hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:45

Mistic schreef:
Een hypotheek bereken je niet op je netto salaris maar op je bruto jaarsalaris inclusief vakantiegeld en eventuele extra's.

Dan is de vraag kijk je voor een hypotheek van 2 ton of naar een huis van 2 ton. Daar zit namelijk nogal wat verschil in.

Overigens moet je niet kijken naar de online berekeningen, maar naar een onafhankelijke adviseur gaan. Dus gewoon even bellen en een afspraak maken.


Juist.
Ik heb het ook laten doen, en ik kan in mijn eentje een HUIS (let op, dus geen hypotheek) van 145.000 kopen.
Dus ik denk dat het voor jullie (mits jullie een goede baan, en zekerheid hebben) zeker wel een hypotheek van 200.000 kunnen krijgen.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:58

CielitoLindo schreef:
De meeste banken geven je maximaal 4.5x je jaarsalaris dus dan kan je het simpel uitrekenen toch. Voor een hypotheek van 2ton zou je dus zo'n 45000 per jaar binnen moeten krijgen in totaal.

Ik zou alleen wel oppassen in deze tijden met een top hypotheek en inderdaad niet meer dan bijvoorbeeld 3x jullie jaarsalaris lenen. De rentes zijn ook slecht op dit moment.



Door de huidige crisis gelden deze berekeningen al niet meer. Banken geven niet tot nauwelijks een hypotheek meer. Daar komt bij dat ik eerst zou zorgen dat de huidige woning verkocht is, dan verder kijken. De kans is heel groot dat je lang met dubbele lasten komt te zitten nu het zo slecht gaat met de huizenmarkt. NHG moet je maar net voor in aanmerking komen, vaak kun je ook minder lenen dan zonder NHG. Bij oa de hypotheker kun je laten berekenen wat je nu lenen kunt, maar reken er niet teveel op dat je een hypotheek daadwerkelijk rond kunt krijgen (als je dat al wilt in deze tijd)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:15

Netto cijfers heeft een adviseur niets aan, berekening is gebaseerd op bruto jaarcijfers.
Wanneer je een hypotheek wilt afsluiten op 2 ton, lijkt mij 45k minimaal om mee naar huis te nemen.
4.5 keer is de veilige grens, daar moeten banken zich ook aan houden, maar dat deden ze niet in het verleden (die norm is er ook nog niet zo lang) Dan kan je dus gerust 5-7 keer je jaarsalaris lenen, met een beleggingshypotheek met tegenvallende rendementen en nog eens een tegenvaller kunnen deze groep mensen heel moeilijk nog af betalen.

4.5 vind ik persoonlijk een veilige grens, lijkt mij niet nodig om daar veel onder te gaan zitten, maar wel rekening houdend dat je voorlopig nog met z'n tweeen blijft werken.
Nog verstandiger is het om je eigen (huidige) situatie goed onder de loep te nemen, verandert daar in de toekomst nog wat in en hoe snel? Hoe is je uitgavenpatroon? Ben je bereid een stapje terug te doen, even geen vakantie, kleding, paard?! (als de mogelijkheden daar al voor zijn) ?
Heb je een buffer bij een tegenvaller (even geen baan)?

Dat soort dingen moet je overwegen en niet in het algemeen geen huis kopen vanwege de crisis. Lijkt mij zwaar overdreven dat je nu geen hypotheek rond kunt krijgen als je gewoon aan de voorwaarden voldoet en geen rare dingen wilt. Wat betreft rente, die is idd hoger dan een paar jaar geleden, maar ook dat is geen reden om geen huis te kopen lijkt me.
Wel verstandig om even geen huis te kopen als je oude huis nog niet verkocht is, maar ja daarom gaat het juist zo slecht met de markt omdat iedereen dat doet.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:22

essie79 schreef:
Netto cijfers heeft een adviseur niets aan, berekening is gebaseerd op bruto jaarcijfers.
Wanneer je een hypotheek wilt afsluiten op 2 ton, lijkt mij 45k minimaal om mee naar huis te nemen.
4.5 keer is de veilige grens, daar moeten banken zich ook aan houden, maar dat deden ze niet in het verleden (die norm is er ook nog niet zo lang) Dan kan je dus gerust 5-7 keer je jaarsalaris lenen, met een beleggingshypotheek met tegenvallende rendementen en nog eens een tegenvaller kunnen deze groep mensen heel moeilijk nog af betalen.

4.5 vind ik persoonlijk een veilige grens, lijkt mij niet nodig om daar veel onder te gaan zitten, maar wel rekening houdend dat je voorlopig nog met z'n tweeen blijft werken.
Nog verstandiger is het om je eigen (huidige) situatie goed onder de loep te nemen, verandert daar in de toekomst nog wat in en hoe snel? Hoe is je uitgavenpatroon? Ben je bereid een stapje terug te doen, even geen vakantie, kleding, paard?! (als de mogelijkheden daar al voor zijn) ?
Heb je een buffer bij een tegenvaller (even geen baan)?

Dat soort dingen moet je overwegen en niet in het algemeen geen huis kopen vanwege de crisis. Lijkt mij zwaar overdreven dat je nu geen hypotheek rond kunt krijgen als je gewoon aan de voorwaarden voldoet en geen rare dingen wilt. Wat betreft rente, die is idd hoger dan een paar jaar geleden, maar ook dat is geen reden om geen huis te kopen lijkt me.
Wel verstandig om even geen huis te kopen als je oude huis nog niet verkocht is, maar ja daarom gaat het juist zo slecht met de markt omdat iedereen dat doet.


Dit ben ik zeker niet met je eens! De huizenmarkt is in Amerika en Engeland al ingestort mensen worden voorzichtiger (heel verstandig) De kranten staan er overigens vol mee dat banken geen hypotheken wil verstrekken (net als leningen voor een verbouwing) En waarom staan er ineens zoveel huizen te koop? Omdat de hypotheekrente hoog is maar de huizenprijzen ook. In combinatie met de kredietcrisis niet verstandig om nu actie te moeten ondernemen. Er zal tenslotte iets moeten gebeuren, of de huizenprijzen moeten dalen, of de hypotheekrente moet verder zakken. Anders kan de doorsnee nederlander geen huis meer kopen.

xDramaQueen

Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:25

kijk eens bij wubbenbauer, mijn stiefvader verdiend dan wel heel veel, maar we hebben net wel een huis van 285 gekocht. voor meer info kan je even pmen Ja

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:11

Wat een kul, de huizenmarkt is idd bar slecht, maar als jij een huis wil kopen en je kan het makkelijk betalen en je baan staat niet op de tocht, waarom zou je het dan niet doen? Lijkt me meer een probleem als je eerst wilt verkopen, maar als dat niet aan de orde is, zie ik ook geen probleem. En wat betreft de rente, die is nog steeds niet extreem hoog, in de jaren '80 is de hypotheekrente wel eens ruim boven de 10% geweest, dat vind ik pas hoog.

En wat betreft leningen, banken zullen jou minder snel riskante leningen willen verstrekken (en onderling lenen banken niet meer van elkaar) , maar een normale hypotheek zonder beleggingsfactor, die je normaal kunt betalen ook als het iets minder gaat kun je echt wel krijgen.
De Rabobank staat anders nog gewoon te springen om hypotheken te verkopen, dus zou ik wel eens willen weten welke normale bank mij geen hypotheek zou willen geven, mits ik aan de eisen voldoe.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:14

De berichten spreken het tegen en helaas is mijn ervaring ook anders dan jij het doet voorkomen. Maar goed we zullen zien wat er gebeuren gaat, de tijd zal het leren. Ons huis staat te koop, als deze wel verkocht wordt gaan we eerst een jaar huren, kijken wat de woningmarkt gaat doen. Stort de huizenmarkt in wil ik niet met een veel te duur huis zitten

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:21

http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+ ... ntestanden

Misschien wel leuk, een grafiekje vanaf 1975 met de hypotheekrente, die is nog steeds prima!
Alleen mensen zijn verwend als ze de huidige stand met die van een paar jaar geleden gaan vergelijken. Dat vind ik eigenlijk ook in het algemeen, iedereen is al zo gewend en verwend dat alles voor de wind gaat, dan valt een stapje terug doen vies tegen.
En er staan inderdaad een hoop huizen te koop, als je nu wilt kopen kan ik me voorstellen dat je even wacht om eens te kijken wat er gebeurt met de prijzen. Die zijn al iets aan het dalen, maar misschien daalt dat nog verder en dat scheelt toch weer.

Maar blijf erbij is dat je prima een huis kunt kopen, ook in deze tijd.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:22

Een stapje terug doen?

Wij hebben duidelijk een andere mening hierover. Ik vind een instortende huizenmarkt in Amerika en Engeland geen goed voorteken Vork

Overigens hoe harder de nvm makelaars roepen het valt allemaal wel mee hoe meer alarmbellen gaan rinkelen. Feit is wel dat zoals het afgelopen jaren gegaan is het niet zo kon blijven en dat beginnen we nu te zien.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:27

Engeland en Amerika is niet te vergelijken met Nederland.

De huizenprijzen zullen wel iets dalen, maar tot nu toe zijn er nog geen problemen.

Ik heb 3 jaar geleden mijn huis gekocht met een rente van 3,6 en deze voor 7 jaar vast laten zetten. Ik kon er toen al vergif op innemen dat de rente flink zou gaan stijgen. 6 a 7 procent is namelijk gemiddeld.

Je gaat inderdaad meer betalen per maand voor hetzelfde huis. Dat is wat je moet incalculeren.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:29

De financiele situatie is niet anders hoor. Overal gaat het slecht nu, dat maakt dus niet uit of je nu in Amerika woont of in nederland.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:31

Je hebt toch nu ook een (veel te duur) huis te koop staan, als je dat kan kwijt raken en je steekt dat geld weer in een ander huis dan gebeurt er toch niets.
Ik snap het bezwaar niet van "in een veel te duur huis wonen" als de huizenmarkt instort.
Nou en, als jij het kan betalen, en je hoeft niet te verkopen zal het jouw toch een zorg zijn hoeveel het waard is?
Als je er maar goed kan wonen.

Precies de andere kant is net zo'n kromme redenering; dat mensen in 10 jaar tijd hun huis veeel meer waard zagen worden en zich gingen rijk rekenen? Dat begreep ik ook al nooit, is een leuk gegeven, maar als je verkoopt dan moet je toch ook weer wat duurs terugkopen??

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:35

essie79 schreef:
Je hebt toch nu ook een (veel te duur) huis te koop staan, als je dat kan kwijt raken en je steekt dat geld weer in een ander huis dan gebeurt er toch niets.
Ik snap het bezwaar niet van "in een veel te duur huis wonen" als de huizenmarkt instort.
Nou en, als jij het kan betalen, en je hoeft niet te verkopen zal het jouw toch een zorg zijn hoeveel het waard is?
Als je er maar goed kan wonen.

Precies de andere kant is net zo'n kromme redenering; dat mensen in 10 jaar tijd hun huis veeel meer waard zagen worden en zich gaan rijk rekenen? Dat begreep ik ook al nooit, is een leuk gegeven, maar als je verkoopt dan moet je toch ook weer wat duurs terugkopen??



Hoe kom jij erbij dat dit huis te duur is? Daar heb jij geen weet van Knipoog Jij weet niet wat het huis gekost heeft, wat ik aan hypotheekrente betaal enz. En denk jij dat je lekker woont als de huizenmarkt instort en jij een duur huis gekocht hebt die nu niets meer waard is?

Jou redenering snap ik niet helemaal. Als jij een goedkoop huis koopt die knap je op is hij aan het einde van het liedje meer waard. Dus ipv dat je dan in een rijtjeswoning zit kun je dan een 2 onder 1 kap kopen bij wijze van spreken. Dus ga je er wel degelijk op vooruit (tenminste ik zou niet in een rijtjeswoning willen blijven zitten) Overigens was ons huis binnen 2 weken verkocht maar toen kwamen de berichten dat het slecht ging en hebben de mensen uiteindelijk de verkoop niet door laten gaan. Helaas voor ons, in hun geval geef ik ze groot gelijk. Wij hebben nu dus ook besloten om maar te blijven zitten waar we nu zitten en er maar het beste van te maken.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:35

Inderdaad Mistic, dat is precies de reden van de slechte huizenmarkt.
Al die mensen in Amerika met hypotheken die ze eigenlijk al nauwelijks konden betalen, contracten bol van kleine letters en op een gegeven verlopen de vaste rentes en komen ze voor een veel hogere maandlast te staan die ze niet meer kunnen ophoesten.
In oktober of november schijnt het in de US nog veel erger te worden, omdat in de maanden relatief veel hypotheken eindigen. Men verwacht daardoor eind van het jaar nog veel meer problemen doordat dan echt duidelijk wordt dat mensen niet meer kunnen betalen.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:36

Mistral; Zoek eens op huizenmarkt + Amerika + subprime hypotheken, dan wordt je wellicht duidelijk waarom het daar mis is gegaan.

Heel andere situatie dan hier en dus niet te vergelijken. In Nederland is de verkoop van huizen licht gedaald ten opzichte van vorig jaar. De prijzen zijn echter nog steeds aan het stijgen.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:37

De prijzen van de huizen stijgen? Ik zie toch heel wat anders...

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:39

Waar 'zie' jij dat dan?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:45

Het maakt toch allemaal geen moer uit in welk huis je zit? Als je de gehele markt als geheel bekijkt dalen/stijgen toch alle huizenprijzen mee.
En ik zit er echt niet mee wat mijn huis waard is als ik het niet wil verkopen, zal mij echt worst zijn. Wat heeft het voor extra last of genot om te weten dat mijn huis meer of minder waard is geworden?? Ik slaap echt niet beter als ik weet dat mijn huis morgen 6 ton waard zal zijn, of minder slapen wanneer het 4 ton waard is. Ik woon daar namelijk om te wonen, niet om te weten wat het evt waard zal zijn bij verkoop.
Sorry, maar vind dat echt een te kromme redenering.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:46

essie79 schreef:
Precies de andere kant is net zo'n kromme redenering; dat mensen in 10 jaar tijd hun huis veeel meer waard zagen worden en zich gingen rijk rekenen? Dat begreep ik ook al nooit, is een leuk gegeven, maar als je verkoopt dan moet je toch ook weer wat duurs terugkopen??


Aan de andere kant, mijn ouders konden jaren geleden van een normaal salaris een groot vrijstaand huis kopen met een mooi stuk grond er bij. Ze wonen dus spotgoedkoop nu.
Stel dat je inderdaad 4 ton overwaarde op je huis hebt zitten, dan kan je tegen de tijd dat je 60 bent mooit het huis verkopen/een tweede hypotheek nemen en je huis "opeten" Ja

Als tweeverdieners moet je tegenwoordig al krom liggen voor een twee onder 1 kap, op 1 normaal salaris kan je in de randstad een huis met tuin bijna wel vergeten. Gelukkig woon ik in het oosten van het land en kan je op 1 salaris nog net een huis met leuk tuintje kopen.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:48

Overigens werk ik bij een hypotheek verstrekker en bij ons zitten ze er volgens mij nog steeds om te springen om hypotheken te verstrekken..

Dus dat ze geen geld meer uitgeven is niet waar, dat ze misschien strenger zijn kan ik me voorstellen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:52

Als je niets hoeft terug te kopen is het heerlijk, de huizenprijzen zijn ook extreem gestegen de laatste jaren.

Nog een grafiekje van de huizenprijzen, eigenlijk alleen maar logisch dat het eens wat minder hard gaat:

http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+ ... erland.htm

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:56

lies schreef:
Waar 'zie' jij dat dan?



Ik zit al bijna een jaar op funda huizen te kijken en zie wel degelijk verandering qua prijs maar ook qua aantal die "ineens" in de verkoop gaan. Niet veel maar je ziet het wel. Net als dat in februari zag je in 10 dagen hooguit 10 huizen nieuw geplaatst waren. 14 dagen terug waren er in 10 dagen tijd 70 nieuwe huizen geplaatst.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:58

essie79 schreef:
Het maakt toch allemaal geen moer uit in welk huis je zit? Als je de gehele markt als geheel bekijkt dalen/stijgen toch alle huizenprijzen mee.
En ik zit er echt niet mee wat mijn huis waard is als ik het niet wil verkopen, zal mij echt worst zijn. Wat heeft het voor extra last of genot om te weten dat mijn huis meer of minder waard is geworden?? Ik slaap echt niet beter als ik weet dat mijn huis morgen 6 ton waard zal zijn, of minder slapen wanneer het 4 ton waard is. Ik woon daar namelijk om te wonen, niet om te weten wat het evt waard zal zijn bij verkoop.
Sorry, maar vind dat echt een te kromme redenering.



Dat vind jij daar denk ik wederom anders over. Het liefst heb ik namelijk dat hutje op de hei ver weg van buren en ander gespuis maar helaas zelfs dat hutje op de hei is niet meer te betalen Vork

Ik vind jou redenering krom en heb een poging gedaan om dat uit te leggen maar jij wilt dat schijnbaar niet anders zien. Jou keus prima maar dan ga ik daar verder niet meer op in Knipoog

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:01

CielitoLindo schreef:
Overigens werk ik bij een hypotheek verstrekker en bij ons zitten ze er volgens mij nog steeds om te springen om hypotheken te verstrekken..

Dus dat ze geen geld meer uitgeven is niet waar, dat ze misschien strenger zijn kan ik me voorstellen.

Ben wel benieuwd wie dat dan is? Postbank, Rabo, ABN konden wij allemaal geen hypotheek krijgen. Zal je reden besparen want dat was een giller Vork

Ohnee dat lieg ik de rabo konden wij wel een lening krijgen alleen veel lager dan wat dit huis op zou moeten leveren (incl een flinke overwaarde dus)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: hoeveel verdienen hypotheek 200.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:02

Nee hoor, jij hebt geen poging gedaan om uit te leggen waarom je niet meer lekker woont als je weet dat je huis minder (of meer) waard is geworden. Maar misschien is dat ook heel moelijk uit te leggen..

Dan geeft jouw/jullie financiele situatie blijkbaar te weinig vertrouwen om een lening aan te verstrekken.
En dat kan van alles zijn; speculatie mogelijkheden genoeg.
Laatst bijgewerkt door essie79 op 13-10-08 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt