callcenters

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

callcenters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-02 20:21

waar vind je adressen??

want het lijkt me wel lekker verdienen.

alleen.....
mijn vader heeft een zeer negatief beeld over callcenters hij zegt dat ze je zomaar ontslaan

en ben ik te jong?(nu 14, april 15)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 21:54

Hoi

Ik heb zelf een maand of 5/6 in een calcenter gewerkt.
Het is echt rot werk maarja, met een eigen paard als 15 jarige heb je niet veel keus Haha!
Het verdient inderdaad erg goed. Ik verdiende een 10tje per uur en deed het 2 dagen per week, 3 uur lang (dus toch 60 piek per week!)

Die 3 uur kruipen echt voorbij en ik zag er iedere keer tegenop. Zo eentonig, en al die mensen die je afkafferen (ik geef ze geen ongelijk Haha!)
maar als je snel geld wilt verdienen??? Knipoog

Ik was toen dus 15..

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:12

hahaha, vaaaaaaaaag Haha!

Had dit reply scherm open staan om te reageren en dan belt er net een marktonderzoeks buro.. Tevredenheids onderzoek voor Carglass Haha!

Heb ff gevraagd wat ze verdiende en dat was iets van 12,- (gulden) per uur, ze dacht netto maar dat wist ze niet zeker.. Of ja, kreeg een beetje het idee dat ze niet wist wat netto/bruto betekende Haha!

Anyway, callcenters zijn NIET leuk om te werken, ik zou het in iedergeval nooooooit doen, maar goed, dat ben ik dan. De mensen die je aan de lijn krijgt zijn over het algemeen niet blij met je (understatement), eentonig werk, niet gezellig, hard werken, geestelijk nogal zwaar (of ja, ligt aan je taken)..

Ik zou het dus niet echt aan kunnen raden Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:39

Hangt er helemaal vanaf of je in- of outbound werkt.

Outbound is mensen bellen. Die zijn nooit zo blij met je, dus moet je echt een verkoopguru zijn om het leuk te vinden.

Inbound word je gebeld, en dat is meestal wel leuk. Afhankelijk van het bedrijf waar je werkt krijg je de meest uiteenlopende vragen.
Als je dat soort werk zoekt kan je het beste bij een uitzendbureau terecht, die weten ook of je niet te jong bent.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:51

Het lijkt mij 3x niks hoor!!

Ik behandel schades voor een verzekeringsmaatschappij, dan heb ik het over autoschades!! Mensen bellen willen graag poen zien, en als dat niet snel genoeg gebeurd naar hun zin dan gaan ze schreeuwen of schelden ze je uit!! Ben vorige week vrijdag nog uitgemaakt voor L U L!!!

Maar jij gaat dan mensen lastig vallen, zo ervaar ik het dan als er iemand belt net onder etenstijd ofzo!!!

En Bart VB was je te spreken over Carglass??? Ik wel, heb regelmatig contact met ze!! En ik betaal ongeveer 200 nota's per week aan ze Haha!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:56

Batje, je hebt helemaal gelijk! Ik werk bij een callcenter en ik doe alleen inbound calls.
Is hartstikke leuk werk! We hebben het erg gezellig en ik zie er nooit tegenop om te gaan.

Overigens verdien ik wel meer dan een tientje per uur.
Bij ons is het standaardloon ong. 17 gld nog wat (ongeacht je leeftijd) en daarbovenop komen de toeslagen. Nou voor 's avonds krijg je 125 procent en voor zaterdags ook. Zaterdagavond wordt het 150% en zondags is het zelfs tweehonderd%.
Dan verdien je bruto dus zo'n 35 gld. per uur.

Niet slecht toch?

14 is denk ik wel te jong.... Ligt er misschien ook wel een beetje aan bij welk callcenter je solliciteerd. Bij ons is iedereen volgens mij minimaal 18.
Zal er ook wel mee te maken hebben dat je op je veertiende niet op zondag en 's avonds mag werken.

Outbound bellen lijkt mij echt verschrikkelijk! Maar wat wij doen is echt hartstikke leuk, ligt uiteraard wel aan het bedrijf.
Overigens doe ik zelf steeds minder calls en steeds meer ander werk. maar ja dat krijg je niet als je het als bijbaantje doet.

Bijkomend voordeel als je student bent: 's avonds en in het weekend is het meestal zo rustig dat je meteen kunt studeren of verslagen afmaken. Je hebt je een computer, printer en copieerapparaat bij de hand!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:59

Als je echt snel geld nodig hebt kun je het doen maar persoonlijk begin ik er niet meer aan.
Ik heb 1,5 jaar (hoe ik het volgehouden heb ???) bij een callcenter gewerkt voor kunststof kozijnen. We belden dan of mensen interesse hadden in een gratis en vrijblijvend gesprek met een adviseur.
Je belt dus mensen die daar geen zin in hebben 9 van de 10 keer en op het laatst hing me dat zo de strot uit dat ik voor de pauze het bijltje erbij neer heb gegooid, ik trok het echt niet meer. Ja, ik heb lekker verdiend en ja het zijn hele flexibele uren maar voor mij nooit meer telemarketing.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:17

ik heb hier van heel veel mensen gehoord dat de werksituatie niet aangenaam is en dat je snel ontslagen kan worden als je volgens hun standaard niet goed genoeg bent. Het gaat hier om Spaarselect, die trouwens ook het klantenbestand van KPN gebruiken, zo kunnen ze dus iedereen bellen die ook niets met spaarselect te maken heeft...asociaal eigenlijk, ik haat die ventjes altijd. Daarom ga ik er ook niet werken, het enigste wat je van de andere kant te horen krijgt is: "Nee geen interesse" of "ga iemand anders vervelen", dan is gewoon je dag naar de klote. Sorry voor dit beetje 'zware' bericht misschien maar ik ben het een beetje zat met allemaal die reclame onderzoeken via telefoon of email. Boos!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:25

Bij ons werd je er ook uitgeknikkerd als je 2 weken achter elkaar niet meer dan 2 afspraken scoorde. Heb heel wat mensen zien vertrekken, zijn ze vrij hard in. En dat ik het dan 1,5 jaar heb volgehouden...zegt natuurlijk wel wat over mijn score Schijnheilig *LOL*
Bonus kreeg je als je op een avond meer dan 4 afspraken scoorde, gebeurde haast nooit. Ik heb in die 1,5 jaar geloof ik 6 keer zo'n bonus gehad in de vorm van een VVV-bon van 15 piek Verdrietig

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:43

sorry,
maar wat iseigenlijk een callcenter of zoiets?
moet je nou mensen bellen of wordt je daarnaartoe gebeldt?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:45

Kan allebei, het wordt hierboven uitgelegd.

Je hebt inbound en outbound gesprekken (inkomende en uitgaande) dat verschilt per callcenter.

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 00:03

oh ja Lachen
trouwens nog een paar vragen die ik niet heb kunnen vinden.

thuis of op een bedrijf?
van hoe oud mag je er werken?
en dan hoeveel uren?

gr, tam

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 01:06

Ik weet niet wat bij ons (dutchtone) de minimum leeftijd is.
Je werkt daar gewoon op een afdeling en je krijgt klanten binnen via de computer.
Bij ons is het minimaal aantal uren sinds kort vastgesteld op 16. Dit omdat je vaak trainingen en zo tijdens werktijd krijgt en het dus niet rendabel is omdat bij iemand te doen die maar één avond per week werkt.
Bij 118 (nummerinformatie van dutchtone mag je wel minder werken want dat werk is makkelijker) 118 lijkt me trouwens wel wat saai.

Ik zie hier heel veel negatieve reacties staan, maar dit gaat allemaal over outbound bellen. Je belt mensen dan dus zelf. Dit vind ik verschrikkelijk en daar doe ik dus ook echt niet aan mee!

Ik wordt alleen gebeld. Wij hebben ook geen targets. Het is in het begin wel zo geweest dat je op een drukke dag minimaal 80 tot 120 calls moest hebben.
Dit is niet meer zo! Het is nu de kwaliteit gaat voor de kwantiteit. Ik werk 8,5 per dag en ik heb als het druk is meestal rond de 40 calls per dag. Soms veel meer maar ook wel eens minder.

Daar gaat het ook niet om. Al ben je een half uur met een klant bezig als die klant tevreden ophangt is het goed!
One call and done! Dat is het principe waar we nu mee doodgegooid worden.

De werksfeer is zo ook heel prettig. Wij zitten er allemaal om de klant te helpen en dus ook elkaar. Als iemand mij iets vraagt, zet ik mezelf op coaching (zodat ik geen klant kan krijgen) en dan help ik die persoon gewoon. Dit is in het begin echt niet mogelijk geweest omdat iedereen er op moest letten dat ze wel genoeg calls hadden.

Nu niet meer gelukkig!

Ik heb zondagavond zoveel ander werk gedaan dat ik misschien 2 of 3 klanten heb geholpen.

Ik hoor weleens dat het bij ons ook echt wel heel relaxt is....

Veel mensen die bij ons werken hebben hiervoor bij voorbeelden als marketel/spaarselect en kpn gewerkt, maar zijn blij dat ze daar weg zijn.

Vooral de outbound sector scoort slecht. Maar dat is ook totaal niet te vergelijken met het werk dat ik nu doe.
Ik krijg de meest uiteenlopende vragen, en ik krijg nu binnen het team steeds meer verantwoordelijkheden dus ik heb het enorm naar mijn zin.
Ik begon er alleen maar aan om tijdens het zoeken naar een baan inkomsten te hebben. Maar het bevalt me zo goed dat ik helemaal niet meer weg wil.

Wat me wel is tegengevallen in het begin was de moeilijkheid!
Ik dacht je hebt gewoon een paar standaardvragen en een paar standaardantwoorden maar het gaat veel dieper als dat.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 01:41

Ik kan me voorstellen dat callcenter werk erg populair is, maar denk er wel aan dat je constant met klanten aan de telefoon zit. Deze mensen verwachten proffesioneel geholpen te worden. Dat moet je dus ook kunnen Lachen

Als je denkt dat je goed tegen de druk kan van klanten die NU geholpen moeten worden en altijd (ook als je een minder vriendelijke klant hebt) vriendelijk kan blijven, dan moet je het zeker eens proberen. Anders kan je beter kranten gaan lopen of iets dergelijks..

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 01:44

Er zal inderdaad een groot verschil zijn tussen in- en outbound. Mijn zusje heeft een heel klein poosje bij een verzekerings-callcenter gewerkt, outbound. Ze verdiende er niet slecht, maar ze voelde zich wel slecht! Ze had echt het gevoel dat ze mensen aan het oplichten was, vooral oudere mensen lieten zich vanalles aansmeren.
Ook zij moest bepaalde targets behalen, anders werd ze eruit geknikkerd. Ze moesten gewoon aan de hand van het telefoonboek mensen gaan bellen. Echt heel erg Gaaaap en Misselijk .
Gelukkig heeft ze nu een leuke baan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 09:18

OK, even wat info over het callcentre van een van mijn grootste klanten, een energieleverancier.
Gevraagd wordt (voor dit INBOUND-callcentre): Afgeronde MBO (niveau 4), perfecte beheersing van Word en Excel. Alle kandidaten die bij mij door het eerste sollicitatiegesprek komen, worden grondig getest. Op klantvriendelijkheid, computervaardigheid, telefoonetiquette, het volgen van procedures en werken onder tijdsdruk. Daarna volgt (als de test goed is afgelegd) een definitief eindgesprek.
De verdiensten (ik zal het voor je idee in guldens doen): tot 21 jaar Hfl 3000.00 bruto per maand en vanaf 21 jaar Hfl 3200.00 bruto per maand (is dus 18.36 per uur)

Dus het is niet zo dat elke loslopende idioot een callcentre ingestuurd kan worden. Ja, of je moet idd een onprofessioneel callcentretje hebben, waar je dus idd de hele avond dezelfde vragen moet gaan zitten stellen aan Jan en Alleman.

In een GOED callcentre zijn de werkomstandigheden juist PERFECT. Genoeg sociale contacten, maar ook de rust om te werken. In hoogte verstelbare bureaus, stoelen, computers. Headsets tegen het scheefzitten, en regelmatig pauze in een andere ruimte. En natuurlijk afwisseling in het werk. Dus niet 8 uur per dag aan de telefoon, maar ook 'administratieblokken' ingebouwdf in het werk.

Bijna al mijn kandidaten vinden het hartstikke leuk werk, met prima arbeidsomstandigheden en goede verdiensten (gespiegeld aan het soort werk; zou er zelf niet aan moeten denken Haha! )

Zo, even een positief verhaaltje dus!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 12:48

Sonja, zoals jij al beschrijft wordt je inderdaad bij een goed callcenter niet zomaar aangenomen.

Ik heb eerst bij het uitzendbureau al enkele testen moeten doen. Waaronder een telefonische test, test in woordenschat en beheersing nederlands. Wat computerkennis en een typetest.

Hierna werd ik voorgesteld. Dan krijg je een assesment. Waarbij er eerst een soort voorstelronde is waarbij je moet vermelden wie je bent, waarom je daar solliciteerd en niet bij een ander callcenter en waarom jij nou juist geschikt bent. Een beetje als in een normale solicitatie dus.

Alleen als de eerste uitverteld is vragen ze ineens iemand anders om te vertellen wie die persoon (die daarvoor dus aan het woord was) nou is.

Dit was bij ons deel één van het assesment. Deel twee ging zo, je kreeg ineens een balletje toegeworpen met gauw wat informatie, als: jij bent een een makelaarskantoor.

Dan moest je dus bij wijze van spreke de telefoon opnemen en een gesprek doen. Je kreeg drie van dit soort gesprekken, een normaal informatiegesprek aan de hand waarvan ze beoordelen of je de juiste vragen stelt.
Dan nog een slechtnieuws gesprek, dus vaak boze klant, hoe hou je je daaronder, kun je het gesprek nog tot een goed einde brengen zonder toe te geven?
En dan nog een gesprek wat verschilde per persoon. Bijv. een kletsmajoor die de buurvrouw en de familie er bijhaalt maar niet to the point komt. Hierbij letten ze er uiteraard op of je de leiding in een gesprek kunt nemen en nog belangrijker: houden!

Als je hier allemaal doorheen bent gekomen krijg je nog zes dagen fulltime training voor je op de vloer komt.

En wij hebben inderdaad goede werkplekken, eigen headsets, en een geweldige werksfeer.

Targets hebben wij al helemaal niet, er wordt wel van je verwacht dat je de klant centraal stelt. Dus als je een keer een klant hebt waar alles bij mis is gelopen, neem dan die verantwoordelijkheid en schakel een supervisor (pardon heet tegenwoordig teamcoach) in of ga persoonlijk naar die afdeling toe!

Ik kan alle negatieve berichten over outbound callcenters heel goed begrijpen maar inbound is echt een wereld van verschil t.o.v. outbound.

Natuurlijk heb ik ook wel eens een boze klant, maar daar moet je gewoon mee om kunnen gaan. Als negen klanten goed geholpen en tevreden zijn, kun je het weleens hebben dat de tiende een slechte ervaring heeft gehad.
Dan is het juist zaak dat je het goed aanpakt.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:01

Na acht jaar geen baan buitenshuis meer gehad te hebben (te druk met de kinderen, paarden en het verbouwen) wilde ik rustig aan weer beginnen. Omdat ik geen zin had in het betalen van een oppas wilde ik 's avonds werken en zo kwam ik ook op een callcenter terecht. Inbound voor een mobiele telefonie provider.
Het werk viel mee in die zin dat het niet zo simpel was als ik in eerste instantie had verwacht. In die zin was het best uidagend. Collega's waren ook leuk, salaris lag op 18,- bruto per uur. Niet veel voor mij maar voor de studenten wat het best riant.
Vervelende klanten heb ik weinig aan de lijn gehad. Dat ligt ook aan je eigen manier van klanten te woord staan. Als ze serieus genomen worden en je blijft vriendelijk, blijft de klant ook meestal vriendelijk.
Nadeel was het gebrek aan flexibiliteit van het bedrijf. Ik wilde een uur later gaan beginnen en dat kon niet. Daarom heb ik ook ontslag genomen.
Nu werk ik thuis psychiatrische rapporten uit voor mijn man's werk en dat vind ik heel leuk maar ik mis de contacten met de collega's wel. Want dat was ook de hoofdreden dat ik weer aan het werk wilde.

Als je niet voldeed daar werd je inderdaad snel ontslagen maar ja, dat ik ergens ook wel begrijpelijk. Ze willen een service bieden en dat gaat alleen maar als je medewerkers hebbt die in staat zijn hun werk goed te verrichten.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:29

Percy, wat jij al zegt: het werk is best uiteenlopend. Ik werk namelijk ook bij een mobiele provider namelijk Dutchtone. Maar mag ik vragen waar jij hebt gewerkt?

Niet bij Dutchtone volgens mij want bij ons is het juist heel flexibel!
Ok er wordt vanuit gegaan dat je standaard bijv. vanaf vijf uur ingeroosterd kunt worden als je parttime werkt. Maar er zijn er genoeg die bijv. niet voor zeven uur beginnen. Ook zijn er veel mensen die tot max. half twaalf werken ivm openbaar vervoer. Niet dat dat veel uitmaakt want als er geen openbaar vervoer meer gaat wordt er gewoon een taxi voor je besteld.

Ook wordt je bij ons niet gauw ontslagen hoor! Nou ja ik moet toegeven dat er net een soort van ontslaggolf is geweest ivm de reorganisatie. Maar als jij je gewoon inzet voor de klant is er niets aan de hand. Uiteraard verwachten ze wel die inzet want er wordt ook veel geld in je gestoken (trainingen e.d.)

Ben benieuwd waar jij hebt gewerkt!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 14:01

hai, ik heb 1,5 jaar bij UPC gewerkt...
Leuke werksfeer, echt gezellig....
Het bedrijf heeft alleen niet zo`n goede naam.
Outbound sucks..
inbound is wel lachen..
je wil niet weten waar ik allmaal voor uitgemaakt ben....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 15:28

Sando schreef:
hai, ik heb 1,5 jaar bij UPC gewerkt...


Ik ook, maar dan 3 jaar Lachen Ben begonnen als belgeit..
In Amsterdam of op een andere locatie?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 03:39

kaj schreef:
Percy, wat jij al zegt: het werk is best uiteenlopend. Ik werk namelijk ook bij een mobiele provider namelijk Dutchtone. Maar mag ik vragen waar jij hebt gewerkt?

Niet bij Dutchtone volgens mij want bij ons is het juist heel flexibel!


Ik heb gewerkt voor een callcenter die Telfort als klant heeft. Ik werkte dus voor de helpdesk van Telfort maar was in dienst van het callcenter.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 16:43

Ik werk gewoon echt bij dutchtone zelf.....
Het callcenter is gewoon onderdeel van het bedrijf zeg maar. Alhoewel ze het bij ons liever teleadviescentrum noemen.

Dit is wel fijn ivm doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Je kunt alle kanten op.
Ook hebben wij regelmatig ander werk te doen voor als het erg rustig is, anders verveel je je dood.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 17:11

Inbound is ook niet leuk hoor! Haha! Heb ik net 6 mnd gedaan bij het Wereld Natuur Fonds (0900-1962) ik zit er nu niet meer, en ben HEEEL BLIJ... Was echt k*t werk. Ik was dan servicemedewerkster op de Consumenten Service, en zuigen dat t deed! Deed niks anders als klagende mensen tevreden stellen. Not quite my piece of cake. Had echt helemaal niks geen uitdaging. Maandag begin ik aan mijn nieuwe baan en die is echt 10x leuker, met onwijs veel doorgroei mogelijkheden, en NIET in een callcenter. Ga ik ook niet nog een keer doen... Haha!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:38

he hallo
ik heb op verschillende cll centers gewerkt.
de ene was mensen bellen om dingen te vragen, dat deed ik voor de staatsloterij, mensen vragen of ze een automatische lot wilden of als ze die al hadden vragen voor meer, weet je vragen of ze iets willen, soms was het net bedelen echt k*t werk gewoon.
ook heb ik voor de auir miles gewerkt, je weet wel om een vlucht te boeken, daarbij bellen de mensen jou dus.
dat heb ik ook gedaan voor greenpeace, maar daarbij was het meer de klachten dat er wel geld was afgeschreven niks ontvangen, je weet wel dat soort dingen.
het verdient wel beter als de meeste baantjes, maar daarin tegn moet je wel stress bestendig zijn want je moet zoveen mensen overhalen dingen te nemen, of je word verrot gescholden, dat heb ik ook vaak meegemaakt
nou veel plezier en succes
groetjes