automutilatie-zelfverwonding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
me_butterfly

Berichten: 52
Geregistreerd: 05-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:48

dankje wel, heel lief van je Bloos

me_butterfly

Berichten: 52
Geregistreerd: 05-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:24

kan iemand me misschien iets meer vertellen over het RIAGG?? eigenlijk weet ik er bijna niks van.
Wat gebeurd er als je doorverwezen word? wat voor hulp kan ik verwachten daar? zijn ouders t verplicht te weten?
bedankt alvast!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:56

Het Riagg tjah, de tijd dat ik daar heb geszeten, heb ik met maarliefst 5 verschillende mensen moeten praten, dus dat wil zeggen, dat ik eventjes in 2 sessies (maarliefst 5 keer) mn levensverhaal even moest ophoesten.
Je BLIJFT je verhaal maar doen, keer op keer.
Nou is dat niet zo erg om het 5 keer te doen, maar ik heb het al 21 keer moeten doen in mn hele leven.

En ho maar om even bij je collegas een rapportje op te halen waar alles in staat.
dat viel me echt gigantisch tegen.
Voor het begin, als het helpt bij je, zou ik er vooral mee door gaan, maar laat je niet van hot naar her sturen!!!
Want dat doen ze amar al te graag, weet de een het niet, sturen ze je wel door naar de ander, enz enz enz
Zo gaat dat nu eenmaal, en bij jeugdzorg is het wel 3 keer anders, daar krijg je 1 iemand waarmee je praat, en ze bespreken jou samen, in vergaderingen, dus hun weten dan vanalles van je, zonder dat je het tig keer hebt moeten vertellen.

En dat doen ze bij het Riagg duidelijk niet, tenminste waar ik zat, deden ze dat (toen nog?) niet.

vandaar dat ik er zo slecht tegenaan kijk.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:03

ik heb er ook slechte ervaringen mee, niet ikzelf, maar mijn moeder heeft er een tijd gezeten, volgens mij officieel nog steeds wel. Ik heb haar werkelijk kapot zien gaan door die mensen... Ze mag nu niet van ze werken, dat zou ze niet aankunnen!! Is het dan beter dat ze de hele dag thuis zit en niks doen?!?!?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:04

Ik wacht mooi tot ik 16 ben mijn ouders denken dat het allemaal niet zo serieus is en dat het wel weer overwaaid.. ze weten niet dat ik me snijd en dat moeten ze ook niet weten.. dan zouden ze mij zooo erg op mn flikker geven.. Maatschappelijk werkster.. hoe kom je daaraan? ik heb net mn vmbo afgemaakt..

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:45

Ik automutileer ook,
Heb bij een psycholoog gezeten in leusden,toen naar zon en schild (fornhese)(amersfoort)Ben daar drie keer opgenomen.daarna jeugdzorg barneveld en daarna jeugdzorg ede.
Nu zit ik in ermelo,ben daar opgenomen maar niet alleen voor het snijden,ook voor andere problemen.
Snijden doe ik nu erg weinig,ik weet zeker dat ik er ooit vanaf kom,ik heb al vaak geprobeert om te stoppen maar het is nooit gelukt.
Maargoed ik ga mijn best doen om eraf te komen,heb gelukkig wel 2 hele lieve vriendinnen waar ik goed mee kan praten erover.
Ik verborg mijn littekens ook altijd,maar nu loop ik er gewoon mee rond,heb geen zin om weer de hele zomer in een trui te lopen.
Het is niet zo dat ik er aandacht mee wil trekken,als mensen er naar vragen zeg ik gewoon,ja dat heb ik zelf gedaan.
Veel mensen hier zullen nu wel zeggen dat ik dat doe om aandacht te trekken of dat ik er mee te koop loop.
Ik kan het zelf het beste weten gelukkig Lachen
Verder wil ik iedereen hier heel veel sterkte wensen.
Zoals misschien wel vaker is gezegd,zoek hulp!

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 02:06

ik denk dat je meer aandacht krijgt/vraagt als je met een trui aan loopt midden in de zomer!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 02:56

Snijden is een hardnekkig symtoom dat moeilijk te bestrijden is. 15 jr geleden ben ik als leerling B verpleegkundige gaan werken in de psychiatrie. Op de afdeling waar ik werkte waren een aantal vrouwen opgenomen die ernstig aan het snijden waren.
Benen gezichten buiken vol met snijwonden en littekens gezien. Tegenwoordig is het beleid zo dat er afspraken bij opname worden gemaakt over snijden. snijden betekend einde opname.Volgens mij terecht snijden wordt in de kliniek alleen maar erger.
Momenteel ben ik alweer 11jr werkzaam in een internaat soms komt het voor dat meisjes krassen, extreem snijden komt minder voor bij meisjes van 14 en 15. Ik zie bij krassen kopieer gedrag en de meiden geven elkaar daardoor extra aandacht. Ik verzorg de wond maar ga op dat moment niet in op het waarom van het snijden.
Er worden afspraken gemaakt met meiden wat alternatieven voor het krassen kunnen zijn als de spanningen hoog oplopen.Krassen omdat je je zin niet krijgt komt helaas ook voor,daar heb ik dan geen boodschap aan dat is eigen verantwoordelijkheid.Nog even over jeugdzorg als je 16 bent moeten ze toestemming vragen om informatie door te spelen naar ouders. Zo werkt het bij ons ook. Voor iedereen die nog worstelt met dit probleem allen kom je er zo ie zo niet uit zoek hulp,want snijden doe je niet zomaar!!!!!!!!

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:22

roowz schreef:
Maatschappelijk werkster.. hoe kom je daaraan? ik heb net mn vmbo afgemaakt..


Mijn moeder loopt ook bij de maatschappelijkwerkster.
Zij loopt bij Opmaat. Je kan daar gewoon heen bellen, naar de Dienst Maatschappelijkwerkster.
Heel veel succes en als je nog meer wilt weten moet je maar PB'en Lachen

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:02

Hoe je aan een maatschappelijk werkster komt?
Heel easy, je gaat OF naar je dokter, en legt even uit dat je over een aantal dingen wil praten met een maatschappelijk werkster, en dan krijg jij de telefoonnummers, je hoeft dus GEEN details te geven Knipoog

Of je belt naar de thuiszorg, die hebben ook altijd de nunmmers klaarliggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:25

jeanie schreef:
Snijden is een hardnekkig symtoom dat moeilijk te bestrijden is. 15 jr geleden ben ik als leerling B verpleegkundige gaan werken in de psychiatrie. Op de afdeling waar ik werkte waren een aantal vrouwen opgenomen die ernstig aan het snijden waren.
Benen gezichten buiken vol met snijwonden en littekens gezien. Tegenwoordig is het beleid zo dat er afspraken bij opname worden gemaakt over snijden. snijden betekend einde opname.Volgens mij terecht snijden wordt in de kliniek alleen maar erger.
Momenteel ben ik alweer 11jr werkzaam in een internaat soms komt het voor dat meisjes krassen, extreem snijden komt minder voor bij meisjes van 14 en 15. Ik zie bij krassen kopieer gedrag en de meiden geven elkaar daardoor extra aandacht. Ik verzorg de wond maar ga op dat moment niet in op het waarom van het snijden.
Er worden afspraken gemaakt met meiden wat alternatieven voor het krassen kunnen zijn als de spanningen hoog oplopen.Krassen omdat je je zin niet krijgt komt helaas ook voor,daar heb ik dan geen boodschap aan dat is eigen verantwoordelijkheid.Nog even over jeugdzorg als je 16 bent moeten ze toestemming vragen om informatie door te spelen naar ouders. Zo werkt het bij ons ook. Voor iedereen die nog worstelt met dit probleem allen kom je er zo ie zo niet uit zoek hulp,want snijden doe je niet zomaar!!!!!!!!


Ik heb zelf ook in een internaat gezeten. Bij het internaat was het ook zo; snijden --> weg! Simpel daar. ik snapte zelf niet waarom. Zo wordt het voor iemand die snijdt nog moeilijker om het tegen iemand te vertellen Verward

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:05

Humpiedumpie schreef:
Ik heb zelf ook in een internaat gezeten. Bij het internaat was het ook zo; snijden --> weg! Simpel daar. ik snapte zelf niet waarom. Zo wordt het voor iemand die snijdt nog moeilijker om het tegen iemand te vertellen Verward


Heeft met verantwoordelijkheid en motivatie te maken. Ze zien daar graag dat je zelf ook werkt aan je problemen. Zolang je snijden als uitvlucht gebruikt heb je geen ruimte om aan je werkelijke problemen te werken.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:14

Ik automutileer ook. Ik loop momenteel al maanden bij een spychiater. Het snijden was een manier van ontladen. Als ik helemaal overstuur was, en me depri voelde, dan ging ik snijden en daarna voelde ik me een stuk beter. De één gaan keihard sporten als ie zich klo-te voelt en de ander vreet zich helemaal vol. Ik ging snijden...
Ik heb nu medicijnen en die zorgen ervoor dat ik niet zo snel meer overstuur raak. Ik ben meer ontspannen en het gaat een stuk beter.
Ik heb ookal 2 maanden niet meer gesneden, maar ik heb nog wel heel vaak de neiging gehad. Ik heb ook nog een paar keer met een mes in mn handen gestaan, maar toch heb ik het toen niet gedaan. Ik zie gewoon dat ik er mensen (mn ouders) verdriet mee doe.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:45

die neiging om te snijden blijf je nog wel heel lang houden, het wordt alleen steeds makkelijker om nee te zeggen....heb dit weekend ook nog met mes in mijn handen gestaan, maar kon het niet... ik gooit nu met dingen als het niet wil, maar ook dat leer ik snel af, want of het gaat kapot, of ik mag een hoop opruimen en dan voel ik me nog slechter...dingen die niet kapot gaan of een troep geven zijn niet leuk om mee te gooien

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:02

meis_lief schreef:
die neiging om te snijden blijf je nog wel heel lang houden, het wordt alleen steeds makkelijker om nee te zeggen....


Zullen we ruilen?

Bij mij is het juist hoe langer ik er vanaf bent, hoe moeilijker het nee zeggen!
Maar mijn wil is sterk, ik hou het nu al zo lang uit, dat ik sterk genoeg ben om het gewoon nooit meer te doen!

me_butterfly

Berichten: 52
Geregistreerd: 05-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:15

me_butterfly schreef:
kan iemand me misschien iets meer vertellen over het RIAGG?? eigenlijk weet ik er bijna niks van.
Wat gebeurd er als je doorverwezen word? wat voor hulp kan ik verwachten daar? zijn ouders t verplicht te weten?
bedankt alvast!



kan iemand me misschien helpen? kzou graag willen weten wat ik kan verwachten als die vrouw van de jeugdzorg zegt dat ik doorverwezen word naar het riagg.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:44

me_butterfly schreef:
kan iemand me misschien helpen? kzou graag willen weten wat ik kan verwachten als die vrouw van de jeugdzorg zegt dat ik doorverwezen word naar het riagg.

Tjah, fijn dat je over mn post van het RIAGG heen leest dan...

me_butterfly

Berichten: 52
Geregistreerd: 05-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:51

nee hoor frostwood ik heb zeker niet over je post heen gelezen... Scheve mond

maar ik bedoelde eigenlijk met 'wat ik kan verwachten' dat ik graag zou willen weten waarheen je dan precies word doorverwezen? wat voor hulp kun je aangeboden krijgen? snap je zoiets ongeveer.
ga je dan alleen praten met iemand of hoe zit dat? sorry dat ik zo vaag ben... Verward
en hoe zit dat bij het riagg met je ouders? mogen hun daar ook niet vertellen zonder toestemming van mij, of is dat daar verplicht?

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:00

Hmmm, ja eigenlijk moet je helemaal nisk verwachten, want voor je bij het goede persoon zit die jou het beste kan helpen ben je 3 sessies verder.

Je zit samen met iemand in een kamertje, en daar ga je vertellen wat er met je aan de hand is, en hoe lang het al speelt, en waarom je denkt dat het begonnen is enz enz enz.
Ik kreeg bijvoorbeeld dit een keer mee als huiswerk.
Ik moest een soort dagboekje bijhouden, dat als ik gesneden had, dat ik dat op moest schrijven, en hoe laat precies, en hoe veel, of het ernstig was, of alleen een paar krasjes, maar vooral wat voor gevoel ik erbij kreeg, en waarom ik het deed.
Bij het volgende gesprek moest ik dat inlveren, en gingen we het samen bekijken.
Als dat dagboekje steeds beter was geworden, dan was het goed, alelen bij mij hielp het niet veel.

Zo hebben hun allemaal truucjes die jou kunnen helpen.

En zo gaan ze kijken, wat voor jou het beste werkt, maar misschien helpt praten bij joualleen al fantastisch, en heb je al die andere dingen helemaal niet nodig, dat hangt van de situatie af natuurlijk.

Je ouders kunnen op de hoogte gesteld worden, als ht echt ernstig is, maar dan moeten ze dat ook aan jou doorgeven (wat ze bij mij nooit gedaan hebben).
Als je 16 bent, moet je eerst toestemming geven voordat het naar je ouders doorgespeelt word.

Ik hoop dat je zo genoeg weet, en anders geef je maar een gil.

me_butterfly

Berichten: 52
Geregistreerd: 05-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:25

heel erg bedankt frostwood voor de info OK dan!

Nou ik denk niet dat het praten al fantastisch zal gaan bij mij... ben echt een hele slechte prater... dus dat gaat wat worden Verward , kvind het echt super eng...

uhm behalve me AM probleem heb ik ook nog een eetprobleem Verdrietig , dus hoop dat ik een beetje de goede hulp kan vinden.

Ik ben 17 dus ik neem aan dat het eerst met mij overlegd word.
gelukkig maar... op dit moment zou ik echt geen idee heben hoe ik mijn ouders alles moet uitlegge... dus eerst maar zelf alles proberen

thnx nogmaals Lachen

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:54

Als de sodemieter hulp zoeken! Weten je ouders van niets,vermoeden ze dan ook niets?

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:38

Dat je niet makkelijk praat is niet zo'n heel erg groot probleem, maar dat moet je wel vermelden, dan stellen hun de vragen, en hoef je alleen antwoord te geven Lachen

Succes!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:56

zou de kindertelefoon ook geen adressen hebben, dat is bovendien gratis en anoniem. En als ouders niks ontdekken, is het vaak zo,, dat de gene het heel goed kan verbloemen, maar op een keer komen ze er toch achter, maar ga aub praten met iemand, anders raak je nog verder in de put.

Zag laatst een kaart met de volgedne tekst;

Hoop,
Hoop voor morgen,
geeft kracht voor vandaag.

Vond dat wel een mooie tekst, hulp zoeken meiden, het komt allemaal goed, mischien niet nu, maar wel gauw Ach gut

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:00

Ik heb ergens eens gelezen dat Tori Amos een nummer had geschrevenover automutilatie...weet iemand van jullie daar meer van?

me_butterfly

Berichten: 52
Geregistreerd: 05-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:01

jeanie"]
Als de sodemieter hulp zoeken! Weten je ouders van niets,vermoeden ze dan ook niets?
[/quote]

ik ben ook hulp ana het zoeken.. kheb gesprek gehad bij de jeugdzorg en word binnekort doorverwezen naar het RIAGG.
nee me ouders weten echt nergens van, vragen ook nooit iets aan me ofzo als er wat is.


[quote="frostwood schreef:
Dat je niet makkelijk praat is niet zo'n heel erg groot probleem, maar dat moet je wel vermelden, dan stellen hun de vragen, en hoef je alleen antwoord te geven


oke dankje wel frostwood, dan weet ik dat, dan kan ik dat aangeven! thnx Lachen