Breien - hoe sjaal afwerken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:46

Een paar weken geleden ben ik begonnen met breien. Leek me wel een leuk werkje om te doen wanneer ik me verveel!
Mijn moeder heeft het me geleerd, wel met de nodige irritaties van beide kanten omdat het eerst niet lukte, haha Tong uitsteken vooral omdat ik links ben.
Nu het probleem, mijn sjaal is af (1x averecht en dan 1x recht), maar ik weet niet hoe ik hem moet afwerken? Dus de allerlaatste rij steken. Is er hier misschien iemand die mij dat kan uitleggen?

Liefst linkshandig natuurlijk, maar ik kan het anders ook wel voor mezelf omschakelen denk ik.

(Ik heb trouwens wel geprobeerd om een topic hier over te zoeken maar dat is dus niet gelukt Tong uitsteken Op internet kon ik ook vrij weinig vinden waar ik echt wat aan had)

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:49

Ik heb niet meteen een antwoord op je vraag, aangezien ik er ook maar weinig kaas van heb gegeten.
Maar ik ben ook linkshandig. Brei jij dan anders dan rechtshandige mensen?
Volgens mij deed ik het net hetzelfde als mijn mama en die was rechtshandig... Lachen

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:51

Nickytje schreef:
Ik heb niet meteen een antwoord op je vraag, aangezien ik er ook maar weinig kaas van heb gegeten.
Maar ik ben ook linkshandig. Brei jij dan anders dan rechtshandige mensen?
Volgens mij deed ik het net hetzelfde als mijn mama en die was rechtshandig... Lachen


Ja ik doe het op een andere manier, kan niet precies uitleggen hoe Tong uitsteken
Eerst wel geprobeerd om het rechtshandig te doen maar dat ging eigenlijk niet. Met behulp van een filmpje op internet zijn we er uit gekomen hoe het linkshandig moet:
http://www.links-handig.nl/breien.htm

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:53

Even kijken of ik het uitgelegd krijg Clown

Ik maak 2 steken, dan heb je dus 2 lusjes om je naald zitten. Dan haal je het eerste lusje over de tweede heen en dan laat je hem van je naald afglijden. Dan heb je dus nog 1 lusje op je naald. Dan zet je er een nieuw tweede lusje op en haal je de eerste er weer overheen en zo ga je door tot het einde. Als je je draad helemaal door het laatste lusje haalt zit hij goed vast en kun je het uiteinde "terugnaaien" door je afgebiesde stuk en zit alles goed vast.

Snappie? Tong uitsteken

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:56

Ah ja, ik zie het.. Het is als het ware gewoon omgekeerd denk ik Lachen Nooit aangedacht dat het ook zo kan als linkshandige Lachen

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:25

bromfiets schreef:
Even kijken of ik het uitgelegd krijg Clown

Ik maak 2 steken, dan heb je dus 2 lusjes om je naald zitten. Dan haal je het eerste lusje over de tweede heen en dan laat je hem van je naald afglijden. Dan heb je dus nog 1 lusje op je naald. Dan zet je er een nieuw tweede lusje op en haal je de eerste er weer overheen en zo ga je door tot het einde. Als je je draad helemaal door het laatste lusje haalt zit hij goed vast en kun je het uiteinde "terugnaaien" door je afgebiesde stuk en zit alles goed vast.

Snappie? Tong uitsteken


Ben er nu mee bezig en volgens mij lukt het Haha! Klopt het dat het dan wel behoorlijk strak zit allemaal? Krijg dat lusje steeds lastiger over die tweede. (En doe je dat trouwens gewoon met je handen of met die andere breipen?)

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:28

Als hij te strak wordt kun je hem zelf wat losser trekken Lachen

En of je het met je handen doet of met je naald ligt er aan wat je het fijnste vindt Tong uitsteken

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:49

Of anders iets losser breien.

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:09

Het is gelukt hoor, bedankt voor de hulp Bromfiets Haha!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Breien - hoe sjaal afwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:13

Graag gedaan Haha!