Sollicitatie, wat doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Sollicitatie, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:10

Na een hoop sollicitatiebrieven eindelijk weer een uitnodiging!

Maar nu komt het: ik heb het gesprek op dinsdagmiddag om 4 uur in Zoetermeer (daar zit het hoofdkantoor). Ik ben er voor 99% zeker van dat ik geen vrij kan krijgen. (ze weten hier niet dat ik aan het solliciteren ben)

Wat vinden jullie wat ik het beste kan doen?
- Vrij vragen met de grote kans dat ik geen vrij krijg
- Me ziek melden

Of eventueel nog andere opties?

Dokter is ook niet echt een optie, aangezien ik dan rond half 3 weg zou moeten en het een beetje vreemd is als ik dan niet meer terug kom op m'n werk.

Met ziek melden ben ik eigenlijk weer een beetje bang voor controle.....

HELP!

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:22

hmm moeilijk..k zou me ziek melden denk ik zo'n controle komt echt nietvoor 1 dagje hoor.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:25

Het is wel erg dat ik dit weet eigenlijk. Als je je op de dag zelf ziekmeldt gaat er nadat jij gebeld hebt dat je ziek bent een fax/e-mail naar de arbodienst (ik neem tenminste aan dat het bedrijf waar je bij werkt daarbij aangesloten is, maar volgens mij is ieder bedrijf dat?!). Dan kom je op de grote stapel. De eerste controle kan pas de volgende dag zijn, omdat de planning van een controledag, de dag ervoor gemaakt wordt (of nog eerder). Daarbij controleren heel veel diensten niet meer aan huis, vanwege de hoge kosten en bellen ze meestal. Dat duurt nog veel langer (ik kreeg het eerste telefoontje toen ik 5 weken ziek was). Je hebt natuurlijk wel kans dat er iemand van je bedrijf zelf langskomt, maar dat kan je het beste zelf inschatten (mijn baas heeft er een handje van om even te bellen hoe het gaat, gewoon uit interesse).
Ik heb van deze info gelukkig nog nooit gebruik hoeven maken, ik weet het omdat ik zelf wel eens ziekmeldingen doorgeef en dan vraag wanneer de controle is, en omdat ik zelf het afgelopen jaar nogal veel met de arbo te maken heb gehad. Je moet wel een keuze maken, als je eerst probeert vrij te krijgen en je dan alsnog ziekmeldt wordt het natuurlijk veel te verdacht. Het helpt ook om de dag van te voren je al een beetje ziek te gedragen (ik heb zo'n buik/hoofd/rugpijn).
Ik zou het zelf denk ik niet doen, maar ik heb een relaxte baas en krijg vrij als ik een sollicitatie heb (maar hij staat er dan ook achter dat ik ander werk zoek omdat het werk wat ik nu doe veel te makkelijk is voor me).

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:29

Ik weet niet of het verstandig is om te liegen, als ik zoiets doe loop ik echt heel de dag achter me te kijken en voel ik met zeker niet op m'n gemak en dan ook nog dat solicitatiegesprek erbij, dan moet je toch wel een beetje cool overkomen... Ik zou gewoon vrij vragen en erbij vermelden dat het dringend is en anders zou ik het bedrijf waar je hebt gesoliciteerd bellen en vragen of het op een andere dag/tijdstip mogelijk is!!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:32

ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je bij elk bedrijf officieel 1 dag per jaar vrij kan krijgen om te solliciteren, bij ons in elk geval wel, maar geen idee of dat 'normaal' is eigenlijk.......

Zo niet........lekker ziek melden ! Spoedcontrole doen ze heus niet (tenminste, als je je niet wekelijks een keer ziek meldt, dan vertrouwen ze het het)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:37

Die dag vrij dat kan je opzoeken in je CAO-boekje. Als je dat zelf niet hebt kan je aan het aan je werkgever vragen, die is verplicht een exemplaar te hebben ter inzage.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:38

Ik zou me niet ziek melden, zou me dan iet echt fijn voelen. Stel je voor dat je als je erheen rijdt toevallig iemand van je werk tegenkomt ofzo.
Ik zou vrij vragen, en zeggen dat t echt nodig is.

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:39

Ik wil liever niet dat ze weten dat ik aan het solliciteren ben, de sfeer is al niet geweldig. Ik ben maandag wel jarig, we eten mosselen, kan natuurlijk wel zeggen dat ik er die nacht erg ziek van ben geworden.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:43

Loutjelou schreef:
Ik wil liever niet dat ze weten dat ik aan het solliciteren ben, de sfeer is al niet geweldig. Ik ben maandag wel jarig, we eten mosselen, kan natuurlijk wel zeggen dat ik er die nacht erg ziek van ben geworden.

Getsie mosselen. Cool
Maar anders zeg je dat je, omdat je maandag jarig bent, dinsdag vrij wilt omdat je een dagje ergens heen gaat ofzo?
Of kan je niet zeggen dat je (weer) een gesprek hebt bij de hypotheker, of een huis gaat kijken ofzo?

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:59

Kan je niet halverwege de dag ziek naar huis gaan. Dan gaan ze vast niet meer controleren en je kan wel weg, iniedergeval succes met je sollicitatie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:06

Persoonlijk zou ik mooi geen slapende honden wakker maken in dit geval. Wat het ook altijd erg goed doet, is kiespijn of bv een afgebroken kies. 's Morgens beetje chagarijnig doen (pijn) en 's middags om 15 uur een afspraak. Daarna niet meer terugkomen want heel je wang is dan verdoofd dus ze hebben toch niets aan je Haha!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:19

Loutjelou schreef:
Ik wil liever niet dat ze weten dat ik aan het solliciteren ben, de sfeer is al niet geweldig. Ik ben maandag wel jarig, we eten mosselen, kan natuurlijk wel zeggen dat ik er die nacht erg ziek van ben geworden.


Ja, die smoes werkt altijd Haha! Ik heb al wat mosselen gegeten bij mijn vorige werkgever.
Maar voor je gemoedsrust is het denk ik beter dat je het wel zegt. De sfeer is toch al verpest, dus laat ze de ...... krijgen. Ze moeten je verplicht een vrije dag of middag ervoor geven.
Weeg het risico goed af: pesterijen of zo tegen de kans dat je die nieuwe baan kan krijgen.
Hoe meer je boven ze staat, hoe meer respect ze vaak voor je krijgen. Wie weet lost het je probleem in het bedrijf wel in een klap op, je weet nooit.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:28

Eerlijkheid duurt het langst. Er zijn genoeg mensen die het geniepig proberen te doen en dat komt toch een keer uit. Bij mijn oude werkgever heb ik gewoon gezegd: Ik ga ergens anders solliciteren. Ze kunnen je niet ontslaan namelijk om zo'n reden. De ontslagprocedure is nogal omslachtig.

Goed, om zomaar out of the blue te melden datje aan het solliciteren bent is misschien niet je van het. Ik zou als ik jou was gewoon vrij vragen, je hoeft geen reden te geven, 'privé afspraken' is genoeg. Als je het nu aanvraagt ben je wat laat, maar ik denk niet dat ze het je weigeren. Niet dreigenmet ziekmelden. Als ze geen vrij geven kun je als uiterste middel nog de ziekmelding gebruiken, maar ga daar svp niet mee dreigen, dat maakt al helemaal geen goeie indruk.

Controle zou ik trouwens niet te makkelijk over doen. Bij ons worden mensen binnen 5 dagen gebeld door de verpleegkundige, soms al eerder, dat kunnen we zelf aangeven (in het geval dat iemand zich erg vaak ziekmeld oid). Ze zullen dus ook echt wel gaan bellen als jij vrij gevraagd hebt en het niet kreeg. Dan kun je heel makkelijk zeggen dat je echt vrij MOEST hebben en dat je werkgever dat dwarsboomde. Dan heb je heibel en daar zou ik het als ik jou was niet op aan laten komen. Neem maar gewoon vrij, dat ben je ook zo verplicht. (zieken kosten de werkgever nl. klauwen vol met geld en daar zijn ze dus NIET blij mee, als jij een vrije (mid)dag ervoor opoffert kost het de werkgever niets meer dan normaal).

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 13:44

Ik denk dus wel dat ze mij de vrije dag weigeren. Er is hier een onderbezetting. Als ik nu vrij vraag en het kan niet/mag niet kan ik me moeilijk alsnog ziek melden. Het gaat mij niet om pesterijen o.i.d hoor, ik wil gewoon liever niet dat ze weten dat ik ermee bezig ben. Als ik die baan niet krijg.... ik wil geen slapende honden wakker maken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:01

Persoonlijk vind ik het niet netjes om je ziek te melden omdat je denkt dat je geen vrij zal krijgen. Zeg dan gewoon dat je aan het solliciteren bent. Beetje lef heb je sowieso wel nodig.
Als je dingen in 't geniep moet doen, dan is er iets héél erg mis. Zelf heb ik toen ik ontdekte dat het al zo ver was ontslag genomen (jaar geleden, heb een aantal maanden niks gedaan). Je bent jong, je hebt nog alle tijd en de banen liggen (als je je inzet) voor het oprapen. Toen ik eenmaal actief aan het zoeken was had ik 2 banen tegelijk. Keuze gemaakt en 2 weken later had ik alweer een aanbod op zak. Bij het uitzendbureau heb ik in de tussentijd genoeg te doen gehad. Maar goed, ik ga me dus geen dag te lang aan het lijntje laten houden, ook niet door mezelf (en dan doe je dus wel eens domme dingen Scheve mond )

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 14:31

Ik denk dat mijn situatie wel iets anders ligt. Het gaat hier al niet zo lekker allemaal wil niet dat ze meteen in de stress raken omdat ze weten dat ik aan het solliciteren ben. Terwijl er misschien helemaal niks uitkomt. Bovendien ben ik nu bezig met een appartement te kopen dus gewoon maar ontslag nemen is ook geen optie.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:50

Ik ben ook een béétje gek Knipoog
Ik had wat geld opzij gezet en ben toen lekker dingen voor mezelf gaan doen. Ik had verwacht dat het daarna heel erg moeilijk zou zijn om aan werk te komen. Ben 3x op gesprek geweest. De eerste wees me af omdat ik niet gemotiveerd genoeg zou zijn, de andere twee wilden me hebben. Daarna had ik alweer een uitnodiging liggen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:01

Volgens mij heb je recht om te solliciteren en daar kan je vakantie uren voor opnemen. dan moet je het wel open gooien op je werk. Ziek melden is niet netjes.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:05

Ja maar Laui, als je geen baan hebt, krijg je flinke problemen met het krijgen van een hypotheek.
Ook een net nieuw werk kan moeilijk zijn voor het krijgen van de hypotheek. Geld opzij zetten helpt je daar dus niet mee.

Ik heb ook netjes tegen mijn vorige werkgever gezegd dat ik ging solliciteren. Helaas deed ik dat een paar maanden voor het einde van mijn jaarcontract wat er dus voor zorgde dat ik sowieso niet kon blijven....
En dus echt flink door moest solliciteren.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:07

misschien heel gemeen/banketstaaf Scheve mond
zeggen dat iemand is overleden, en dat je dinsdag een begravenis hebt Verward

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 15:12

Devica schreef:
misschien heel gemeen/banketstaaflig Scheve mond
zeggen dat iemand is overleden, en dat je dinsdag een begravenis hebt Verward


Ben ik een beetje laat mee dan he?! Nee, dan meld ik me liever ziek.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:14

Devica: dat geldt alleen voor familie in de eerste of tweede graad én je moet altijd een overlijdensbericht kunnen overleggen. Voor familie of kennissen die verder van je afstaan is het mogelijk om vrij te nemen, maar ook dan moet je een rouwbericht kunnen overleggen.

Kitty: ik had niet direct begrepen dat ze bezig was met een hypotheek. Met een tijdelijk contract kun je daar ook problemen mee hebben trouwens. Sommige werkgevers geven geen intentieverklaring af en dan zit je ook weer.
Persoonlijk houd ik er niet van om er omheen te draaien. Ik vind wel dat je moet proberen om vrij te krijgen. Als dat niet gegeven wordt kun je je altijd nog ziek melden. Een werkgever zal echt niet al te moeilijk doen als jij de dinsdag middag vrij wilt om wat persoonlijke dingen te regelen (ik neem aan dat je de hypotheek etc ook tijdens kantooruren moet doen). Zeg desnoods dat je al afspraken gemaakt hebt voor dinsdag. Lijkt me stug als ze geen vrij geven dan.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:14

laat???????:S misschien kan je zeggen, dat je het vergeten te zeggen was....
of dat je (als je bij je moeder woont) is ingebroken ...