ze blijven voor het geld.
Ik vind dit heeeeel erg fout. De mensen die écht asiel nodig hebben doordat het te gevaarlijk is in hun land, krijgen zo nog minder kans.
En jij kan toch blijven emailen / schrijven / bellen met die vriendin?


tja ben ook misschien bitchy maar sluit me hier wel bij aan