Onrust in het lijf ~ iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Onrust in het lijf ~ iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:36

Sinds gistern avond ben ik heel onrustig. Niet zo zeer dat ik niet kan stil zitten, maar zo'n blok in je buik, een blok onrust.
Ik probeer gewoon er niet aan te letten, maar het zit er en het blijft er.

Ik heb er wel veel vaker last van gehad, vooral de tijd rond Genderose.
Het is ook o.a. door wat gedoe rond het paarden gebied, maar dat even terzijde...

Het onrustige gevoel gaat niet snel weg, en dat is erg lastig met inslapen...
Gisteren was ik ook om 2 uur nog wakker, gewoon omdat ik totaal geen slaap had nog, niet moe was, en dat onrustige gevoel me klaar wakker houdt.

Nu weet ik dat je thee je wakker houdt, in ieder geval is dat me wijs gemaakt Tong uitsteken Als ras echte thee leut heb ik daarom nu ook niet veel thee op.
Maar heeft er iemand nog meer tips voor mij?

Ik heb een hele stapel heerlijke zwoelerige slaap cd's die ik normaal draai (era, enya, sounds of middle earth) maar op zulke momenten lijken die me juist onrustiger te maken Verward
Mijn papsie is er niet, en kan dus ook niet vragen of hij me even wil masseren wat normaal wel helpt...
Verder heb ik vroeger wel 'train' cds gehad om in slaap te komen, en probeer ik altijd wat oefeningen (op je adem letten en dergelijke) en dat helpt, tot in mijn hoofd die cd is afgelopen (bij totale ontspannenheid) en ik dan eigenlijk vaak weer bij vooraf ben...

Dus iemand nog wat tips?

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:40

Er zijn van die rustgevende pilletjes op de markt, zonder bijwerkerkingen of iets.
En wat betreft thee.. er is ook een ontspannende thee!

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:43

Van die pilletjes zie ik zelf niet echt zitten... Aangezien je wel eens hoort dat mensen dan niet meer zonder kunnen. En ik heb er heel lang over moeten doen, dat ik zonder slaap pillen (ook zoiets, rustgevend) ging slapen... Durfte niet meer zonder...

Maar die thee, dat ga ik eens proberen!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:45

geen cola of koffie drinken, of teveel suiker eten
dan heb ik ook altijd last.
en verder kan het ook gewoon door stress komen, even rustig aan doen! wel een ritme aanhouden, niet snachts opblijven en dan overdag slapen, maar hetzelfde wat je normaal doet, op tijd op bed en op tijd er were af.
eventueel een warm bad en bedsport Knipoog vantevoren
In thee zat geloof ik ook een opwekkende stof, anders even iets anders lichts drinken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:46

Wat ik altijd doe als ik onrustig ben...
Een lekker warm bad, boek erbij en een kopje thee (thee werkt bij mij erg ontspannend)

Weet je niet ongeveer waar jouw onrust vandaan komt?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:55

Weet je bij mij helpt het ook wel eens om dan juist even me in te spannen, omdat het ontspannen niet lukt. Dus even iets actiefs doen waardoor je je ontlaadt en daarna wel kunt ontspannen. Ik wordt er soms krankjorem van dat ik zo onrustig ben, ik kan dan niet rustig blijven zitten krijg er dan helemaal de kriebels van...
Je kunt ook een vast ritme inbouwen voor het slapen gaan, dus elke avond een soort ritueeltje waardoor je rustiger wordt.
Trouwens, rustige muziek werkt ook bij mij niet als ik onrustig ben! De muziek sluit dan niet aan op de stemming, net als dat romantische muziek storend is als je net ruzie maakt Tong uitsteken
Je zou dus kunnen proberen in te spannen door bijvoorbeeld wat heftigere muziek op te zetten? Of juist een ritueel inbouwen om jezelf rustiger te maken. Hopelijk werkt t, veel succes!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:57

ik heb het ook heel erg.. heb nu zelfs van de HA pilletjes gehad om te kunnenslapen.
Wat ik ook wel doe is extra vitamine B, ik drink niet graag thee maar ga wel graag in bas. en probeer in bes langzaam van mijn voeten naar mijn hoofd mijn lijf te ontspannen.
Doprmiplant wil ook wel helpen bij mij dat kan je bij de apotheek halen.
Ik lees vaak in bed dan worden mijn ogen moe.
De oorzaak aanpakken is echter beter.
Heb je spanningen? Staat er iets te gebeuren waar je tegen op ziet??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:02

Bach bloesem werkt erg goed.

Zelf kan ik mijn rust érg goed vinden bij kaarslicht met een wierrookje.

Je focussen op je ademhaling wil vaak ook erg goed helpen.

Succes er mee Lachen
Je ontspannen is heel erg moeilijk wanneer je het even zwaar of lastig hebt.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:04

klinkt heel stom, maar ik heb dat ook wel eens als ik me ergens druk om maak. ik kan dan bijna niet slapen. maar de laatste tijd als ik dit heb ga ik op mijn buik slapen op de een of andere manier heb ik dan minder last van die kriebels in mijn buik. ik weet niet of dit bij jou ook helpt maar je kunt het altijd proberen. schaadt het niet dan baat het niet.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:30

de geur van lavendel schijnt rustgevend te werken
valt te proberen Haha!
ik heb als ik zo onrustig ben zo'n antivliegen ding(citronella lucht) als ik die aanzet (stekker) dan val ik eigenlijk gelijk in slaap, dat is wel fijn
even iets zoeken wat bij jou helpt

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:01

Als ik onrustig ben ga ik lekker even zitten Bokken, een kopje Rooibosthee met honing erbij, lekker lang douchen/ badderen en dan in bed nog een lekker saai (kinder)boek lezen. Dan val je vanzelf in slaap. Wat ook goed werkt is even de hulp inroepen van je vriend/ vriendin voor een heerlijke ontspannende massage!
(en als dit allemaal niet werkt, een valdispert nemen, is een puur natuur "relax- pilletje" en geloof me, je raakt er niet aan verslaafd! *LOL*)

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:29

Er zijn verschillende soorten thee die je niet wakker houden, wat mij goed helpt voor het slapen is een kop of 2 met avondmix. Ik neem dan altijd een beker warme anijsmelk en een goed boek mee naar bed.

Vaak is het zo dat als ik het licht uitdoe, dat dan mijn gedachten overuren gaan draaien. Wat helpt, is alles op papier zetten, hoe onsamenhangend ook, en er letterlijk een dikke streep onder zetten: Zo, dit is afgehandeld voor vandaag, morgen mag ik hier weer aan denken.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:31

je hebt ook homeopatische rustgevende pilletjes,hieraan raak je niet "verslaafd" valdispert heet het..


succes

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 11:52

Amberto schreef:
(en als dit allemaal niet werkt, een valdispert nemen, is een puur natuur "relax- pilletje" en geloof me, je raakt er niet aan verslaafd! *LOL*)


Die pilletjes heb ik juist altijd genomen
Zodra ik het huis uit ging en ergens anders ging slapen, moets ik dat innemen. Deed ik dat niet, kon ik niet slapen. Maar dat zat tussen mijn oren...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 11:55

Justy schreef:
Vaak is het zo dat als ik het licht uitdoe, dat dan mijn gedachten overuren gaan draaien. Wat helpt, is alles op papier zetten, hoe onsamenhangend ook, en er letterlijk een dikke streep onder zetten: Zo, dit is afgehandeld voor vandaag, morgen mag ik hier weer aan denken.


Dat is msichien wel een goede tip! Ik heb toch een schriftje naast mijn bed liggen, waar ik mijn dromen in schreef en gedachten toen ik een tijd terug werd 'geteisterd' door dromen die me de hele dag bezig hield...

Ik weet niet precies waar het vandaan komt. Het is niet zo dat ik iest voor de boeg heb, waar ik tegen op zie...
Mischien dat ik wat 'van streek' ben door wat gedoe met de paarden. Nou ja, gedoe... Niet echt iets boeiends, en ik betwijfel ook dat dat het is, omdat ik me er verder niet druk over maak, maar mischien onbewust Verward

Maar iig bedankt voor de tips! Ga eens het een en ander proberen OK dan!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:51

Rustgevende thee van zonnatura helpt en de pilletjes van valdispert nacht ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:40

lekkere olie of wierook branden helpt soms.
of een warme kop kruidenthee,rooibos,of sterrenmix oid...wat jij maar lekker vindt smaken.
Ik ga soms op de grond liggen en dan focus ik me eerst op mijn voet,totdat die zwaar wordt,dan zo langzaam verder naar boven en goed op je ademhaling letten.
Een eindje wandelen voor het slapen gaan,misschien met een hond,of gewoon zelf blokje om.
Een lekker warm bad met badzout of olie,of als je geen bad hebt een lekkere douche met geurende douchegel kan helpen......
Of jezelf eens lekker insmeren met bodyolie..

of inderdaad juist het tegenovergestelde,lekker stuk hardlopen.
tekenen,schrijven,stuk actief fietsen.....


pilletjes moet je niet te snel naar grijpen,tenzij iets anders echt niet zal werken.
maar meestal is het een kwestie van je gedachte verplaatsen.

succes!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:45

Alet"]
Weet je bij mij helpt het ook wel eens om dan juist even me in te spannen, omdat het ontspannen niet lukt. Dus even iets actiefs doen waardoor je je ontlaadt en daarna wel kunt ontspannen.
[/quote]

[quote="Justy schreef:
Vaak is het zo dat als ik het licht uitdoe, dat dan mijn gedachten overuren gaan draaien. Wat helpt, is alles op papier zetten, hoe onsamenhangend ook, en er letterlijk een dikke streep onder zetten: Zo, dit is afgehandeld voor vandaag, morgen mag ik hier weer aan denken.


Voor mij heel herkenbaar en ik los onrust ook op die manier op. Of ja, oplossen... Het wordt hierdoor iig wel een stuk minder en uiteindelijk val ik dan toch wel in slaap. Ik weet hoe rot het is om zo onrustig te zijn. Het is ook niet dat je wakker ligt doordat je ligt te piekeren, zoals veel mensen denken. Het is eerder dat je gaat liggen piekeren omdat je toch al onrustig bent en niet kunt slapen. En dan nog niet eens over zware onderwerpen, maar gewoon over simpele dingen als 'wat moet ik morgen nog allemaal doen... en volgende week... en volgende maand...'. Haha!

Al die rustgevende dingetjes - warme melk (yuk!), thee, geurtjes - werken niet bij mij. Wat nog wel eens wil helpen, zijn mijn cd's met 'dolfijnenmuziek' zoals ik het noem. Die zette ik vaak op na yoga (toen ik daar nog aan deed) en daarna sliep ik meestal heerlijk.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:19

Dat gevoel ken ik helemaal. Soms heb ik er op de dag al last van en dan probeer ik iets inspannends te gaan doen. Het lijkt dan net of al je energie in je buik zit en eruit moet. Ik ga dan vaak even op de stepmachine staan. Vroeger ging ik ook wel hardlopen.

Wat ook goed helpt voor het slapen gaan is oefeningen doen zoals yoga. Het is inspannend, maar tegelijkertijd ontspannend. Daarna kan je dus lekker slapen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:33

fietsen. Ik heb een hekel aan fietsen maar als ik me onrustig voel kan ik alles eruit trappen. Of aerobiccen ofzo. Alles om me even agressief uit te leven (op safe-manier Knipoog )

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:39

Sporten?
Ik voel me altijd 100% ontspannen na een uurtje of een half uurtje intensief sporten...
En believe me, ik weet wat een onrustig gevoel en stress zijn... En bij mij helpt sporten daar heel erg goed tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:38

sporten helpt zeker!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:03

Overdag kun je dat doen, maar midden in de nacht (als je niet kunt slapen) gaan fietsen of op een andere manier sporten is meestal niet echt handig. Knipoog

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:03

Ik heb het ook heel vaak... Bij mij is het puur stress, of drukte om niks... Ik bel altijd even een goede vriendin op, en dan kletsen we even een kwartiertje... Dan heb ik weer een bepaalde soort rust in mijn lijf, waardoor ik zo weer kan slapen... Lachen

Thee, homeopatische drankjes enz. helpt bij mij absoluut niet... TMF zachtjes aanzetten weer wel...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:20

ik heb het nu ook, maar dat komt door allerlei spanning en stress

donderdag krijgen mn vriend en ik de sleutel van osn nieuwe huis, diezelfde dag komt ikea de complete slaapkamer bezorgen(andere mogelijkheid was pas 1,5 week later dus dat was te laat)
ook moet er een garage+heg worden gesloopt in de achtertuin, een schutting geplaatst en dan kunnen we de hond uit het asiel ophalen

er moet nog vloerbedekking worden gelegd in de slaapkamers, ik ben hier bij mn ouders mn spulletjes al aan het verzamelen, in bjorn zn huidige huis moet ALLES nog worden ingepakt....

mag nog een maand niet paardrijden ivm nek dus dat zit allemaal tegen

gelukkig heb ik spierverslappers voor mn nek, en slaappillen, daar wordt ik wel rustig van gelukkig Lachen

maar verder heb ik geen tips voor je, ja afleiding zoeken maar dat had je zelf al bedacht volgens mij