Proces-Dutroux: straffen bekendgemaakt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Proces-Dutroux: straffen bekendgemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 17:08

Omstreeks half vijf heeft rechtbankvoorzitter Goux de straffen bekendgemaakt: Dutroux krijgt zoals verwacht levenslang, Martin ook de maximumstraf van 30 jaar, Lelièvre krijgt 25 jaar en Nihoul slechts 5 i.p.v. de gevorderde 10 jaar.

In de vroege namiddag waren de drie rechters en twaalf juryleden in het proces tegen Marc Dutroux in Aarlen klaar met de bepaling van de strafmaat. Zij hebben daar twee uur over beraadslaagd. Na half vier begon rechtbankvoorzitter Stéphane Goux aan de voorlezing van de strafmaat.
Het oordeel omvatte 50 pagina's, die integraal werden voorgelezen; de strafmaat stond in de laatste vijf. Vorige week bevond de jury Dutroux schuldig aan meervoudige ontvoering, verkrachting en moord. De officier van justitie eiste maandag levenslang.
De officier had dertig tot vijfendertig jaar cel geëist voor Dutroux' ex-vrouw Michelle Martin, dertig jaar voor Michel Lelièvre en tien jaar voor Michel Nihoul

bron: www.hbvl.be

Hopelijk blijft ie ook echt levenslang achter de tralies zitten (kan mij niet indenken dat hij vervroegd vrij mag komen), alleen het gedacht dat Martin en Lelièvre achter 30 jaar misschien wel terug vrij op de straat lopen, maar dat duurt nog een tijdje.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:14

xKatleentjex schreef:
[i]Hopelijk blijft ie ook echt levenslang achter de tralies zitten (kan mij niet indenken dat hij vervroegd vrij mag komen),


tegenwoordig is iedereen vervroegd vrij, dutroit gedraagt zich netjes,beleefd, en aardig, ze denken dat hij is verandert, en na een aantal jaar loopt hij zo vrij als een vogel weer tussen de kinderen... Boos!
Maar ik hoop ook dat die zijn hele leven blijft zitten, gewoon opsluiten die hap

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:18

Hèhè... eindelijk een straf voor meneer! Ik denk ook echt niet dat hij ooit vervroegd vrij zal komen hoor.
Laatst bijgewerkt door Jessie88 op 22-06-04 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:18

als dutroux vrijkomt is het ook zo afgelopen hoor
er zijn te veel mensen die hem wat aan zouden willen doen
en als ze de kans krijgen dat ook daadwerkelijk doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:22

Hmmz... ben benieuwd wat de werkelijke straffen gaan worden... Kennen ze in België niet zoiets als TBS?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:25

En strafvermindering wegens goed gedrag, doen ze dat in Belgie?

Ik ben iig blij dat de straffen niet mild zijn. Nu maar hopen dat ze idd niet vervroegd vrijkomen. Hoewel er vast genoeg mensen zijn die dan het recht in eigen hand zullen nemen, zoals Draumpje al zegt.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:31

Hij heeft ook 10 jaar TBS gekregen, en ik begreep dat levenslang ook echt levenslang is in Belgie... Hij komt als het goed is nooit meer vrij!! Halleluja!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:04

Justy schreef:
Hij heeft ook 10 jaar TBS gekregen, en ik begreep dat levenslang ook echt levenslang is in Belgie... Hij komt als het goed is nooit meer vrij!! Halleluja!!



dat wilde ik net zeggen...
hij komt Godzijdank niet meer vrij...
ik wordt echt misselijk als ik die man zie...


hoor wel net op de radio dat hij in hoger beroep gaat.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:12

Ja hoger beroep, van mij mogen ze hem tijdens dat hoger beroep de doodstraf geven! Helaas kan dat niet in onze maatschappij maar voor dit soort "beesten" vind ik levenslang echt geen straf, eerder een redding want in het dagelijks leven zou hij op straat denk ik zo door iemand neergelegd worden, dat vind ik in dit geval meer gerechtigheid!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:33

HALLELUJA !!!!!!!!!!!!!

doodstraf die vent !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! alhoewel, dan komt ie er wel weer makkelijk vanaf.............martelen ofzo, lijkt me beter

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:08

Dutroux levenslang, was inderdaad te verwachten Knipoog Wij hebben op school een scriptie over de zaak Dutroux gemaakt en we kwamen er op uit dat hij wel 4x levenslang moest krijgen ofzo.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:16

Ik snap niet dat er bij die kerel zo'n lang proces gehouden moet worden (tijdsverspilling!)! Het is duidelijk dat ie het heeft gedaan, van mij mag ie de doodstraf krijgen of zijn verdere leven op water en brood!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 20:29

YvonneS schreef:
Ik snap niet dat er bij die kerel zo'n lang proces gehouden moet worden (tijdsverspilling!)! Het is duidelijk dat ie het heeft gedaan, van mij mag ie de doodstraf krijgen of zijn verdere leven op water en brood!

ja, maar Dutroux heeft veel meer feiten op zijn kerfstok dan alleen 'maar' verkrachting een moord, ook oa ontvoering, gijzeling en tal van kleinere misdrijven, evenals de rest, plus dan nog een mogelijk bestaan van een netwerk.

Verder heeft hij idd 10 jaar ter beschikking van het gerecht gekregen, ik meende dat ze op het nieuws zeiden dat hij na tien jaar de vervroegde vrijlating kan aanvragen (correct me if I'm wrong)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:46

hij kan het misschien aanvragen , maar das heel wat anders dan het ook daadwerkelijk krijgen

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 00:00

Nou zeg, het is juist omdat hij al eens vroeger is vrijgekomen dat hij nog vanalles heeft kunnen uitspoken...
*zucht*
nu ja, lang leve het belgische gerecht maar weer Scheve mond

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 00:02

Tegen de tijd dat die andere twee vrijkomen zitten ze misschien wel met wat kwaaltjes al. Zolang ze niet vervroegd vrijkomen is er geen probleem imo.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 00:05

ik vind die straf van michel nihoul nogal flink tegenvallen, 5 jaar wa is dat nou terwijl die in de beginperiode nog erger als dutroux stond aangeschreven!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:22

xKatleentjex schreef:
ja, maar Dutroux heeft veel meer feiten op zijn kerfstok dan alleen 'maar' verkrachting een moord, ook oa ontvoering, gijzeling en tal van kleinere misdrijven, evenals de rest, plus dan nog een mogelijk bestaan van een netwerk.

Verder heeft hij idd 10 jaar ter beschikking van het gerecht gekregen, ik meende dat ze op het nieuws zeiden dat hij na tien jaar de vervroegde vrijlating kan aanvragen (correct me if I'm wrong)



Ja dat kan hij maar het krijgen is een heel andere zaak en is sedert zijn misdrijven dan ook veel strenger dan vroeger. Plus er lopen nog enkele rechtszaken tegen hem voor andere misdrijven als ik de journalist goed heb verstaan. Dus veel kans dat hij nog enkele celjaren erbij krijgt. (hoop ik)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:47

Ik dacht dat de uitspraak als het goed is levenslang en 10 jaar TBS zonder kans op vervroegde vrijlating?? Kan het ms hebben hoor maar zo heb ik het op het NOS journaal gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:51

IngridM schreef:
HALLELUJA !!!!!!!!!!!!!

doodstraf die vent !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! alhoewel, dan komt ie er wel weer makkelijk vanaf.............martelen ofzo, lijkt me beter


Ik heb ergens het idee dat hij niet oud gaat worden in de gevangenis. Daar zitten hoogstwaarschijnlijk genoeg mensen vast, die hem wel wat aan kunnen doen (en hier ook toe in staat zijn).

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:55

CCCCorine schreef:
Ik heb ergens het idee dat hij niet oud gaat worden in de gevangenis. Daar zitten hoogstwaarschijnlijk genoeg mensen vast, die hem wel wat aan kunnen doen (en hier ook toe in staat zijn).


Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben... Ik heb altijd begrepen dat dit soort misdaden onder de meeste gevangenen bepaald niet getolereerd worden...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:08

vikki schreef:
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben... Ik heb altijd begrepen dat dit soort misdaden onder de meeste gevangenen bepaald niet getolereerd worden...



Nee idd, zelfs de gevangen walgen daarvan. Hij zal wel flink aangepakt worden hoor als ze de kans krijgen. OK dan!
Denk alleen dat ze hem nog gaan beschermen ook en apart gehouden word. Scheve mond

Maar gelukkig eigenlijk berecht, en ik hoop dat hij er nooit meer uitkomt, net als dat wijf van hem. Misselijk

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:14

Als ik het goed begrepen heb, is er theoretisch wel degelijk een kans dat hij ooit nog vrijkomt, maar kan dit nog tien jaar tegengehouden worden door het gerecht. Bovendien niet vergeten dat Dutroux ooit al voor zedenfeiten vastgezeten heeft, vervroegd vrijgekomen is en deze kans, zoals iedereen bekend is, verknald heeft. Sindsdien is er ook een wetsaanpassing gekomen om zulke dingen te vermijden.
Bovendien niet vergeten dat niemand voor zijn vrijlating zal willen tekenen, en als ze het toch doen, zal hij echt niet lang vrij rondlopen hoor...

Nihoul kan over een of twee jaar al vrijkomen, en ook Martin en Lelièvre kunnen over tien jaar al vrijkomen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:19

SAKKIA schreef:
Ik dacht dat de uitspraak als het goed is levenslang en 10 jaar TBS zonder kans op vervroegde vrijlating?? Kan het ms hebben hoor maar zo heb ik het op het NOS journaal gehoord.


Ik ook, en ik hoorde op journaal dat in Belgie levenslag ook echt levenslang is OK dan! Voorgoed opsluiten die creap en de sleutel weggooien.. en hoop dat hij flink te grazen wordt genomen door zijn medegevangenen Extreme duivel

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:30

Veelste kort, Tsjonge jonge zware straf zeg Scheve mond
Maar ik ben een voorstaander van martelen en doodstraf...
Hij verdient het niet om in een cel te zitten en na een paar jaar weer rond te huppelen Handen eraf! Doodstraf vind ik trouwens ook te makkelijk in deze zaak, Komt hij er veeelste makkelijk vanaf.