Homo’s taboe vrij? Of schijn bedriegt…

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Herken jij je in deze (wellicht onbewuste) houding tegenover homo-seksuelen?

Ja, ik zou zoals die moeder kunnen reageren
12 (9%)
Nee, ik zou op beide situaties hetzelfde reageren
99 (74%)
Ik ben zelf homoseksueel, maar herken de situatie
3 (2%)
Anders, graag een toelichting (eventueel per PB)
19 (14%)

Totaal aantal stemmen: 133


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Homo’s taboe vrij? Of schijn bedriegt…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:23

In deze wellicht sociaal te noemen maatschappij leven diverse mensen samen. Om bijvoorbeeld enkel en alleen over Nederland te spreken. Een multicultureel land en de laatste jaren is een andere geaardheid ook geaccepteerd. Homoseksuele mensen mogen zelfs trouwen! Oftewel een veredeld samenlevingscontract tekenen… In tegenstelling tot enkele andere landen en culturen mogen homo’s staan en gaan waar ze willen en zijn ze gelijk aan ieder ander. Zo hoort het ook! We zijn allen mensen, niemand is beter dan de ander. Over het algemeen zijn de opmerkingen over de homoseksualiteit van iemand positief of eigenlijk dus neutraal, want het is niet ‘leuker’ om homo te zijn hoor.

Maar is deze maatschappij daadwerkelijk zo tolerant en is dit taboe opgeheven? Of is het de schijn die hier de boel ophoudt? Misschien is het makkelijker dit duidelijk te maken met een voorbeeldsituatie.

“Moeder loopt de huiskamer binnen en ziet daar haar dochter met haar vriend innig op de bank zitten. Ze smoezelen wat en geven elkaar een kus. Moeder besluit ze even alleen te laten en gaat wat lezen aan de keukentafel. Als even later de telefoon gaat, loopt de moeder opnieuw de kamer binnen en zit de dochter bovenop de schoot van de jongen, de jongen zit een beetje te spelen met het haar van de dochter en ze kijken elkaar verliefd aan. Een tongzoen kon niet uitblijven. Moeder neemt de telefoon op en het blijkt voor haar zoon te zijn. Maar haar zoon is niet thuis op dat moment.

Even later komt de zoon thuis, samen met zijn vriend. Ze gaan naar boven en beneden is de luide muziek duidelijk hoorbaar. Moeder krijgt in de gaten dat haar zoon thuis is en nadat ze nog even haar serie afkijkt, loopt ze naar boven om te melden dat er telefoon was en om geliefelijk te vragen of de muziek wat zachter kan. Als ze de deur opengooit, ziet ze haar zoon zijn vriend innig omhelzen en zoenen. Ze wist dat haar zoon homo was en had daar ook nooit moeilijk overgedaan, ze was zelfs nieuwsgierig naar hoe en waarom, maar dit kon toch echt niet. Ze meldt de jongens dat ze dat maar ergens anders moeten doen en dat in haar huis alles netjes moet blijven. Dit soort acties is ze niet van gediend in haar huis.”

Helaas is dit een situatie die bij haast elke homo herkenbaar is en in de plaats van de moeder kunnen velen niet-homo’s ingevuld worden. De zogenaamde ‘ver-van-mijn-bed-show’ is een hedendaagse gedachte bij velen. Homo’s worden vaak gezellig genoemd, hetero-meiden roepen vaak uit dat elke knappe jongen homo of goed bezet is, homo’s worden geprezen vanwege hun creativitiet, etc… het homo-ZIJN wordt in het dagelijkse leven geaccepteerd. Nu hun doen en laten nog…

Als je geboren bent als homo-seksuele of in sommige gevallen ervoor kiest te leven als iemand die zijn leven deelt met iemand van hetzelfde geslacht, dan is dat iets persoonlijks. Of je er nu wat aan kan veranderen of niet, dat maakt niet uit. Of het nu biologisch is of een psychisch probleem. De overgrote meerderheid moet nog leren dat niet iedereen op dezelfde wijze leeft als zijzelf. Dat is overigens niet alleen van belang als je het over homo-seksuelen hebt, maar dat is nu mijn uitgangspunt.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:29

Goede vriend van mij is er sinds een paar maanden voor uit gekomen. Zijn ouders zeiden ook van dat accepteren we, maar toen hij de eerste keer zijn vriend mee naar huis nam, hebben zijn ouders 3 dagen hem genegeerd. Ondertussen is het uit, o.a. omdat ze elkaar zelden zagen omdat zijn ouders zo tegenwerkten. En ze hebben blijkbaar niet door wat ze er mee bereiken.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:32

Dat is er een om even bij stil te staan,
Ik probeer me te verplaatsen in de situatie van de moeder,ik wil dan geen onderscheid maken,maar volgens mij zou ik het wel doen als ik heel eerlijk ben.
Ook al heb ik geen vooroordelen rationeel gezien; zullen normen vanuit de maatschappij en die zijn hard toch wel binnendringen in mijn onbewustzijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:32

volgens mij is dit geen maatschappelijk probleem dus, maar een huiselijk probleem. kan me er wel iets bij voorstellen dat de moeder even raar staat te kijken als je dit voor het eerst ziet.

en om je stukje van de een-na-laatste alinea moest ik toch wel even lachen hoor... wat zegt dat over het probleem precies?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:32

Je jat mijn kreten... Scheve mond 'ver van mijn bed show' en 'elk lekker ding is ofwel homo of getrouwd'... Tong uitsteken

Ik heb voor de 2e gekozen, motivatie weet je al. Ik heb een vriend gehad die homo was, die geneerde zich totaal niet voor zijn andere vrienden. Die zaten ook innig te knuffelen op de bank, kusten elkaar in ieders bijzijn, enz enz. Ik heb daar dus echt helemaal geen problemen mee...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:33

Overigens is dit geen persoonlijk voorbeeld Haha! Mijn moeder is fantastisch wat dat betreft Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:35

jeanie schreef:
Dat is er een om even bij stil te staan,
Ik probeer me te verplaatsen in de situatie van de moeder,ik wil dan geen onderscheid maken,maar volgens mij zou ik het wel doen als ik heel eerlijk ben.
Ook al heb ik geen vooroordelen rationeel gezien; zullen normen vanuit de maatschappij en die zijn hard toch wel binnendringen in mijn onbewustzijn.


Kijk dat is nu een eerlijke reactie! Zo zal het bij veel meer mensen zijn. Ik persoonlijk vind het overigens niet zo'n probleem als mensen er aan moeten wennen, kan ik goed begrijpen. Maar als er zulke reacties komen, vind ik niet dat men moet zeggen dat het taboe er vanaf is Lachen

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:35

ik heb: nee, ik zou op beide situaties het zelfde reageren ingevuld.
Ik bedoel het maakt toch niet uit op 'wie of wat' je kind verliefd word, als hij/zij maar gelukkig is samen met zijn/haar partner Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:37

Pervinco schreef:
Je jat mijn kreten... Scheve mond 'ver van mijn bed show' en 'elk lekker ding is ofwel homo of getrouwd'... Tong uitsteken


Dan zou ik van duizenden meiden een kreet jatten Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:38

Nou dat laatste is erg gemakkelijk gezegt... Ouders hebben er nogal een handje van om hun mening uit te spreken/op te dringen wb de gekozen partner... Vooral schoondochters (in dit geval dus een andere jongen)....

Was dus antwoord op Kristie.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:40

Snowdon, ik denk dat er toch nog wel een taboe over is in die zin dat homo zijn nog altijd 'anders' is dan wat wij gewend zijn.
De meeste mensen zijn nog steeds hetero dus is homoseksualiteit 'afwijkend' gedrag Knipoog

En ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook nog steeds een vreemd gezicht vind ik als ik 2 mannen zie tongzoenen. Dat heeft die moeder waarschijnlijk ook.
Van 2 vrouwen die tongzoenen moet ik overigens ook niets van hebben, maar dat wordt door de maatschappij toch eerder geaccepteerd.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:41

Ik heb op anders gestemd.

Waarom?
denk eerlijk gezegd dat ik het ook niet echt prettig zou vinden als mijn dochter zo uitgebreid zou lopen vozen op de bank Verward

Dat doen ze maar lekker op hun kamer en dan klop ik wel voordat ik binnen kom.

Verder zou ik dat dus ook van de zoon verwachten, wat hij op z'n kamer doet moet hij zelf weten. Ik zou gewoon zo beleefd zijn om te kloppen voordat ik binnen kom.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:43

SuperPepeijn schreef:
en om je stukje van de een-na-laatste alinea moest ik toch wel even lachen hoor... wat zegt dat over het probleem precies?


Ehmm, heb even zitten lezen en denken, maar kan me niet bedenken wat je nu precies bedoelt Bloos

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:44

Malibu schreef:
Ik heb op anders gestemd.

Waarom?
denk eerlijk gezegd dat ik het ook niet echt prettig zou vinden als mijn dochter zo uitgebreid zou lopen vozen op de bank Verward

Dat doen ze maar lekker op hun kamer en dan klop ik wel voordat ik binnen kom.

Verder zou ik dat dus ook van de zoon verwachten, wat hij op z'n kamer doet moet hij zelf weten. Ik zou gewoon zo beleefd zijn om te kloppen voordat ik binnen kom.



Dat is dus eigenlijk optie 2 Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:50

Wat mij betreft bestaat die taboe niet meer.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:51

Heb anders gestemd, ik zou toch zoiets van een shock-effect hebben bij mijn zoon dan, omdat het toch anders is dan het normale beeld.

Maar natuurlijk reageer ik niet anders, hij is homo so what?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:51

Moeilijk, ik weet niet wat ik zou doen. Rationeel weet ik het wel, dan maakt het niet uit, maar emotioneel.......
Ik vind het nog steeds een raar gezicht twee zoenende mannen, als het mijn zoon zou zijn, nog veel vreemder en confronterender. Twee vrouwen vind ik minder vreemd om te zien, maar als het mijn dochter zou zijn weer wel. Misschien zou ik net als die moeder reageren, in een eerste reactie. Als ik daarover nagedacht heb, zou ik er op terug komen en mijn excuses aanbieden denk ik.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:52

Mijn moeder zou in beide situaties hetzelfde reageren, die is heel open in dat soort dingen, die hele famillie eigenlijk wel.
Mijn vader zou het wel "erg" vinden denk ik, mede omdat het in zijn famillie als een soort schande zou worden gezien (zoiezo een beetje apparte famillie, heb dr niet zoveel mee) maar ik denk dat hij er verder niet echt problemen van zou maken, en het maar zou accepteren.

Ik zelf heb absoluut geen moeite met homo's. Als mijn broertje homo zou zijn en hij voelt zich beter met een man zou ik daar absoluut geen moeite mee hebben. Ik heb 2 goede vrienden die homo zijn (zij kenden elkaar weer via mij) en die via mij lieten weten dat ze elkaar leuk vonden, is ook 1,5 jaar een stelletje geweest, hele leuke mensen, maar ook gewoon met hun ups en downs.

Toen ik een week geleden op Kreta was heb ik ook een hele leuke homo ontmoet, hij was op vakantie daar met een vriendin en ik dacht in eerste instantie dat ze een stelletje waren, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ik merkte dat hij er af en toe wel moeite mee had. We gingen paardrijden en die begeleider was blijkbaar wel zijn tiepje, was ook heel aardig tegen hem, maar toen hij doorkreeg dat hij homo was, werd hij toch duidelijk veel afstandelijker, alsof hij hem elk moment kon bespringen ofzo

Ik zou er iig niet anders op reageren, misschien omdat ik zelf aardig wat ken, maar ik denk dat voornamelijk jongens er een beetje flauw op kunnen reageren omdat het nou eenmaal "stoer" is een mooie tjick naast je te hebben ipv een jongen.
Laatst bijgewerkt door biepp op 25-06-04 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:52

Ik ga ook voor optie 2....
Maar.... ik kan me wel voorstellen dat die moeder anders reageert. Waarschijnlijk zal ze nog niet helemaal aan het idee gewend zijn, en het wat vreemd vinden en daardoor anders reageren.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:56

Optie 2, dat gedrag van die dochter zou ik dus niet moeten hebben hoor! En mijn zoon zou een 'do not disturb' kaartje krijgen voor aan de deur Knipoog

Maar ik ben misschien 'anders' aangezien mijn oom nu al 18 jaar samen is met dezelfde man, zelfs getrouwd, al komt het op mij voor dat er vaak minder monogamiteit en trouw is bij homo-koppels.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:59

Ik kan geen antwoord geven op de poll omdat ik me absoluut niet kan indenken hoe het is om kinderen te hebben.

Gewoon om me heen kan ik overdreven klef gedoe zoiezo slecht hebben, of dat nou van homo of hetero stellen is. Denk wel dat het voor een deel te verklaren is dat ouders 'anders' reageren. Al is het alleen maar uit angst voor een stereotyp beeld van in leer geklede homos in gaybars + darkrooms.

RolfX
Berichten: 2155
Geregistreerd: 29-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:00

Ik heb ooit ontzettend close gedanst met een homo.
Ik heb op de school gezeten van een homo (nee ik zat daar niet helemaal op mijn gemak, maar dat zou ik ook niet zitten op de schoot van een hetero Tong uitsteken)

Kortom..ik zou niet anders reageren op een homo dan op een niet homo

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:02

Laten we het eens omdraaien, pa en ma gaan uitgebreid zitten zoenen en vozen op de bank...hoe zouden zoon/dochter daar tegenaan kijken... Tong uitsteken

Ik denk dat het zowiezo niet echt prettig voor derden is, in de vertrouwde huiskamer tegen een zuigend, in elkaar gestrengeld stel aan te moeten kijken. There's a place and time for everything!!! Verder is hetro nu eenmaal in de natuur het meest voorkomende koppel, dus bi- en ho- al wat moeilijker voor de "gemiddelde medemens" voor te stellen, en "wat de boer niet kent, vreet ie niet".

Dus kortom...ik zou het zowiezo niet prettig vinden als zoon/dochter zo uitgebreid klef zouden zitten doen op de bank. In wat voor combi dan ook! Om shockerende toestanden in de "kinderkamers" te voorkomen, lijkt het me inderdaad handiger te kloppen en even te wachten op reactie!
Vooral goede afspraken maken over dit soort zaken!

Verder is het geluk van mijn kinderen natuurlijk het allerbelangrijkst!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:07

Ik zou in beide gevallen gegeneerd de andere kant opkijken. Maar op hun eigen kamer mag iedereen zelf weten wat ie doet. Doe het juist maar op je eigen kamer, dan hoef je andere mensen er niet in het openbaar mee lastig te vallen.

Maar er zijn nog steeds meer dan genoeg taboe's. Ik merk ook aan homoseksuelen om mij heen dat zij bijvoorbeeld als ze in een volkse wijk gaan wonen, dat ze er dan voor kiezen om alleen binnenshuis te laten merken dat ze een stel zijn.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:12

Ik heb een hele lieve collega die homo is. Ik vind dat allemaal prima... heb niets tegen homo/ lesbische mensen maar kan me goed indenken dat ouders wel even moet slikken als ze horen dat...
Het is tegenwoordig normaal! Toen onze ouders ons kregen was dat nog anders... Ik heb het geluk moderne ouders te hebben... Maar lang niet alle ouders gaan mee in de tijd. Helemaal als je denkt dat 20/ 30/ 40 jaar geleden nog erg veel mensen naar de kerk gingen en veel ouders dan ook gelovig zijn opgevoed...
Ik denk in de generatie dat wij kinderen hebben die oud genoeg zijn om vriendjes/ vriendinnetjes te hebben wij daar anders naar zullen kijken. Wij groeien ermee op.. in onze generatie is het normaal geworden onze ouders van boven de 40 zijn er niet mee opgegroeit....