gewond baby haasje gevonden, wie heeft tips???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

gewond baby haasje gevonden, wie heeft tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:37

vanmiddag heeft mn zus een lief babyhaasje gevonden die werd aangevallen door een paar vogels.
moederhaas in geen velde of wegen te bekennen natuurlijk
mn zus de vogels weggejaagd en t kleintje meegenomen voordat ze weer aangevallen zou worden.
nu hebben we haar lekkerwarm gehouden in een kooitje met een dekentje erover en met pipetje lauwwarme koffiemelk gegeven
wie heeft ook zoiets meegemaakt en tips voor ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:41

Ik denk dat dit beter bij AM past. Knipoog

Maar je kunt het beste even naar de DA bellen, daar kunnen ze je advies geven over wat je wel en niet moet doen. Lachen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:44

als ik jou was zou ik hem ook naar de kinderboederij ofzo brengen. tenzij je er echt vertsand van hebt, anders lijkt het me zeker niet verstandig om er zelf mee verder te gaan..
kinderboerderijen nemen die beesten altijd wel aan, en dan als ze groot zijn zetten ze ze weer uit in de natuur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:45

Een haasje zou ik niet naar de kinderboerderij brengen, eerder naar een opvang voor wilde dieren. Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:45

Ik verplaats je topic even naar Algemeen Knipoog

Je kunt inderdaad het beste even naar de DA of de Dierenambulance bellen, daar kunnen ze je vast nuttige tips geven !
Veel succes met je verzorghaasje Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:45

wij hebben ook ooit hazen gevonden in het land. Maar bedenk wel, die hazen zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit tam worden. Mocht hij oud en sterk genoeg zijn, kan je hem het beste in de vrije natuur laten lopen.

Je kan de DA het beste even bellen. Wij zijn toen naar een dierenwinkel geweest, en die had speciale melk voor konijnen. Maar op zondag zijn ze niet open denk ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:46

bedankt voor de tips
we hebben de da DA al gebeld en bij hem mochten we een pipet halen voor het geven van kofiemelk voor de rest kon zij ons ook niet helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:47

o das n goeie typ> ga dinsdag gelijk naar de dierenwinkel om te kijken voor die speciale konijnen melk Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:13

Jonge hazen zitten in het veld en de ouders zijn altijd in de buurt. Je kunt beter de vogels wegjagen en even in de buurt blijven om te kijken of ze niet terugkomen dan het haasje meenemen.
Dat was niet echt slim.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:17

dan was hij nu dus dood geweest omdat die vogels wel in de buurt bleven om aan te vallen
en het was aan de zijkant van n weg dus als hij die kant op hupte kon hij nog doodgereden worden ook
mn zus heeft zeker 10 min gewacht om te kijken war moederhaas bleef maar aangezien ze het haasje vond tussen de weg en de sloot in was de kans wel erg klein dat moederhaas het kleintje zou vinden

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:18

vera, ze heeft uitgekeken naar de moeder, en die was niet te bekennen

wij hebben ooit een babyhaasje van de kat afgepakt, even in een krat gehouden om te kijken of ie ok was (en of hij ok was, hij jumpte een meter hoog om toch maar uit dat ding te ontsnappen) en dezelfde dag weer vrijgelaten (was oud genoeg om zelfstandig grasjes ed te eten)

Dus ik kan je met de voedingskwestie niet helpen. In elk geval geen gewone melk geven. Heb je al geprobeerd of het wat geplukt gras/peterselie/paardebloemblaadjes/... wil eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:40

nee ga ik doen dankje

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:05

Ik wil jullie niet aanvallen, maar je moet jonge hazen en hertjes en dat soort dieren, NOOIT meenemen. Haasjes gaan zodra ze uit het nest zijn zelf hun gang en worden maar 2x per dag gevoed door hun moeder. Je ziet ze dus regelmatig door het veld lopen zonder hun moeder (eigenlijk altijd). Het is natuurlijk niet normaal dat ze werd aangevallen door vogels, maar ik vrees dat het beestje ziek is en de natuur doet dan gewoon het noodzakelijke. Dat wij dat dan weer zielig vinden, het mee naar huis nemen en vervolgens ons eigen konijn besmetten met een of andere konijnenziekte, sja....

Verder is dit absoluut geen aanval op jou hoor, je doet wat je goed lijkt en heel veel sterkte met je kleine haasje, ik hoop dat het goed komt...

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:08


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:12

Moederhaas is er bijna nooit bij.
De haasjes worden verspreid door een weiland geboren (in zgn legers) en de moeder gaat daar beurtelings langs om ervoor te zorgen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:13

idd DA bellen of naar wilde dieren opvang brengen.. maar het is idd eigenlijk niet de bedoeling dat je de haasje moet meenemen naar huis. maarja gebeurt is gebeurt.. nu weet je t voor volgend keer Lachen

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:14

Bedankt voor alle reacties. Ik ben de zus van talietjuh en zal vertellen hoe het is gegaan. Ik was bijna terug van een buitenritje met Natasja toen ik in het weiland naast de weg 1 vogel zag opsringen en iets hoorde piepen. Ik bleef nog ff staan om te kijken wat het was maar het was best ver weg en dacht het lijkt wel een musje.Maar waarom vliegt hij niet weg. Ondertussen bleef het piepen aanhouden en kwamen er 2 meeuwen aan. Ik dacht dit is niet in de haak en zag toen pas dat het een konijntje was....... Snel natas omgedraaid en in galop terug gereden naar het hek van het weiland. Daaar aangemoen rende ik door het land en schreeuwde wat zodat die vogels weg zouden gaan. Gelukkig kwam er toen een vriendin van mij aan die mij als eeen idioot door het weiland met paard erachter zag rennen en kwam naar me toe. Samen hebben we het konijnte opgepakt en ze bleef maar gille en bloeden. Ik viel bijna flauw kan totaal niet tegen bloed maar heb er tegen me aangehouden en ze werd al snel rustiger. Bij de stal aangekomen wat hoog uit 5 minuutjes lopen was hebben we haar in een kooitje gedaan en heeft meneer Bethlem mij en Ilse naar mij huis gebracht. Daar aangekomen hebben we gelijk de dierenarts gebeld die ons vertelde dat ze beter niet bij een andere voedster kon worden gezet vanwege ziektes. Dat betekent dat wij haar nu 2 maal per dan 10% van haar gewicht koffiemelk zouden geven. Maar hoe. Toen heeft meneer Bethlem ons helemaal naar Noord-Scharwoude gebracht om pipetjes te halen. Thuis aangekomen hebben we haar wat melde en hooi en warme doek in het kooitje gedaan en wat koffiemelk verwarmd. Daarna hebben we het bloed weg gewassen om haar neusje en pootjes. We weten niet precies hoe uit ze is. Morgen ga ik gelijk naar de dierenwinkel om dat speciale konijnen melk te halen want het is natuurlijk het enige wat ze eet. Als ze dindsdag nog leeft dan zal ze het waarschijnlijk halen. Duimen allemaal he! Ik heb haar broer konijn genoemd omdat we nog niet zeker weten of het man of vrouwtje is. Hoop vrouwtje!

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:24

Ps ik kon er echt niet bloedend achterlaten tot de moeder terug zou komen (als die al kwam) en dan zouden de vogels weer zouden terug komen. Ik had ook eigenlijk gedacht toen ik het zag gebeuren dat die vogel haar wel mee zou nemen voor ik ter plaatsen zou zijn. Hoop zo dat ze t red ze is zo lief en helemaal een beetje in shock.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:26

Heb r een deken over de kooi gedaan en in de wc gedaan zodat ze rustig ff bijkan komen.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:33

Is het nou een haasje of een konijntje?
Een dierenwinkel zal geen speciale konijnenmelk hebben, dat zullen ze altijd moeten bestellen.
Succes ermee! (ik denk wel dat je met het ergste rekening moet houden)

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:37

PS als ze dinsdag nog leeft moesten we van de DA haar naar de dierenbescherming brengen. Maar ze heeft niets gezegd dat we haar nu moesten wegbrengen of ophalen heb de dierenbescherming trouwens ook al gebeld maaar vanwege pinksteren zijn ze d'r niet.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:40

Afbeelding

Deze foto heb ik 'gestolen'van een ander topic maar ze ziet er precies zo uit ook dezelfd grote. Ik denk dat het een haas is. Wie weet hoe uit haar oogjes zijn al open.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:43

Dat ziet er wel uit als een haasje.
Ik denk een week of 2 a 3 oud.
Bel de Dierenambulance, die kunnen er dan verder voor zorgen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:54

idd, de dierenambulance is daar het beste voor!

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:13

Oke zal de dierenambulance meteen bellen wie weet daar het nummer van? Of staat dat in de gele gids? Zal ff kijken en dan horen jullie het. Bedankt voor de tip want ik denk toch dat hun er beter voor zorgen dan ik al probeer natuurlijk alles te doen wat ik kan.