australian cattle dog x catahoula leopard dog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

australian cattle dog x catahoula leopard dog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 14:05

Wij willen weten of er mensen zijn die interesse hebben in een pup uit deze kruising.DIT ZIJN GEEN HUISHONDEN!!!!!!Deze honden worden veel op de ranches in het zuidwesten van de V.S. gebruikt voor het drijven van vee en voor de bewaking.Ze zijn moeilijk te houden in een gewone woonsituatie en echte werkhonden.Heb je interesse of wil je meer weten stuur een mailtje of PB.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:15

heb je toevallig een foto van zo'n hond? wij hebben zelf rhodesian ridgebacks en sinds we die hebben heb ik steeds meer interesse gekregen in de minder bekende hondenrassen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:18


coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:51

Zijn ze wel geschikt als huishond als ze iedere dag voldoende beweging krijgen?
Dat is met meer energieke rassen zo, vandaar dat ik het vraag.
Edit: en dan bedoel ik geen rondje rond de wijk maar een buitenrit van een paar uur naast het paard meelopen ofzo.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 15:45

Wat er de bovenstaande link staat over de Cattle dog,klopt niet, hij heeft eenzelfde soort karakter als de catahoula.De catahoula is alleen veel scherper.De potentiele mama van deze pups jaagt 7 maanden per jaar op wilde zwijnen.Deze honden zijn dus echt niet voor de poes.De cattle dog is een drijver,de catahoula een jager.
Kijk eens op www.catahoulaleopard.com,ik denk dat je een beter beeld krijgt.Je kunt ook veel info over deze rassen vinden als je op je Googlebar;cowdogs invult

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 15:49

Van zo'n kruising heb ik geen foto.Ik zal proberen een foto van onze Cattle hier te plaatsen

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:36

Helaas woon ik te ver weg... Ik had 'm anders zo van je over genomen. Wij drijven namelijk de koeien nog met honden. Een jaar of 6 geleden heb ik ook 2 van die leopard cowdogs gehad. Fantastische, hardwerkende honden OK dan! Ik had 'm hier anders met mijn oudste cowdog mee laten lopen en dan had het zeker weten een goeie hond geworden. Want 1 ding kan ik je wel vertellen, een goeie cowdog is z'n gewicht in goud waard

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:47

Rechts op de (helaas kleine foto) onze Australian Cattledog
[img]http://home.wanadoo.nl/gitzie3/DCP03991%20(WinCE).JPG[/img]

Het lijkt mij geen gemakkelijke kruising, zeker niet iets voor beginnende hondenmensen.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:38

Cattledogs zijn echt leuke honden! Wij hebben er ook één... die zijn wel prima binnen te houden, mits je ze goede beweging geeft. Maar dat vind ik gelden voor iedere hond! Haha!

Ben benieuwd naar foto's van de kruising!!

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:41

Cattledogs zijn super! Helaas hebben wij geen ruimte voor een hond, anders had ik er zeker al 1tje gehad!!

Bij deze kruising kan ik me echter weining voorstellen, dus ik ben ook erg benieuwd naar fotos

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:46

sonita schreef:
Wij willen weten of er mensen zijn die interesse hebben in een pup uit deze kruising.DIT ZIJN GEEN HUISHONDEN!!!!!!Deze honden worden veel op de ranches in het zuidwesten van de V.S. gebruikt voor het drijven van vee en voor de bewaking.Ze zijn moeilijk te houden in een gewone woonsituatie en echte werkhonden.Heb je interesse of wil je meer weten stuur een mailtje of PB.


Wat ik niet snap, is of de puppies er al zijn, of nog geboren moeten worden of dat je erover na zit te denken of je deze hond laat kruisen.

In de 1e 2 gevallen neem ik aan dat het een ongelukje is en dat je het de volgende keer probeert te voorkomen en in het laatste geval zal ik het ten zeerste afraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:53

Eerlijk gezegd vind ik de combi jager x drijver niet echt geslaagd.
Ik heb zelf ook zo'n soort kruising (autralian sheperd x jachthond) en je krijgt dan een erg drukke hond die absoluut niet te gebruiken is bij de schapen (daar was ze eigenlijk voor bedoeld maar ze valt ze meteen aan) en niet los kan in het bos.
Die van ons hebben we nu 9 jaar en nu begint ze langzaam wat rustiger te worden maar kan nog steeds niet bij de schapen en niet los in het bos.
Echt alles wat beweegt vangt ze, van muis tot vos heeft ze al te grazen gehad (en een kat van de buren Bloos! )

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 23:19

Als je goed had gelezen,had je dus gezien dat ik geen foto van zo'n kruising heb.Het is me nog niet gelukt een foto van mijn Cattle te plaatsen,maar dat heeft ThePast03 al gedaan.Van haar Cattle dan.Een australian sheppard is geen Cattle,en een Catahoula is niet zomaar een jachthond.We zijn dit nest aan hat plannen,en er zijn al 3 pups geplaatst bij ervaren mensen.Deze pups zijn ook niet bestemd om schapen te drijven,het zijn Cowdogs.Caballo weet waar ik het over heb!Leuk een berichtje uit Texas te lezen!We zoeken dus mensen die interesse hebben in zo'n pup.Oftewel mensen die weten wat dit voor honden zijn,en daarmee kunnen omgaan.
No hard feelings,Sonita

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:31

Sonita ik heb ook een paar bedenkingen. In Nederland is er (op een paar mensen die clinics bezoeken) niemand die koeien kan drijven met de hond. Schapen drijven lijkt me een beleding voor zo'n Cowdog, een ACD moet je al behoorlijk remmen, zo'n Cowdog dan al helemaal.
Om heel eerlijk te zijn vraag ik me af of je de pups een plezier doet om ze in Nederland geboren te laten worden waar ze nooit echt tot hun recht kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:34

Het zal wel weer aan mij liggen ,maar waarom kruisen wat denk je hier mee te verbeteren? De catle is een leuke hond gaat er niet aan liggen rommelen.De andere hond ken ik niet in het echt .Ik weet alleen dat van al dat kruisen niet veel goeds komt.Met alle respect voor onze straathondjes, ik heb er zelf.Maar bewust fokken doe je alleen ter verbetering van het ras.Ik heb jaren in een asiel gewerkt ben een zeer ervaren hondemens.Geloof me fok een leuke catle maar rommel niet.Want vind maar eens zoveel goede eigenaren die zo'n moeilijke kruising behoorlijk kunnen opvoeden dat alleen gaat niet simpel zijn.Maar ja, ik zal wel weer die zeur zijn die zaagt Scheve mond

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:38

Ben het eigenlijk wel met je eens Silvana. Het fokken van een goede Australian Cattledog is al een kunst op zich. Er komen veel erfelijke afwijkingen voor binnen het ras en bovendien kamt het ras ook met gedragsproblemen. Ik heb al teveel bange Cattledogs gezien terwijl angst absoluut niet bij het ras hoort. Sommige fokkers proberen dat onder de noemer 'terughoudendheid' onder de mat te vegen maar een terughoudende hond gaat echt niet met zijn staart tussen zijn poten achter zijn baas van zich af zeiken. Of nog erger bijten uit angst!
In het clubblad heb ik een paar jaar terug al een verhaal gelezen over een hond die hiervoor afgemaakt moest worden.

Ik hoop in ieder geval dat de ACD ouder bij deze kruising op zijn minst op PRA (elk jaar weer nodig die test) en HD is getest.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:11

Ik denk dat ik dan toch voor mijn favoriete kruising ga, coyote/hond.
Koeien drijven doe ik nu eenmaal niet.
Ervaring met honden heb ik wel maar ik zoek dus meer een nieuw maatje voor lange dagen eropuit.
Helaas kan mijn huidige hond dat niet meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:03

sonita schreef:
Een australian sheppard is geen Cattle,en een Catahoula is niet zomaar een jachthond.
Deze pups zijn ook niet bestemd om schapen te drijven,het zijn Cowdogs.


Ze zijn dus nog wat sterker en daardoor naar mijn idee nog wat moeilijker te houden.
Je geeft zelf al aan dat het geen huishonden maar werkhonden zijn, wat voor werk wil je dan met zo'n hond doen Verward
Koeien drijven is in Nederland niet nodig, alles loopt nl. gewoon lekker in een omheinde wei, en de jacht op groot wild met honden komt in Nederland ook niet voor.
Wij werken zelf erg veel met honden, ik ben hondengeleider bij de politie en mijn vader is schaapherder en traint KNPVhonden, en ik blijf van mening dat dit een ongelukkige kruising is waar je nooit leker mee zal kunnen werken omdat er gewoon weg geen geschikt werk voor te vinden is.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:40

Ik kan niet anders dan me aansluiten bij Silvana, ThePast03 en Ilindra. Ik denk dat er in Nederland, waar weinig werk voor deze kruising te vinden zal zijn, eigenlijk geen plek voor zo'n hond is.
Ik heb een aantal Cattledogs in de gedragsbegeleiding en zie hierdoor eigenlijk alleen nog maar meer werk.
Op de 1 of andere manier moeten honden maar aparter, scherper en met nog meer werklust gefokt worden, terwijl de meeste mensen gewoon een huishond willen. Ik ben nog niet vergeten dat er door toedoen van een paar 'liefhebbers' 5 rassen op het punt van gedwongen uitsterven hier in Nederland hebben gestaan. Nog een aantal problemen binnen hondenland en er zou wel eens net zo'n strenge regeling als in Duitsland gehanteerd kunnen gaan worden in Nederland.
Als je graag wilt fokken, probeer dan je Cattledog te verbeteren en zoek daar zeer bewust de juiste eigenaar voor uit. Deze kruising lijkt me meer op z'n plaats in Texas.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 18:59

Bedankt voor al jullie advies en waarschuwingen,ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.Ja,deze honden zijn beter op hun plaats in Texas.Ik wil deze pups,ik hou er zelf 2!,met koeien laten werken.Als ik met schapen wilde werken nam ik wel Borders.Ik ben nu juist op zoek naar mensen die eventueel zo'n pup zouden willen.Ik denk dat ik genoeg welgemeend advies heb ontvangen,maar daar vroeg ik dus niet om.Ik heb zelf jaren lang allerlei takken van de hondensport beoefend.Deze pups zouden eventueel zelfs geschikt zijn voor KNPV werk.Heb vroeger kruisingen met dobermans en rottweilers gehad,gekruist met duitse herders.Die hebben allebei pakwerk gedaan,deden het goed met behendigheid.Zelfs mijn Franse Bull had A,B en behendigheid.En,in 1 keer geslaagd voor alle 3 diploma's.Dus bedankt voor alle advies.
Ik zal als de pups er zijn foto's plaatsen ,en een verslagje doen hoe het gaat met de opvoeding/training.