eetstoornissen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 13:19

van mn 14e tot mn 16e heb ik een eetstoornis gehad. Nu wil dat niet zeggen dat ik er nou vanaf ben, want als ik niet oplet begin ik weer.

Ik had anorexia, eerst begon het met veel sporten en daarna werd het steeds minder eten. Het begon pas tot me door te dringen dat dit echt fout was toen ik haaruitval kreeg en flauw begon te vallen. Ik heb hier hulp voor gehad en het ging eigenlijk vrij snel al veel beter omdat ik zo geschrokken was. Wel was/ is het dus moeilijk om het vol te houden. Betrap me er vaak op dat ik niet wil eten en dat ik straks wel zal eten, niet dus.

Even heel kort mijn verhaal.

Mijn vraag zijn er hier meer mensen die een eetstoornis hebben gehad? en zijn jullie er 'vanaf'gekomen?

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:21

dat klinkt heel heftig wat je allemaal verteld....
ik heb het net op tijd tegen kunnen gaan. Begon ook steeds minder te eten, soms zelf niks, maar ik heb toen kunnen voorkomen dat ik echt ziek werd door mezelf te dwingen te eten...

lady54
Berichten: 151
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:28

ik heb anorexia gehad.....
als je meer wilt weten moet je maar pb-en

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:32

Ik heb ook een eetstoornis gehad.

Ik at bijna niet meer, nam wel brood mee maar gooide het op weg naar school/huis weg.
'S Avonds at ik een klein beetje, omdat mijn ouders er toen bij waren.
Als ik ging douchen viel ik geregeld flauw, ben eens flauw gevallen met een scheermesje in mijn handen, levensgevaarlijk dus.
Ik ben in een paar maanden tijd afgevallen van 67 kilo naar de 57, iets wat veels te weinig was aangezien ik 1.76 ben.

Tijdens de vakantie ben ik erachter gekomen dat ik verkeerd bezig was. Had constant ruzie met mijn ouders omdat ik gewoon chagerijnig werd van het weinig eten. Ook betrapte ik mijn moeder op het huilen om mijn eetgedrag. Het had ook niet veel gescheelt of mijn ouders hadden mij naar iemand gestuurd voor hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:49

Ik heb eerst even nagedacht of ik dit hier wel zou plaatsen, maar ik heb toch maar besloten om het wel te doen. Lachen

Allereerst even duidelijkmaken: Ik heb géén eetstoornis. Ik ben er wel heel veel mee bezig, misschien wel meer dan normaal, maar en eetstoornis heb ik niet.
Ik eet wel minder omdat ik mezelf te dik vindt, en als ik mijn dagboeken nalees, gaat dit al jaren en jaren zo. Natuurlijk heb ik ook wel eens dagen gehad waarop ik niets at, of waarop ik probeerde mijn vinger in m'n keel te steken. Want ik wéét, dát geeft een goed gevoel, een soort kick. Alsof je jezelf voélt afvallen. Een hele tijd heb ik niet op de weegschaal durven staan, maar nu moet ik er van mezelf toch af en toe weer aan geloven. Van veel mensen om me heen krijg ik de complimenten dat ik ben afgevallen, en dat doet me werkelijk goed. Lachen Ik merk het ook wel aan mijn broeken die allemaal veel te groot zijn geworden. Maar toch, als ik in de spiegel kijk, zie ik het gewoon niet. En ik zou zó graag willen zien dat ik dunner was geworden. Vroeger heb ik wel eens in m'n dagboeken gezet hoeveel ik woog. Als ik dat dan nu weer lees, weet ik dat dat meer is dan nu. Maar op de een of andere manier kan ik dat niet geloven? Verward Ik zal me wel vergist hebben toen ik dat opschreef, denk ik dan.
Tegenwoordig eet ik veel gezonde dingen, en sla natuurlijk ook wel eens wat over. Dat schuldgevoel wat ik altijd heb als ik iets 'verkeerds' heb gegeten wil ik namelijk niet meer. Stel dat ik met iemand bij de Mac was geweest, dan kon ik daar nachten van wakker liggen. Hoé irritant. Scheve mond Maarja, je wilt ook wel een wat. Maar dan toch weer achteraf die spijt, dat schuldgevoel. Daar heb ik geen zin meer in.

Ach gut

indytjee
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:53

ik heb geen eetstoornis maar dingen uit jou verhaal komen me wel heel erg bekend voor...
ik eet heel weinig de laatste tijd.. (bijna niet) en sport best veeel en val regelmatig flauw

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:16

indytjee schreef:
ik heb geen eetstoornis maar dingen uit jou verhaal komen me wel heel erg bekend voor...
ik eet heel weinig de laatste tijd.. (bijna niet) en sport best veeel en val regelmatig flauw



Misschien heb je wel een eetstoornis....

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:00

Sammm schreef:
Ik heb eerst even nagedacht of ik dit hier wel zou plaatsen, maar ik heb toch maar besloten om het wel te doen. Lachen

Allereerst even duidelijkmaken: Ik heb géén eetstoornis. Ik ben er wel heel veel mee bezig, misschien wel meer dan normaal, maar en eetstoornis heb ik niet.
Ik eet wel minder omdat ik mezelf te dik vindt, en als ik mijn dagboeken nalees, gaat dit al jaren en jaren zo. Natuurlijk heb ik ook wel eens dagen gehad waarop ik niets at, of waarop ik probeerde mijn vinger in m'n keel te steken. Want ik wéét, dát geeft een goed gevoel, een soort kick. Alsof je jezelf voélt afvallen. Een hele tijd heb ik niet op de weegschaal durven staan, maar nu moet ik er van mezelf toch af en toe weer aan geloven. Van veel mensen om me heen krijg ik de complimenten dat ik ben afgevallen, en dat doet me werkelijk goed. Lachen Ik merk het ook wel aan mijn broeken die allemaal veel te groot zijn geworden. Maar toch, als ik in de spiegel kijk, zie ik het gewoon niet. En ik zou zó graag willen zien dat ik dunner was geworden. Vroeger heb ik wel eens in m'n dagboeken gezet hoeveel ik woog. Als ik dat dan nu weer lees, weet ik dat dat meer is dan nu. Maar op de een of andere manier kan ik dat niet geloven? Verward Ik zal me wel vergist hebben toen ik dat opschreef, denk ik dan.
Tegenwoordig eet ik veel gezonde dingen, en sla natuurlijk ook wel eens wat over. Dat schuldgevoel wat ik altijd heb als ik iets 'verkeerds' heb gegeten wil ik namelijk niet meer. Stel dat ik met iemand bij de Mac was geweest, dan kon ik daar nachten van wakker liggen. Hoé irritant. Scheve mond Maarja, je wilt ook wel een wat. Maar dan toch weer achteraf die spijt, dat schuldgevoel. Daar heb ik geen zin meer in.

Ach gut


Zo das een lange quote..Hoe jij je verhaal beschrijft klinkt het wel als een eetstoornis. Je hoeft niet altijd te kotsen om anorexia of boulimia te hebben, het obsessieve gedrag is vaak al genoeg om de stempel eetstoonis te hebben..Het feit dat je nachten lang wakker ligt en je schuldig voelt. Ik herken dit uit duizenden..snachts wakker worden en balen van je lichaam en je weer opnieuw voor te nemen dat je die dag gaat lijnen..Je valt af, je krijgt complimentjes, maar ziet het zelf niet zo, ja je merkt het aan je broekmaat, maar in de speiegel zie je het niet..
Het is een patroon dat je aanneemt en voor je het weet beheerst het wel of niet eten je leven, je gedrag..
Ik heb volgens de huisarts jaren terug boulimia gehad. Was 23 kilo afgevallen, met een dieet in 2 maanden tijd, iets teveel dus..Ik kon geen stukje paprika meer binnen houden, niet omdat ik het uitspuugde, maar gewoon omdat mijn maag het niet meer aankon.
Nog steeds ben ik zo bezig met mezelf te meten aan anderen en elke dag te lijnen, weliswaar op een vrij gezonde manier nu.
Er bestaan vele sites waar je kan lezen of je herkenningsounten hebt van een eetstoornis. Ga bv eens via www.startpagina.nl zon site een bekijken, het kan degene die hiermee kampen weleens helpen.
Ik vind het erg knap dat iemand met een stoornis van zijn 'ziekte'af kan komen, het blijft toch altijd in je patroon en opletten geblazen. Dus petje af voor jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:17

Nee Kimberley, ik heb echt geen eetstoornis. Lachen

Iemand trouwens zondag dat programma over afvallen gezien? Vreselijk zeg, hoe sommigen eruitzagen. Scheve mond

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:46

nou ik ben er ook heel erg mee bezig hoor maar bij mij is het probleem dat ik wel WIL afvallen en dat ik mezelf ook te dik vindt (ookal zeggen andere van niet, wat ik niet aannemen wil) maar dat ik juist niet van eten af kan blijven Scheve mond dan eet ik bv een stroopwafel en dan vindt ik t zo lekker dat ik er nog een neem en soms zelfs 3 achter elkaar en daarna krijg ik zin in chocola en dan neem ik nog chips en ga zo maar door en ik heb gewoon geen zelfdicipline dat ik mezelf kan tegenhouden om niet te snoepen ed

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:57

ik heb geen eetstoornis, maar ik ben wel nogal dun...het irritante is dat mensen daarom altijd denken dat een eetstoornis heb, maar ik kan zoveel eten als ik wil en dikker word ik toch niet...

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:04

relaxt.. wil ik ook.. jalours Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:14

gucci_girl schreef:
nou ik ben er ook heel erg mee bezig hoor maar bij mij is het probleem dat ik wel WIL afvallen en dat ik mezelf ook te dik vindt (ookal zeggen andere van niet, wat ik niet aannemen wil) maar dat ik juist niet van eten af kan blijven Scheve mond dan eet ik bv een stroopwafel en dan vindt ik t zo lekker dat ik er nog een neem en soms zelfs 3 achter elkaar en daarna krijg ik zin in chocola en dan neem ik nog chips en ga zo maar door en ik heb gewoon geen zelfdicipline dat ik mezelf kan tegenhouden om niet te snoepen ed

Maar krijg je dan ook een schuldgevoel na die tijd?

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:22

had ik wel altijd... de laatste paar dagen eet ik heel weinig. Niks smaakt meer ofzo, zelfs chocola niet!!! Heb echt van alles in huis, maar nergens zin in. Gedumpt worden is best goed voor de lijn...

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11571
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:27

Een vriendin van mijn beste vriendin (ja lekker duidelijk Tong uitsteken )
heeft anorexia...daar is ze 2 jaar geleden voor opgenomen in et ziekenhuis en ze vecht er nog steeds tegen...
Er zijn periodes dat het beter gaat en dan mag ze naar huis...en dan begint het weer...en het meisje is zo ontzettend dun, das gewoon eng Scheve mond
Dus mensen die ervan af zijn gekomen: OK dan! OK dan!
Er zijn dr ook veel die het gewoon nooit lukt... Ach gut

soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:38

ik heb geen echte eetstoornis, maar ben er wel veel mee bezig.. bij mij is het alleen een beetje anders dan de meeste gevallen, het is namelijk niet dat ik mezelf te dik vind (vroeger was ik graatje mager zelfs Knipoog )
maar het geeft gewoon een heel goed gevoel om niet te eten en af te vallen.
Dat heeft vooral te maken met het gevoel dat ik ergens controle over kan houden (komt voor een deel door dingen die ik als kind meegemaakt heb waarbij ik geen controle had over de dingen die gebeurden, mijn omgeving, mezelf...). nu heb ik "iets gevonden" waar ik de controle over kan hebben, namelijk mijn gewicht en eetgedrag.. het geeft gewoon zo'n goed gevoel om een lege maag te hebben en af te vallen! ook dat schuldgevoel als ik wel iets heb gegeten ken ik zo goed.. ik ben daar voor een tijdje bij een psycholoog geweest toen ik 12 was, niet alleen voor mijn eetgedrag.

Sammm meisje kijk jij uit dat je geen eetstoornis ontwikkelt? Ach gut ik heb in je profiel gekeken en jij bent absoluut niet dik hoor..
eigenlijk is het gewoon zo zonde als je ziet hoe veel jonge meiden met lijnen bezig zijn.. het kan je hele leven beheersen.. terwijl andere mensen helemaal niet zien wat zij zo lelijk vinden aan zichzelf Verdrietig

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:29

gucci_girl schreef:
nou ik ben er ook heel erg mee bezig hoor maar bij mij is het probleem dat ik wel WIL afvallen en dat ik mezelf ook te dik vindt (ookal zeggen andere van niet, wat ik niet aannemen wil) maar dat ik juist niet van eten af kan blijven Scheve mond dan eet ik bv een stroopwafel en dan vindt ik t zo lekker dat ik er nog een neem en soms zelfs 3 achter elkaar en daarna krijg ik zin in chocola en dan neem ik nog chips en ga zo maar door en ik heb gewoon geen zelfdicipline dat ik mezelf kan tegenhouden om niet te snoepen ed

heb ik ook! maar laatste tijd lukt het wel en zeggen ze juist dat ik te dun ben.. zelf vin ik van niet

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:35

mijn zusje studeert medische biologie en doet er op dit moment onderzoek naar... Die weet er heel veel van... Gelukkig heb ik slechts zelden last van vreetbuien tegenwoordig.

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:39

joyce B schreef:
mijn zusje studeert medische biologie en doet er op dit moment onderzoek naar... Die weet er heel veel van... Gelukkig heb ik slechts zelden last van vreetbuien tegenwoordig.


als ze dit heeft onderzocht.. zou je ons dat dan willen laten weten?
thnx

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:00

Ik heb op mn 19e een eetstoornis gehad. Ik had galstenen en steeds als ik at had ik helse pijnen. Hierdoor durfde ik niet meer te eten. Ik ben toen in een heel snel tempo van 80 kilo naar de 45 kilo gegaan.
Nadat ik geopereerd was en dus die pijnen niet meer kon hebben kon ik nog steeds niet eten. Ik vond niets lekker en zat van het minste of geringste al vol.
Ik kreeg erg veel commentaar op mijn lichaam omdat iedereen een volle Femke gewend was en toen een gratenpakhuis was. Ik voelde me erg rot en onbegrepen. Toen ik 80 kilo woog was ik altijd die dikke en vette en... En nu was het weer niet goed nu was ik te dun.

Ik heb toen middels een dieettiste opnieuw leren eten. Keine porties beginnen met dingen die ik erg lekker vond en dat heel langzaam uitbreiden. Mijn maag moest opnieuw uitrekken. Het heeft toen zeker nog een jaar geduurd voordat ik weer aan kwam.

Nu tegenwoordig als ik stress heb eet ik slecht en blijf ik mezelf verplichten te eten. Ik weet als ik dit niet doe ik weer terug bij af ben.
Het is zo makkelijk om je gevoelens met eten te onderdrukken.

Ik vind het erg goed van je dat je je probleem herkent. Het is ook erg belangerijk dat je dit blijft doen. Door steeds weer bewust met eet problemen om te blijven gaan kan je het van je af houden! Blijf je bewust van de gevaren die er aan vast kunnen zitten de gevolgen die een eetstoornis kan hebben.
Kortom blijf doorgaan zo! Goed gezond blijven eten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:34

mandyy schreef:
heb ik ook! maar laatste tijd lukt het wel en zeggen ze juist dat ik te dun ben.. zelf vin ik van niet

Dat zeggen mesnen ook van mij als ze me op de foto zien. Maargoed, ik weet zelf wel beter. Zíj zien me nooit zonder die kleren. Scheve mond

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:48

Sammm schreef:
Dat zeggen mesnen ook van mij als ze me op de foto zien. Maargoed, ik weet zelf wel beter. Zíj zien me nooit zonder die kleren. Scheve mond

inderdaad.. dat zeg ik ook altijd tegen hun dan..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:54

Sammm schreef:
Dat zeggen mesnen ook van mij als ze me op de foto zien. Maargoed, ik weet zelf wel beter. Zíj zien me nooit zonder die kleren. Scheve mond


Het feit dat je niet superstrak in je vel zit en daarom (bijvoorbeeld) geen naveltruitje kunt dragen, wil niet zeggen dat je te dik bent!
Afvallen biedt dan geen oplossing. Oefeningen kunnen helpen, maar verwacht geen wonderen.

Al val je nog 10 kilo af, dan is dat naveltruitje nog niet voor je weggelegd.
accepteer jezelf!!

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:04

Nanda schreef:
Het feit dat je niet superstrak in je vel zit en daarom (bijvoorbeeld) geen naveltruitje kunt dragen, wil niet zeggen dat je te dik bent!
Afvallen biedt dan geen oplossing. Oefeningen kunnen helpen, maar verwacht geen wonderen.

Al val je nog 10 kilo af, dan is dat naveltruitje nog niet voor je weggelegd.
accepteer jezelf!!

daar heb je ook wel weer gelijk in.. maar toch is het meoilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:36

Nanda schreef:
Het feit dat je niet superstrak in je vel zit en daarom (bijvoorbeeld) geen naveltruitje kunt dragen, wil niet zeggen dat je te dik bent!
Afvallen biedt dan geen oplossing. Oefeningen kunnen helpen, maar verwacht geen wonderen.

Al val je nog 10 kilo af, dan is dat naveltruitje nog niet voor je weggelegd.
accepteer jezelf!!

Waarom zou ik het accapteren? Ik kan het niet accepteren, en ik wíl het niet accepteren. Ik wil óók mooi slank zijn, en daar heb ik veel voor over.