Aankomende kuikentje, hoe en wat?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Aankomende kuikentje, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 13:48

Onze kips zit al een aantal weken op 3 bevruchte eieren, en gisteren (of eergisteren) is het eerste kuiken verschenen.
Mamsie broed vrolijk verder, maar het kuikentje is al nu een dag oud en begint honger te krijgen. We geven ze nu kuikenspul in het netskastje zelf zodat die kleine erbij kan, want onder mamsie vandaan komt hij eigenlijk niet.

In een van de andere eintjes zit al een klein barstje en een gaatje. Dat zat er gister ochtend al, en er is niet vooruitgang te zien. Moeten we ons zorgen gaan maken? Of duurt dat gewoon redelijk lang voordat ze verder gaan? Het ei lijkt wel te piepen. Ben zo bang dat hij er niet op tijd uit komt en dan stikt ofzo...

En het derde eitje is nog helemaal niets te zien.
Kan dat geen kwaad dat mamsie nog een aantal dagen (mischien wel een week of meer) op die eitjes blijft zitten, terwijl ze al een kuikentje heeft?

Hebben er mensen wat verstand van deze zaken?

Overigens zijn we niet hele leken op dit gebied. We hebben al drie keer eerder kuikentjes gehad. Maar hoe het toen precies was gegaan weet ik niet meer, wel dat ze er redelijk tegelijk uit zijn gekomen.


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 15:11

We hadden wat kuikenzaad bij moeders neer gelegd in het nest kastje en het kuikentje er onder vandaan gehaald, en hij deed heel goed zijn mamsie na en was al snel lekker aan het smullne. Hij wist gelijk wat hji moest doen samen met mamsie Lachen

Hopelijk komt het tweede snel uit. Het derde zat ik idd ook al aan te twijfelen...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 15:48

Ze blijven de eerste tijd ook binnen. Een lamp wordt opgehangen, en er is genoeg voer steeds. Ik neem aan dat ze zelf eten om met mama mee te doen...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 08:40

Yeh, vannacht (of net) is het tweede eitje uitgekomen! Net de andere kippen van stok gehaald, en even gekeken, en kwam er een heel klein nat koppie onder mama vandaan!

Het andere is al flink aan het scharrelen en eten tot zover het kan in het nest kastje. We gooien er steeds wat bij in het hooi, hij doet al flink met moeder mee. Ook het net geboren kuikentje kwam even kijken, maar die moet nog maar goed onder mama blijven omdat hij nog wat nat is.

Het derde laten we nog even liggen, kijken of daar nog wat mee gebeurt Lachen

Lief die kleine kuikentjes Lovers

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 09:07

Ahhh, wat leuk!!
Dit is die van ons (de eerste). De andere moet ik nog eens op de foto zetten Lachen
Afbeelding


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 08:57

Ah, ook al van die leuke kuikentjes Lovers

Onze kips had overigens het derde eitje verlaten.
Mijn zus was wel erg benieuwd of er nou wat in zat, dus heeft hem open gemaakt. Nee, enkel een heel klein rood wolkje, verder was het een geklutst ei Tong uitsteken Geen kuikentje dus.
Het blijven er dus twee. Twee wiandotters (hoe je het zegt, weet niet hoe je het schrijft) en als het kips zijn en geen hanen blijven ze !

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 16:45

Zooo, onze mama kip is GEMEEN!! Jemig, wat een kreng! Ze is harstikke beschermend... Een van de knijns zat perongeluk bij haar in het hok... Arme dier zat in gedoken in een hoekje en durfte geen eens adem te halen of moeder kip zat er boven op

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 19:22

Annelou schreef:
Dan is het beter om haar met de kuikentjes of de konijnen apart te zetten als dat kan. Lachen


Ja zitten ze al. Maar knijn was er per ongeluk snel bij gesprongen, en heeft mijn vader niet door gehad, en gewoon weer het hok dicht gedaan Tong uitsteken
Tegen de andere kips doet ze niet zo vreselijk boos.
Tegen mensen wel. Ze vloog me bijna in het gezicht Bloos! En heb ene blauwe plek op mijn hand, omdat ik ging voeren Bloos

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 19:02

Wat lief!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie