pissebed kat!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

pissebed kat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 15:22

Even een raar vraagje he...ik en mijn vriend hebben sinds 2 weken een katje en de eerste dag had ze op het bed geplast,terwijl zewel zindelijk is. Nou we dachten dat het misschien kwam omdat ze nieuw en zenuwachtig was. Voor de rest heeft ze al die 2 weken bij ons op bed geslapen en nooit meer in huis geplast. Maar gister kwam ze ineens bij ons op bed liggen begint ze weer te plassen Bloos! we hebben haar meteen op de kattenbak gezet. Weet iemand hoe dat kan dat ze zomaar ineens op het bed plaste (er zat btw wel een nieuw dekbedovertrek net op misschien lag het daaraan Verward ) en of we er iets tegen kunnen doen?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:30

Ik denk dat de kans groot is dat het een manier is van terretorium afbakening. Als ze bij jullie op het bed slaapt, en het bed ruikt ineens anders en raar naar zeep en zo... en andere rare geurtjes zal ze ervoor willen zorgen dat het weer naar ruikt....

wat je eraan kan doen? geen idee? kat niet meer op je bed laten slapen? je bed niet meer verschonen Tong uitsteken Of misschien een deken aan het voeteneind leggen, waar jullie dan verder niet onderliggen maar waar de kat dan op ligt...

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 15:43

Een deken aan het voeteneind is misschien wel een idee thanks
En ik wil wel dat mijn kleine schattige katje lekker in bed slaapt want ze is zoo lieffff Lovers *LOL*

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:51

tja, me zus heeft dat probleem ook. sinsdien heeft ze de katten niet meer op hun slaapkamer.
als je ziet dat de kat het doet, moet je hem (terwijl hij het doet) in zn nekvel pakken en met zn neus in de ontlasting duwen. en daarna meteen in de kattebak.

klinkt misschien heel wreed. maar als je de kat het wil afleren, zou dit kunnen lukken.

ik weet dat veel mensen dit een zielige manier vinden, en dat is het ook... maar goed

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:56

Ik had vroeger ook een kat die op het bed plasde, volgens mij vond hij de verleiding te groot om het daar niet te doen. Je kan er net zo lekker in krabbelen als in de kattenbak, het zelfde was met rond slingerende kranten als die uitgespreid op de grond lagen plasde hij er ook op. Van ons mocht hij niet meer in de slaapkamer.

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 18:31

Saskia008 schreef:
tja, me zus heeft dat probleem ook. sinsdien heeft ze de katten niet meer op hun slaapkamer.
als je ziet dat de kat het doet, moet je hem (terwijl hij het doet) in zn nekvel pakken en met zn neus in de ontlasting duwen. en daarna meteen in de kattebak.

klinkt misschien heel wreed. maar als je de kat het wil afleren, zou dit kunnen lukken.


klopt we hebben haar ook meteen op de kattenbak gezet en haar met der neus erdoorheen gehaald...zag er wel zielig uit maarja k hoop maar dat ze ervan leert K zal het toch leuk vinden als ze toch bij ons op de slaapkamer kan blijven slapen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:30

denken jullie nou echt dat haar met de neus in de plas duwen die kat de link zal leggen tussen. heej ik mag niet op bed plassen Verward en ik moet het op de kattenbak doen Verward tuurlijk niet, tis geen mens!

Die kat plast daar, vanwege de territorium die ze wil afbakenen. dus OF zorg dat er een geur rond het bed blijft hangen die van haar is! OF zorg dat ze niet meer op het bed komt...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:06

Ik heb laatst eens ergens gelezen dat met de neus erdoor halen voor zowel hond als kat NIET werkt. Is alleen maar wreed...

edit: dat was op kattenpraat.nl. Heb even een lapje tekst gepikt:
Kattenbaktraining

Het is mogelijk dat katten stoppen met het gebruik van de kattenbak, of dat ze moeite hebben om het te leren. Nooit de kat bestraffen door de neus door de plas of ontlasting te halen. Dit werkt niet bij honden, en al helemaal niet bij katten. Eigenlijk geef je hiermee aan dat dit de plaats is waar hij z'n behoefte moet doen.
Mogelijke oorzaken waarom een kat niet naar de kattenbak gaat.

MEDISCHE PROBLEMEN
diarree (veel oorzaken)
dunne darm - zacht tot waterig
dikke darm - slijm en bloed in de ontlasting
urineblaas ontsteking
blaasgruis FUS<
bacteriële infectie
trauma
blaasstenen
tumor
polydipsia/polyuria (veel water drinken/ veel plassen
diabetes insipidus
diabetes mellitus
nier ziekte
lever ziekte
adrenaline klier ziekte
baarmoederontsteking (pus uit de baarmoeder)
hypocalcemia (hoog calciumgehalte in bloed)
overige

TERRITORIUM MARKEREN
krolse poes
sproeiende kater
het markeren op de muur naast ramen kan gebeuren omdat er buiten katten rondlopen
kan zijn dat er binnen teveel katten rondlopen
kortgeleden gecastreerde katers hebben nog wat hormonen 'over', dit kan markeren tot gevolg hebben
gecastreerde kater met dekervaring bij een krolse poes

KATTENBAK PROBLEMEN
te veel katten gebruiken dezelfde bak
kattenbak te weinig verschoond, sommige katten houden niet van een (te) smerige bak
de kat kan niet voldoende bij de kattenbak
ander merk kattenbakkorrels gebruikt
verandering van de plaats van de kattenbak
onbekende, beangstigende geluiden in de buurt van de kattenbak (afwasmachine etc)
eten en drinken te dicht bij de kattenbak
achtergebleven chemicaliën na het schoonmaken van de kattenbak
voorkeursplaats; uw kat zou de bak liever op een andere plaats hebben staan
korrelstructuur; uw kat houdt niet van het gevoel van de korrels aan z'n poten
niet ondergraven in de kattenbak, geleerd van de ouders
gebruik van de kattenbak is instinctief
katten die niet ondergraven kunnen eerder andere kattenbakproblemen krijgen
dit kan duiden op het niet houden van de korrelstructuur

PSYCHOLOGISCHE STRESS (uit zich het meest door plasgedrag)
een kat erbij of weg uit de cattery
bezoekers, gezelschap, feestjes, inrichting of verbouwing of andere commotie
omschakeling naar nieuwe omgeving
verandering in routine of tijdschema; een nieuwe baan of andere tijden
terugkeer van pension of dierenkliniek
directe problemen met andere huisdieren of katten
katten zijn eerder a-sociaal dan antisociaal. In de natuur heeft ieder dier zijn eigen territorium en periodes van contact met anderen in de groep (en slecht een mannelijk dier per groep)
een gesloten gemeenschap geeft een hogere graad van wisselwerking dan sommige katten zouden willen. Hoe meer katten in de cattery, des te groter de graad van wisselwerking

CHEMISCHE AANTREKKINGSKRACHT van voorgaande "ongelukjes"
graag willen herhalen van bezoekjes aan dezelfde plek
het 'aansteken' van andere katten in de cattery
het kan zijn dat u bent verhuisd naar een huis waar vroeger ook katten hebben gewoond

Mogelijke behandelingen waarom een kat niet naar de kattenbak gaat.
Sluit eerst MEDISCHE PROBLEMEN uit
onderzoek historie en lichaam
onderzoek op diarree
urineonderzoek om infectie uit te sluiten
onderzoek op polydipsia/polyurina
het is belangrijk om alle katten in de cattery te bekijken
de laatste kat die zich misdragen heeft kan reageren op chemische aantrekkingskracht van een ander, en is daarmee niet initiator
meer dan één kat kan de oorzaak zijn
behandel medische problemen eerst

TERRITORIUM MARKEREN
castreer/steriliseer alle katten (controleer de geschiedenis van de kat, achtergebleven testikels bij katers of tekenen van krolsheid bij poezen)
voorkom dat andere katten buiten om uw huis lopen, sluit ramen en deuren
voorkom dat er teveel katten in uw cattery rondlopen

KATTENBAK PROBLEMEN
zorg voor één kattenbak per kat
verschoon de kattenbak dagelijks
zorg dat de kat altijd naar de kattenbak kan
ga terug naar uw vorige merk kattenbakkorrels en/of gebruik niet meer het (nieuwe) desinfecteermiddel
zet de bak waar hij voorheen stond
verwijder nieuw of beangstigend geluid in de buurt van de kattenbak
zet water en eten weg van de kattenbak
als de kat slechts op één plaats plast, zet precies daar de kattenbak, en verplaats de bak elke dag een halve meter naar de plaats waar u hem hebben wilt
als de kat op meerdere plaatsen plast, probeer daar bakjes met eten neer te zetten om te voorkomen dat hij daar gaat plassen
experimenteer met verschillende soorten kattenbakkorrels (katten houden meer van een fijnere structuur)
gebruik een gesloten kattenbak voor katten die staande in de kattenbak over de rand plassen

PSYCHOLOGISCHE STRESS
zo mogelijk verwijderen
probeer ervoor te zorgen dat iedere kat zijn eigen plekje heeft in het huis
bepaal z'n favoriete plek
zet een aparte kattenbak vlakbij die favoriete plek
slaapboxen, dozen, plankjes, mandjes, zijn effectief

CHEMISCHE AANTREKKINGSKRACHT
gooi vervuilde textiel en kleedjes weg
50% azijn of commerciële producten kunnen worden gebruikt
stomen (chemisch reinigen) kan helpen
afstotende middelen kunnen helpen
vervang niet uw oude tapijt totdat de problemen helemaal zijn opgelost, het kan zijn dat alles van voren af aan begint op uw nieuwe tapijt
Laatst bijgewerkt door Elles op 09-07-04 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 20:08

Het klinkt idd gemeen dat van met de neus in de plas maar zelfs de dierenarts heb ik dat welleens horen zeggen! en we hebben haar er niet ingeduwt,gewoon laten zienen laten ruiken. Vind het ook wel sneu maarja Scheve mond ze weet wel dat ze iets fouts heeft gedaan
En ik denk dat ik gewoon een dekentje met haar geur op het bed laat liggen, hopen dat ze het nu niet meer doet Lachen

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:14

nou werkt echt niet en nog vreemd advies van DA ook, je straft het dier in weze met iets wat voor t beestje heel natuurlijk is en wat ie nu niet en nooit niet zal zien als iets fouts. kan je m dus ook niet voor straffen en met z'n neus erdoorheen is zo menselijk dom!

hij moet zijn eigen slaap plekje hebben, als jullie ervoor kiezen dat dit wel op jullie bed mag zijn, moet je er gewoon voor zorgen dat er idd een eigen geurtje van poezebeest blijf hangen, dit dmv handdoek.deken of wat dan ook wat van t beestje is.

succes en weltrusten met z'n drietjes!!!!! Haha!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:14

Mauwie schreef:
ze weet wel dat ze iets fouts heeft gedaan



Nee dat weet ze dus NIET... het enige wat ze weet is dat ze straf krijgt, of iig iets heel onprettigs mee maakt, en kan dus GEEN link leggen met het feit dat ze op bed heeft geplast! Zet haar bij het doen op de kattenbak en verder zoals ik al zei...

OF zorg er voor dat dat bed naar haar blijft ruiken!
OF zorg dat ze niet meer op dat bed komt!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:19

Mijn kat heeft dat ook het eerste half jaar gedaan. Ik kon er niets tegen doen, behalve zorgen dat hij niet meer op de slaapkamer kwam. Jammer, maar helaas. Na verloop van tijd ging het over.

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 20:38

MargaV schreef:
Mijn kat heeft dat ook het eerste half jaar gedaan. Ik kon er niets tegen doen, behalve zorgen dat hij niet meer op de slaapkamer kwam. Jammer, maar helaas. Na verloop van tijd ging het over.


En slaapt ie nu wel weer op de slaapkamer?

Alinda

Berichten: 1208
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:53

Onze kater sproeide, daar hadden we een soort spray voor. Ik kan wel opzoeken hoe het heet, maar ik weet niet of het helpt.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:54

Feliway bedoel je, denk ik.

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 21:08

Zoo dat was een heel verhaal Elles...

'kattenbak te weinig verschoond, sommige katten houden niet van een (te) smerige bak'

kan eventueel ook een reden zijn waarom het was gebeurt,want dieeerste keer zat er oud kattengrind in de kattenbak, en deze keer was het al best een tijdje niet helemaal ververst. Bedankt in ieder geval Lachen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:24

Ik heb het gehad met onze (ex)kater Poeba. Hij was jaloers dat Michiel bij mij in was komen wonen Haha! Toen we waren verhuisd deed hij het ook in huis, hij markeerde het huis zodat hij zich er thuis zou gaan voelen, omdat zijn geur er aan zat... Dat is niet prettig voor de menselijke bewoners
Ik heb hem er nooit doorheen gehaald, want denk maar niet dat een kat zulke verbanden kan leggen. Wel heb ik hem steeds de kamer uitgezet, de link 'plassen in huiskamer = de deur (en gezelligheid) uit' snapt hij denk ik wel, want hij is er snel mee opgehouden.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:24

Oja: en echt de bak in de gaten houden, want die van ons vertikt het om dan op de bak te gaan!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:31

Shiloh schreef:
denken jullie nou echt dat haar met de neus in de plas duwen die kat de link zal leggen tussen. heej ik mag niet op bed plassen Verward en ik moet het op de kattenbak doen Verward tuurlijk niet, tis geen mens!


Nou bij mijn katten werkte het wel degelijk. Haha! Ik duwde ze niet in hun stront hoor, maar alleen ff met het neusje de pis aantikken. Als je ziet dat ze gáán plassen ergens, als de bliksem op de bak zetten. Dat snappen ze nog het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:55

Ik heb 3 katten. 1 rent 'savonds altijd mee naar de slaapkamer en ligt 'snachts op bed. Hij plast nooit in bed.
Een andere kat plast altijd in bed als hij er te lang ligt. Die mag gewoon de slaapkamer niet meer in. Ik krijg altijd een beetje de indruk dat hij te lui is om naar de bak te gaan als ie lekker ligt te meuren op mijn bed Lachen