Poes schrikt van flitsen op TV: vuurwerk-runaway?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Poes schrikt van flitsen op TV: vuurwerk-runaway?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:47

Drie weken geleden hebben we een poes opgehaald (heb er al een topic over geopend, pas geleden). Ze werd via bokt onder de aandacht gebracht.

Nu ze durft rond te lopen, komt een beetje van haar karakter naar boven. Sowieso sinds ik met haar bij de DA ben geweest, blijft ze angstvallig bij me uit de buurt, terwijl ik toch ook degene ben die voert... Haha!

Maar wat opvalt: vanavond vlóóg ze van haar radiator-hangmat (of hoe het dan ook heet) af, toen er op TV flitsen waren (er werd gefotografeerd geloof ik), hup, het mandje in. Vandaag heeft het waarschijnlijk hier ook ge-onweerd.

Ze is eind januari gevonden. Ging bij ons ineens een lampje branden: zou zij één van de vele huisdieren zijn die met oud en nieuw zó schrikken van het vuurwerk, dat ze het op een lopen zetten en spoorloos verdwijnen? Qua vind-tijd en gedrag klopt het wel. Dan heeft ze dik drie weken in de vrieskou rondgezworven en kan het goed zijn dat ze dat bijna niet overleefd heeft. Hoe kunnen we haar meer vertrouwen geven? Want ze sprint echt weg, als je op haar afloopt.... Ach gut

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:51

Heel veel aanhalen, maar ook gewoon oefenen, maak foto's van het beestje, dan raakt ze ook wat makkelijker gewend aan flitsen, en bij vuurwerk is het toch hoofdzakelijk het geluid.

Ik heb er verder egen verstand van, maar iig heel evel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:12

Geen andacht aan schenken als ze dat doet. Als je haar dan extreem gaat aaien e.d. denkt ze juist dat het wél eng is, en dat jullie haar daarom geruststellen. . Gewoon doorgaan met je bezigheden dus.

Onze poes is wel heel bang voor onweer (de knal), maar niet voor flitsen. Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:34

De eerste winter dat ik mijn Poezel (een asielkatje) had, ging dat ook zo. Ik had oud & nieuw buiten de deur gevierd en kwam thuis: geen kat te vinden. Overal gezocht, ze kon niet naar buiten gevlucht zijn want alle ramen en deuren waren dicht. Zat ze in mijn berging, diep weggestopt achter mijn wasrek. Het was inmiddels zo'n beetje 1 uur 's middags en ze wilde er ook niet eerder achter weg komen dan 's avonds. Heeft ze daar waarschijnlijk toch 24 uur gezeten. Scheve mond

Ik heb er gewoon geen aandacht aan besteed, vond het rot voor haar maar dit is iets wat ieder jaar terugkomt. Het jaar erna ging het al een stuk beter, toen kwam ik in de ochtend thuis en toen zat ze me gewoon mauwend op te wachten. Haha!

Aanhalen moet je in zo'n geval juist niet doen lijkt mij, dat kan ze opvatten als een bevestiging van haar gedrag. Gewoon net doen of er niets aan de hand is, net als bij een paard dat niet langs een eng voorwerp wil. Zodra het dier weer normaal gedrag vertoont, kun je alsnog belonen. Maar niet op het stressmoment zelf.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 08:47

Karin schreef:
Aanhalen moet je in zo'n geval juist niet doen lijkt mij, dat kan ze opvatten als een bevestiging van haar gedrag. Gewoon net doen of er niets aan de hand is, net als bij een paard dat niet langs een eng voorwerp wil. Zodra het dier weer normaal gedrag vertoont, kun je alsnog belonen. Maar niet op het stressmoment zelf.

Ben ik het helemaal mee eens Lachen
Alleen, tijdens het eventuele "stressmoment" was ik niet thuis, dus ik weet ook niet precies waarom dat angstige gedrag nu ineens zo verergerd is. Bovendien, als ze continue zo bang is, zou ik haar dus 24/7 moeten negeren? Verward
Aanhalen wil ze ab-sol-luut niet, ze kruipt alleen maar verder in haar mand/hok weg, zodat ik er niet bij kan. In het begin liet ze zich wél redelijk aanhalen. 't Is net of het sinds dat uitstapje naar de DA erger geworden is en ook nu nog erger wordt. (Ik heb haar dus pas 3 weken he?)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:01

Als je voer neer zet en je blijft er gewoon bijzitten, niet aanhalen of zo, maar gewoon, dat jij er bij zit. Komt ze dan wel eten?
Ze gaat je dan weer met iets positiefs ervaren Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:02

Elles schreef:
Bovendien, als ze continue zo bang is, zou ik haar dus 24/7 moeten negeren? Verward


Klinkt misschien vreemd, maar ik denk van wel. Ik herken in jouw verhaal namelijk mijn kat. Toen ik haar uit het asiel haalde, was ze een jaar of vier oud, ze was niet gesteriliseerd maar had ook nooit een nestje gehad, maar ze had wel gezworven. Ze was gevonden in een flatwijk, en mijn theorie is dat ze 'beschermd' is opgegroeid als huiskat, ooit van het balkon is gevallen, aan de zwerf is geraakt omdat ze de weg terug naar huis niet meer heeft kunnen vinden en vervolgens een tik heeft overgehouden aan die zwerfperiode. Ze kan - nu na drie jaar nog steeds - erg panisch reageren op onverwachte bewegingen, als ze eet schrokt ze haar bak leeg alsof haar leven er vanaf hangt (en rent keihard weg als je langsloopt) en ze brengt soms nog hele dagen onder het bed door. Op zo'n moment moet je ook echt niet proberen om haar aan te halen.

Tegelijkertijd is ze in de afgelopen jaren wel steeds meer het gezelschap van mensen gaan opzoeken. Deed ze op zich altijd al, maar dan was het na drie keer aaien *hap* of *krab* (waar ze dan zelf ook van schrok). Tegenwoordig kun je haar normaal aanhalen, ze komt op schoot zitten, bij je op bed liggen, en dat gaat allemaal vrij goed. Ik heb haar nooit 'gedwongen' om aandacht te krijgen, ik heb het haar altijd zelf laten uitzoeken (op zich wel jammer dat ik geen 'knuffelkat' heb, maar goed). Laat maar naar JOU toe komen voor een aai of een lief woordje. Het gedrag dat zij vertoont, is een soort vluchtgedrag. En zolang je haar daarvoor 'beloont', zal het IMO ook niet beter worden. Katten kunnen vreemd in elkaar zitten, daar ben ik de afgelopen drie jaar wel achter gekomen. Knipoog

Het feit dat het in die drie weken dat je haar hebt erger is geworden, kan er ook mee te maken hebben dat ze de eerste tijd te overdonderd was om op haar omgeving te reageren. Ze heeft nu zoveel nieuwe dingen meegemaakt, dat het misschien even te veel voor haar is geworden. Ik denk zelf toch dat je negatief gedrag het beste kunt negeren, en positief gedrag belonen. Lachen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 09:30

Ethelate schreef:
Als je voer neer zet en je blijft er gewoon bijzitten, niet aanhalen of zo, maar gewoon, dat jij er bij zit. Komt ze dan wel eten?

Ja, dat wel. Maar vanmorgen legde ik de placemat neer (zodat ze weet dat het etenstijd is), toen kwam ze aangerend. Toen ik een minuut later terugkwam met de hap, bleef ze in de kooi en heeft niet gegeten Scheve mond

@Karin: Ik heb haar al een dagje genegeerd, maar 't is zo moeilijk... een bang dier wil je toch knuffelen? Ach gut Toch maar volhouden dus...

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:55

Ons 'nieuwe' hondje is ook vreselijk bang voor flitsen. We hebben haar van een familie die geëmigreerd is. Vroeger (voor hun) werd ze erg mishandeld en dit is het resultaat: doodsangst. Als het onweert kun je haar nog eens in huis nemen in een raam-vrije ruimte (de wc), maar voor de rest blijft het heel lastig.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:03

blijven proberen gewoon proberen je kunt niet meer doen je kunt het allen op alle manieren die je kunt bedenken blijven proberen.
de arme poes dus het kan gewoon zijn dat iemand haar kwijt is Verward