wonen in Belgie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

wonen in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 08:24

Ik, als Nederlander zijnde, heb een huisje in Belgie op het oog. Mijn vraag aan jullie is: heeft iemand hier ervaring mee. Waar moet allemaal op gelet worden. Of hebben jullie tips waar rekening mee gehouden moet worden. Ik blijf wel gewoon in Nederland werken. Thanx Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:35

mn vriend is 2,5 jaar geleden naar belgie verhuisd(goedkoper dan nl Knipoog ) en nu gaan we samenwonen in nederland, dus hebben ons appartement te koop staan

grote voordeel is dat je voor minder geld meer kan kopen dan hier in NL nadeel is dat je vaak er niet echt bijhoort in een belgische gemeenchap, velen zien je toch als een van de vele nederlanders die er komt wonen omdat t goedkoper is nad NL en daardoor stijgen de prijzen in Belgie en daar zijn de belgen niet boij mee,

maar hoe dichter je bij de grens zit, hoe meer nederlanders er om je heen wonen, daar is de sfeer heel anders dan wanneer je als nederlander een aardig eindje over de grens gaat wonen.

verder wordt het belasting invullen een stuk lastiger, zeker als je in NL blijft werken, maar daar kan je hulp bij krijgen dus dat scheelt(mn vriend moet nog van '02 en '03 invullen, kwam er gewoon niet uit, die hele papierwinkel Clown )
verder kan je t beste je eigen auto niet invoeren in belgie, maar een auto kopen in belgie(ben je altijd goedkoper uit dan wanneer je je eigen auto gaat invoeren) en ff denken hoor, mn vriend heeft de nederlandse nationaliteit gehouden, heeft alleen iets belgisch aangevraagd, hij is dus nederlanders gebleven, alleen woonde hij dus wel in belgie.

verder zou ik het even niet weten!

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:01

Bedankt voor je tips. Misschien kun je je vriend ook eens raadplegen over dingen die zeker niet vergeten moeten worden. Natuurlijk ga ik ook in Belgie met een adviesburo praten, maar tips uit eigen ervaring zijn natuurlijk geweldig.

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:28

Ik weet niet of je het dagblad de stem leest?
Daar staat vandaag een artikeltje over een bureau wat alle info verstrekt over het wonen in Belgie en vicaversa.
Hun weten je alles te vertellen over waar je op moet letten als je als Hollander in Belgie wilt wonen.Ze zitten in Baarle Nassau.
Vooral hoe het zit met je pensioen enz...
http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/ ... 9_,00.html

Dit is de directe link ervan.

Veel succes!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:31

Ik heb een jaar in Belgie gestudeerd, en daar een kamer ('kot') gehuurd.
Maar PB eens met Zwelgje, zij heeft een huis gekocht in Belgie samen met haar vriend.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:39

Hallo, mijn zus is met 5 kinderen verhuisd naar belgie en die wil nooit meer terug naar nederland. De Belgen hebben een socialere regeringsbeleid en de scholen zijn een stuk beter,alles is goedkoper OK dan!
Doen zou ik zeggen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:42

jeanie schreef:
Hallo, mijn zus is met 5 kinderen verhuisd naar belgie en die wil nooit meer terug naar nederland. De Belgen hebben een socialere regeringsbeleid en de scholen zijn een stuk beter,alles is goedkoper OK dan!
Doen zou ik zeggen


de supermarkten zijn stukken duurder en de kleding ook! andere BTW tarieven.

niet voor niets komen er veel belgen net over de grens in NL hun boodschappen doen Knipoog

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:04

Of we gaan net over de grens naar Frankrijk. Haha! Wallonië is nog stukken goedkoper dan Vlaanderen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:38

De kinderbijslag is meer,scholen goedkoper,belasting veel minder,het klopt dat levensmiddelen duurder zijn maar wijn en bier weer goedkoper en hier in Nederland is er een prijzenoorlog gaande

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:21

Hop, lekker in Lommel gaan wonen, daar stikt het onderhand van de Nederlanders Knipoog

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:52

De paardenspullen kosten echt stukken minder bij jullie hoor! Spijtig dat ik echt pal in het midden van België woon, anders kwam ik wat vaker bij jullie op bezoek. Haha!

En dat men je niet graag ziet komen omdat onze 'goedkopere' huizen dan duurder worden is eigenlijk deels waar. Maar het is echt wel een 'probleem', ik heb een vriend die tegen de Nederlandse grens woont en alleen wil gaan wonen maar het niet kan betalen. En dan krijg je van die uitspraken: "Zij komen hier onze huizen duurder maken, van onze goede scholen profiteren en betalen ergens anders belastingen."

Dat komt niet van mij hoor, ik begrijp het van jullie kant ook. Wij gaan tenslotte ook in Luxemburg alcohol, sigaretten en cola kopen en tanken. Dus waarom kwaad zijn op jullie omdat jullie van onze goedkope huizen willen genieten Lachen

Ik hoop dat je snel een leuk huisje vind en helemaal geïntegreerd raakt! Veel succes.
Laatst bijgewerkt door Marengo_82 op 18-06-04 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:54

In Lommel wonen ondertussen zoveel Nederlanders dat de huizenprijzen echt te gek worden.
Wij wonen één dorp verder en daar is het nog redelijk te betalen.

Als je specifieke vragen hebt, mag je ze best stellen. Ik ben een raszuivere Nederbelg, dus misschien heb ik wel wat tips.

Tip 1: Die adviesburo's weten ook niet alles en maken soms blunders waar je bang van wordt. Vraag altijd een 'second opinion' aan iemand anders.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:45

Ik woon sinds anderhalf jaar in België en ben intussen alweer ongeveer een jaar op zoek naar een woning in Nederland! Ik ben oorspronkelijk uit Stein, dat ligt aan de grens, en woon nu in Maasmechelen aan de andere kant van de grens. Het is echt maar 5 minuten rijden. Maar ik voel me er niet thuis. We hebben een prachtig huis, daar hoef ik niet over te klagen, maar het is gewoon anders en dat moet je liggen. Ik mis de dorpse gezelligheid. Mijn vriend woont al 12 jaar in België, vandaar dat we er nu wonen. Ik ben gewoon bij hem ingetrokken. Wat prijzen betreft, de woningen vlak aan de grens zijn nog wel goedkoper dan in Nederland maar veel verschil is er ook niet meer hoor. Ga je verder België in, dan wordt het pas rendabel.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:04

Ik ben 3 jaar geleden verhuisd naar Belgie, wat wil je precies weten ?
Ik woon (wel net aan de grens) maar gelukkig tussen de belgen en niet in een nederlandse colonie (want die heb je hier echt wel)

Je kunt me altijd pb mocht je specifieke vragen hebben over hypotheek, belastingen e.d.

pimkie
Berichten: 748
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: {hartje van turnhout}

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:30

naat het schijnt is het hier veel goedkoper om te wonen maar ik als Belg zou dan toch veel liever in Nederland wonen
ik vind het daar veel gezelliger en de mensen daar zijn veel sympathieker dan hier in België dat is wel een nadeel aan België

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:55

pimkie schreef:
naat het schijnt is het hier veel goedkoper om te wonen maar ik als Belg zou dan toch veel liever in Nederland wonen
ik vind het daar veel gezelliger en de mensen daar zijn veel sympathieker dan hier in België dat is wel een nadeel aan België


Ben ik niet met je eens....zou me geen betere buren (alle 5 Haha! ) kunnen wensen dan ik NU heb :
welke buren:

- brengen ongevraagd het prikkeldraad wat je meter voor meter hebt afgebroken, naar de gemeente terwijl je op je werk zit
- bellen je op je werk als 1 van je paarden ziek is
- geven je paarden tussen de middag te eten
- zetten bloemen voor je poort en stoppen kaartjes in de brievenbus als ze horen dat je paard het veulen verworpen heeft
- slepen je 4x4 naar de verharde weg als je vast komt te zitten Schijnheilig
- kappen de bomen in je bak-kosteloos

en zo kan ik nog eventjes doorgaan...ook over het feit dat je nog niet eens de paarden uit de wei kunt halen zonder gevraagd te worden of je zin hebt in een pilsje Haha!

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 20:35

Wauw guys, bedankt voor jullie (verschillende Knipoog reakties). Dinsdag heb ik een hypotheek gesprek bij een ned. bank en van een vriend ga ik een telefoonnummer van een belgische makelaar krijgen. Dan weet ik meer en heb ik ongetwijfeld nog vragen aan jullie! Bedankt dat ik jullie mag pb-en. Zover ik weet moet een nederlander die woont in Belgie ook belasting betalen in Belgie, dus het is niet zo dat hij alleen in NEd. belasting moet betalen. Er is wel een regeling tussen ned en belgie, dat als in Belgie de belasting betaald is, je dat weer kunt terugvorderen bij de ned. staat. Anders betaal je dubbel. Dus we gaan niet alles wegsnoepen Knipoog Maar ik kan best de gemengde gevoelens van de belgen begrijpen hoor. Zou ik ook zo denken. Jullie horen nog van me

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:39

Awel, Solanos wordt een Belske.. Haha! Haha!
Gaat Rosie met je mee? Gaaf zeg, vrijstaand natuurlijk... OK dan!
Euhmm...Auto verkopen? Schijnheilig

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:31

Wij gaan ook naar Belgie verhuizen. We hebben een huis mondeling gekocht, alleen moet ons huis eerst verkocht worden.
We gaan naar Molenbeersel, dat is onder Weert. We kunnen niet wachten.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:23

Ik als Belgje,
ben in Nederland geboren.
Mijn ouders zijn naar Nederland gekomen omdat mijn vader een betere baan kon krijgen. Ik ben zeker geen Nederlander en ook geen Belg. Mijn hart gaat uit naar België. Ik kom daar zo vaak!

Op dit moment ben ik mijn studie aan het afronden in Nederland, en mijn vriend heeft hier zijn eigen bedrijf! Tja, dus het zit er voorlopig niet in om naar België te verhuizen.
Maar ik zou het zeker doen, als de tijd daar is!

Succes met het zoeken!
En bevalt het niet: ga je toch weer terug naar Nederland??

Marg

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:41

Dat over de sfeer ben ik niet mee eens.
Ik heb in een drukke stad gewoond en woon nu op het platteland Haha!
In de stad is de sfeer inderdaad minder, maar ik en mijn ouders kennen er een heleboel mensen maar dat zal deels door onze vroegere zaak zijn.
Vaak krijgen we nog telefoon, kaartjes van in die stad Lachen

Nu op het platteland Tong uitsteken merk je wel dat het een betere sfeer is. Iedereen komt samen 's avonds en gaan samen weg. Het is te zien waar je gaat wonen, maar dat zal zo ook wel zijn in Nederland Lachen

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 10:22

Weten hier de Nederbelgen (ha, wist helemaal niet dat ze zo genoemd werden Cool ) of het mogelijk is om je auto, ziektekosten etc verzekerd te laten in Nederland met een nederlands postadres (als is het maar voor tijdelijk) ? OF bv. mijn paardenverzekering? Gisteren veel info gezocht op internet, maar het is toch een hele organisatie hoor, dat emigreren

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:32

Ik woon nu 10 jaar in België, heb mijn sociale lasten ed altijd in NL betaald omdat ik daar werkte. Verleden tijd dus, per 1 augustus stopt het bedrijf ermee. In NL kan ik fluiten naar mijn ww uitkering die moet ik in België aanvragen en dat is maar een habbekrats van wat ik in NL zou krijgen Boos!

Bij OZ kun je je als nederlander in het buitenland laten verzekeren.

Renske20 jij bedoelt de indentiteitskaart. Die moet je dus aanvragen als je in België komt wonen bij de gemeente waar je gaat wonen.

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 10:39

Jola, heb je dus die 10 jaar voor niets de sociale verzekeringen betaald?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:47

Daar komt het voor mijn gevoel wel op neer ja, en het is zelfs 20 jaar!! Scheve mond België verhaalt het wel bij de nederlandse staat maar daar ben ik vet mee.
Hier in België krijg je dus ca. Euro 800,- en dat scheelt Euro 500,- netto met wat ik in NL zou krijgen. Wel het verschil tussen rond kunnen komen of verzuipen Verdrietig

De wet zegt nl. dat je de uitkering aan moet vragen in de gemeente waar je woont. Aangezien het per land zoveel scheelt willen ze dat weer gaan veranderen zodat je de uitkering aan kunt gaan vragen in het land waar je werkte, maar zover is het helaas nog niet. Snel teruggaan naar Nl heeft ook geen zin, want dan krijg ik maar 3 maanden mijn uitkering, terwijl ik met mijn werkverleden recht heb op 2 jaar.
Niet dat ik die 2 jaar wil hoor, ik ben al druk aan het solliciteren want het beste is natuurlijk om een nieuwe baan te vinden, maar ik kan me er wel heel kwaad in maken Boos!

Schiet me ook nog te binnen: Voor het ziekenfonds is het overigens zo, dat je ook in België een adminstratieve vergoeding moet betalen, die vervalt als je particulier verzekerd bent. Maar via het ziekenfonds betaal je dus wel extra.