(speciaal voor fitzroy: )gymnasiasten: welke taal gekozen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

(speciaal voor fitzroy: )gymnasiasten: welke taal gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-02 20:56

welke taal hebben jullie gekozen grieks, latijn of beide?

ik moet namelijk volgend jaar kiezen en ben benieuwd naar wat jullie hebben gedaan en ofd jullie het idee hebben er wat aan te hebben.

en welke is het makkelijkst want ik ben geen talenwonder meer van de
-kundeĀ“s Schijnheilig dus snap niet dat ik nog steeds gym doe Haha! Bloos


maar wat doen jullie en waarom?
Laatst bijgewerkt door Martenique op 03-02-02 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:01

Latijn. Om de simpele reden dat je dat tenminste normaal kunt lezen.
Overigens was het bij mij echt een bonusvak, ik had 8 vakken, of eigenlijk 7+1 zeg maar, alleen maar het hoogst noodzakelijk voor gedaan, verder bijzonder weinig aandacht aan besteed. Onder het motto 'als ik het haal is het leuk, haal ik het niet heb ik nog altijd een VWO diploma en daar kun je net zo veel mee'.
Ik doe een medische studie (biomedische wetenschappen), maar ik kan nou niet zeggen dat ik er bijzonder veel voordeel van heb dat ik Latijn heb gehad, die paar woordjes die me bekend voorkomen had ik anders ook wel gewoon kunnen leren.
Alleen als je theologie of klassieke talen wil studeren heb je er echt wat aan, anders is het puur voor het papiertje vind ik!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:47

Ik had ook Latijn gekozen. Het zou het jaar erna veel makkelijk worden omdat we het moeilijkste al hadden gehad. Bij Grieks was het echter het omgekeerde. Overigens heb ik Latijn een jaar langer gehad aangezien we Grieks pas in de tweede kregen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:02

Ik heb voor grieks gekozen omdat ik latijn gigantisch saai vond(en nog steeds vind *LOL* ). De werkwoorden zijn lastig, verder gaat het wel Haha!

Ik heb het dit jaar (in de zesde Bloos ) laten vallen, had er echt geen zin meer in! Ik ben geen vertaalwonder en het enige dat we deden was vertalen, vier uur in de week!!! (latijn ook, dat is nu eenmaal zo in het studiehuis) Daar had ik echt geen zin meer in en nu heb ik dus een geweldig rooster zonder grieks Party!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:42

Latijn. Geweldige taal, vooral die zinscontructies van een regel of 5. Ik heb altijd een hekel gehad aan Grieks, en toen ik eindelijk alle werkwoorden onder de knie had, bleek er nog een variant te zijn en dat deed de deur dicht. Ik ben altijd blij geweest dat ik Latijn gedaan heb, zoals bij het leren van andere talen als bij alle logische problemen. Probeer maar eens een Latijnse tekst te vertalen zonder logisch na te denken............

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:46

Ik heb Latijn gekozen en wel om de eenvoudige reden dat het niet anders kon in combinatie met andere vakken die ik zeker wel wilde doen.

Bovendien leek het mij dat ik aan Latijn nog meer zou hebben dan aan oud-Grieks.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:51

Ik wil trouwens niet banketstaaf doen maar ik had toch wel een iets betere titel verwacht van een gymnasiast!

Wat dacht je van gymnasiasten ipv gymnasiumers?

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:57

Latinum. Grieks werd mij net iets te extreem.

En Latijn is leuk, maar (voor mijzelf dan) niet meer dan dat. Ik heb er zelf later niets aan gehad; het mopje in het latijn wat wij hebben geleerd ben ik vergeten, weinig mensen begrijpen je als je er wat in zegt ofzow (tis nou eenmaal een dode-taal). Maar dat was puur mijn situatie Knipoog

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:13

Grieks. Ik vind het gewoon makkerlijker, mede door de lidwoorden. Alleen zijn de ww erg lastig. Wij hebben Pallas, en deze methode gaat opeens heel snel aan het begin van de vierde, dus dan wordt het wel even moeilijk. En ik kon al vanaf het begin niet met Latijn overweg, dus...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 00:42

Met beide talen kan ik niet overweg maar ik heb voor latein gekozen omdat ik bij grieks letter voor letter uit moest pluizen welke letter er stond en in de derde had ik voor het laatste pw grieks een 2 en latein een 4

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 00:57

overigens zijn de enige worden die ik van Latijn heb onthouden: avus (opa) (verdomd ik kan zelfs het rijtje nog! "avus, avi, avo, avum, avo" Haha! ), ancilla (slavin) (ancilla, ancillae, ancillae, ancilla, ancillas ofzo? Verward ), servus (slaaf) (zelfde uitgangen als avus Haha! ), scortum (de betekenis wil je niet weten) enneh...dat waren ze geloof ik Lachen sang is geloof ik bloed...ja sorry maar er zaten nooit geweldige verhalen in dat boek...filius is geloof ik broer ofzo...maargoei Lachen Uit het Grieks heb ik dus echt 0,0 woorden onthouden... Schijnheilig

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 09:54

k heb latijn gedaan. Maar bij ons was het ook een bonusvak aangezien het 'gewoon' atheneum was. Bloos

Je kan dus kiezen uit een dode taal en eentje die nog wordt gebruikt. Latijn is overigens wel handig voor je begrip van heel veel europese talen aangezien veel woorden uit het latijns komen.

Veel succes met je keuze!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:13

Munji schreef:
aangezien veel woorden uit het latijn
s
komen.


Pardon?! Uit het Latijn bedoel je! Latijns bestaat niet! Foei! Knipoog

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:40

Latijn, dat is functioneler in de meeste gevallen. Het ligt er uiteraard wel aan welke richting je op gaat, ik heb beide gedaan maar grieks vond ik eigenlijk een soort van een vervormde versie van geschiedenis, veel mythologie. Latijn komt heel veel terug in academische studies, dan niet altijd. Vooral in medische richtingen is het echt zeer prettig als je al ietwat bekend bent met de taal.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:40

Ik zit nu in 2VWO en ik heb ook Latijn erbij gekozen. Wij hebben geen Grieks op school.
Ik vind Latijn wel moeilijk, met die accusativus en nominativus en dat dan ook nog in enkelvoud en meervoud enz enz.

Wij krijgen ook een beetje mythologie aan het einde van de les, dan gaat ze altijd verhalen vertellen enzo. En vertellen over goden en godinnen..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:46

Mirte schreef:
Latijn komt heel veel terug in academische studies, dan niet altijd. Vooral in medische richtingen is het echt zeer prettig als je al ietwat bekend bent met de taal.


Nou, daar merk ik echt heel weinig van! (biomedische wetenschappen)
Die paar woorden die me bekend voorkomen had ik zonder voorkennis van Latijn ook wel kunnen leren, het nut wordt volgens mij zwaar overschat! Het is misschien leuk om te kunne vertellen dat je gymnasium gedaan hebt, maar ook echt niet veel meer dan dat.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 13:57

Citaat:
het nut wordt volgens mij zwaar overschat! Het is misschien leuk om te kunne vertellen dat je gymnasium gedaan hebt, maar ook echt niet veel meer dan dat.


dat idee had ik ook maar zeg dat niet tegen de leraar oei




Citaat:
Ik vind Latijn wel moeilijk, met die accusativus en nominativus en dat dan ook nog in enkelvoud en meervoud enz enz.


Citaat:
ok wordt moeilijker dativus genitivus vocativus ablativus om van de ww nog maar te zwijgen

Ik wil trouwens niet banketstaaf doen maar ik had toch wel een iets betere titel verwacht van een gymnasiast!

Wat dacht je van gymnasiasten ipv gymnasiumers?
[/qoute]

hier stukje msn
smartie weet geen leuke naam (ideeen??) zegt:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=40870
smartie weet geen leuke naam (ideeen??) zegt:
kijk daar ff
whatever!!! zegt:
ok
whatever!!! zegt:
haha! Wel handig!
smartie weet geen leuke naam (ideeen??) zegt:
gaaat over latijn en grieks
whatever!!! zegt:
ja dat zie ik
whatever!!! zegt:
staat er zo: het is gymnasiasten en niet gymnasiumers.
smartie weet geen leuke naam (ideeen??) zegt:
ja tja
smartie weet geen leuke naam (ideeen??) zegt:
pech
whatever!!! zegt:
Alles moet weer perfect he
whatever!!! zegt:
de elite
smartie weet geen leuke naam (ideeen??) zegt:
tja
whatever!!! zegt:
zijn wel veel reacties

mijn klasgenootje dus fitz je hoort bij de elite!


Citaat:
Citaat:

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:24

mij lijken ze allebei even erg.
ik doe (gelukkig ?!) atheneum, om de simpele reden dat er geen gym in Lelystad is, en als ik naar Harderwijk moet geen tijd meer overhoud voor Graziano.
wel kon je Latijn als keuzevak nemen. dit heb ik 3 jaar vol gehouden, maar ben er dit jaar toch mee gestopt. de eerste 2 jaar hadden we een aardige vrouw waarbij we veel video's keken, vaak lolly's kregen en weinig huiswerk hadden Cool kijk, zo wou grassie wel latijn doen.

maar helaas, mevrouw ging met pensioen en er kwam een nare jonge vent voor terug, die meteen zag dat we een 'achterstandje' hadden (viel best mee, we hadden in 2 jaar wel 1 heel hoofdstuk gedaan hoor!) en dit binnen no time in wou halen.
resultaat was er ook naar; niet in de cijfers, maar bij het volgende jaar besloten alle 3e klassers er in de vierde mee te stoppen Schijnheilig

waaronder ik dus. ik heb er ook niet echt spijt van, ook al noemt mn moeder het erug zonde, ik vond niet dat ik er veel boeiends leerde..

ja zeg maar niks hoor, ik ben verder heeeel gemotiveerd Tong uitsteken

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:08

Ik heb atheneum gedaan, maar als ik gymnasium gedaan had, had ik zeker Latijn gekozen. Ik studeer nu (geschiedenis) en een beetje Latijn was toch wel praktisch geweest. En bovendien hebben veel van onze 'moderne talen' hun oorsprong (deels) in het Latijn, zodat je er veel uit kunt verklaren en er dus 'dubbel plezier' aan hebt.
Maar als jij meer een beta-typje bent, en niet zoveel zin hebt in dat gemier met lettertjes en woordjes, dan gooi je het er toch gewoon uit? Of is dit weer te simpel gedacht? Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:15

Ik heb voor Latijn gekozen, deze taal lag me gewoon een stuk beter dan Grieks. Al schijnt Latijn moeilijker te zijn dan Grieks....

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:23

Sorry hoor, Martenique, maar het viel me gewoon op Haha!

De discussie over spelfouten is hier al eerder gevoerd, ik ben nog een beetje van de oude stempel.
Dat krijg je als je bij de bejaardenclub hoort ......

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:43

Even offtopic, maar goed. Ik geloof niet dat ik al bejaard ben, en ik erger me ook onwijs aan spelfouten (een enkel typfoutje daarentegen niet, ik weet dat ik dat zelf ook regelmatig heb), zo irritant!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:06

Ik had niet het idee dat die klassieke taal veel toevoegde aan mijn exacte pakket en het kostte heel veel tijd *LOL* En wat moet ik nou met grieks bij geneeskunde/biomedische wetenschappen Verward
En na de vierde krijg je geen nieuwe woorden meer en na de vijfde geen grammatica...Ik weet dus eigenlijk hetzelfde als iemand die de zesde afmaakt(die kan alleen beter vertalen Haha! )

Dat van gymnasiumers viel mij trouwens ook al op *LOL*

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:18

Ik heb maar 2 jaar Latijn gehad (omdat ik daarna via een snelcursus Mavo & Havo bij Atheneum uit ben gekomen) maar ik heb er vreselijk van genoten. We hadden een grijs, stoffig mannetje met sandalen en geiten wollensokken die prachtige verhalen kon vertellen.

Helaas hetzelfde verhaal als Duits en Frans: ik weet er helemaal niets meer van.. Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:25

Margreet schreef:
het nut wordt volgens mij zwaar overschat! Het is misschien leuk om te kunne vertellen dat je gymnasium gedaan hebt, maar ook echt niet veel meer dan dat.


Lees mijn berichtje hierboven eens! Mijn analytisch vermogen is aardig aangescherpt door de latijnse vertalingen! Ik heb er nog steeds plezier van (deed examen in 1989), en die woordjes vind ik persoonlijk secundair.

Gomir,

geen nieuwe woorden meer na de 4e? Ik heb in klas 5 de basiswoordenlijst uit mijn hoofd moeten leren, en verrekte dat dus net als de rest van mijn klas. Mijn en ons gemiddelde voor de woordjes was een 1,5.


Lieke, heb jij echt voor Latein gekozen?

Sorry, erger me dus ook aan spelfouten, maar daar hebben we het al eens over gehad (stijgeren?)