treinbotsing op Amsterdam CS

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

treinbotsing op Amsterdam CS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 20:05

Net op het nieuws!
Een treinbotsing net voor het station Amsterdam CS. Een intercity is tegen een stilstaande, lege trein aangereden. Door de klap is de eerste wagon vd intercity over de locomotief heengeschoten. De spanning moest van de bovenleiding gehaald worden, wat erg moeilijk was. Er waren tot nu toe 16 gewonden, waarvan 2 ernstig, en 1 persoon zit nog bekneld. Gezien de schade valt het aantal gewonden mee.
Het schijnt rond 18.30 gebeurd te zijn. Wat een enorme ravage
Laatst bijgewerkt door janna op 21-05-04 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:07

'Doden bij treinbotsing Amsterdam'

Gepubliceerd op vrijdag 21 mei 2004

Aan de oostzijde van het Centraal Station in Amsterdam is vrijdagavond omstreeks half zeven een intercity met passagiers op een wissel in de zijkant van een leeg treinstel gereden. Er zijn volgens onbevestigde berichten twee doden gevallen en twintig gewonden.
Dat heeft de railverkeersleiding meegedeeld.

De eerste intercitywagon is door de botsing over de locomotief van een dubbeldekker geschoven en steekt de lucht in. Volgens eerste, onbevestigde berichten zijn er twee doden en twintig gewonden gevallen. Enkelen van hen zitten nog bekneld. Er is een traumahelikopter aanwezig evenals verschillende ambulances.

Het is nog niet bekend hoe de botsing is gebeurd. De intercity kwam uit de richting Utrecht en was op weg naar Haarlem , de lege trein was aan het rangeren. De spanning is na het ongeluk van de bovenleiding gehaald.


Treinverkeer
Op Amsterdam Centraal is de ingang afgesloten en mensen worden weggestuurd. De perrons zijn afgesloten. Door het ongeluk zijn vier sporen buiten gebruik. Het treinverkeer tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort, Lelystad en Utrecht is vanavond beperkt.



Bron Planet.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:08

heb het net gezien. Gelukkig leek het ernstiger dat het was. Hoop alleen dat die vrouw er zonder iets ernstigs vanaf brengt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:10

Vreselijk. Het is dat mijn vriend vandaag vrij was. Anders had hij in die trein gezeten Verdrietig

Volgens het nieuws zijn het geen doden maar zwaar gewonden.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 20:16

Volgens mij zeggen ze nooit dat er mogelijk doden zijn gevallen. Dat zeggen ze pas als het slachtoffer al 5x gereanimeerd is, en echt opgegeven is.
Gelukkig dat het vandaag een vrije dag is, waarschijnijk zaten er toch minder mensen in de trein als anders.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:21

Op AT5 staat niks over doden, nog maar even afwachten, misschien valt het mee.
20 gewonden is nu het laatste nieuws.

Voorlopig rijden er geen treinen over Amsterdam CS, dat kan dus tot ver in de omtrek consequenties hebben voor het treinverkeer.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:38

Hoop dat het alleen bij gewonden blijft.
Vanmorgen las ik ookal in de krant over een "leuke" actie van iemand.
Iemand had een ijzeren paal op het spoorgelegt, zo door de vloer heen van de trein, je zal je been maar verliezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:41

getsie haagsemeid, waar was dat?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:47

Ergens bij castricum, die paal had heel de vloer doorboord, gelukkig geen gewonden

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:51

Jakkes, hoorde het toestraks op het nieuws.
Hoop dat het niet al te ernstig is allemaal.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:17

2 doden toch.. hoorde ik op de radio daarnet.. Scheve mond

de vriendin van me moeder werkt bij de NS amsterdam en was erbij.. alle mensen die ehbo hadden gehad moesten helpen, en zij dus ook.. verder wee ik nog niks van haar alleen dat nu iedereen eruit is, en dat het nog lang duurt voor ze terug kan aangezien ze met de trein naar dr werk gaat altijd maar alle treinen rijden niet meer daar.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:27

Als je die foto's bekijkt heb ik er een hard hoofd in hoor dat er geen doden zijn.Ik hoop dat ik ongelijk heb natuurlijk, maar het moet toch een gigantische klap geweest zijn.Als ik zulke dingen lees ,zie ,of hoor ben je toch weer blij dat je sávonds achter je computertje zit.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:40

gadverderrie dat ziet er echt niet lekker uit...

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:45

Brrr en dan te bedenken dat ik een uur eerder nog de trein nam op amsterdam centraal Scheve mond Ik hoop dat het aantal gewonden meevalt!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:54

Zag het net ook ergens Scheve mond

Ziet er niet echt fijn uit

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:51

He bah een vriendin zou van Amsterdam naar Dokkum komen, ik krijg haar nu even niet te pakken.
Dat ziet er niet fijn uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:18

Van www.at5.nl

Cohen: 18 gewonden, 2 zwaargewonden

Bij de treinbotsing bij het Centraal Station in Amsterdam zijn twintig gewonden gevallen. Twee van hen zijn zwaargewond geraakt. Dat heeft burgemeester Cohen van Amsterdam tijdens een persconferentie gezegd.
Zestien gewonden zijn naar ziekenhuizen verspreid over de stad gebracht. Twee van hen konden na behandeling direct naar huis. Een zwaargewonde ligt in het Academisch Medisch Centrum.
De andere zwaargewonde, een vrouw, is rond 23.30 uur uit haar benarde positie bevrijd. Een woordvoerder van de brandweer kon niet precies zeggen hoe de vrouw er aan toe is.

en:

Zaterdag geen treinen naar oosten

Aan de oostkant van het CS zullen zaterdag zeker geen treinen rijden in verband met de bergingswerkzaamheden na de treinbotsing. De NS verwachten vanaf zaterdagochtend wel weer treinverkeer aan de westzijde, richting Schiphol, Haarlem en Zaandam.
De NS adviseren reizigers Amsterdam zo veel mogelijk te mijden. Treinreizigers kunnen binnen de stad gebruik maken van de metro, tram en bus. Voor treinreizigers zijn omleidingen ingesteld.
Voor informatie over de slachtoffers is een informatienummer geopend (08000540). ProRail benadrukt dat dit nummer niet is bedoeld voor reizigers.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:57

Ik stond gisteren in Den Bosch op het station, met flink wat vertraging. Toen wist ik nog niet dat dit gebeurd was..

Ik krijg flashbacks van het vreselijke ongeluk een tijd geleden, in Roermond Verdrietig

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:10

ja verschrikkelijk! me zus zit bij de politie in amsterdag,
volgens mij was ze daar ook gister.

ik las vanmorgen op teletex dat er nog een aantal mensen in de trein zaten...

je zal er maar in zitten........ zucht

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:26

oefff.. ik zag een foto in de volkskrant staan.. de intercity was aan de voorkant over de andere trein heen geschoven.. Scheve mond

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:58

ik hoorde net op de radio dat er nu nog 6 of 7 mensne in het ziekenhuis liggen, allemaal buiten levensgevaar. en er waren geen doden....

poh! ziet er wel erg uit man! je zou daar maar voorin zitten!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:43

Linet en ik waren aan het winkelen bij de bijenkorf, en ik vond het al zo vreemd dat alle trams op de Dam draaiden ipv het centraal. Maar ik kon wel op die manier de bus van mijn werk naast de Bijenkorf parkeren!
Helaas op de terugweg waren alle wegen richting mijn huis afgesloten, paasei omrijden dus!
Er is weinig ergs gebeurd, alleen gewonden. Geen doden gelukkig!

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:46

Scheve mond en ik moet morgenavond rond 00.30 met de trein Scheve mond

hehe Scheve mond

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:53

Toen ik bij mijn werk vandaan ging (werk vlakbij CS) kwam er een brandweer auto met sirenes de hoek om scheuren. Mijn collega en ik moesten naar het CS, en wij dachten dat het wel weer om een bommelding zou gaan. Toen we de trauma over zagen vliegen en overal ambulances, politie en ME zagen vandaan kwamen wisten we dat er wel iets meer aan de hand was. Toen ik op mijn trein stond te wachten werd er omgeroepen dat er een ongeluk gebeurt was waardoor een aantal treinen niet zouden rijden, enkele minuten later werd er gemeld dat er helemaal geen trein verkeer mogelijk was. Toen ben ik naar buiten gegaan om te kijken wat er aan de hand was, het leek er niet ernstig uit te zien tot ik het treinstel zag wat recht overeind stond. Ik moet toegeven dat het mij meevalt dat er geen doden zijn gevallen. Het voorstuk van de coupe was namelijk helemaal in elkaar gekreukt en aangezien de trein op het punt stond het station binnen te rijden denk ik dat er flink wat mensen in het halletje hebben gestaan in de spits.
Het was in ieder geval geen prettig gezicht, en dat werd nog eens benadrukt door het geluid van al die sirenes.