Stage lopen Misbruik of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Stage lopen Misbruik of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 22:16

Heb 9 weken stage gelopen in een dierenspeciaalzaak en 9 weken op een manege.
Ben nu blijven zitten dus moet ik van school het jaar overdoen, dus weer 18 weken 40 uur per week voor niks stage. (onzin eigenlijk want ik heb ze voldoende afgesloten.)
Terwijl ik in m'n eigen tijd kassamiepje ben bij een dekamarkt, dus echt wel met klanten om kan gaan en met de kassa.
Maar ja op je stage denken ze daar anders over.
Je kunt dat volgens hun nog niet, dus is het schappen schoonmaken, vloer dwijlen, spiegelen, en de w.c doen. (zelfs onkruid wieden van de parkeerplaats, iets wat ze zelf nooit doen)
Voel me voor hun echt een goedkope kracht die ze niet hoeven te betalen.
Soms denk je dat bedrijven daarom stagiares nemen
in plaats van een vaste kracht erbij.
Dan is het ook nog zo, als ze wel iets betalen, je het weer af moet staan aan school.
Onzin eigenlijk want ik moet toch ook m'n schoolgeld zelf betalen van ongeveer duizend Euro.
En zelfs m'n schooluren zijn niet van 8.00 uur tot 18.00 uur en als je pech hebt ook de koopavond en de zaterdag nog.

Hoe denken jullie hier over (stage) of wie heeft er ook ervaring mee?

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:27

Wij hebben hier op het werk sinds 2 jaar ineens stage-lopers..er zijn er in die tijd al...even denken.... nouja minstens 4 geweest. De ene is weg en even later komt de volgende weer. Ze moeten allemaal helemaal ingewerkt worden , kost dus veel tijd en dingen gaan langzaam + moeten nog eens gecontroleerd worden...dus allemaal erg omslachtig en tijdrovend. En NET als ze een beetje handig beginnen te worden , gaan ze alweer weg Rolleyes

Mijn mening : kost klauwen vol geld die stagelopers....en haalt de snelheid behoorlijk uit je bedrijf. Zet je ze echter in voor simpele klusjes ( kopieëren , dingetjes ordenen , vage klusjes die een aap nog kan Tong uitsteken ) dan maken ze tenminste nog een beetje tijd goed die ze kosten...

Gelukkig zitten ze altijd op kantoor en niet bij ons in de werkplaats Schijnheilig

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:30

de ene stageloper is de ander niet. bij ons begint een stageloper ook met de mindere klusjes. laat hij zichzelf goed zien krijgt hij al snel verantwoordelijkheid en vrijheid. zo hebben wij een aantal stagiares gehad die op hun eigen houtje naar klanten gingen en daar goed werk deden en anderen die alleen de mindere klusjes bleven doen.

kortom, misschien ligt het ook aan jezelf.

pmarena heeft wel gelijk dat het inwerken van stagaires veel tijd en geld kost. als bedrijf hoop je dat je er op termijn iets aan hebt.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 25-06-04 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:37

Ik heb eigenlijk altijd leuek stages gehad, mocht alles doen. bij eentje was het zelfs zo dat ik niet eens de minder klusjes mocht doen. Liet hij zijn zoon doen. Haha! bij 3 stagebedrijven heb ik als hun op vakantie gingen het bedrijf zelf gerund. Ik denk dta het idd ook aan inzet ligt, maar je hebt ook van die stagebazen die er zeker misbruin van maken, daar heb ik geen goed woord voor over.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:37

Ik heb zelf stage gelopen, en vond het erg leuk om te doen Ligt er natuurlijk ook een beetje waar je terecht komt, maar zeker ook aan je eigen instelling
Stel jij jezelf een beetje positief op, doe je goed je best en werk je hard zal je stage vast ook een stuk plezieriger worden Knipoog (ik zeg overigens niet dat jij dat niet doet hoor....).
Maar zoals Pmarena al aangeeft, verdient een bedrijf er echt niet alleen maar aan Wat ik wel vreemd vind, is dat jij een evt. stagevergoeding aan school af zou moeten staan, waarom is dat?

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 23:03

SuperPepeijn schreef:
de ene stageloper is de ander niet. bij ons begint een stageloper ook met de mindere klusjes. laat hij zichzelf goed zien krijgt hij al snel verantwoordelijkheid en vrijheid. zo hebben wij een aantal stagiares gehad die op hun eigen houtje naar klanten gingen en daar goed werk deden en anderen die alleen de mindere klusjes bleven doen.

kortom, misschien ligt het ook aan jezelf.

pmarena heeft wel gelijk dat het inwerken van stagaires veel tijd en geld kost. als bedrijf hoop je dat je er op termijn iets aan hebt.


Het ligt niet aan mij, Ik mocht geen kassa doen of klanten helpen.
wel ze te woord staan en dan 1 van de medewerkers halen om ze verder te helpen. ik vind het niet erg om minder leuke klusjes te doen, maar soms zitten er klusjes bij die ze zelf nooit doen en er ook niet bij horen. Maar als ze het vragen dan doe ik het wel netjes en zet ik me voor bijna 100% in.
ik snap ook wel dat het inwerken van stagiares geld en tijd kost, maar soms mogen ze ook wel de moeite nemen om iemand dingen te leren.
kijk die kassa en klanten helpen dat kan ik wel, maar als het niet mag wat moet je dan?
Ik heb die stage uren al gelopen en voldoende afgesloten.
vind het dan onzin van school om dat over te doen, t was immers voldoende. die tijd die ik daar besteed, kan ik net zo goed bij m'n eigen werk doen dan krijg ik er nog voor betaald ook. Hier had ik het idee dat ik gewoon voor jan banketstaaf daar loop om hun klusjes op te knappen.
Heb gewoon de pech dat ik 2 verschrikkelijke stage's heb gehad.
Maar om ze dan over te doen daar sta ik niet om te springen, en al helemaal geen 9 weken. (maargoed dat is verder mijn zaak)

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:00

Ik snap wel dat je niet zomaar een kassa mag draaien hoor! Daarvoor moeten ze je toch wel vertrouwen!
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind je een beetje zeuren. Dat zijn gewoon de klusjes van een stageloper, en als jij met z'n instelling als nu een stage begint, dan krijg je dat ook nooit anders.

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:04

Kun je niet met school regelen dat je vrijstelling krijgt voor de stages? Je hebt ze dot jaar toch voldoende afgerond. Je kunt natuurlijk zeggen dat je dat wilt om je extra in te zetten voor het geen je bent gezakt.

Tevens vind ik dat als je stage loopt voor een paar weken wel een kleine vergoeding mag krijgen. Gewoon als...waardering.

Suc6!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:24

Een stage werkt 2 kanten op he, een bedrijf investeert tijd in een persoon die maar voor korte tijd bij zich blijft, daar tegenover staat een goedkope kracht. De overweging; wie zal ik dat schoon laten maken, iemand die €12.50 per uur kost of iemand die €1.25 per uur kost is snel gemaakt natuurlijk. Daarnaast maak je als stagiaire je stage vaak zelf, toon je initiatief en stel je je open, dan mag je sneller meer doen. Zit je overal over te mokken, dan kom je nooit verder dan schoonmaken en kopieren.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:27

Het feit dat je je stage ook moet overdoen, ligt aan de school en niet aan het stagebedrijf. De kreet "goedkope werkkracht" heeft daar imo dus weinig mee te maken.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:42

Kwesties die jij opnoemt (flutklusjes) kun je met je stagebegeleider
bespreken.
Dan worden - idealiter - de afspraken met het stageadres bijgesteld
of het stageadres als zinnige leerplek afgevoerd. Lachen

Stage lopen in een suup lijkt me voor jou niet erg leerzaam, omdat
je daar zelf al werkt.
Andersoortige stage een optie?
Je kunt misschien ook zelf een stage-adres zoeken?

Op stage ben je om te leren en het lijkt me dan ook logisch dat je
er geen geld voor krijgt en dat je, als je wèl betaald wordt, dit geld
afstaat.
Het zou leuk zijn als je verdiensten met je schoolgeld verrekend
werden Haha! , maar zo werkt het denk ik niet, omdat schoolgeld
natuurlijk maar een fractie van de werkelijke kosten is (die lopen
al gauw in de tienduizenden Bloos! ).

Het leven is hard voor een stagiair(e). Ach gut

Maar 9 weken valt vast wel te overleven? Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:05

Waarom ga je dan niet 'stage lopen' bij de supermarkt waar je al kassiere bent.

Overleg met je baas of je die tijd gewoon kan werken voor salaris.
Als je baas een goede is zal ie ook niks aan de school doorgeven dat je geld verdient.

het is het proberen waard en mocht het lukken heb jij een mooi zakcentje. OK dan!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:09

Ik snap niet waarom je je stage overnieuw moet doen? Werken jullie op school niet met vrijstellingen?

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:13

Draakje schreef:
Je kunt dat volgens hun nog niet, dus is het schappen schoonmaken, vloer dwijlen, spiegelen, en de w.c doen. (zelfs onkruid wieden van de parkeerplaats, iets wat ze zelf nooit doen)

Er zijn ook dingen die je kan weigeren hoor, je bent daar om wat te leren en niet om het onkruid te wieden op de parkeerplaats {:? belachelijk gewoon dat je dat moet doen}

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:19

Je loopt stage om zelf veel te leren als aanvulling op je opleiding.
Helaas zijn er inderdaad bedrijven die je voor de banketstaaf*ge klusjes gebruiken, omdat ze daar zelf geen tijd voor hebben.
Maar als het goed is heb je vantevoren een gesprek met je stagebieder, dus dan kan je er wel over spreken wat voor werkzaamheden je gaat doen.
Ik heb ook wel eens een stage geweigerd, meneer vond het wel handig als ik zijn privéauto ging wassen, want die stond tenslotte op het terrein.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:40

Heel verschillend.

Ik zit nu op mijn *tel* 8ste stage adres en 2 ervan waren ver-schrik-ke-lijk. Bij de andere had/heb ik het super.

Ik doe MBo dierenverzorging. Het heeft dus allemaal met dieren te maken.

Mijn eerste was in een dierenspeciaalzaak. Ik was er heilig van overtuigd dat ik een eigen dierenwinkel wilde. Na een weekje of 5 had ik het ZOOOOOO gehad dat ik ben gestopt. Saai, saai, SAAI! Heel de dag beetje schapjes poetsen en bijvullen, zoals jij ookal noemt. Verschrikkelijk...

Nogal gehaast moest ik een nieuwe stage zoeken. Ik kwam uit bij een kleine "manege/pensionstal" met maar 8 of 9 paardjes.
Het leek me erg leuk, maar al snel diende ik enkel voor het stallen mesten, wei mesten, padock mesten, stal vegen, hele oprit vegen, en last but not least, tuigen poetsen, poetsen, poetsen... Kortom, alles wat ik al lang kon... De wat leukere dingen (poetsen, opzadelen, longeren enz) mocht ik niet, daar kwamen van die penny meisjes voor, grom.
Nouja, tijd maar uitgezeten maar ik BAALDE van stage, had al zo goed als besloten dat ik met school zou stoppen als de volgende stage weer zo rot was.

Toen ging ik naar het Asiel in Eindhoven. En ik geloofde het niet, maar ik vond het leuk! Ja, het was ook vooral hokken schoon maken, maar en hing een sfeer. De mensen vonden het fijn dat wij dat deden, en ik was niet meer of minder dan de andere werknemers/eigenaren, super!!

Daarna ging ik naar een melkveebedrijf, bij LoesFreke van bokt, die ik kende doordat ik daar mijn eerste kar voor Pinky gekocht had.
Het waren flinke dagen (van 8 tot half 7) maar het was gewoon leuk, dan is dat niet erg!

De volgende 2 periodes heb ik doorgebracht op de kinderboerdrij in Geldrop. Nouja, het feit dat ik er een 2e periode aangeplakt heb zegt waarscheinlijk genoeg. Het was er super!!!

Tegen mijn volgende stage, blok, in de zomer zag ik erg op.
Eigenwijs als ik ben wilde ik toch nog een keer naar een paardenbedrijf. Toen ik het afgesproken had werd ik erg misselijk. Gewoon bang weer slaafje te zijn. Toch gegaan, en ik denk dat ik kan zeggen dat het behoort tot 1 van de leukste stages! Leuke andere stagieres, eigenaren werkte net zo hard mee, tot de middag mesten en daarna paardjes rijden, mee voor de wagen beleren, longeren, toilleteren, super!! Echt een prima stage! (dit was overiges op Hengstenhouderij Hestegaarde in Beek en donk).

In de 3e klas hadden we nog maar 3 blokstages ipv 3 het gehele jaar door. Ik besloot naar de buurman van onze paardjes te gaan "huisdierenpension Vorsterdijk" in Nuenen, en ook dat vond ik vanaf dag 1 super. In drukkere periodes is het hard werken, en het zijn lange dagen, maar het is gewoon super werk, leuk gezellig en vooral gewardeerd!!! Het feit dat ik er de zomervakantie 6 weken ga werken en er geregeld in het weekend werk zegt vast wel genoeg!

Nu ben ik bezig met mijn op 1 na laatste stage voordat ik afstudeer. Namelijk bij mijn ex-stalgenootje Linda (Yorghos op bokt) die een eigen paarden-lease bedrijf opgestart heeft. Het is nog niet zo groot, de de grooste bezigheid is kletsen, maar het is wel mega gezellig dus ik vermaak me wel Haha! (en Linda vast ook, of niet Linda? Tong uitsteken).

Volgendjaar (aller laatste stage) ga ik nog een keer terug naar Vorsterdijk of naar Stal westerbeek (van Linda). Weet nog niet precies wat, maar ik ben nogsteeds huiverig voor nieuwe adressen en weet dat ik het op deze plekken leuk heb, dus dat heeft voor mij de voorkeur Lachen

Tsjeetje wat een lap tekst geworden Tong uitsteken
Maarja, ik vind het dus sterk afhangen van de eigenaar/stagebegeleider.

Succes!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:35

Het is idd per bedrijf verschillend, dat geloof ik best.

Wij hebben zowel externe als interne stagaires, van alle nivo's. Al het begin is moeilijk, maar na een week zijn de meeste allemaal super ingewerkt en kunnen ze ook veel zelf. Bij ons doe je van alles, zoveel mogelijk met mij of mijn zus, maar lang niet alles samen, ook iets alleen doen moet je kunnen Lachen Stagaires vinden het bij ons meestal altijd heel leuk Ze gaan altijd lachend weg *LOL*

Na de zomer hebben wij nog eventeel weer plek voor een nieuwe Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:59

Wij hebben ook altijd stage mensjes

En wat ze doen is erg verschillend, meiden of jongens die gewoon normaal tegen mensen kunnen doen, staan al vrij snel achter de kassa.

We hebben ook weleens iemand gehad die al begon te schreeuwen als de hamster zich omdraaide...die kwam niet achter de kassa.
En tsja...we hebben ook weleens iemand gehad waarbij we serieus afvroegen of die zich bewust was dat er hersenen in haar hoofd zaten....ook niet achter de kassa.

Die zullen dan best wel balen, maar mensen met een grote mond, onverschilligheid, geen geschikte houding komen weinig tot nooit achter de kassa bij ons.
Logisch ook, wij zitten een hele klantenkring op te bouwen, proberen goede adviezen te geven en sorry voor de stagiarres dat laten we natuurlijk niet zomaar verzieken.

Ben jij *bij ons* een gewone leuke meid, die haar handen uitsteekt, neit de hele tijd klaagt en normaal tegen klanten kan doen sta je binnen een week achter de kassa Knipoog

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:24

Ik loop op dit moment ook stage, maar ik heb een waterdicht stagecontract... Daarin staan precies mijn werkzaamheden... Ik doe de bar/receptie en help in de bediening... Natuurlijk hoort daar ook afwassen en schoonmaken bij, maar ik denk dat dat bij heel veel beroepen wel zo is...

Mocht mijn werkgever dus zeggen dat ik de hele dag de stoep kan gaan vegen en prullenbakken legen, dan kan ik dus zeggen dat ik daar niet voor aangenomen ben, en dat ik dat dus mooi niet ga doen... Maar ik kan ook met mijn positieve hoofd zeggen, dat ik dat wel een dagje wil doen, maar dat ik daarna gewoon weer mn "eigen" werk wil doen... Ik wil immers alles leren toch... Als je die instelling naar hun weergeeft, zullen ze dat van jou waarderen, als je zegt dat je die poedersuiker niet doet, dan zullen ze je niet meer zo leuk vinden... De situatie die ik hier boven beschrijf heb ik overigens meegemaakt...

En ik vind dat je het verhaal van twee kanten moet bekijken, de werkgever wil ook iets aan jou hebben... Vaak hebben zij echt geen tijd om klusjes te doen, en een stagair wel, omdat die hun werk niet kan over nemen... Het is alleen maar net hoe je daar als werkgever mee omgaat, een beetje afwisseling zou leuk zijn!

En ik zal ook zeker niet ontkennen dat bedrijven stagaires "gebruiken" voor de rotklusjes, dat gebeurt regelmatig... Het is denk ik aan jou hoe je dat gaat oplossen...

Wel ben ik van mening, dat je op stage komt, om iets van het vak te leren... Schoonmaken kan je thuis ook wel! Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:31

Ik doe gelukkig geen opleiding waar klusjes als schoonmaken en onkruid wieden in kunnen voorkomen Haha!

Ik heb op mijn stage in een jongerencentrum alle vrijheid van de wereld gekregen, wilde ik iets organiseren dan mocht ik dat gewoon doen, wanneer ik iets te vragen had kon ik altijd bij mijn begeleider terecht.

Ik denk dat je als stagiaire geen goedkope kracht bent... je kost aardig wat tijd. Ik ben bijv. iemand die altijd alles wil weten en ik stel dus gigantisch veel vragen en dat kost tijd voor mijn begeleider. Ook mijn opdrachten die altijd uitgebreid uitgevoerd en uitgewerkt worden zal hij moeten beoordelen. Mijn taken verder kan ik wel zelfstandig uitvoeren, beslissingen nemen ook, ondanks dat kost ik gewoon veel tijd. Die tijd eis ik ook op... ik ben daar toch om wat te leren, wanneer een begeleider niet in staat is mijn vragen te beantwoorden had deze geen stagiaire moeten aannemen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 14:33

er zijn idd genoeg bedrijven die een stagiare als goedkoop krachtje gebruiken
ik ken voorbeelden genoeg
maar dat is op te lossen door een gesprek aan te gaan met stagebegeleiders
op de stageplek en op school
het is idd de bedoeling dat je iets leert op een stage
dat je daar zelf ook initiatief en inzet voor moet tonen is logisch
maar het moet van twee kanten komen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:22

Het is heel erg verschillend ik heb hele leuke stages gehad maar ook die absoluut helemaal niet leuk waren.
Lig ook aan je eigen instelling.
En op elke stage zijn er denk ik wel dingen die niet zo leuk zijn.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 17:47

Het ging mijn moeder er om, dat als je 40 uur per week 9 weken lang stage loopt er wel een vergoeding vanaf kon, teminste dat vind zij. tenslotte neem je hun werk uit handen. Ik heb stage's gehad waar je gewoon niks kreeg terwijl je je wel uit de naad werkt. zelf vind ik dat daar vanaf het bedrijf ook wel wat tegen over mag staan (kleinigheidje). onze school werkt met een lijst. daar staan punten op die je gedaan moet hebben, bij mijn 1e stage kon ik al die punten niet doen omdat die niet van toepassing waren daar.
Ik zeur niet over de stage, was gewoon benieuwd wie het soort gelijke heeft meegemaakt of een andere evaring heeft.
Misschien had m'n moeder het begin stukje wat beter moeten formuleren
het ging haar en mij niet om reacties van, je zeurt, ligt aan jezelf enz enz, daar ging het niet om. het ging er om of jij vind dat een stage bedrijf misbruik maakt van stagiares.

ik ben van mening dat sommige bedrijven dan iid doen.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:50

Het ligt eraan wat voor stage en wat ze je laten doen... Ik heb zelf alleen maar leerzame stages gehad waar ze ook echt wel tijd in me hebben geinfesteerd. Maar heb ook verhalen gehoord dat mensen alleen vakken mochten vullen en in het magazijn opruimen, dit zijn dus dingen waar je geen uitleg voor nodig hebt, en waar je dus automatisch ook heel weinig van leert...

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:26

In het bedrijf waar mijn moeder werkte, een reclame bureau, werden de stagaires inderdaad als goedkope makkelijke arbeidskracht misbruikt.
De collega's probeerde daar wel af en toe iets aan te veranderen, maar de baas liet ze echt de rotklussen doen, meerdere malen koffiehalen voor wie dan ook inbegrepen.
Dat moet dus echt niet kunnen, maar de school wist ervan en stond het zelfs toe Verward