Huishoudelijk probleem: was wordt niet schoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Huishoudelijk probleem: was wordt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:22

Ja ja, hier huisvrouw Tessa. Tong uitsteken
Mijn beestje die naar de naam Miele luistert heb ik al aardig wat jaartjes en toen ik hem kocht was ie ook al 2dehands. Hij lijkt wat moeite te hebben met het water weg te pompen, hij doet het wel, maar je hoort dan een raar geluid. De laatste tijd viel het me op dat de was totaal niet schoon wordt. Het komt er wel fris uit, maar vlekken blijven er gewoon hardnekkig op zitten. Ik was op 30 graadjes met vloeibaar wasmiddel.
Ik heb trouwens ook een zwarte broek waar witte waspoederachtige vlekken op blijven zitten, terwijl ik met vloeibaar was.

Waar kan het aan liggen?
Beestje is kapot (bv. water wordt niet warm genoeg), ik was op te lage temperatuur, ik heb verkeerd wasmiddel?

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:27

Ik denk dat je toe bent aan een nieuw beestje.

Vind persoonlijk alles wassen op 30 graden wel erg laag. De 30 graden gebruik ik alleen bij wol.
Laatst bijgewerkt door Sterre_Nova op 10-06-04 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:27

Maak je het filter wel af en toe schoon? Dat is zo het eerste dat bij me opkomt. Ik zal nog even verder denken. Mocht ik een heldere Knipoog ingeving hebben, dan meld ik me weer. Trouwens wat voor soort vlekken zijn het? Niet alle vlekken gaan er nl. op 30 graden uit hoor. Sommige trouwens helemaal niet Verdrietig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:41

Filter? Haha!
Ik zal idd weer warmer gaan wassen. Iemand van een kledingwinkel had me dat aangeraden voor het behoud van je kleding.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:45

Ik was op 40 graden (de nette shirts en broeken dan) en dat wordt prima schoon.
De 'witte' was gaat op 60 graden en soms op 90. Witte sokken en onderbroeken hebben dat af en toe nodig Haha! Die krijg ik met 30 graden echt niet schoon.
Maar ik neem aan dat jij je onderbroeken ook niet op 30 graden wast?

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:48

Tessebes schreef:
Filter? Haha!
Ik zal idd weer warmer gaan wassen. Iemand van een kledingwinkel had me dat aangeraden voor het behoud van je kleding.



Was het iets van wol dat je kocht?? Knipoog

Ik was de witte was meestal op 60 graden (handdoeken, ondergoed, sokken... etc.)

En de rest (gekleurde) op 40 tenzij het echt vies is.

Je kunt natuurlijk ook de labels nakijken als je twijfelt. Bijzondere stoffen zoals satijn en wol zou ik zeker mee uitkijken.


P.s. een wasmachine kan zo'n 12 tot 15 jaar worden. Je hebt natuurlijk uitzonderingen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:58

In de labels staat bijna altijd 30 graden. Nou ik ga die temperatuur ff opschroeven en het filter zoeken. Haha!

Ilse1979

Berichten: 499
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:01

Ik heb het met theedoeken. Die krijg ik ook met 60 graden niet meer schoon gewoon. Terwijl ik mensen ken met heel oude theedoeken die nog spierwit zijn... Volgens mij spelen ze vals en gooien ze die dingen af en toe in de bleek ofzo Haha!

Ik ben wel benieuwd of je was nu schoner wordt hoor Tes, je moet ons wel op de hoogte houden!! (Het liefst met foto's Knipoog ) *geintje*

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:02

Ik was alles op 30 graden. Dan blijft het langer mooi. Zelfs mijn paardrijbroek en die wordt ook weer schoon.

Het filter moet je regelmatig schoonmaken. Dat is het behoud van je wasmachine. Kijk eerst maar eens of dat niet vol zit.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:03

Dit is toch precies het zelfde als ik vermoed van mijn machine.
Deze zal niet ouder zijn als 6 jaar.
Ik was van 30 tot 90, maar meestel op 40 of 60.
Mijn was blijkt vlekjes bevatten.
Mijn spijkerbroek is altijd schoon geworden maar van de week zag je nog steeds strepen zitten (de paarden knuffelen en dan je handen aan je broek afsmeren) in de vouwen die je krijgt als je gaat zitten.(deze broek-40 graden,dreft)
Tevens een nieuw wit shirt, 1 keer gedragen. Is dus niet schoon na het wassen.(dit shirt 60 graden,witte reus)
Voor mij is het een raadsel.

Filter Verward Waar zit dat ding?
Laatst bijgewerkt door holly op 10-06-04 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:04

Denk dat het beessie op is Tess. Haha! Haha! Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:06

Trek net mijn spijkerbroek uit de wasmachine- conclusie nog steeds niet schoon.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:07

Zwarte kleding/ donkere spijkerbroeken was ik met vloeibaar wasmiddel voor zwarte kleding. Voor die tijd binnenste buiten keren.
Hardnekkige vlekken behandel ik voor met shout (Shout it out, spuitfles) of Ossegalzeep. Wel even kijken of het niet verkleurd op gekleurde kleding. Vlekken op ondergoed doe ik er ook mee, gaat er meestal altijd uit.
Ik kook de was niet echt maar handdoeken en ondergoed gaan op 60 graden. Echt vieze was ook nog een keer met voorwas.
Idd, kijk naar je filter.
En mocht je vlekken er dan nog niet uitkrijgen, kun je proberen T-shirts en zo op de bleek te leggen. In het gras en de volle zon of maan (mits je een grasveld hebt)
Scheutje bleekwater door het spoelwater wil ook helpen bij de witte was. Alleen gaat je wasgoed dan wel een stuk minder lang mee.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:39

En hoe zit het met het wasmiddel dat je gebruikt?
Ik had het dat met AH-huismerk de witte was niet schoon werd. In dezelfde wasmachine, met hetzelfde wasprogramma werd het met een ander middel wel schoon.

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:45

Tja, ik denk zeker wel dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen de merken. Soms is een goedkoopmerk toch duurkoop.

Ik had voorheen ook witte vlekken op donkere kleding maar toen bleek dat ik die wasmachine veels te vol had geladen.

Ook is het verstandig om het zeepbakje regelmatig schoon te maken zeker als je met poeder wast. Er blijven dan zeepresten zitten en die klonten zich dan weer vast aan de kleding.

By the way...soms moet je het opgeven om iets schoon te krijgen Boos! Sommige vlekken krijg je er echt niet uit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 16:47

Ik gebruik wel vloeibaar wasmiddel, wel van een C-merk, maar niks anders dan anders. M'n moeder zijn idd een paar maanden geleden dat ik eens naar het filter moest kijken, maar dat was ik al vergeten.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:05

holly schreef:
Filter Verward Waar zit dat ding?


Vaak zit er aan de voorkant een klepje dat je kunt kantelen... daarachter zit dan een dop met schroefdraad en dáár zit het filter dus.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:22

Ik gebruik HARA-wasmiddel (biologisch afbreekbaar) met een beetje soda. Ik was de bonte was op 40 graden en de witte was op 60 graden.

Over het algemeen wordt het vrij schoon. Alhoewel ik soms de neiging heb de machine te vol te proppen, en dat wel zijn invloed heeft op de wasresultaten.
Verder is Verena erg goed in hardnekkige vlekken maken, maar meestal slijten die wel na een paar wasbeurten.

Mijn schoonmoeder heeft een hele grote wasketel. daarin kookt ze het witte ondergoed uit. Hebben jullie daar wel eens van gehoort? Ik schrok me de eerste keer dat ik het zag naar. ik had zo iets van: waar ik nu weer terecht gekomen ben. Staan ze in een pan met broekies te roeren.... En dan daarna zeker soep koken ofzo!?! Nu valt dat laatste nog wel mee, maar een raar iets vind ik het wel....

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:42

ik was alles op 30graden en ook met een vloeibaar middel tegenwoordig
ik vraag regelmatig aan mijn man of hij t filter wil schoonmaken
dit gebeurt dus 1xperjaar je wilt niet weten wat daar allemaal uitkomt!!!

en ja dames de onderbroeken handoeken etc worden op 90 gewassen
(al staat er in bepaalde sjieke dingen wel dat dat niet warmer mag dan en HANDWAS ja ech nie he )

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:49

ff over t tipje van bleek

jaren geleden had mijn ex een "beetje"bleek bij de witte/handieken was gedaan "dan werd t lekker schoon" zo schoon dat ik door de handoeken heen kon kijken!!! ze waren helemaal verteerd muv de randjes

t slimpie had er een hele liter ingedaan (had tie trouwens helemaal zeluf verzonnen , ik deed dit nooit , nog niet trouwens)

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:38

Wat ook heel goed werkt tegen vlekken is groene zeep, even natmaken en met een borsteltje goed insmeren. Werkt bij zo'n beetje alle vlekken.

Het meeste was ik op 40 graden, wit nog wel eens op 60 graden.

Ik controleer het filter iedere week, en iedere maand wordt dat ding helemaal schoongemaakt, ook voor (condens-)drogers heel belangrijk .

Maar dit klinkt toch meer als een oud machientje wat er niet zoveel zin meer in heeft.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 00:05

Misschien is het "slurpende" geluid ook wel over als ik het filter schoonmaak. Ik ga van het weekend even naar de filter kijken. Haha!

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 01:06

Nuttige info dit allemaal. Ouders zijn op vakantie dus moet het zelf weer doen Lachen

visca

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 01:58

holly schreef:
Ik was van 30 tot 90, maar meestel op 40 of 60.
Mijn was blijkt vlekjes bevatten.
Mijn spijkerbroek is altijd schoon geworden maar van de week zag je nog steeds strepen zitten (de paarden knuffelen en dan je handen aan je broek afsmeren) in de vouwen die je krijgt als je gaat zitten.(deze broek-40 graden,dreft)
Tevens een nieuw wit shirt, 1 keer gedragen. Is dus niet schoon na het wassen.(dit shirt 60 graden,witte reus)
Voor mij is het een raadsel.

He Holly
Heb je wel eens van het middel Vanish gehoord !!!!! Het is prima spul ik krijg echt alle vlekken met dit middel weg. Ik was hier ook mijn witte rijbroek + dekje mee. Je doet 1 schepje in de voorwas met je waspoeder en meestal met hele erge vlekken doe ik dan ook nog een schepje bij mijn hoofdwas en mijn was is dan weer schoon. Het is misschien een tip.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 02:53

Sjimmy schreef:
Ik was op 40 graden (de nette shirts en broeken dan) en dat wordt prima schoon.
De 'witte' was gaat op 60 graden en soms op 90. Witte sokken en onderbroeken hebben dat af en toe nodig Haha! Die krijg ik met 30 graden echt niet schoon.
Maar ik neem aan dat jij je onderbroeken ook niet op 30 graden wast?

Zo was ik ook, met een uitzondering van een paar dingetjes, die ik op 30 °C was!
Ik was wel altijd de vaatdoekjes en handoeken die ik in de keuken en het toilet gebruik, op 90 °C !!
Als ik erg vuile dingen van mijn zoon in de was heb (broeken met grasvlekken e.d.), gooi ik er ook een schep Oxi Action bij Clown , dat helpt behoorlijk goed! Bij vetvlekken neem ik ossegalzeep.