Firewall

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Firewall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 22:38

Ik heb een nieuwe virusscanner gekocht (Norman Security Suite 5.0, is dat een goeie? Volgens de knul in de winkel wel.) en daar zit ook de Norman Personal Firewall bij (gratis), hartstikke leuk en aardig, heb dat ding ook geïnstalleerd, maar wat heb ik er aan?! Krijg allerlei mededelingen over of ik wel of niet een cookie wil sturen naar website X en of ik applicatie Y toegang wil geven tot het internet en dan wil 'ie van alles weten over poorten enzo Verward (ik klik maar steeds op volgende en uiteindelijk op voltooien dan gaat het steeds goed Haha! ), maar wat heb ik hier nu concreet aan?
Het enige voordeel dat ik tot nu toe ontdekt heb is dat ik reclame uit kan zetten en dat scheelt een hoop tijd bij het laden van een pagina, is op zich al een reden om dat ding er op te laten staan!
Computer is niet de hele dag verbonden met het internet.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:41

Firewall is altijd handig, zelfs als je niet de hele dag op internet zit. Je moet wel opletten welke programma's je wel en welke je niet toegang geeft tot internet. Ik heb ook die personal firewall en die werkt perfect. Houdt per dag minstens 7 hackers tegen, die stuk voor stuk je computer hadden kunnen verwoesten....

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:48

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 22:48

Sypheron schreef:
Houdt per dag minstens 7 hackers tegen, die stuk voor stuk je computer hadden kunnen verwoesten....


Meen je dat?! En hoe kan ik zien wat 'ie allemaal tegenhoudt? Ben ik dan ook wel benieuwd naar! Al vraag ik me ernstig af wat ze in mijn computer moeten......

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:53

Margreet schreef:
Meen je dat?! En hoe kan ik zien wat 'ie allemaal tegenhoudt? Ben ik dan ook wel benieuwd naar! Al vraag ik me ernstig af wat ze in mijn computer moeten......


Het ligt er ook aan wat voor programma's je gebruikt, of je alleen internet explorer gebruikt, of ook msn en icq en irc en allemaal dat, dan is je ip namelijk veel eerder te gebruiken en vinden. Ik doe dit dus allemaal, dus 7 is wel het maximum ongeveer. Maar je kunt zien waarmee ze probeerden in te breken ja, zoals bijvoorbeel Sub7 of Backorifice. En wat ze in je computer moeten varieerd sterk, van documenten lezen tot dingen verwijderen en passwords stelen....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 22:59

Sypheron schreef:
Maar je kunt zien waarmee ze probeerden in te breken ja,


Hoe dan? Ben nog niet zo bekend ermee en snap al die functies niet zo best Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:04

dat staat dan bij de gegevens van het alarm. moet je toch ff zelf opzoeken want volgens mij heb je wel een iets andere versie als mij.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 23:18

Mmmm, dat hele alarm kan ik dus niet vinden!
Ik heb rechtsonderin beeld en of ander groen gevalletje en als ik daar met m'n rechtermuisknop op klik krijg ik een lijstje met functies, met dingen zoals Block Advertisement, Script, ActiveX en meer van die meuk en daar achter staat dan Yes/No of Permit/Restrict/Assist
En dan heb ik nog Settings, stop, disable, about en help en daartussen kan ik het allemaal niet vinden.
Nou ja, het zal wel, ik vind het wel best zo! Laat dat ding wel aanstaan, heb er ook weinig last van en je weet maar nooit waar het goed voor is!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:20

Het is inderdaad goed. Een vriend van me demonstreerde een tijd geleden even hoe makkelijk er in te breken is in een onbeveiligde pc. Hij stuurde me namelijk een Word-bestand uit mijn pc...Toen snel een firewall erop gezet Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:56

Je moet bij 'alert details' kijken als dat er bij staat, daar staat dan of het een bekend programma is of niet, ik ben net ff in bad geweest en toen ik terug kwam was er weer een poging tot gedaan....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 00:01

Dat kan ik dus niet vinden. Zal wel aan de versie liggen ofzo, nou ja, het zal me ook een rotzorg zijn zolang dat ding het maar tegen houdt! Heb het ook jaren zonder gedaan en toen is er ook niets gebeurt. Virusscanner heeft wel al z'n diensten bewezen!
Vraag ik me toch af waarom jouw computer zo in trek is..... Wat heb je te verbergen Haha!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:27

Dus als je banners en popups ziet/krijgt heb je geen firewall?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:32

Nee als je je een firewall hebt, kan je ze uitschakelen. Als je ze ziet betekend dat niet dat je geen firewall hebt, maar een firewall moet je wel apart installeren he, dat zit niet standaard in windows..

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:14

Haha!

Kom op mensen, niet zo panieken Haha! Als je een normale windows PC hebt valt er verdomd weinig in te breken..

Enige mogelijkheden op een standaard PC:
- Je hebt 'bestanden delen' aan staan en je provider blokeert dat spul niet
- Je installeert alles dat je van iedereen krijgt (via mail, icq, whatever).

Verder kan er echt maar bar weinig gebeuren. Zo'n scriptkiddie kan helemaal niets met je PC zolang er geen poorten op je PC open staan. Die poorten zijn een soort van, eeh, deurtjes waar je PC naar luisterd of er iemand een verbinding zoekt met je machine. Bij een windows PC draait er maar 1 service die een poort open zet en dat is voor dat Windows Networking. Verder luistert je PC helemaal nergens naar, alle verbindingen worden door je PC zelf opgezet.

Dat windows networking is in principe ook geen probleem zolang je dus dat bestanden delen niet aan hebt staan.. Stel dat je het _wel_ gebruikt, zorg er dan voor dat dat niet werkt via de netwerkkaart waar je ADSL of Kabel modem aan hangt en ook niet via je ISDN kaart of analoge modem.

Verder kan het dus zo zijn dat mensen spul als Backorifice of Sub7 naar je sturen. Als je zomaar software installeert die je van anderen krijgt ben je sowieso slecht bezig en zal een personal firewall je ook niet echt kunnen helpen Lachen

BTW die '7 hackers per dag' is nogal heftig overdreven Haha! (no offence).. Of je hebt heeeeeeeeel veel puberale vriendjes of je hebt je firewall nogal gevoelig ingesteld, 't is over het algemeen niet makkelijk om te zien wat voor een warning je firewall nou weer geeft.

Probleem met de meeste firewalls is eigenlijk dat ze veeeeeeeeeel te veel false alarms geven (die je dus op een gegeven moment gaat negeren, inclusief de serieuzere pogingen van scriptkiddies). Maar ja, de producenten van die software moeten wat. Als ze alleen iets zouden melden als er _echt_ wat aan de hand was dan zou je nooit iets van je firewall horen en da's natuurlijk niet goed voor de verkoop..


ANyway, bottom line is dat je een firewall niet nodig hebt als je geen compleet naieve computer nitwit bent.. Firewall kan weinig kwaad maar doet soms ook weer meer kwaad dan goed doordat mensen niet echt snappen wat ze nou met al die instellingen en alarms aan moeten..

Ben dus gewoon voorzichtig met attachements (net als altijd) en check ff op dat 'bestanden delen' uit staat (configuratiescherm, netwerk, knop onderaan).

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:18

het zijn er echt 7 per dag, en er valt genoeg in te breken hoor bart. Ik heb zelf ook in mn 'stomme' jaren als hacker dingen geprobeerd. Windows heeft een poort die altijd open staat. Namelijk poort 6699 en dat weet jij denk ik ook wel. Het is gewoon zo dat je er altijd voor moet zorgen dat je pc beveiligt is. Ik wil geen paniek in de tent brengen maar ik ken de gevolgen. En die zijn in sommige gevallen groter dan alleen maar wat verwijderde bestandjes....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:39

Eeeh, poort 6699 is van Napster en gerelateerd spul, heb nog niets gehoord over vulnerabilities in dat soort peer to peer software.

Anyway, ik blijf bij m'n verhaal dat Firewalls in principe niet nodig zijn als je een beetje verstandig met je PC omgaat. Dat Personal Firewall verhaal is voor 95% marketing meuk...

BTW er zijn genoeg mensjes die niets beters te doen hebben dan portscans loslaten op b.v. Chello IP's, dat noem ik niet bepaald een 'aanval'..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:40

BartVB schreef:
Eeeh, poort 6699 is van Napster en gerelateerd spul, heb nog niets gehoord over vulnerabilities in dat soort peer to peer software.


napster heeft dat als standaard ingesteld staan omdat het de enigste poort is die altijd open is...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:40

hmm mijn broer is ook zo'n computer'nerd' Haha! en die had er bij ons ook iets emt een firewall opgezet dat als zij probeerden onze comp. te hacken dat onze comp. hun comp. een paar minuten stilzette ofsu, hoe zit dat dan?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:45

Eeeeh?? Verward
Ieder programma kan een willekeurige poort openzetten (of ja, zijn een paar uitzonderingen op en het moet een nummer onder de 65000 zijn). Het had dus net zo goed poort 1234 of 666 kunnen zijn geweest Haha!
Windows zet standaard helemaal niets 'dicht' of 'open'. Een programma opent gewoon een socket en klaar, progje mag zelf bepalen welke poort het dan gaat gebruiken, 't is alleen niet slim als Napster ook poort 139 gebruikt (dat is dus de poort die windows wel bijna altijd open heeft voor Netbios en dat bestandendelen verhaal).

Andere PC platleggen? Kan bijna niet, of ja, kan wel als die andere partij een antieke versie van b.v. windows gebruikt of als je zelf een gruwelijk grote internet verbinding hebt en dus de verbinding van de andere PC helemaal dicht kan gooien met rommel..