BELANGRIJK! Besmettelijke Konijnen ziekte!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

BELANGRIJK! Besmettelijke Konijnen ziekte!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 18:16

WAARSCHUWING KONIJEN ZIEKTE!!!

Een paar dagen terug hebben wij een brief van onze dierenarts gekregen. Even wat stukjes over getypt:

Citaat:
Betreft konijnenziekte VSH (viraal haemorrhagisch syndroom)

Geachte heer/ mevrouw .......

Wij willen u attent maken op het feit dat het VSH-virus huisdhoudt onder de wilde konijnen.

Het VSH - viru (ook wel bekend onder de afkorting VHD of RHD) is dodelijk en zeer besmettelijk.
Binnen 24 uur gaan de konijnen dood. Het virus geeft bij konijnen vooral shock verschijnselen en longproblemen.

Ons advies is om uw konijnen zo snel mogelijk te laten enten tegen het VHS-virus, deze enting geeft dan een jaar bescherming.
Deze enting kan gegeven worden vanaf de leeftijd van 8 weken.


Ik denk dat ik stukje vooral betrekking heeft tot onze eigen DA praktijk:

Citaat:
Het is bij ons gebruikelijk dat de konijnen de combinatie enting VHS en Myxomatose krijgen. Myxomatose veroorzaakt ernstig lijden door chronische infecties van ogen en luchtwegen.


En dan nog een stukje over de kosten, maa die zullen per kliniek wel verschillen neem ik aan.

Wij zijn in ieder geval van plan onze konijnen gelijk te laten enten, omdat we niet een groot verlies willen... Beter voorkomen dan achteraf praten...

Nu maar hopen dat onze DA aan groepskorting doet Knipoog Hoe krijgen we in hemelsnaam 7 grote konijnen tegelijk mee Bloos!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:39

ing wat waren daar de prijsen van ivm sokje?

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:31

Ik ben ook wel benieuwd naar de kosten bij jouw dieren arts...

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:37

die brief heb ik ook gehad!!!
van de dierenkliniek!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:56

Zijn al meer topics over op bokt.
Een verstandig iemand laat so wie so elk jaar zijn konijn enten.
Helaas gebeurd dit nog veelste weinig.

Mijn konijnen worden netjes geënt, 2 keer per jaar.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 22:38

samantha5 schreef:
ing wat waren daar de prijsen van ivm sokje?


Mijn dierenarts kost het 18.80 euro. Dit is VHS én Myxomatose.
Kosten voor enkel de enting tegen VHS = 15.01

Duur grapje dus...

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 22:39

Miep schreef:
Zijn al meer topics over op bokt.
Een verstandig iemand laat so wie so elk jaar zijn konijn enten.
Helaas gebeurd dit nog veelste weinig.

Mijn konijnen worden netjes geënt, 2 keer per jaar.


Onze konijnen enkel als jonkies. Onze katten hebben ook niet een jaarlijkse enting...

Maar omdat we nogal veel wilde knijns in de tuin hebben hobbelen (we wonen in een park) lijkt me enten wel erg verstandig.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:41

Die van mij lopen binnen, dus toch een minder risico lijkt me. Ze hebben we de 1e enting gehad, alleen de jaren erop niet meer.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:33

volgende week komt de DA toch voor de enting van mystery, kan hij sokje ook gelijk mee enten. Wil toch niet dat mijn kleine donderkop dood gaat. Knipoog

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:38

ik heb mijn konijn hiertegen laten enten.
omdat het spul maar een paar uur goed blijft, organiseerde mijn DA een konijnen spreekuur war ze ze allemaal te gelijk entte.
de kosten waren €16,- maar daat zat nog een andere enting bij ook. (omdat we het met z'n alle deden, anders is het veel duurder omdat de DA na een paar uur het entmiddel weg kan gooien)

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:01

Een beetje konijnenbezitter weet dat deze virussen elk jaar huishouden en dat je konijn daar in ieder geval 1x per jaar (eigenlijk 2x) moet laten inenten.

Vaak hebben DA-praktijken inderdaad een speciale inentingsdag voor konijnen zodat het vaccin niet voor 1 konijn aangebroken hoeft te worden (kan maar een uur open zijn ofzo, en is genoeg voor 10 entingen, zoiets).

(dus samantha5, je kan beter niet bij jou laten enten, dat kost je een hele fles van het spul, das een duur grapje!)

Het virus wordt overgebracht door vliegen en muggen dus als je konijn buiten staat moet het sowieso geent worden, maar ook als het binnen staat is het verstandig...

Wel netjes van je DA om daar een brief over te sturen trouwens, bij de mijne moet ik er gewoon zelf om denken!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 11:16

Wij hadden er nog nooit van gehoord.
Wel dat het natuurlijk beter is om elk jaar te enten, maar dat hebben we nog nooit gedaan geloof ik.
Maar nu gaan we met de hele zooi richting dierenarts, evne een afspraak maken Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:23

Miep schreef:
Zijn al meer topics over op bokt.
Een verstandig iemand laat so wie so elk jaar zijn konijn enten.
Helaas gebeurd dit nog veelste weinig.

Mijn konijnen worden netjes geënt, 2 keer per jaar.

Ik ent mijn nijnen ook 1 x per jaar tegen 2 ziektes (denk bovengenoemde) had liever 2 x per jaar gehad (net als mijn paard) maar dat is bij onze dierenpraktijk niet gebruikelijk dus doe ik het maar 1 x per jaar aan het begin van de lente.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:59

Tancreda4 schreef:
Wij hadden er nog nooit van gehoord.
Wel dat het natuurlijk beter is om elk jaar te enten, maar dat hebben we nog nooit gedaan geloof ik.
Maar nu gaan we met de hele zooi richting dierenarts, evne een afspraak maken Lachen


Zeg even wanneer je gaat dan ga ik wel mee Haha!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 17:40

samantha5"]
[quote="Tancreda4 schreef:
Wij hadden er nog nooit van gehoord.
Wel dat het natuurlijk beter is om elk jaar te enten, maar dat hebben we nog nooit gedaan geloof ik.
Maar nu gaan we met de hele zooi richting dierenarts, evne een afspraak maken Lachen


Zeg even wanneer je gaat dan ga ik wel mee Haha!
[/quote]

Haha! Kunnen ze met z'n allen doen met 1 flesje Knipoog

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:06

dit is niet nieuw! ik ent mijn konijnen er al 3 jaar voor in.... Bijna alle konijnen in het wild zijn hieraan gestorven.....maar ik zou het zeker doen, is echt een afschuwelijke ziekte, alles gaat opeens bleoden en dan stikken ze in hun eigen bloed...getver

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:15

nou ik hem mijn konijnen dus ook laten enten op een speciaal daarvoor konijnenspreekuur zodat de entingen (het zijn er 2) maar 12.50 per stuk kosten.

en ik heb er een hoop trammelant voor terug 2 konijnen die allebei een reactie geven op de enting ze kregen 2 bultjes ten grote van een ert bij Daila is het zo goed als weg.

Bij Dunja zitten ze er dus nu 2 keer zo groot en aan elkaar gesmolten en het is open gesprongen ik zal je vertellen ze zit nu gezellig aan een antibioticakuur.

maar goed deze ziekte (zoals Duncan al zegt) is niet nieuw en komt overal wel eens voor.

Ik laat mijn konijnen ook al jaren enten tegen deze ziekte.
ik heb alleen nu de pech dat mijn nieuwe nijntjes van net 1 jaar er dus niet tegen kunnen. maar ik laat het ook ieder jaar doen zeker weten.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:48

het bestaat inderdaad al langer, ik zie nu al 4 jaar lang rond deze tijd de brief verschijnen dat de konijnen geent moeten worden tegen VHS. En dat er (in ieder geval bij ons) speciale uurtjes zijn waarop elke konijnenbezitter zijn nijntje kan langsbrengen en laten enten, is een stuk goedkoper dan anders omdat ze normaal 9/10 deel weg kunnen gooien na het enten van 1 konijn.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:58

Daar had ik nog niet van gehoord! mijn konijnen van 8 zijn begin dit jaar gestorven van water in de longen en shock verschijnselen, paar maanden na elkaar? kan dit het zijn? er wonen ook veel wilde konijnen bij ons. ze werden inge-ent tegen myxo maar niet tegen VHS. Mijn nieuwtjes zal ik dan vlug laten in-enten!