HD, zou vita. C ertegen helpen ?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:27

Inderdaad heeft het onderzoek toendertijd aangetoond dat het alleen effect heeft als je een grote dosis vitamine C geeft vanaf puppyleeftijd.
Bij een oudere hond die al klachten heeft van HD zal vitamine C dus niet veel meer helpen.
HD is een erfelijke afwijking die dus aangeboren is. Traplopen op jonge leeftijd, teveel en verkeerd voer vanaf jonge leeftijd kunnen ervoor zorgen dat een hond er eerder en erger last van krijgt maar de oorzaak is en blijft de erfelijkheid helaas.

Kom/kop prothese's kunnen een oplossing zijn maar hou er rekening mee dat de hond vrijwel altijd last gaat krijgen van atrose.



ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:34

Hoe slanker de hond hoe minder last hij heeft van HD.
Naast de fiets is inderdaad een goede beweging voor honden met HD en ook zwemmen is erg goed. Iedere rechtuitbeweging is in principe goed.
Ballen of stokken gooien is uit den boze. Gladde vloeren ook.

Heel veel succes!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:49

Maarten schreef:
Dit wil ik graag bediscussiƫren Knipoog Onze hond met zware HD heeft jaar in jaar uit zonder problemen keer op keer hard achter stokken aangerend en met ballen gespeeld. Niets wees erop dat ze pijn had. Waarop wordt het gebaseerd dat het uit den boze is?


Dat baseren dierenartsen uit het feit dat een hond daarbij snel stopt en korte draaien maakt op het moment dat hij/zij de bal/stok pakt en weer terug brengt.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:00

Ik denk dat alle dierenartsen het wel met je eens zijn dat stevige spieren heel erg belangrijk zijn bij HD.
Maar de meeste dierenartsen raden wel aan die spieren met rechtlijnige beweging te kweken.
Maar goed, ik ben ook geen dierenarts. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het snel stoppen en snel draaien niet goed is voor de heupen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:24

Vroeger gold het recht van de sterkste. Een ongezonde hond kreeg geen nakomelingen want ging meestal vroeg dood. Mensen gingen niet met een hond naar een veearts, een echte dierenarts bestond in die tijd niet.
Honden die niet konden leven van (het slechte!) met de pot meeeten gingen gewoon dood.

Later werd er meer naar het exterieur gekeken en werd met alle honden die over een goede bouw beschikte (en dus achter bordje nummer 1 geplaatst werden op de tentoonstelling) gefokt en het liefst ook nog inteelt gepleegd. Op gezondheid werd niet voldoende gelet.
Toen ze er eenmaal achter waren dat HD (en andere erfelijke afwijkingen) voorkwam waren hele hondenpopulaties al aangetast.

Het ligt dus niet zozeer aan het voer maar aan de fokkerij. Met het ontstaan ervan heeft de broodfokkerij weinig te maken, die bestond toen nog niet want honden waren toen gelukkig nog niet populair.

De goede fokkers doen er alles aan om de erfelijke gebreken uit te bannen maar bij sommige rassen kan dat nog wel jaren duren.

Het heeft dus weinig met voeren te maken.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:01

Bij de ontwikkeling van Hd speelt voeding inderdaad een rol, dat ben ik helemaal met je eens. Maar het wel of niet hebben van Hd is een erfelijke kwestie, hoe het zich verder ontwikkeld kan beinvloed worden door o.a. voer en (verkeerde) beweging.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evito_06, GoogleAdsense, IASCrawler, limagirl, Odysseus, Sandyislief en 30 bezoekers