Ervaringen met Fuji Finepix S5000?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Ervaringen met Fuji Finepix S5000?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 01:49

Aangezien mijn digi het nu officieel begeven heeft... (is al de tweede die het binnen een half jaar van het verstrijken van de garantie begeeft...) ben ik nu op zoek naar een mooi toestel. Echter ik zoek geen state of the art, en of het nou 5 of 3 MP zijn kan me ook weinig schelen, zolang het ding maar duurzaam is en goede foto's maakt.

Zelf zat ik te kijken naar de Fuji Finepix S5000. Lijkt me echt een heerlijk toestel. Heeft een beetje 'dure' looks, en ook een best mooi lijstje met specificaties.

Afbeelding

    FinePix S5000 Zoom Features:

    1/2.7" 3-Million pixel Super CCD HR
    10x zoom (37-370mm equiv) plus 2.2x digital zoom
    Single or Continuous AF and Manual focus
    Focus assist illuminator for low-light
    Electronic color viewfinder w/110K pixels
    Standard JPEG format or CCD-RAW
    Movie Mode; 30fps @ 320 x 240 with audio
    40-frame burst at 1M continuous
    Voice memos can be attached to still images
    Top-5 or Final-5 frames @ 5fps at 6M resolution
    Auto, Program AE, Shutter speed or Aperture priority and Manual
    Scene Programs: Portrait, Sports, Landscape, Night
    ISO speeds: Auto (160-400/200-400), 200, 400, 800 (1M only)
    Metering: Multi, Center-weighted, Spot
    Builtin popup multi-mode flash
    2 - 1/2000 sec Shutter Speeds
    1.5" LCD Color Monitor
    Uses removable xD-Picture cards (16MB included)
    Compact (4.4 x 3.2 x 3.1 inch) and stylish body
    Lightweight at just 11.9 oz. (excluding batteries)
    Powered by four AA type batteries
    USB plug-n-play connectivity

    Specifications:
    Format: SLR-like
    Max resolution: 2816 x 2120 (interpolated)
    Low resolution: 2048 x 1536, 1600x1200, 1280x960
    Image ratio w:h: 4:3
    Effective pixels: 3.1 million
    Sensor photo detectors: 3.1 million
    Sensor size: 1/2.7 " (5.27 x 3.96 mm)
    Sensor type: CCD
    Colour filter array: RGB
    Sensor manufacturer: Fujifilm SuperCCD IV HR
    ISO rating: Auto (160-200), 200, 400, 800 (1MP only)
    Zoom wide (W): 37 mm
    Zoom tele (T): 370 mm (10 x)
    Digital zoom: Yes, lower res only
    Auto Focus: Yes
    Manual Focus: Yes
    Auto focus type: Unknown
    Normal focus range: 90 cm
    Macro focus range: 10 cm
    White balance override: Yes - 7 positions
    Aperture range: F2.8 - F8.0 / F3.2 - F9.0
    Min shutter: 2 sec
    Max shutter: 1/2000 sec
    Built-in Flash: Yes, pop-up
    Flash guide no.: 6 m (19.6 ft) m
    External flash: No
    Flash modes: Auto, On, Anti red-eye, Slow, Off
    Exposure compensation: -2.0 EV to +2.0 EV in 0.3 EV steps
    Metering: 64 segment, CW-average, Spot
    Aperture priority: Yes
    Shutter priority: Yes
    Lens thread: 55 mm with supplied hood
    Continuous Drive: Yes, 5 fps, 5 frames
    Movie Clips: Yes, 30 fps, unlimited, audio
    Remote control: No
    Tripod mount: Yes
    Self-timer: 10 sec
    Time-lapse recording: No
    Storage types: xD Picture Card
    Microdrive compatible: No
    Storage included: 16 MB xD Picture Card
    Uncompressed format: RAW
    Compressed format: JPEG (EXIF 2.2)
    Quality Levels: Normal
    Viewfinder: EVF
    LCD: 1.5 "
    LCD: Pixels 114,000
    Playback zoom: Yes
    Video out: Yes
    USB: Yes
    Firewire (IEEE 1394): No
    Serial: No
    Battery / Charger: No
    Battery: AA (4) batteries (NiMH recommended) + 2 x CR123A lithium
    Weight (inc. batteries): 430 g (15.2 oz)
    Dimensions: 113 x 81 x 79 mm (4.5 x 3.2 x 3.1 in)

voorbeeldfoto door een eigenaar van de camera (niet van Fuji zelf dus):

Afbeelding

Website met meer info: http://www.s5000.com
Steve's Digicams review (en meer voorbeeld foto's): Steve's Digicams


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 08:11

Geen zaken waarvan je zegt? Goh.. dat valt me nou echt tegen? En de kwaliteit van de filmpjes? Hoe is die?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 08:30

Billy, daar had ik inderdaad ook al gekeken, staan veel positieve reacties tussen, maar wilde voordat ik de aanschaf maak nog even vragen wat de bokkers er van vinden en of ze er ervaring mee hebben Lachen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 08:36

Ehm nou, ik zie op mijn huidige camera (die nu dus dood is...) wel genoeg op het schermpje in het donker hoor. Juist dan is het eigenlijk pas goed te zien! Als het licht erop valt is het een stuk moeilijker.. Is er btw ook iemand die gebruik maakt van de opionele Tele en/of Wide converters?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 09:36

De foto hierboven overbelicht?? Verward
Zit opzich te twijfelen tussen deze en de Minolta Z1 (is nog het oude model), de Z2 ligt namelijk weer net iets boven die prijsklasse.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 09:59

Ok dank jullie wel allemaal! Heb er eigenlijk maar een paar negatieve punten van gelezen, die bij sommige positieve kanten juist weer tegen gesproken worden. Al met al denk ik dat als ik van de reviews uit mag gaan ik een mooie camera in mijn handen krijg. Heb zojuist op het bestelknopje gedrukt Knipoog.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 10:20

359 euro Roos. Kon hem daar ook voor 339 krijgen maar dan had ik hem met Engelse handleiding. Aangezien ik veel reviews lees waar mensen zeggen dat ze heel wat hebben gehad aan de handleiding, en aangezien de camera behoorlijk wat manuele instellingen aankan, leek het me toch beter de NL versie te nemen.
Ik heb hem besteld bij Foto Quelle, die kan ik dan direct in de winkel hier in de buurt ophalen wat me weer transport en rembour kosten bespaard.

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... 498465.htm

Er zijn nog wel goedkopere winkels, maar de websites van de meeste van die zien er zo slecht uit dat ik me afvraag of het met hun service en levensduur net zo zal zijn...


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:01

Ik ben die kleine plastic knommels nu een beetje zat aan het worden, dat die dingen zo snel kapot kunnen gaan blijkt nu maar weer...
De grote digitale spiegelreflexcamera's vind ik gewoon veeeeeeeel te duur, dit lijkt me de perfecte tussenstap, meer dan genoeg opties om handmatig je eigen zaken in te stellen (in tegenstelling tot veel anderen gewone digi's), mogelijkheid tot uitbreiding van de lens, en natuurlijk de mooie vormgeving en grote optische zoom. Lijkt mij juist DE perfecte oplossing Lachen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:38

Ja ik informeer eerst wel alles. Kieskeurig.nl en Tweakers geraadpleegd, verder nog wat sites afweest zoals bijv. s5000.net Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:54

SP, de reus valt wel mee hoor, hij's nog niet eens 3/4 van de grootte van een cd'tje Knipoog.
Btw tussen plastic en plastic zit ook een verschil... verder heb ik gehoord dat ze lenzen van de Canon digi's het regelmatig nog wel eens willen begeven..

Dit topic om naar informatie te vragen over deze camera, of een camera zoals deze, dat het de perfecte overstap is ben ik van overtuigd. Twijfelde alleen nog tussen verschillende modellen van verschillende merken. S5000 stond bij mij op nummer 1 en ik wilde even zeker zijn dat geen andere camera hogerop zou komen te staan in mijn lijstje door ervaringen aan bokkers te vragen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:14

Ja maar daarom zeg ik, ik wil helemaal geen compact, maar een degelijke camera. Knipoog De grootte maakt me dus niet uit, dan maar een tasje. Had ik bij een (digitale) spiegelreflex ook gemoeten.

Ik weet niet meer wie het was, maar volgens mij was het wel iemand op bokt die mij zei (bij de aankoop van de HP die ik nu had: was aan het twijfelen tussen Canon en HP) dat hij vaker had gehoord dat de kwaliteit van de Canon lenzen slecht was, en dat mensen vaak buiten hun garantieperiode weer moesten gaan repareren. MS is ook marktleider, en kijk wat zij presteren Knipoog. Artikelen heb ik echter nog niet gevonden, ga hier uit van de reacties van iemand die ik gekregen heb.

Natuurlijk zou ik liever een digitale spiegelrelfex in de handen hebben, maar daar heb ik teneerste geen geld voor, en ten tweede wil ik daar het geld niet voor uitgeven. Dat is net ietje te veel..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 13:14

Deze camera heeft gewoon een combinatie van functies die me aanspreken en die je niet in elke andere compacte camera terug vind, in tegenstelling juist, er zijn maar een aantal camera's die ongeveer dezelfde soort opties bieden. De camera die nu kapot is is al de tweede die na 1 1/2 jaar defect gaat net buiten de garantieperiode. Twee verschillende merken. Wil nu dit eens proberen. Deze camera heeft een redelijk assortiment aan functies die je handmatig kan instellen, plus een burst mode wat ik wel prettig vind. Verder zit er een 38-380 mm op, dat vind je ook niet vaak terug op een compact camera.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 23:37

Ik weet niet wat er in die 3 jaar gebeurd is dan, maar zo'n camera vind je dus nergens meer Lachen.
En creatief bezig zijn, daar heb je echt geen SLR voor nodig hoor, dat kan ook makkelijk met een trust cam. De kwaliteit van de foto's is dan alleen stukken minder.
Ik zoek trouwens niet alleen tele, het is gewoon een punt wat me aanspreekt. Ze hebben er over nagedacht om ook op dit type camera uitbreidingsmogelijkheden te geven, en dat vind ik goed.
En die compacts... tja heb er al 2 gehad en het was allebei crap, terwijl het toch niet de kleinste namen zijn. Beide gingen ze kapot ongeveer een half jaar na het verstrijken van de garantie. Kan misschien wel mijn ervaring alleen zijn, maar dat is voor mij al genoeg reden om die dingen niet meer te kopen .

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 08:17

Het is trouwens iets na een half jaar na het verstrijken van de garantie, na 1 1/2 jaar dus. Lachen
En ik zal snel foto's plaatsen Haha!.



Manuel je weet toch dat ik koppig ben Schijnheilig

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 11:53

Het toestel is binnen en ik ga het zo ophalen. Misschien na mijn middagpauze even snel, anders straks na mijn stage om half vijf Lachen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 18:07

Eerste foto's zijn gemaakt! (Zeg maar beter ik heb er al bijna 300 opzitten alweer.... *LOL* ). En ik heb een kleine selectie gemaakt uit de foto's waarvan ik er een paar online heb gezet. Die zijn te bekijken op: http://photos.sypheron.com/
Alleen Lycos (waarmee ik het foto-album heb gemaakt) heeft er een beetje een zooitje van gemaakt qua kwaliteit, maar ik wilde het snel online zetten. De kwaliteit van de foto's is een stuk hoger namelijk Knipoog. Alleen de foto van de knuffel op bed is wat wazig vanzichzelf *LOL*.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Judith, marygoround, YandexBot en 144 bezoekers