Wat is waar over rode diesel tanken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Wat is waar over rode diesel tanken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:47

Een vriendje van mij tankt rode diesel Bloos! Persoonlijk vind ik het een beetje dom... Bloos Maar wat is nu waar? De ene zegt dat het jaren duurt voordat het eruit is en de ander zegt dat het met een paar tankjes weer weg is Verward
En wat zijn de boete's voor het rode diesel rijden? Niet dat ik het overweeg hoor *LOL* Brrrr ik zou elk autoritje shaken.... Haha!

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:48

rode diesel? Verward

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:49

lindatje schreef:
rode diesel? Verward

= huisbrandolie, daar betaal je minder taks op dan op "auto-diesel" voor in je wagen, vandaar dat er mensen zijn die op rode diesel rijden

als je betrapt wordt (ze hebben iets om de inhoud van je tank te testen) kan je dat veel geld kosten

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:50

Yep dat goedkope, is voor de tracktors. Maar in de buitengebieden rijden er ook veel auto's op. Het is goedkoper en schadelijker voor het milieu en je krijgt wel een redelijke hoge boete als je gepakt wordt, douane controleerd daar op!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:50

het enige wat ik weet is dat het niet mag in nederland...
maar hoe bedoel je, hoesnel eruit? als je de tank goed leeg rijd en je tankt er weer nieuw in zit er al bijna niets meer in. als je dit een paar keer doet zal het echt minimaal zijn wat er nog inzit

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:53

Nou sommige mensen zeggen dat er nog jaren resten in blijven zitten en dat je na jaren gewoon tanken nog op de strips kunt zien dat er ooit rode diesel in heeft gezeten!

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:03

volgens mij is het na een aantal gewone tank beurten er weer uit maar niet meteen na 2 x gewone diesel tanken dacht dat het 4x tanken was ... zal mijn pa wel eens vragen die heeft bij de douane gewerkt ...

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:07

okay net even gevraagd... Rode diesel krijg je eigenlijk nooit weer uit je tank... als je na 1x rode diesel tanken 3 jaar later gepakt word dan is het nog meet baar en wordt je flink op je vingers getikt ...
De furverol (ofzoiets die kleurstof die in rode diesel zit) hecht zich meteen aan het metaal van je tank waar door je het er niet meer uit krijgt...
Niet verstandig dus ook niet leuk als je een auto hebt gekocht van iemand die op rode diesel gereden heeft ...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:09

rode diesel mag je niet tanken
je kunt er een fixse bekeuring voor krijgen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 19:12

Aiaiai ik zal het hem zeggen Haha! Dan mag je wel oppassen als je een auto koopt!

Hoe hoog is de bekeuring tegenwoordig?

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:26

oei dat durf ik zo niet te zeggen kan wel even voor je zoeken op internet Knipoog ben nu namelijk ook wel nieuwsgierig ...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:30

BeNGeL schreef:
okay net even gevraagd... Rode diesel krijg je eigenlijk nooit weer uit je tank... als je na 1x rode diesel tanken 3 jaar later gepakt word dan is het nog meet baar en wordt je flink op je vingers getikt ...
De furverol (ofzoiets die kleurstof die in rode diesel zit) hecht zich meteen aan het metaal van je tank waar door je het er niet meer uit krijgt...
Niet verstandig dus ook niet leuk als je een auto hebt gekocht van iemand die op rode diesel gereden heeft ...


Klopt helemaal... Dit is ook precies de reden dat wij bij de tank niemand achterom lieten om de diesel voor de traktoren te gebruiken. Er waren er zat die dat vroegen, maar zie ze maar eens duidelijk te maken dat je het nooit meer uit je tank krijgt... Echt niet dat ze dat aannemen van een grietje dat nog niet eens auto mocht rijden toendertijd Knipoog

Zal eens zien of ik kan achterhalen wat de boete is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:33

Het is nog jaren terug te vinden.
Mijn neef doet het ook Bloos

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:35

"10 gulden per liter, met een minumum van 500 gulden"

Dit kom ik tegen, zijn wel oude site's/prijzen dus...

Leliev

Berichten: 4954
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Mooie stad, achter de duinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:35

in princiepe is rode diesel hetzelfde als gewone diesel.
alleen bij rode diesel betaal je geen belasting. dus...

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:35

Er moet een middeltje zijn wat je er door kunt gooien waardoor het gauw uit de tank gaat....

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:35

gevonden !!

Wanneer u wordt gecontroleerd door de douane of de politie en deze constateert dat uw auto heeft gereden op rode diesel, dan zal in principe een schikkingsaanbod volgen dat ligt op f 10,- boete per liter tankinhoud met minimum van f 500,-. Hoe lang het kenteken op naam staat, is hiervoor niet van belang. Voor de bepaling van de strafmaat wordt overigens geen rekening gehouden of u nu op geel of op grijs kenteken rijdt. (AJ)

*edit* haha te laat .... maar vind nu ook nog een site waar de gulden tekens in euro`s zijn veranderd:

1. Wat is rode gasolie?
Wanneer voor gasolie (diesel) een verlaagd tarief geldt of van accijns is vrijgesteld, dan bevat deze:
een rode kleurstof
en
een scheikundige merkstof.

2. Mag men met rode gasolie rijden op de openbare weg?
Een particulier mag op de openbare weg nooit rode gasolie als motorbrandstof gebruiken (op rode rijden).

3. Straffen
Elke inbreuk tegen voorgaande regel wordt bestraft met een boete van 500 tot 5000 euro.
Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 01-06-04 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:37

Leliev schreef:
in princiepe is rode diesel hetzelfde als gewone diesel.
alleen bij rode diesel betaal je geen belasting. dus...


en daarom mag het dus niet voor personen auto`s gebruikt worden ...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:49

juist idd gaat nooooooooooooooooit meer uit de denk. spreek uit ervaring. Tong uitsteken

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:53

Alikesflame schreef:
juist idd gaat nooooooooooooooooit meer uit de denk. spreek uit ervaring. Tong uitsteken



tank denk ik dat je bedoeld of niet ?! Knipoog sorry kon het niet laten Schijnheilig

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:11

ja dat bedoel ik *raapt zichzelf bij elkaar*

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:23

rode diesel krijg je er bijna nooit meer uit.
Wij tankten het vroeger altijd met onze boot, toen het nog mocht. Zou het dus maar niet doen, de boetes zijn volgens mij best hoog en ze vinden altijd wel een spoortje ervan zodat je de klos bent!

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:24

* oeps, ik zie nu dat het in de andere reacties ook al gezegd is Bloos naja weet je t nog een keer Tong uitsteken *

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:29

Volgens mij gaan ze ook terugrekenen hoelang je ongeveer al op rode diesel rijdt. Dus zorg igg altijd dat je een recent dieselbonnetje in je auto hebt liggen. Dan kan je altijd nog met je onschuldige blonde smoeltje zeggen dat je zonder brandstof kwam te staan en even snel bij een kennis wat diesel hebt gehaald..... Schijnheilig

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:38

En wanneer word je gecontroleerd? Toevallig 2 jaar geleden op concours in Hoogland, stonden ze van de douane te controleren, verder heb ik nog nooit iemand gezien. Dus is de boete hoger dan de winst..??