De Ontembare Vrouw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

De Ontembare Vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 19:06

In elke vrouw zit een krachtige drijfveer, vol goede instincten, gepassioneerde creativiteit en tijdloos weten. Dat is de Ontembare Vrouw, die de instinctieve natuur van vrouwen representeert. Maar zij is een bedreigde soort. Hoewel de gaven van een wilde natuur ons bij de geboorte zijn toebedeeld, heeft de poging van de maatschappij om ons te 'civiliseren' naar een star rolpatroon de diepe, levengevende boodschappen van onze ziel gesmoord.
In
De Ontembare Vrouw sprokkelde Clarissa Pinkola Estes, ervaren Jungiaans-analytisch therapeute en cantadora (bewaarder van oude verhalen), vele stokoude sprookjes, mythen en verhalen uit de hele wereld bijeen, die onze blik verscherpen en oude, in vergetelheid geraakte bronnen van kennis ontsluiten.
Ieder verhaal -van 'La Loba, de wolfsvrouw' tot 'Het meisje zonder handen' - wordt meeslepend naverteld en vervolgens haarscherp ontleed.

Een gezonde vrouw heeft veel weg van een wolf: zij is robuust, vol levenskracht, levenschenkend, zich bewust van haar territorium, inventief, loyaal, zwervend. Maar raakt een vrouw gescheiden van de wilde natuur, dan wordt haar persoonlijkheid schraal, zwak, schimmig en spookachtig. Als het leven van een vrouw wordt gekenmerkt door stagnatie en verveling, is het de hoogste tijd dat de wilde vrouw tevoorschijn komt, dat de scheppende functie van de psyche de delta bevloeit.
De verhalen in dit boek zijn gekozen om vrouwen moed te geven. De Ontembare Vrouw is niet voor niets symbool van het lichamelijk welzijn van alle vrouwen; zonder haar heeft de psychologie van de vrouwen geen grond. Deze 'wilde' vrouw is de oervrouw - ze verandert niet, ongeacht de cultuur, het tijdperk, de politiek. Ze is wat ze is, en ze is volmaakt.


*van de achterflap van 'De Ontembare Vrouw', Clarissa Pinkola Estes

Hebben meer mensen dit boek gelezen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik vind het geweldig mooi en op sommige stukken erg herkenbaar... Ik zou elke vrouw die op welk gebied dan ook met zichzelf in de knoop zit willen aanraden dit boek te lezen.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:39

Hmmm ik ga eens op onderzoek uit. Eens kijken wat Amazon over dit boek zegt....
ERRUG positief. Ik ga dit boek ook aanschaffen! Bedankt voor de tip!

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:40

Hee dat klinkt goed!! Slaat helemaal op mij... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 02:54

Laat ik nou toch net een takkehekel aan Jung hebben...
Om mijn mening bij te stellen (EVENTUEEL!) zal ik het boek misschien eens beginnen lezen.
En dan vooral "misschien" en "beginnen".
Sorry