katten/kleuren/geslacht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

katten/kleuren/geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 10:18

Ik had al eerder gehoord dat lapjes katten altijd poezen zouden zijn, maar nu hoor ik ineens dat rode katten altijd katers zijn....

Iemand enig idee?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:21

Er zijn uitzonderingen (wanneer niet Cool ) maar in principe klopt het wat je zegt.

Enne, het bewijs loopt mij bij in huis. Een lapjespoes en een rode kater!

audrey007
Berichten: 324
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: nigtevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:22

ja ik heb ook gehoord dat dat meestal zo is ja

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:25

Ik heb vorige week een dag meegelopen met een dierenarts. Toevallig kwam er een wit/bruin/zwarte kitten binnen en vertelde de dierenarts dat dat bijna altijd vrouwtjes zijn en ook dat rode bijna altijd katers zijn Lachen

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:27

De meeste rode katten zijn katers, ongeveer 1 op de 100 is een poes. Bij lapjeskatten is de uitzondering nog veeeeeeel groter. Ik geloof dat maar 1 op de 100.000 of zelfs 1 op de miljoen lapjeskatten een kater is. Ik heb zelf ook een rode kater en een lapjespoes. De moeder van de rode kater was echter ook KNALrood Haha!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:47

WHOOPY schreef:
De meeste rode katten zijn katers, ongeveer 1 op de 100 is een poes. Bij lapjeskatten is de uitzondering nog veeeeeeel groter. Ik geloof dat maar 1 op de 100.000 of zelfs 1 op de miljoen lapjeskatten een kater is. Ik heb zelf ook een rode kater en een lapjespoes. De moeder van de rode kater was echter ook KNALrood Haha!


Lapjeskaters zijn idd zeldzaam maar ook onvruchtbaar. Rode poezen zijn eigenlijk rode lapjes. In elke cel van een lapjeskat zit een rood of een zwart gen. In de ene groep cellen is de zwarte onderdrukt, bij de andere groep de rode. Bij een rode poes zijn alle zwarte genen onderdrukt zodat de poes rood is.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:07

Ik heb dat ook altijd gehoord, maar toen we onze kat gaan halen zijn zat er in het asiel ook een rood vrouwtje, dus die bestaan ook...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:10

Idd ze betaan wel. Maar zijn zeldzaam. Op stal liep ook een rood poesje rond.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:14

Zijn lapjes poezen ook serieus onvruchtbaar?? dat wist ik niet...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:18


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:22

stef schreef:
Ik had al eerder gehoord dat lapjes katten altijd poezen zouden zijn, maar nu hoor ik ineens dat rode katten altijd katers zijn....

Iemand enig idee?


Ik heb hier een rode poes *geheel rood zelfs zonder wit* haar zuster is grijs cyper met wat rode plekken en ik heb een rode kater met wit rondhobbelen. Ik ken inmiddels meerdere rode poezen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:29

Mij is verteld dat wanneer er één rode in het nest zit, dat dat altijd een mannetje is. Als er meerdere rooie in een nest zijn, kunnen daar ook poezen bij zitten. Geen idee of het klopt.

Hoe zit het met schildpad-katten? Zijn dat eigenlijk lapjes? (heb gister een schildpadje van Annegti gekregen nl Haha! )

edit; al gelezen in de link van Karin. Leuk om te weten Lachen

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:39

Riant schreef:
Zijn lapjes poezen ook serieus onvruchtbaar?? dat wist ik niet...


Lapjes katers, lapjes poezen niet hoor. Mijn Fuzzy is een lapje en daar loopt nu toch echt een kitten bij, waar ik bij was toen het geboren werd. Mijn rode kater is uit een lapje (Tijgetje, inmiddels overleden). Van alle stalkatten zijn er maar liefs 6 rood, waarvan er 5 poes zijn. In een nestje van vorige maand zit een rooie, en dit is een katertje OK dan! .

Wat wel is, is dat kleur bij katten bepalend is voor karakter. Lapjes zijn vaak fel en kattig terwijl zwarte katten meestal goedzakken zijn. Mijn Fuzz is toevallig voor ons heel lief, maar voor andere katten?? Fuzz is de schrik van het erf. Haar zusje is ook lap en dat is hetzelfde laken een pak.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:40


Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:04

Nav de link van Karin kan ik dan concluderen dat mijn rode kater niet ROOD is maar zwart in zich meedraagt want hij zit onder de sproeten: neus, tandvlees en oren. Hij heeft zelfs een zwarte snorhaar tegenwoordig. Mijn zwarte katten echter zijn ook niet echt zwart want je ziet duidelijk strepen lopen op hun koppen.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:36

stef schreef:
Ik had al eerder gehoord dat lapjes katten altijd poezen zouden zijn, maar nu hoor ik ineens dat rode katten altijd katers zijn....

Iemand enig idee?


Lapjeskatten zijn volgens mij wel altijd vrouwtjes (net als schildpadjes).
Rode katten zijn niet altijd katers. Meestal wel, maar er zijn wel vrouwelijke rode poezen. (Mijn buren hebben er eentje. Turbo heet ze Haha! )

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 01:45

Er zijn wel rode poezen, mijn vriend had er ook een. Ze is helaas ingeslapen. Maar het schijnt het zeldzaamst te zijn als ze helemaal rood zijn. Rood met wit komt dus vaker voor.

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 02:58

Wij hebben sinds een week ongeveer ook een rode kitten nadat we onze Rode kater en onze Lapjes Poes Vingers aflikken moesten laten inslapen! Huilen
De oude eigenaren van de kitten zeiden dat het een manneke was, totdat we bij de dierenarts kwamen.
Da: Hallooo Meissiee, kom je bij ons op controle!! Lachen
Nou wij stonden daar echt zo: Wow!

Maar mijn buren hebben ook een helemaal roodgekleurde tweeling. En dat zijn allebei poezen. Lachen Al 7 jaar lang!! Vingers aflikken

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:21

Dit doet me denken aan het bezoekje aan de dierenarts, met ons nieuwe konijn Puck. Puck is een driekleur konijn, net als een lapjeskat zeg maar.
De dierenarts zei tegen ons dus dat lapjeskatten altijd vrouwtjes zijn, en wilde weten of dat bij konijnen ook opging. Of het echt zo is weet iki natuurlijk niet, maar bij ons is het wel zo. We zijn een vrouwtjeskonijntje rijker Haha!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:08

De kat op stal is een lapjespoes en heeft vaak jonkies en idd zijn de rode vaak katers en de lapjes vaak poezen!

Pas geleden had de buurvrouw van een vriendin van mij 5 rode poesjes! Echt heel bijzonder!!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:11

Ik heb een rood met witte kater nu en een lapjes poes gehad en die was heel lief maar kon inderdaad naar andere katten toe een feeks zijn.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:37

jah ik heb ook gehoord dat rode katten, meestal katers zijn...

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:43

ja dat heb ik ook weleens gehoord, dat rode katten meetsal katers zijn, er zullen natuurlijk ook wel uitzonderingen zijn Knipoog

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:28

Mijn 'rode' kater heeft 1 zwarte streep aan de zijkant van zijn hoofd zitten issie nu speciaal? Tong uitsteken

Nee het klopt wel dat lapjeskatten altijd poezen zijn en rode katten meestal katers.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:57

Het klopt idd dat rode meestal katers zijn, vooral helemaal rode dus zonder wit. Lapjes en schildpad zijn bijna altijd poezen.

Alleen zoals altijd zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen Haha! .

Wat karakter betreft durf ik weinig uitspraken te doen, ik vind dat altijd erg moeilijk omdat er meerdere factoren zijn die het karakter beïnvloeden. Wij hebben bijvoorbeeld een zwarte kat gehad (met een beetje wit). En dat was een terroristje 1e klas voor mens en dier. Misschien ook wel net die ene uitzondering Knipoog .

Ik weet wel dat ze zeggen: "roden en valen zijn donderstralen". En dat vast ook wel ergens op gebaseerd zijn. En de "roden en valen" die ik tot nu toe ken zijn over het algemeen idd niet de meest lieve katten Haha! .