factuur sturen als particulier of bedrijf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

factuur sturen als particulier of bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 08:58

inmiddels is mijn hobby een beetje gegroeit en ik moet mensen facturen gaan sturen. is het daarvoor nodig ingeschreven te zijn bij de kvk?

ik heb begrepen dat het rond de 70 euro/jr kost, zijn er nog meer kosten aan verbonden? klopt het dat ik dan apparatuur kan kopen "op de zaak" (zonder btw dus)? wat moet ik precies administreren en is er een minimum omzet dat ik moet hebben/jr?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:01

Ik sta ingeschreven als eenmanszaak. Kost idd tussen de 60 a 70 euro per jaar. je kan apparatuur kopen op de zaak, dan kan je de btw terugvragen bij de belasting. Minimumomzet is bij een eenmanszaak niet nodig volgens mij.

[edit] je moet wel een btwnummer aanvragen bij de belastingdienst, alleen voordat je die hebt ben je wel een aantal maanden verder[/edit]

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:08

Inschrijving bij de KvK is niet verplicht. Zeker als er sprake is van een 'vrij beroep' (bijvoorbeeld redacteur of journalist) willen ze je daar vaak niet eens hebben Knipoog. Je kunt bij de Kvk navragen of jouw beroepsgroep onder de vrije beroepen valt. Ook op de site van de KvK is hierover info te vinden. In alle overige gevallen moet je idd een inschrijving hebben bij de KvK.

Als je facturen met BTW wilt kunnen uitschrijven en spullen voor 'de zaak' wilt kunnen kopen waarover je BTW kunt terugvragen, dan moet je wel een BTW-nummer hebben. Dat vraag je aan bij de Belastingdienst. Het formulier daarvoor kun je ophalen bij het dichtstbijzijnde belastingkantoor of aanvragen via de Belastingtelefoon. Je krijgt er dan ook het Handboek Ondernemen bij, waarin wordt beschreven aan welke eisen je als zelfstandig ondernemer (want zo word je dan door de Belastingdienst gezien) moet voldoen en er staan ook veel handige tips in.

Minimum omzet is niet verplicht, maar om als zelfstandig ondernemer aangemerkt te worden moet je minimaal 1225 uur per jaar in je eigen onderneming steken. Bij de aanvraag van je BTW-nummer geef je een schatting op van je jaaromzet, aantal uren e.d.

Je kunt er ook voor kiezen om je niet in te schrijven als zelfstandige, maar 'gewoon' als freelancer te werken. Dan geef je je inkomsten uit freelance activiteiten op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' maar je mag dan geen BTW rekenen (en ook niet terugvragen). Althans, zo is het mij uitgelegd door zowel Belastingdienst als KvK.
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-06-04 11:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:10

SuperPepeijn schreef:
inmiddels is mijn hobby een beetje gegroeit en ik moet mensen facturen gaan sturen. is het daarvoor nodig ingeschreven te zijn bij de kvk?

ik heb begrepen dat het rond de 70 euro/jr kost, zijn er nog meer kosten aan verbonden? klopt het dat ik dan apparatuur kan kopen "op de zaak" (zonder btw dus)? wat moet ik precies administreren en is er een minimum omzet dat ik moet hebben/jr?



Officieel ben je nu zelfs verplicht om je BTW nummer bovenaan de facturen te zetten,en ja,je moet bij de KVK ingeschreven zijn.
Ik heb zelf een transportbedrijf,daarom heb ik hier dagelijks mee te maken Knipoog

Als je ingeschreven staat met een eigen zaak,dan kun je dingen op de zaak kopen,je kunt dan in ieder geval de BTW afschrijven en terug vorderen.
Je hoeft geen minimum omzet te hebben,je moet wel voor je boekhouding alle bonnetjes bewaren,mits het voor je zaak bedoeld is.
Ik kan namelijk mijn paardenspullen niet uit/op de zaak kopen,want dan staat de belastingdienst bij mij op de stoep,dus als ik wat nodig heb voor Viking,dan maak ik mijn prive opname per week hoger,maar ook dan moet je uitkijken dat dat weer niet te hoog word,want dan heb je ook die kl@te belasting zo bij je op de stoep.


Als je dus wat koopt op de zaak:dan moet je eerst de BTW betalen,en die kan je maandelijks terug vorderen bij de belastingdienst,alleen moet je dan wel uitkijken dat je niet te veel winst maakt in je boekhouding,het beste is dan dat je Qiet draait Knipoog ,ikzelf doet de BTW van mijn brandstofbonnen compenseren met mijn prive uitgaven zodat ik dan nog redelijk wat BTW terug krijgt. Haha!

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:09

Zodra je btw op facturen gaat zetten, ongeacht of je een btw-nummer hebt of niet (overigens duurt dat nooit geen maanden voordat je er een krijgt van de fiscus), ben je wettelijk verplicht deze btw ook af te dragen. Vergeet dat niet! Verder als je een relatief kleine ondernemer bent, kun je voor de omzetbelasting (=btw) gebruik maken van de Kleine-Ondernemers-Regeling (in de volksmond de KOR genoemd). Dit houdt in het kort in, dat als je op jaarbasis per saldo niet meer omzetbelasting zou moeten betalen dan ongeveer E 1.300 (precieze bedrag weet ik zo niet), dat je dit niet hoeft te betalen. nadeel hiervan wel is, is dat je het bedrag wat je op deze manier bespaart aan afdracht aan de belastingdienst, wel bij de winst op moet tellen. Maar uiteindelijk betaal je over de winst een stuk minder belasting dan dat je 100% af moet dragen.
Overigens lijkt het me zelfs voor een freelancer altijd wel handig om een btw-nummer te hebben, oa voor de aanschaf van computer enzo. Oja, even een correctie op Viking: je kunt niet afschrijven op de btw.
Het kost je denk ik niet veel meer dan de Kvk (wat ze wat mij betreft ook mogen afschaffen) en wat administratie. OB-aangifte kun je per kwartaal doen of 1 keer per jaar (dat laatste zou ik je niet aanraden, niet echt handig 1x per jaar).
Mocht je nog wat willen weten, ik zit dagelijks op mijn werk in de belastingzaken als belastingadviseur.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:16

Je bent zelfs verplicht om inkomstenbelasting af te dragen als je fakturen gaat sturen (op enkele uitzonderingen na). Vergeet niet dat er een hele administratie bij komt kijken bij het opzetten van een eigen bedrijfje, hoe klein ook. Ik heb hier al meerdere adminstraties in schoenendozen ontvangen, mensen die er totaal niet meer uitkomen en waarbij de bank en de belastingdienst in hun nek staat te hijgen. Denk dus goed na waar je aan begint. Op www.kvk.nl kun je veel info vinden (klik op starter).