'Al-Qaeda heeft 18.000 man klaarstaan'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

'Al-Qaeda heeft 18.000 man klaarstaan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 13:09

Bron: http://www.nu.nl

    LONDEN - De terreurgroep al-Qaeda heeft meer dan 18.000 strijders klaarstaan om aan te vallen. Dat heeft een zogenoemde denktank in Londen dinsdag gezegd. Volgens de denktank heeft al-Qaeda zijn financiën goed op orde. Het 'middenkader' traint moslimmilitanten overal ter wereld en Bin Laden lijkt machtiger dan ooit.

    De informatie is verzameld door het IISS, het internationale instituut voor strategische studies. De groep komt elk jaar met een verslag. Volgens het IISS blijft al-Qaeda aanslagen in Noord-Amerika en Europa plannen. Bovendien streeft de groepering ernaar om massavernietigingswapens te gebruiken. Tot het zover is, zal al-Qaeda zich richten op 'zachte doelen', zoals Amerikanen, Europeanen en Israëliërs, maar ook de opstandelingen in Irak steunen.

    Extremisme verspreiden

    De denktank stelt dat al-Qaeda een levensvatbaar en effectief netwerk van netwerken blijft. De beweging is haar basis in Afghanistan kwijtgeraakt, toen het Taliban-regime eind 2001 werd verdreven. Sindsdien heeft de groep zich gedecentraliseerd en houdt zich vrijwel onzichtbaar in ruim zestig landen. Voornaamste doel: het verspreiden van extremisme.

    Een soort middenkader levert kleinere afdelingen in Saudi-Arabië en Marokko (en vermoedelijk Indonesië en Kenia) logistiek advies, materiaal en geld.

    Vermoeden

    Er zijn tot nu toe 2000 al-Qaedaleden en meer dan de helft van de dertig leiders gedood of opgepakt. Het IISS geeft overigens geen bron voor het aantal van 18.000 bereidwillige al-Qaedastrijders. De aanslag op de trein in Madrid, medio maart, doen vermoeden dat al-Qaeda weer helemaal op sterkte is en de Verenigde Staten met zijn bondgenoten in Europa als voornaamste doelwit heeft.

Ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit stuk toch wel de kriebels begin te krijgen over wat we in de toekomst mogen verwachten... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:14

Geruststellende gedachte dat ze hun zaakjes financieel lekker op orde hebben
Brrrrrrrr.......

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:26

Ik word hier echt bang van......wat een ellende zal dat worden, ik begin het echt steeds somberder in te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:37

Of dit soort berichten waar zijn is altijd maar de vraag. Dit soort terreur organisaties zijn meester in bluffen. Hun voornaamste doel is angst zaaien. Op deze manier lukt het ze erg goed.
Ik moet zeggen dat, of dit nu waar is of niet, ik toch ook de kriebels krijg hoor.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:37

Hmm zou dit nou het begin van het einde zijn?
Ik wil me er niet druk om maken, zolang het kan wil ik genieten.

Maar stiekum is het 1 van de redenen waarom ik geen kinderen wil krijgen.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:38

Sorane schreef:
Of dit soort berichten waar zijn is altijd maar de vraag. Dit soort terreur organisaties zijn meester in bluffen. Hun voornaamste doel is angst zaaien. Op deze manier lukt het ze erg goed.
Ik moet zeggen dat, of dit nu waar is of niet, ik toch ook de kriebels krijg hoor.


Vind het ook niet echt prettig !

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:38

hmm, heb me er tot nu toe niet veel van aangetrokken, maar na het lezen van dit bericht begint het wel een beetje te kriebelen...
ik hoop echt dat nederland zich er niet mee gaat bemoeien

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:42

ik vraag het me ook altijd af of dit wel waar is... En we komen er pas achter of het waar is als het al te laat is... ik wacht het wel af... Ga me er nog niet druk om maken heb wel andere dingen om me druk over te maken ... Op deze manier krijgen ze alleen maar wat ze willen en dat is angst zaaien en daarna oogsten.... ik ga me er in ieder geval niet druk over maken...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 13:45

Dit bericht komt niet van Al-Qaeda af he? Realiseer dat wel even, en daarnaast is het ook nog niet officieel bevestigd, dus in zoverre zal ik me er ook niet helemaal druk over maken, maar toch... deze organisatie steekt veel tijd in het onderzoek en zal daar zijn onderbouwingen wel voor hebben lijkt mij..

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:46

Dit is iets wat al langer bekend is!
Het einde is nog lang niet in zicht... Er gaat meer komen als wat nu is geweest en hun doel om de WTC te overtreffen.... Das pas eng Scheve mond

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:57

Dit is idd niet echt wat je zegt, goed voor de gemoedsrust. Van IISS is het zeker wel te verwachten dat zij hun zaken goed onderbouwt hebben. Het zijn de top-denkers en analytica van verschillende organisatie zoals van het leger, geheime diensten etc.

Ook waren er mensen in de VS op hoogte van a.s. kapingen van vliegtuigen in de VS. Er is alleen niet naar geluisterd.

Ik ben blij dat ik niet in de buurt van drukke steden woon, zoals A'dam of Den Haag...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:49

Euh ik wil je niet bang praten, maar er kan overal iets gebeuren.
Maar aan de andere kant, er was vroeger een grote krijger uit Azië.
Die op den duur ook weer werd verslagen.
Helaas gaat het niet meer zoals vroeger, alles is nu echt onvoorspelbaar.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:51

Bah Scheve mond Voel meteen weer zo'n schrikwekkend gevoel door me heen gaan. Verrotte wereld..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 14:57

18.000 is nog niet het grootste probleem imo. Het grootste probleem is dat je niet weet waar ze zitten, en dat ze waarschijnlijk niet allemaal tegelijk op een plek zullen zijn... Zij hebben het element van verassing en DAT is het probleem..

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:58

Ik vind die mensen sowieso al eng, en dit soort berichten maken me er niet geruster op.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:18

Waarom nederland... er zijn meer landen in opstand tegen al-Qaeda..

Het risico dat ze hier komen is nihil...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:27

fsoudan schreef:
Het risico dat ze hier komen is nihil...


Waarom wel Madrid?

Nederland speelt een behoorlijk grote rol in de EU, en daarnaast ook in Irak. Plus het feit dat er een behoorlijk aantal Amerikaanse bedrijven belangrijke vestigingen heeft in NL.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:39

Mee eens
Maar toch zijn er landen die meer doen om de al-Qaeda uit te roeien als Nederland. En in welk land heeft Amerika nou geen belangerijke bedrijven zitten?
IK denk toch dat andere landen boven aan het lijstje staan als Nederland.

Vraag me niet welke landen... zou het niet weten. Maar ik vind dat Nederland zich in deze zaak toch meer afzijdig houd.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:54

fsoudan schreef:
En in welk land heeft Amerika nou geen belangerijke bedrijven zitten?
IK denk toch dat andere landen boven aan het lijstje staan als Nederland.


Nederland is een van de landen in de EU met de meeste welvaart toch?
En natuurlijk er zijn veel meer landen waar Amerikaanse bedrijven zich hebben gevestigd, GB zal ook wel bovenaan staan misschien, maar ik denk niet dat NL laag op de lijst zal staan...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:03

Ik denk dat de al-Qaeda al aktief is binnen nederland.. maar dan om bepaalde zaken waar te kunnen maken zoals aanslagen enz.
Hun daarom Nederland voorlopig onbeschadigs houden om ongestoord hun gang te kunnen gaan.

Waarom ik dit denk weet ik niet... intuitie Verward

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:00

Sypheron schreef:
(...)
Vermoeden

Er zijn tot nu toe 2000 al-Qaedaleden en meer dan de helft van de dertig leiders gedood of opgepakt. Het IISS geeft overigens geen bron voor het aantal van 18.000 bereidwillige al-Qaedastrijders. De aanslag op de trein in Madrid, medio maart, doen vermoeden dat al-Qaeda weer helemaal op sterkte is en de Verenigde Staten met zijn bondgenoten in Europa als voornaamste doelwit heeft.



Sorry, maar voor ik dergelijke berichten serieus neem, wil ik toch eerst weten hoe deze 'denktank' aan deze cijfers komt Scheve mond

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:19

fsoudan schreef:
Ik denk dat de al-Qaeda al aktief is binnen nederland.. maar dan om bepaalde zaken waar te kunnen maken zoals aanslagen enz.
Hun daarom Nederland voorlopig onbeschadigs houden om ongestoord hun gang te kunnen gaan.

Waarom ik dit denk weet ik niet... intuitie Verward


Volgens mij zijn in eindhoven ook al aanhangers van el qaeda gearresteerd. Misschien is het wel waar wat je zegt Scheve mond

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:56

Sypheron"]
[quote="fsoudan schreef:
Het risico dat ze hier komen is nihil...


Waarom wel Madrid?

Nederland speelt een behoorlijk grote rol in de EU, en daarnaast ook in Irak. Plus het feit dat er een behoorlijk aantal Amerikaanse bedrijven belangrijke vestigingen heeft in NL.
[/quote]

Daar komt bij dat wij vanaf juni EU-voorzitter zijn en dus in de belangstelling staan en alle EU-tops in nederland zijn

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:06

Ik word hier echt bang van.. MIss dat ik toch maar naar Australie moet verhuizen, die bemoeien zich nergens mee...

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:06

Hmm fijn vooruitzicht idd Scheve mond