Vraagje over uitzendcontract ná tijdelijk contract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Vraagje over uitzendcontract ná tijdelijk contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 12:51

Beetje warrige titel, maar het past er niet helemaal op.
Het zit als volgt: mijn 3e tijdelijke contract bij hetzelfde bedrijf loopt per 1 september af. Omdat onze afdeling kleiner moet is er een grote kans dat dit niet verlengd wordt, zeker omdat ik dan een vast contract zou moeten krijgen.
Nou vertelde mijn leidinggevende dat er een nieuwe wetgeving is dat ik na afloop van mijn tijdelijke contracten weer op uitzendbasis zou kunnen gaan werken bij hetzelfde bedrijf. Ik vond het een erg raar verhaal, bovendien voelt het een beetje als aan het lijntje houden, omdat er nu nog wél genoeg werk is en ze me dan kunnen lozen als dat over is.

Weet iemand hoe dit zit en of dit überhaubt mag?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:01

Volgens mij mogen ze je echt geen ander contract meer aanbieden tenzij je 3 maanden niet meer actief werkt bij het bedrijf... tenminste dat is wat ik ervan opgevangen heb..

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 13:18

Dat dacht ik dus ook, maar er schijnt een verandering te zijn in de wetgeving waardoor dat nu wel kan. Ik kan er alleen niks over vinden Scheve mond

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:21

Waarschijnlijk mag het via een ander bedrijf wel of willen ze het gewoon via hetzelfde bedrijf doen?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 13:40

Het gaat gewoon via hetzelfde bedrijf. Ik blijf precies hetzelfde werk doen, ik krijg alleen weer een uitzendcontract ipv een contract via het bedrijf zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:41


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:42

Nee, dat mag echt niet. Ik zit morgen aan het einde van mijn 3e contract en zowel het uitzendbureau als het bedrijf waar ik werk mogen mij geen tijdelijk contract meer aanbieden. Dan moet ik eerst 3 maanden ergens anders werken. Een vast contract mag uiteraard wel.

Kitty

Berichten: 7696
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:01

Op het moment dat ze jou weer een contract aanbieden krijg jij een vast contract.
Of je moet drie maanden uit de running zijn.
Volgens mij mag het ook niet op uitzendbasis zodra het voor hetzelfde bedrijf is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:17

Naz schreef:
Het gaat gewoon via hetzelfde bedrijf. Ik blijf precies hetzelfde werk doen, ik krijg alleen weer een uitzendcontract ipv een contract via het bedrijf zelf.


Dus je krijgt een contract via een uitzendbureau?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 14:19

Dat heb ik er idd van begrepen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:30

Als je wilt zou ik het bij mijn vader even na kunnen vragen,
hij heeft daar over het algemeen wel verstand van
(hij doet dan zelf wel eens waar headhunting, maar die wetgevingen kent hij wrsch wel)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 14:33

Cealli schreef:
Als je wilt zou ik het bij mijn vader even na kunnen vragen,
hij heeft daar over het algemeen wel verstand van
(hij doet dan zelf wel eens waar headhunting, maar die wetgevingen kent hij wrsch wel)


Alle info hier over is welkom, dus als je dat wil doen, heel graag Lachen

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:34

Ik ga nu bellen, ik zet zo wel neer als ik iets voor je heb

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:37

Je mag onder geen geval een ander contract krijgen dan vast contract, mijn vader weet niets van die wetgeving verandering.
Je baas probeert er waarschijnlijk gewoon onderuit te komen een vast contract aan te bieden.

Hij zegt wel dat het uitzendburo niet persé slechter hoeft te zijn, mits je zelf zorgt dat de voorwaarden hetzelfde zijn. Je kan via het uitzendburo immers nadat ze eventueel inderdaad geen werk meer voor je hebben wel doorbetaald krijgen,
maar ik neem aan dat je daar dus geen zin in hebt.

Me pa is alleen beetje wazig in het feit dat je dus wel kan werken bij hetzelfde bedrijf alleen dan onder het uitzendburo zeg maar, dat moet in principe wel kunnen. Verward

Hier heb je dus waarschijnlijk ook niet veel aan, als je wil kan ik je de contactgegevens van mijn vader wel doorgeven, dat is toch waarschijnlijk duidelijker dan als ik als tussenpersoon fungeer

[Edit] Aan de telefoon zitten en bokken tegelijk werkt niet lekker, nog even wat toevoegingen[/edit]

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 15:28

Cealli schreef:
Je mag onder geen geval een ander contract krijgen dan vast contract, mijn vader weet niets van die wetgeving verandering.
Je baas probeert er waarschijnlijk gewoon onderuit te komen een vast contract aan te bieden.


Hier heb ik zeker wat aan, want dat gevoel had ik dus ook.
Onze afdeling moest kleiner omdat dat op andere vestigingen ook zo is, wij komen echter om in het werk en blijkbaar kunnen ze me nu nog niet missen, maar willen ze wel van me af als ze me niet meer nodig hebben.
Past uitstekend in de bedrijfscultuur Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Naz op 29-06-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:31

Of het nou wel of niet mag, ik zou gewoon lekker wat anders gaan zoeken als ik jou was!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 15:37

Daar ben ik ook druk mee bezig Knipoog

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:31

volgens mij mag dat niet hoor en zijn ze verplicht een vast contract aante stellen na de derde periode. Heb namelijk Arbeidsrecht op school ehad maar echt precies weet ik het niet al weet ik wel dat als je bv een oproep van 1 uur hebt het bedrijf verplicht is voor 3 uur door te betalen. Daarnaast wordt er gesteld dat als je bv drie maanden 20 uur hebt gewerkt de vierde maand ook 20 uur moet zijn. Wel vet balen dat zn bedrijf zo omgaat met haar medewerkers. Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:30

Het uitzendbureau wordt "opvolgend werkgever" en neemt derhalve alle plichten van de huidige werkgever over, omdat het over dezelfde arbeid binnen hetzelfde bedrijf en op dezelfde werkplek gaat.
Het uitzendbureau zal je dus meteen een Fase C-contract moeten geven, oftewel een contract voor ONbepaalde tijd.

Mogelijkheid om dit te omzeilen is om je er eerst 13 weken uit te houden. OF door je op een andere afdeling andere werkzaamheden te laten doen. Maar als je dat voor de kantonrechter laat komen, leert de jurisprudentie dat je een kans hebt een contract voor onbepaalde tijd af te dwingen. Of je iets echter zo ver wilt laten komen.....

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:44

Dank je wel voor je info Sonja!

Ik kan me niet voorstellen dat het uitzendbureau me een contract voor onbepaalde tijd geven, want hoe moeten zij mij dan 'kwijt' als er geen werk meer is? Ik blijf het een raar verhaal vinden, ik ga er sowieso maar gewoon vanuit dat ik per 1 september op straat sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:49

Naz, heeft er nooit een onderbreking tussen je contracten gezeten? Als je er al eens voor langere tijd uitgeweest bent, kan het zijn dat je pas in schakel 2 ipv 3 zit.

Overigens is het niet vreemd dat een uzb mensen op OT neemt vanuit een reorganisatie hoor. Gebeurt wel vaker.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:51

Nee, ik heb eerst 3 maanden op uitzendbasis gewerkt, vervolgens een jaarcontract en nu een halfjaar contract. Dit alles opeenvolgend.

Maar echt een reorganisatie is het niet, die hebben we net gehad en daar vielen wij niet onder.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:28

Moeilijk maar interessante case.
Hoop dat het voor je uitpakt zoals je wenst.
Vanuit werkgevers-perspectief kan ik me er wat bij voorstellen dat je baas dit zo probeert te doen...
Kan me goed voorstellen dat het op de langere termijn nu beter lijkt jou te vervangen door iemand waarmee hij opnieuw dit tijdelijke-contracts-traject in kan gaan. Houd daar rekening mee, als ik het kan bedenken kan hij dat ook. Hoe vervangbaar ben je?

Kan me idd niet voorstellen dat er een uitzendbureau is die jouw voor onbepaalde tijd zal overnemen en zo dus de uitdaging van de werkgever over zal nemen. uitzendbureau wil dan van jouw huidige werkgever ook garanties dat jij daar zal blijven werken, dan kan hij je net zo goed voor onbepaalde tijd zelf aannemen, dat is goedkoper.

tot zover de tactiek. over de wet daaromtrend kan ik je niets zinnigs zeggen. Maar vergeet niet; als je ooit vervangen gaat worden is het in september.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:45

Sonja schreef:
Het uitzendbureau wordt "opvolgend werkgever" en neemt derhalve alle plichten van de huidige werkgever over, omdat het over dezelfde arbeid binnen hetzelfde bedrijf en op dezelfde werkplek gaat.
Het uitzendbureau zal je dus meteen een Fase C-contract moeten geven, oftewel een contract voor ONbepaalde tijd.

Mogelijkheid om dit te omzeilen is om je er eerst 13 weken uit te houden. OF door je op een andere afdeling andere werkzaamheden te laten doen. Maar als je dat voor de kantonrechter laat komen, leert de jurisprudentie dat je een kans hebt een contract voor onbepaalde tijd af te dwingen. Of je iets echter zo ver wilt laten komen.....


dit klopt! Ik ga weer eens voor de volle 100% mee in wat Sonja zegt! Lachen

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 23:48

Da's dan duidelijk Lachen
Zal morgen eens aan mijn leidinggevende vragen of ze er al meer over weten.