Vraagje voor medici ;) (ontstoken been)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Vraagje voor medici ;) (ontstoken been)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 18:34

Even een vraagje namens carlosje Knipoog

Ze heeft afgelopen vrijdag met het scheren, haar been flink opengehaald. Ze heeft het toen schoongespoeld en een pleister erop gedaan. Zaterdag er nog vrij veel op gelopen, en gister begon het dik en pijnlijk te worden. Vandaag kon ze er al moeilijk mee lopen, en is ze bij de HA langs geweest. De HA adviseerde twee keer per dag in een emmer met soda te gaan zitten, en dan moest het wel overgaan.

Inmiddels kan ze er helemaal niet meer op lopen, en wordt het ook nog steeds dikker.
Iemand enig idee, wat ze hier het beste aan kan doen?

Edit: De voet is inmiddels ook flink opgezwollen
Laatst bijgewerkt door Richtje op 08-06-04 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:35

Toch maar weer controleren laten door de huisarts. Met het soda zou het toch iets minder moeten worden! Geef er snel een belletje heen. Beter 10 voor niets komen dan 1 keer te laat..... (zegt onze HA altijd Knipoog)

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:36

De wond desinfecteren en steriel verbinden. Wanneer de zwelling afneemt en de wond mooi geheeld is is het soms zelfs beter niet te verbinden. Op die manier ademt de huid beter en word het genezingsproces bevorderd. Voor nu in het zord gat de ontsteking aangepakt word. Als ze het nog altijd niet vertrouwd nogmaals langs de HA en laat hem erna kijken!!!

Je snijden tijdens het scheren is poedersuiker. Ach gut

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:43

LuvdaTossa schreef:
Toch maar weer controleren laten door de huisarts. Met het soda zou het toch iets minder moeten worden! Geef er snel een belletje heen. Beter 10 voor niets komen dan 1 keer te laat..... (zegt onze HA altijd Knipoog)


Precies, en de HA bakken met geld verdienen Clown

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:45

klinkt als een lymfeklierontsteking.. Ik zou er even mee naar de huisarts gaan..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 18:46

De wond is nu niet verbonden, precies om de reden om de boel zo goed mogelijk te laten ademen....

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:49

Nu de wond open is kan er juist alleen maar vuil in komen, wanneer deze nog niet goed is geheeld... Ik zou er voorzichtig mee zijn...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:50

Gewoon nog een keer gaan. Door de sodabadjes zou het juist moeten verbeteren...

GrienTie schreef:
Precies, en de HA bakken met geld verdienen Clown


Als je verzekerd bent maakt dat toch niets uit? Laat die HA lekker bakken met geld verdienen, zelf kost het je niets extra's en je hebt geen last meer van je been.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:50

GrienTie schreef:
Precies, en de HA bakken met geld verdienen Clown


Die van ons doet de weekenden kosteloos Schijnheilig Anders moeten we naar die stomme huisartsenpost.... en als je goed verzekerd bent, krijg je het toch terug Verward

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:53

GrienTie schreef:
Precies, en de HA bakken met geld verdienen Clown



Mijn verzekering vind de bezoekjes aan de HA ook niet erg hoor... Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 19:39

De HA verdient overigens alleen aan particulier verzekerden extra, als deze vaker komen.
Bij deze mensen krijgt hij namelijk per verrichting betaald. Bij ziekenfonds patiƫnten krijgt hij een vast bedrag per jaar, ongeacht hoevaak ze komen Knipoog

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:13

Mijn prive broeder zei wond open en been hoog.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:16

klinkt als bloedvergiftiging oid... heeft ze geen koorts ?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 20:18

Voor zover ik weet, heeft ze idd (nog) geen koorts....

Op het moment ligt ze dus ook met de wond open en haar been omhoog. Dat doen we goed dus Lachen

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:34

Het is maar goed dat ik nooit aan een leven als dokter heb zitten denken Knipoog

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:13

hier even een berichtje van de "gelukkige" zelf Knipoog..Mijn voet en het onderste gedeelte van mijn been, is nog erg opgezwollen..hij doet al iets minder pijn..maar kan er niet op staan nog..Ik heb idd me been hoog Haha!

Ik kan niet echt lekker in bed liggen, mijn been trekt erg..en het tintelt en steekt erg.. Verdrietig

Pff, waarom moet dit nu weer gebeuren??..met dit lekkere weer..ik kijk hoe het morgen uitziet..

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:20

ik zou toch echt nog even een keertje de huisarts bezoeken hoor ... dan maar een extra keer voor niks dan straks met de gebakken peren zitten... Als het bij je paard was en het was nog niet over belde je ook meteen de VA toch weer waarom niet bij je zelf dan ?! .... beetje banketstaaf vergelijking maar goed je snapt me hopelijk wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:22

Om je been in bed hoger te leggen kun je het beste een kussen onder je matras leggen. Beter voor je been en iets minder warm.
Sterkte

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:29

Hier wat foto's

Afbeelding
Mijn dikke opgezwollen voet..

Afbeelding
De wond zelf

Afbeelding
Dit was het vanmiddag

Afbeelding
Mijn enkel..waar je de knokkel dus niet meer ziet

De wond ziet er al veel beter uit dan vanmiddag, maar de pijn is nog bijna net zo erg..
Laatst bijgewerkt door carlosje op 08-06-04 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:35

dit vind ik er echt niet gezond uit zien er zit veel te veel druk op de huid ...
Als je niet naar de HA wil/gaat zou ik toch langer in de soda zitten en je voet enorm veel omhoog houden eigenlijk er niet meer op lopen maar omhoog dat ding !!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:53

ziet er bij mij ook uit als een ontsteking .. en net als bij paarden kan een ontstoken wondje leiden tot bloedvergiftiging (einschuss) houd je temperatuur in de gaten meid zo snel je verhoging hebt of je niet lekker voelt gelijk naar de HA of EHBO. Helemaal als je ergens een beetje roodachtige streep begint te zien.

De zwelling goed koelen kan nooit kwaad betadine ook niet tenzij je er alergisch voor bent. 10 minuuten ijs erop en dan weer even een kwartiertje eraf. Weet je zeker dat je niet per ongeluk alergisch bent voor betadine een alergische reacteie kan ook nog. Persoonlijk zou ik de wond niet verbinden maar inderdaad open, schoon en luchtig houden.

Ik ben geen arts maar ik zou absoluut morgen terug gaan naar het spreekuur. Of het nou geld kost of niet, ik heb ook weleens mijn beenopengehaald met scheren en dit is niet een normale reactie.

succes!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:58

idd koelen , afspuiten met afwisselend koud en warm water... kan wel even wat pijn doen , maar doordat de bloedsomloop gestimuleerd word zo, word wel het vocht sneller afgevoerd
ik zou gewoon naar de eerste hulp rijden ...
of naar een andere huisarts!!
want dit ziet er echt niet goed uit, en met bloedvergiftiging ben je dalijk veel verder van huis!!
wat zeggen je ouders ervan ?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:41

Ik denk dat koelen en afspuiten al weinig zin meer heeft. Een antibiotica kuurtje lijkt me hier de juiste oplossing.
Ik denk dat je het beste weer naar je HA kan gaan. Heb je een tetanus enting gehad?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:13

Echt even naar de huisarts gaan idd! Dit is niet goed hoor.. Weet niet of het tijdelijke helpt om even met je been hoger dan je lichaam te gaan liggen, zodat je niet ook nog vochtophoping in je voet krijgt?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:27

Die vochtophoping heeft ze al geloof ik.. Dit is echt een ontsteking hoor, ga hier echt even mee naar de huisarts of het ziekenhuis..