mijn zoon van 3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:48

Suiker, kleur- en smaakstoffen in snoep en eten willen hier nog wel eens verschil uitmaken. Ik zou eens kritisch kijken naar wat hij zoal eet, misschien is het vrij makkelijk te verhelpen...

Ik werd overigens gelijk weer teruggelegt als ik eruit kwam. Hup naar bed! Als je accepteerd dat hij eruit klimt en het 'spelletje' zo verlengt gaat hij heus niet gelijk slapen denk ik...


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:26

Word ook tijd te leren dat hij best wat kan doen terwijl hij niet kan slapen. Nu komt hij gelijk z'n bed uit (wat meer lijkt op 'ik wil nog niet naar bed' als op dat 'ie echt nog niet kan slapen) maar je kan hem ook iets geven om mee te spelen als hij niet gelijk in slaap valt. Een muziekdoosje of zoiets? Je hebt ook van die lampjes die ronddraaiende sterretjes op het plafond projecteren, leuk om naar te liggen kijken.

Het in slaap vallen kan je niet dwingen, maar hij MOET gewoon in bed blijven liggen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:06

hmm. Laat je je niet een beeetje ringeloren door een 3-jarige nu? Volgens mij heeft hij heel goed door dat 'kan nog niet slapen' betekent 'dan mag ik nog een tijdje opblijven met aandacht en leuke dingen'. Het is veel te leuk wakker, dan zou ik ook niet willen slapen....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:34

isabelle schreef:
als ie niet wil slapen dan leg ik er idd een sanctie op die wel uitgevoerd word en pak ik hem meestal op de dingen die hij enorm leuk vind bv als je niet wil slapen dan kijk je morgen niet naar lala po ( teletubbie) en owee als meneer het niet kan zien, hij heeft nu dus al een paar keer niet gekeken want als ik iedere keer die sanctie opleg kan ie nooit meer kijken en zometeen interesseerd het hem niet meer, snap je?


Ik denk ook dat dit te ver uit elkaar ligt om voor hem begrijpelijk te zijn. Ik zou het niet met sancties doen (gewoon zonder veel aandacht aan te besteden terug leggen in bed, want het is nu BEDtijd en al kan je niet slapen dan blijf je wel in bed) maar juist met 'positive reinforcement'. Als je nu lief in je bed blijft en zo gaat slapen gaan we morgenochtend... weet ik veel, naar de speeltuin ofzo.

Ik weet nog goed dat ik een jaar of 10 was en altijd heel langzaam werkte op school. Ben nooit zo vlot geweest. Maar ik had dus niet altijd alle taken op tijd af, en m'n ouders begonnen met dreigen over stoppen met paardrijden als het niet beter zou worden. De meester zei toen tegen m'n ouders dat het omgekeerde een veel betere stimulans was - als ik een week lang al m'n taken op tijd af had zat er iets leuks voor me in. (weet niet eens meer wat, een paardentijdschrift misschien). En dat werkte.

Dit is niet een pleidooi tegen sancties want die heb je gewoon nodig soms, ik denk alleen dat 'daad' en sanctie veel te ver uit elkaar liggen om effect te hebben in dit geval.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:57

Applause! Als hij maar doorheeft dat het echt onverbiddelijk is en dat er niets leuks meer gaat gebeuren als hij het niet opgeeft.... succes vanavond Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, _Nadia_, Azhari, Besje, Damon26, goesju, Hjartje, Kaplaars, kimberly1995, Lithya, M_Vainqueur, nnicolex, pjer, Tessiej, Traiectum, VosjeN, Wispeltuur, x_Elise en 164 bezoekers