relatietherapie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

relatietherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 14:52

Iemand hier ervaring met relatietherapie?

IK een mijn vriend zitten even in een flinke dip en zitten erover te denken (lees; ik wil, hij niet echt Schijnheilig ).
Ben erg benieuwd wat het inhoud en de verschillen tussen een vrijgevestigde kliniek of het Riagg.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:24

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee... Maar als jouw vriend "niet echt" wil... Is het dan wel verstandig om te gaan? Hij moet er wel voor de volle 100% voor gaan, anders heeft het niet zo veel zin... Heb jij 'm over gehaald om mee te gaan?

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:26

Het lijkt mij wel een goede oplossing, als je een relatie dip hebt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan je niet helpen.
Sterkte in ieder geval, en probeer je vriend over te halen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:32

Ik denk dat het wel goede dingen kan doen. Helemaal als 1 van de 2 of beiden het moeilijk vinden om te praten of om dingen op een rijtje te zetten...uitspreken van wensen en verlangens enzo.....

verschil riagg en klinieken..............niet veel denk ik, in beiden werken psychologen/psychiaters etc. Heeft meer met 1e lijns/2e lijns hulpverlening te maken volgens mij.........en hoeveel je vergoed krijgt van je ziekenfonds neem ik aan.........(als je relatietherapie al vergoed krijgt, GEEN IDEE eigenlijk..............)

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:32

Wij hebben het nog geprobeerd maar zijn nu gescheiden Haha!

Het zal best kunnen werken als je allebei gemotiveerd bent om er aan te werken en de problemen niet onoverkomelijk zijn. Als het heel erg slecht gaat zal zo'n therpaie ook geen verbetering geven. Als je nog heel veel samen hebt maar het loopt hier en daar stroef zou het wel kunnen werken omdat je wat meer inzicht in je relatie, en waar je zelf staat binnen je relatie, krijgt.

Waar je die therpaie volgt doet er niet zoveel toe. Veel belangrijker is dat het met de therapeut klikt en dat beiden het idee hebben dat die therapeut er voor allebei zit en niet de kant van één van de twee kiest.

Per pb wil ik je er best meer over vertellen, bokt is me daar een beetje te openbaar voor Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:35

Om te gaan praten over, hoe was het vroeger, hoe kom je aan de dip, aha dus dan moet je het zo weer oplossen.
Dat kost knaken en je kan het heel goed zelf doen.
Wat is het dat je dwars zit aan de ander? Welke dingen iriteren je?
Probeer daar over te praten en te veranderen.
Wat heeft deze dip veroorzaakt? Dat is de enige manier om hem ook weer op te lossen.

Dus ik zou zeggen, als je het durft, doe eens een gokje in wat deze dip heet veroorzaakt en wat het probleem is.

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:02

Ik heb gelukkig zelf altijd heel goed met mn vriend kunnen praten.. Maar niet iedereen praat even gemakkelijk, in jou geval is het dan wel een goed idee, maar aan de andere kant als hij t niet ziet zitten...
moeilijk, veel succes iig

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:19

Ik heb ook een aantal weken relatietherapie gehad samen met mijn (inmiddels) ex. Drama!! Ik vond het vreselijk. Er werden alleen maar dingen naar boven gehaald die er wat mij betreft niet toe deden en dingen die er wel toe deden bleven onbesproken. We hebben het zo'n 10 weken volgehouden, maar het haalde helemaal niets uit.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:41

jammer is dat..

9 van de 10 keer is er een communicatie probleem. de een zegt zus en de ander begrijpt zo.. mannen zeggen vaak veel dinge niet vrouwens zeggen vaak tveel maarnie t wat ze nou eigenlijk bedoelen..
dus je communivatie verbeteten daar geloof ik wel in. Als de liefde er niet meer is en een van beide wil er niet 100% voor gaan dan is het m.i. gedoemd te mislikken. Relaties zijn soms hard werk van twee kanten. Een dit is niet erg als je er maar beter van wordt en er van leert.

een derde persoon haaltje vaak uit die visieuse cirkel waarin je je samen beweegt. dat kan je zelg wellicht ook dooe even afstand te nemen.

in iedergeval succes!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:09

ik heb tijdens mijn opleiding les gehad van een goede relatietherapeut! Was erg leuk. Maar ik dnek dat het ene goed plan is om eerst alles zelf goed op een rijtje te zetten.. dat scheelt idd een hoop euries!

Maar als je er echt niet anders uitkomt kun je misschien eerst zelf naar het algemeen maatschappelijk werk gaan. Daar kun je rustig over al je problemen praten, waar je mee zit! En dan samen verder kijken wat dem ogelijkheden zijn!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:18

Ik heb één sessie gedaan met mijn ex, wat een drama. Nou moet ik zeggen dat hij eerst in zijn eentje was gegaan daarvoor (toen had er al een lichtje moeten gaan branden, zoiets doen mannen toch niet?) Hij was constant bezig te vertellen wat ik wel niet allemaal verkeerd deed, en ik kon er echt geen speld tussen krijgen (die therapeuten, ja het waren er zelfs twee!!! lieten hem lekker zijn gang gaan). Het was net of hij hen nodig had om mij even flink op mijn nummer te zetten. Niet dat het hielp trouwens, ik ben met een slappe lach weggegaan.
Een paar dagen daarna is hij met een ander naar bed gegaan, toen was het wel een eind over
Nou moet ik zeggen dat uit elkaar gaan toch niet mijn beste punt is. Het vriendje daarvoor heeft na de break up een baksteen door de ruit in de woonkamer van mijn ouders gegooid (ik woonde nog thuis). Ik denk dat ik maar bij mijn vriendje blijf.....

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 08:17

Het is niet zozeer dat hij niet wil, maar meer dat hij er niet in geloofd dat het helpt.
Hij is een echte binnenvetter en ik weet ook wel dat hij daar het achterste van zijn tong niet laat zien.

Drie maanden geleden is zijn vader overleden en hij is sinds die tijd depresief en slaapt slecht. Nu loopt hij te roepen dat hij niks meer voor niemand voelt en wil alleen maar "weg" van alles en iedereen.
Hij weet qua gevoel niet meer wat onder en boven is.
Alleen in therapie krijg ik hem never nooit dus ik hoop dat hij door relatietherapie een beetje zijn gevoelens op een rij kan krijgen.....inelkgeval die voor mij.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:52

Hmm Ja dat is toch iets waar hij eigenlijk zef uit moet komen.
Hij zal zijn leven weer op moeten pakken en door moeten met "normaal" leven. Blijkbaar is hij daar nog niet aan toe. Waarschijnlijk omdat het zo'n binnenvetter is doet hij er lang over om de dood van zijn vader te verwerken omdat hij er niet over kan praten.
Heel erg goed van jou dat je wil helpen en naar een oplossing zoekt, maar jij kan dit niet voor hem oplossen. Hij zal ongetwijfeld nog veel van je houden, en de kans is groot dat dit een fase is die weer over gaat.

Bedenk je dat doordat jij aangeeft therapie te willen hij dat mischien op vat als kritiek en dat hij het niet goed doet. Wellicht wil hij ook wel dat het anders is maar kan het nu niet. Iemand die perse niet wil praten zal dat ook niet doen is mijn ervaring.

Geef het nog even de tijd en de ruimte anders. Hij heeft ondanks zijn verdriet natuurlijk niet het recht om rottig tegen jou te doen. Hij wil blijkbaar de pijn van het verlies niet nog een keer meemaken en wil daarom niks meer voelen voor juist die mensen die hem diernbaar zijn, omdat hij nu weet hoeveel pijn het doet als hij die verliest.

Vraag hem heel direct wat je kan doen voor hem en of hij in deze periode bij je wil zijn. Sommige mensen hebben behoefte alleen te zijn om problemen te verwerken anderen willen juist niet alleen zijn.
Probeer een beetje door het emotionele heen te prikken, niet alles en iedereen is slecht weggan heeft geen zin voor hem want hij neemt zijn verdiet gewoon mee. Al gaat ie op de noordpool zitten. Hij wil waarschijnlijk nog steeds vluchten voor zijn verdriet en emoties.
Hoe erg ook, hij zal in zijn leven (normaliter) nog meer mensen verliezen. Je niemand heeft het eeuwige leven en de dood de pijn en het verdriet komt voor ieder mens een keer. Sommige mensen overlijden helaas veel te jong en dat is erg moeilijk te accepteren.

Ga even lekker met een vriendin weg meid denk ook af en toe lekker even aan jezelf. Laat hem weten dat je hem niet in de steek wil laten,naar hem wil luisteren en hem wil steunen, maar dat hij zijn emoties zelf moet verwerken, op zijn manier. Aan jou is vervolgens de keuze of je daarbij wil (en kan) zijn. Houd in je hoofd dat dit waarschijnlijk tijdelijk is.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:18

Ik denk ook dat relatietherapie in dit geval geen oplossing is.

Het enige wat je misschien kunt proberen is maatschappelijk werk, dat is toch voor veel mensen een stuk minder hoogdrempelig dan een psycholoog. Een vriendin van mij heeft bij een maatschappelijk werker gelopen voor een paar gesprekken nadat haar vriend zelfmoord gepleegd had. Het heeft haar heel erg geholpen. Het is gewoon iemand die luistert en een paar tips voor je heeft. En niet zo iemand die helemaal in je verleden gaat graven oid. Ze heeft ook bij een praatgroep gezeten, mensen die hetzelfde meegemaakt hebben. Dat hielp haar ook. Het enige is: zij wilde extreem graag geholpen worden. En als dat bij jouw vriend niet het geval is, dan is het banketstaaf, maar dan kan hij ook niet geholpen worden. Ik ken ook iemand wiens vader overleden is. Ook een binnenvetter. Hij praat er nooit over. Dat is een tijdje lang een grote frustratie en zorg van zijn vriendin geweest, en ze denkt nog steeds dat hij het niet verwerkt heeft, maar ze heeft zich er wel bij neergelegd. Je kunt zoiets gewoon niet afdwingen.

Moeilijk probleem, kan me voorstellen dat je er erg mee zit, maar relatietherapie lijkt me echt niet zinnig. Dan ga jij daar waarschijnlijk heel de tijd zitten praten over hoe hij ermee om gaat en over hoe hij zich misschien voelt. Dat leidt toch nergens toe. Misschien kun je samen een afspraak maken bij maatschappelijk werk. Dat je gewoon een eerste keer mee gaat, ofzo. Succes!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 09:32

Het "probleem" is dus dat hij uit elkaar wil omdat zijn gevoel voor mij volgens hem ook weg is.
Zo ineens van de enne op de andere dag. Zijn famillie heeft ook al tegen hem gezegd dat dat niet zomaar kan en dat hij in de war is.
Dat hij in de war is wil hij nu ook wel geloven.....maar hij weet niet wat hij met "mij" aanmoet.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:41

Ok, er is dus duidelijk wel een relatieprobleem. Jemig, wat moeilijk zeg. Ik zou in jouw plaats proberen iets met hem te gaan doen waardoor het verliefdheidsgevoel weer een beetje opgewekt werd. Als dat niet zou helpen zou ik hem heel hard uitschelden. En een goed gesprek over hoe hij met zijn gevoelens omgaat. Maar ja, ik ben niet echt een held in dit soort dingen. Ik weet niet of het echt zo is, maar misschien kun je hem in laten zien dat hij waarschijnlijk graag wil dat er iets verandert in zijn leven, dat hij van die nare gevoelens af wil. Dat alles projecteert hij op jou, maar hij hoeft op dit moment niets met jou, hij moet actief met zichzelf aan de gang om zijn verdriet te verwerken en de boel weer een beetje op een rij te krijgen.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:56

Wel vreemd. Je gevoel kan niet ineens weg zijn.
Ik denk dat hij door t overlijden van z'n vader in de war is. Gun hem even wat tijd, ga desnoods een tijdje uit elkaar.
Dan zie je daarna wel hoe t verder gaat. Succes!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:22

Ik kan wel begrijpen dat hij nu zo in de war is. Ik kan zelf ook begrijpen dat hij zegt dat zijn gevoel voor jou er neit meer is en dat hij neit weet wat hij met je moet. Geloof me hij zal op een bepaalde manier heus van je houden en je verschrikkelijk missen als jullie niet meer bijelkaar zijn alleen dat zal wel even duren. Voor nu is hij iedereen bij zich vandaan aanhet houden omdat hij er neit mee om kan gaan.
Waarschijnlijk denkt hij dat als hij van niemand meer houd dat het dan ook geen pijn doet als je iemand verliest.. wat best begrijpelijk is na het overlijden van zijn vader.

Wat dacht je van het volgende als tijdelijke oplossing:
Geef hem aan dat je zolang hij hier zo mee zit als goede vrienden met elkaar om wil gaan i.p.v. als verliefd stel. Jullie wonen samen en ik zou dat ook gewoon blijven doen.

Ik denk ook wel dat hij hulp nodig heeft maar als hij dat niet wil dan kan je zo weinig doen hoe vervelend het ook voor je is.
Hij geeft je duidelijk aan dat je nu van hem geen volwaardige liefdes relatie kan verwachten. Als hij ruimte wil geef het hem want dit is echt iets waar hij met zichzelf uit moet komen.
Als je op zijn huid blijft zitten zal hij zich daar waarschijnlijk tegen verzetten. Wellicht wil hij wel je vriendschap.

Relaties zijn in goede en in slechte tijden. Heeft hij tegen je gezegd dat hij wil dat jij of hij ergens anders gaat wonen? of wil hij alleen die realtie niet meer? Doordat zijn vader is overleden is hij verdrietig en in de war. Jij hebt niks gedaan, en met dat hij er voor zichzelf uit is en weer een rationele kijk op de wereld heeft zla hij ook zijn gevoel voor jou weer kunnen voelen.

geef hem tijd, en meid vergeet jezelf niet hoor. Zijn verdriet is heel erg, maar houdt niet in dat jij ook gewoon lekker de tijd voor jezelf mag nemen en gewoon lol mag hebben. Ik weet dat het het moeilijkste is om te doen .. maar geef hem ruimte en tijd..

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 11:38

samantha23 schreef:
Wel vreemd. Je gevoel kan niet ineens weg zijn.
Ik denk dat hij door t overlijden van z'n vader in de war is. Gun hem even wat tijd, ga desnoods een tijdje uit elkaar.
Dan zie je daarna wel hoe t verder gaat. Succes!


Dat denk ik ook.
Vandaar dat ik me afvroeg of relatietherapie wat was.....

Dat zijn gevoel weg is baseert hij op het feit dat hij vorige week op vakantie is geweest en mij niet heeft gemist.
Lijkt mij niet zo raar aangezien hij hier al weken depri is en op vakantie even niks met "thuis" te maken heeft.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 11:46

Riant schreef:
Ik kan wel begrijpen dat hij nu zo in de war is. Ik kan zelf ook begrijpen dat hij zegt dat zijn gevoel voor jou er neit meer is en dat hij neit weet wat hij met je moet. Geloof me hij zal op een bepaalde manier heus van je houden en je verschrikkelijk missen als jullie niet meer bijelkaar zijn alleen dat zal wel even duren. Voor nu is hij iedereen bij zich vandaan aanhet houden omdat hij er neit mee om kan gaan.
Waarschijnlijk denkt hij dat als hij van niemand meer houd dat het dan ook geen pijn doet als je iemand verliest.. wat best begrijpelijk is na het overlijden van zijn vader.

Hij zegt dat hij alleen ons leventje samen mist op het moment maar niet zozeer mij.

Wat dacht je van het volgende als tijdelijke oplossing:
Geef hem aan dat je zolang hij hier zo mee zit als goede vrienden met elkaar om wil gaan i.p.v. als verliefd stel. Jullie wonen samen en ik zou dat ook gewoon blijven doen.

Ja, maar ik wil dus niet als broer en zus naast elkaar gaan leven.

Ik denk ook wel dat hij hulp nodig heeft maar als hij dat niet wil dan kan je zo weinig doen hoe vervelend het ook voor je is.
Hij geeft je duidelijk aan dat je nu van hem geen volwaardige liefdes relatie kan verwachten. Als hij ruimte wil geef het hem want dit is echt iets waar hij met zichzelf uit moet komen.
Als je op zijn huid blijft zitten zal hij zich daar waarschijnlijk tegen verzetten. Wellicht wil hij wel je vriendschap.

Relaties zijn in goede en in slechte tijden. Heeft hij tegen je gezegd dat hij wil dat jij of hij ergens anders gaat wonen? of wil hij alleen die realtie niet meer? Doordat zijn vader is overleden is hij verdrietig en in de war. Jij hebt niks gedaan, en met dat hij er voor zichzelf uit is en weer een rationele kijk op de wereld heeft zla hij ook zijn gevoel voor jou weer kunnen voelen.

Hij wil weg; huis verkopen, vrienden niet meer zien, relatie uit maken en gewoon weg.......
Hij is niet alleen mij zat, maar ook zijn vrienden en famillie.


geef hem tijd, en meid vergeet jezelf niet hoor. Zijn verdriet is heel erg, maar houdt niet in dat jij ook gewoon lekker de tijd voor jezelf mag nemen en gewoon lol mag hebben. Ik weet dat het het moeilijkste is om te doen .. maar geef hem ruimte en tijd..
Laatst bijgewerkt door NoaC op 09-07-04 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:52

Jeetje was dat topic van jou? Scheve mond
Ik zou gewoon proberen om ervoor te zorgen dat hij niet meteen alles wil opgeven. Dus probeer of jullie niet tijdelijk uit elkaar kunnen, zonder t huis en alles te verkopen.
Als je een tijdje apart leeft, heb je beide tijd om na te denken, en kan je daarna altijd nog beslissen om uit elkaar te gaan.
Heel veel sterkte meid. Ach gut

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:39

probeer naar het riagg te gaan, helpt meestal wel.
als je het niet probeert weet je ook niet of het helpt?

heel veel sterkte

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:58

Ik denk dat relatie therapie in jullie geval niet veel zal helpen. Therapie voor hemzelf wel.

Ik denk dat zijn gevoel zowiezo ''dood'' is. Je moet het zien alsof hij zijn gevoel heeft opgeborgen achter een deur.
Dus het is er nog wel, alleen moet hij zelf weer die deur open doen.
Ik denk dat het voor hem gewoon ''makkelijker'' is om niets te voelen dan ''alles''.

Sterkte ! Ach gut

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:17

Misschien is het toch even goed als hij even "weggaat" en zichzelf weer vind. Het is niet leuk voor jou maar misschien ontdekt hij dat wat hij kwijtraakt en dat hij er voor moet vechten om het te houden. Op deze manier heeft het ook geen zin om door te gaan. Hulp zoeken kan helpen als je er beide achter staat en niet alleen.

Sterkte.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:57

Jullie leventje missen is het zelfde als jou missen want zonder jou bestaat dat leventje niet. Iemand die zo emotioneel is kan eigenlijk niet beslissingen neman als het huis verkopen enzo.
Hij is denk ik gewoon echt helemaal dichtgeklapt, wat gevoel en emoties maar ook wat betreft een gezonde kijk op het leven
Tuurlijk wil je niet als broer en zus leven maar het zal waarschijnlijk maar tijdelijk zijn meid. Hij komt zichzelf een keer tegen .. maar wanneeer??

Ja meid wij kunnen hetniet goed maken voor je, blijf zelf wel praten dat is heel erg goed.
Ik vraag me af waar hij heen wil etcetera.

Misschien (maar dat is wel heel erg heftig) kan je hem vragen waar hij heen wil en wat hij dan wil doen. Ook hoe hij het praktisch ziet, als in huis hypotheek, werk tokmst zijn vrienden en zijn familie. Vraag hem ook waarom hij weg wil en verwacht goede argumenten!! (dus niet omdat ik dat nou eenmaal wil) Vraag hem waarom hij verwacht zich beter te voelen als hij alleen is.

Vraag hem desnoods, of zijn vader nu trots op hem zou zijn nu hij zo bezig is. Hij krijgt zijn vader niet terug. Hij voelt zich alleen beter als hij accepteerd dat verlies bij het leven hoort en dat je dooor moet.
Zijn vader is dood maar de wereld draait door. Zou zijn vader hebben gewild dat hij alles en iedereen in de steek laat..??

Hoe rot deze situatie ook voor hem is, het is naar jou zijn familie en zijn vrienden best egoistisch om zo te denken. Iedereen moet maar accepteren dat hij het niet meer wil, zijn vrienden die hem hebben gesteund aan de kant zetten.. Jou in de steek laten.. zijn familie..

Hoe hard het ook klinkt hij is erg met zichzelf bezig. Jij kan het niet beter maken maar als het echt zo wanhopig is en hij jou en iedereen aan de kant wil zetten zou ik ook best boos worden. Als jullie zo'n leuke tijd hebben gehad.. dan is dat de moeite waard om voor te knokken.

Dit heb jij niet verdiend!!! (en de rest ook niet)
hij realiseert zich waarschijnlijk niet hoeveel verdriet hij jou aan doet en hoe rot het ook is voor hem dat mag je hem best vertellen.