Agressie en geweld in het werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Agressie en geweld in het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:16

Het is de laatste tijd een veel besproken onderwerp in de media;De leerkrachten,conducteurs ect.
Ik wil mijn verhaal even kwijt over agressie in mijn werk. Ik werk in een internaat voor moeilijk lerende jongeren met een gedragsstoornis.
De leefgroep bestaat uit 11 jongeren en er wordt altijd met 2 personen gewerkt.
Het is een open behandelgroep.

De afgelopen 2 wkn is het met 1 jongen goed mis gegaan,zijn vriendin(woont ook in de leefgroep) had het uitgemaakt,daarmee is de tuin,en leefgroep behoorlijk gesloopt,de veiligheid is voor iedereen in het geding geweest.
De andere jongeren hebben moeten vluchten,dan spreek ik over stoelen door ruiten gooien en niets en niemand ontzien.
We hebben met 5 mensen fysiek in moeten grijpen.Hier hebben we gelukkig training voor gehad. Afijn deze jongen voor een week elders kunnen plaatsen om de rust terug te laten keren. Ik had die dag 12 uur gewerkt om alles rond te krijgen.

Inmiddels is deze jongen weer terug en stelt zich onbegeleidbaar op,dreigt"Ik pak jou nog wel"en heeft de stoel weer in aanslag. Mijn collega's gaan er ondertussen aan onderdoor,zij voelen zich niet meer veilig. vandaag weer geprobeert deze jongen elders te plaatsen; wat mij boos maakt is dat hulpverlenend Nederland zo besluitenloos is als de pest. Jeugdzorg schermt met zorgplicht. Ik heb als teamleider mijn grens gesteld wij kunnen niet meer voldoen aan de hulpvraag en hebben hier de middelen niet om deze jongen te begrenzen en te structureren.
Hij heeft medicatie,ondertussen geen dagbesteding meer(van school gestuurd i.v.m agressie naar leerkrachten).

Waar trek je de grens ?
afijn hier van me af typen helpt morgen weer overleg en ik ga mijn poot stijf houden naar jeugdzorg en dat is een andere plek voordeze jongen zoeken waar hij begrenzing krijgt desnoods jeugddetentie!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:23

Pff.. moeilijk.. Weet je..ik vind het behalve voor de begeleiding altijd zo erg voor de kids zelf.. Velen van hen zitten totaal niet op de goede plek, en worden van het kastje naar de muur gestuurd. Er zitten zoveel jongeren in jeugddetentie vanwege agressief gedrag enzo, die daar écht niet op de goeie plaats zitten, detentie is immers geen opvang voor agressieve jongeren die blijven steken op het goeie pad.. Dat gebeurt nu wel veel. Kwalijke zaak.
Er zitten zoveel kinderen op een verkeerde plek.. Ik heb een jochie van 11 in de groep, komt uit een achterstandsgezin, en heeft ADHD + flink wat gedragsproblemen. Die past totaal niet in de groep, ontwikkelt daardoor anti-sociaal gedrag, en gaat agressieve uitingen vertonen. Kind krijgt daardoor al zo snel een stempel op zich. Op de plek waar ie eigenlijk hoort is geen plek, hij moet dus blijven, gaat bergafwaarts, en uiteindelijk komt ie terecht op een plek waar ie écht niet thuishoort, een plek voor kinderen met ernstige gedragsproblemen, die zich zo gedragen, zoals hij zich gedraagt, in een groep die totaal niet bij hem past. Spijtig.

Hopelijk wordt er voor die kerel in jullie groep een passende oplossing gevonden en komt ie niet in jeugddetentie terecht!

Succes ermee!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:30

Dank je,

Nee jeugddetentie is ook geen oplossing maar geeft wel de nood aan.
Hij heeft intussen wel een indicatie voor besloten/gesloten opvang.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:43

Jij en je team trekken het niet meer.
Dat kan ik goed begrijpen.
Maar ik hoop dat je in het echt niet alleen roept dat die jongen weg moet, maar ook nadenkt wat er met hem moet en daar mee aan de gang gaat. De zorgplicht is er nl wel!!!! Dat wil niet zeggen dat jij per se voor hem hoeft te zorgen, want hij is hier duidelijk niet meer op zijn plek dan. Maar hij moet ergens heen kunnen. Het is m.i. niet zo dat je de deur sluit en een punt er achter zet. Je sluit een deur, maar moet een ander voor hem openen.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:46

Kinta schreef:
. Je sluit een deur, maar moet een ander voor hem openen.


Mooie zin! Die ga ik opschrijven!

helaas gaat dat nog te vaak mis.. Er staan zoveel mensen tussen gesloten deuren..

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:06

Hoe moeilijk het ook is voor ons mensen om met een persoon als die jongen te leven wil nog niet zeggen dat wij het recht hebben zijn leven te ontnemen. Jij en je collega's zijn er op getraind op een juiste manier te handelen wanneer het door agressie uit de hand dreigt te lopen op je werk. Ik vind dit een goede zaak. Ben van mening dat ze dat bij meer bedrijven en organisaties als training moeten geven aan hun werknemers...

Je sluit inderdaad een deur voor hem, maar moet vervolgens er ook weer een voor hem openen.

Zeg nooit "dat kan ik niet"
zeg altijd "ik zal het proberen"
dan zul je versteld staan
van hoeveel een mens kan leren

Respect voor jou dat je met zulke jongeren werkt. Lijkt mij een zware job!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 21:25

Klopt,wat jullie zeggen hoor uit mijn mond zal je ook nooit horen,deze jongere hoort hier niet wat nogal eens gebeurd in teams.

Een veilig leefklimaat is een vereiste voor alle jongeren er wonen er n.l.nog 10. Deze veiligheid is niet meer te waarborgen,waardoor het voor de betreffende jongere ook niet meer veilig is.(wat een zin Knipoog )

Er zijn nogal wat escalaties aan vooraf gegaan natuurlijk en dan raakt het emmertje wat vol,niet alleen voor het team,maar zeker voor de andere 10 jongeren want zij leven er dag en nacht mee en wij trekken na een dienst de deur achter ons dicht.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:33

moeilijke situatie, helaas ook bij mij bekend, ok ik loop regelmatig tegen dezelfde problemen op.....
hopelijk wordt er snel een passende oplossing gevonden voor deze jongen en als het even kan buiten de jeugddetentie, mijn ervaring is dat ze daar vaak alleen maar stugger en harder vandaan komen.
misschien is voor deze jongen een "heropvoedingsplek met groepsdruk" iets?
ik ga even opzoeken of hier websites vanzijn Lachen

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 21:39

Voor groepsdruk heeft hij helaas een te laag niveau iq van 60,hij heeft ook geen inzicht in oorzaak en gevolg.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:41

Jeetje zeg! wat een toestand..... geeft aan waar in ons welvarend tolerante land het misgaat. Iemand die een gevaar is voor de samenleving (of dat nou een woongroep is of wat dan ook anders) moet gepast opgevangen worden. Nederland zit vol met geitenwollen sokken, die vinden dat alles mag mogen en alles moet kunnen........ ik vind dat dit niet kan! Dit is een onhoudbare situatie en op juist die momenten laten die geitenwollensokken het afweten en mag je als werknemer het maar oplossen......... maaruh wel binnen de kaders die hun geschapen hebben. Hij kan jullie zo behandelen omdat het hem toegestaan wordt....... hij komt ermee weg, hij heeft jullie waar hij jullie hebben wil...... in de hoek.

Met een paard los je dat simpel op.... door weer even de rangorde duidelijk aan te geven, bij een ontspoorde jongere mag dat niet, en daar gaat het verkeerd.

heel veel sterkte, jij kan niet meer doen dan wat je kan......... en ik vind dat je het super doet!

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:44

jeanie schreef:
Voor groepsdruk heeft hij helaas een te laag niveau iq van 60,hij heeft ook geen inzicht in oorzaak en gevolg.

hmm dat maakt de zaak idd een stuk ingewikkelder.....
heel veel sterkte dan in dit geval Ach gut

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 21:45

bedankt Knipoog Gijsenkim

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:57

Lekker werk heb jij hoor.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:57

tarmine schreef:
Lekker werk heb jij hoor.

wees blij dat ze het wil doen

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:58

tarmine schreef:
Lekker werk heb jij hoor.


Wat is dit voor een opmerking? Verward

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:00

Nou het is goed bedoelt hoor.
En ik weet ook dat ze er heel goed in is.
Toevallig
Over agressief gesproken....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:00

als het niet meer werkt met deze jongen zul je een inrichting moeten vinden die geschikter voor hem is; gesloten en daardoor al meer structuur.

zorgplicht is prima maar er zijn zeker ook grenzen en helemaal als 1 persoon een heel team + leefgroep kan ontwrichten. dan moet je die persoon er uithalen, zekers als ze met dit IQ niet leerbaar zijn.

een andere optie is om zelf, als team, met hem op een 0 punt te beginnen. dus een gestripte kamer met alles veilig weggebouwd (denk aan zijn tv in een gesloten kast), 2 mans begeleiding (wandelen, douchen etc.), eten op kamer, goed instellen op medicatie en heel langzaam aan vrijheden opbouwen.

Jullie zijn de baas toch? En als je wat wilt met zo'n jongen moet er extra personeel komen om het weer in goede banen te leiden, zo simpel is het!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:01

tarmine"]
Lekker werk heb jij hoor.
[/quote]
en jij bent 25? (zag ik in je profiel) Bloos! Bloos! Bloos! Bloos!
Ik zie net staan dat het goed bedoeld is, maar dan mag je het wel iets anders verwoorden.

[quote="Pellie schreef:

Jullie zijn de baas toch? En als je wat wilt met zo'n jongen moet er extra personeel komen om het weer in goede banen te leiden, zo simpel is het!

De beste stuurlui staan aan wal.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:02

tarmine schreef:
Over agressief gesproken....


Jeutje Bloos!
Ik weet niet wat jij onder agressief verstaat..maar ik stelde gewoon een vraag.. Het staat er heel anders als jij zegt te bedoelen.. Scheve mond

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:05

ik bedoel er mee dat het werK wat zij doet heel erg lastig is
SORRY

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:05

Kinta schreef:
De beste stuurlui staan aan wal.



niet kletsen, ik ben een matroos op dezelfde vaart als jeanie, en heb alleen maar met dit soort mensen te maken dus ja ik vind dat ik dit mag zeggen Lachen

check eerst eens een profiel voordat je iets zegt

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:05

Pellie"]
. dan moet je die persoon er uithalen, zekers als ze met dit IQ niet leerbaar zijn.
[/quote]

Hem er zomaar uithalen kan gewoonweg niet..


[quote="Pellie schreef:
Jullie zijn de baas toch? En als je wat wilt met zo'n jongen moet er extra personeel komen om het weer in goede banen te leiden, zo simpel is het!


Jij werkt niet in de gezondheidszorg neem ik aan?
Extra personeel?? No way. Ik werk sinds kort bij een soortgelijk iets, en men staat daar vrijwel altijd in zijn uppie op een groep. Bezuinigingen..dus extra personeel krijg je sowieso niet.. En jullie zijn de baas.. sja..dat klopt.. Maar dat is wel heel gemakkelijk geschetst....

*Edit.. zie net dat je wel in de richting werkt? En jullie krijgen extra personeel voor zulke gevallen? Petje af.. zo zou het op meer plaatsen geregeld moeten zijn!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:07

Ik woon ook op internaat, er zijn ook zulke groepen hier (ik zit hier alleen vanwege de afstand huis & school, zie profiel waarom) En ja, vaak gaan ze naar WWP (woon, werk project voor zulke kinderen maar het zijn dove kinderen, weten niet of er ook horende kinderen daar wonen) En daar zitten ze constant onder bewaking.. Het gaat met de jongeren daar bergopwaarts..

Maar het is wel heel erg vervelend!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:10

zo'n jongen er niet zo maar uit halen? eeuhm ik vind dat er al genoeg redenen zijn om hem een ander plekje te geven. hij is degene die de overlast verzorgd voor 9 andere bewoners en een team van miss. 8 á 10 begeleiders. teamleider, behandelverantwoordelijke, psychiater zijn bij machte genoeg om wat op papier te zetten. het hangt alleen even van zijn status af en of er in de omgeving een plek vrij is om hem te plaatsen.

en ja in onze kliniek werken we gelukkig met genoeg groepsleiders en invallers dat we bij moeilijke mensen, tijdelijk, meer werkkrachten krijgen. veiligheid staar voorop!!! Anders valt er niet te werken toch?? en als groepsleiding geen veiligheid kan bieden, voor deze jongen zelf en de groep, dan houdt alles op, zo simpel is het.
Laatst bijgewerkt door Pellie op 29-06-04 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:11

Pellie schreef:
het hangt alleen even van zijn status af en of er in de omgeving een plek vrij is om hem te plaatsen.


Ja, dat bedoelde ik ook.. Die jongen bij mij in de groep wacht blijkbaar al meer dan een half jaar op een plaats in een groep die beter bij hem past..en in die tijd kunnen we hem moeilijk op straat zetten. dat was hoe ik het bedoelde, snorry, stond er beetje niet-concreet Knipoog