Het Nederlandse rechtsysteem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van ons rechtssysteem?

goed
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Het Nederlandse rechtsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 20:58

Vandaag hoorde ik op het nieuws dat er een man was veroordeeld op 6 jaar gevangenis straf omdat enkele jaren geleden iemand om het leven heeft gebracht met messteken.
de straf vonden ze nog hoog!!!!!!
het had minstens 60 jaar moeten zijn.
dit is toch te gek voor woorden?
en dan was er ook nog een jongen, beneden de 20 dacht ik die op twee plaatsen graven zo had toegetakeld dat de stenen echt helemaal vernield waren en de fototjes etc.
hij wordt niet vervolgd omdat hij weet ik veel wat is, ontoerekeningsvatbaar en dat soort gelul.
nou ik kan ze wel wat.
zulke dingen doe je toch niet.
waar gaat het naar toe hier in nederland. ik vind het alsmaar gekker worden.
je vermoord iemand en je zegt ja sorrie hoor ik ben ontoerekeningsvatbaar en nou ja pech dan laat maar lopen. ok zo gaat het natuurlijk niet maar zo vind ik het wel een beetje klinken.
vinden jullie nou ook niet dat het hier in nederland de spuigaten uitloopt?
in het buitenland lachen ze zich suf om ons rechtssysteem denk ik, en ik kan ze geen ongelijk geven.

sorrie ik moest het even kwijt

[edit:BartVB]Titel[/edit]

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 21:15

Ik kan nog zo'n leuk verhaal vertellen.
Er was eens een man (advocaat) met 2 dalmatiers, hij liet ze loslopen in het bos waar dat niet mocht (gedoogbeleid is de term die ze voor die flater(s) hebben uitgevonden). Toen kwamen er 2 mannen met paarden (waaronder mijn vader, die zijn paard net 2 mnd had en m nog niet echt kende). Het was snikheet, maar ondanks dat ze al uren gereden hadden, het paard doodop was etc etc... ging hij er toch vandoor toen de hondjes hem in de kont beten.
Gevolg? 1 gebroken schouder (kom + schouderblad) 3 of 4 gebroken ribben en een revalidatie á 3 mnd (tot hij weer op t paard zat en onherstelbare schade voor de rest van z'n leven, hij is ook de jongste niet meer) met nog de nodige nasleep. Na 5 dagen in het ziekenhuis (waarvan 3-4 onder de morfine) kwam hij naar huis, het eerste wat hij deed was naar de politie rennen en aangifte doen (de man was weggelopen terwijl mijn vader midden in t bos lag te creperen = strafbaar feit). Heeft 2 uren daar mogen zitten pijnlijden, en er kwam uiteindelijk niks uit. Of nou ja, ze zijn langs gegaan om het verhaal van de hondeneigenaar op te tekenen, maar de officier van justitie cancelde de rechtzaak (seponeren heet dat)... ik hoef al niet meer te raden waarom. Mijn vader dacht: dan gaan we het zelf wel uitvechten, maar helaas, de bureaucratie in Nederland is erg... naja, dat zal ik maar niet op bokt zetten. Kortom: het hele verhaal ging niet door. De verzekeringen deden samsam. Het wrange is nog dat mijn vader 1,5 uur op de ambulance heeft kunnen wachten en dat NIEMAND (op 2 joggers na) is gestopt om te vragen of het wel ging, ja toen de ambulance er eenmaal was.
Verder ben ik het 100% met je eens wbt strafmaten etc. Dat is gewoon absurd, ik ben niet voor de doodstraf, maar er met zo'n schamper strafje af te komen... dat is ongehoord.
Ik kan ook nog een succesverhaal vertellen, maar dat is nauwelijks noemenswaardig... zeker niet in verhouding met de rest.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 22:25

Als ik dit soort verhalen hoor gaan mijn nekharen recht overeind staan!
Dit zijn toch allebei dingen die te gek voor woorden zijn?!
Ik vind dat ze hier in Nederland de straffen weleens hoger mogen laten worden. Ontoerekeningsvatbaar? als je een beetje goed kunt banketstaaf is iedereen dat volgens de advocaten.
Het is niet zo dat ik de doodstraf goed vind, maar sommige figuren mogen toch minimaal levenslang krijgen, en dan het liefst niet in die luxe cellen in Nederland waar ze de hele dag tv kunnen kijken, computerspelletjes kunnen doen, tafeltennissen, noem het maar op Boos!
Nee, dan in een cel waar je een keer per dag uit mag en verder geen luxe

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 22:35

Ik wil er niet veel over kwijt , alleen: Gek hè, dat steeds meer mensen "rechts" stemmen (waaronder mijn schoonouders, voormalige PSPers van het eerste uur Scheve mond !) Er is een tijd geweest dat Ned. een van de beste rechts- en sociale systemen van de wereld had, ik ben blij dat ik op dit ogenblik van geen van beide afhankelijk ben Boos! !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 23:15

Ik ken het volgende verhaal.
Een inbreker werd betrapt in huis door de bewoner.
De dief probeert te ontsnappen en klimt het dakkapel op.
Hier zakt hij door een breekt zijn been.

Nu is de bewoner aangeklaagd en moet de inbreker een schade vergoeding betalen omdat het dakkapel niet deugelijk was Frusty
De bewoner heeft de rechtzaak verloren en moet dus betalen.

De nederlandse wet is echt krom.
Is een leven dan niet meer waard als 6 jaar zitten in een luxe hotel. Verward
Van mij mag er veel strenger gestraft worden.
Als je niks verkeerd doet hoef je ook niets te vrezen.
Wet je dat je de wet overtreed mag er ook best een flinke straf zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:22

Ik weet dat het hier hardstikke krom en scheef zit. Ik wil weg uit dit land.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:42

En wat te denken van deze (heb ik op TV gezien bij Willibrord):

Minderjarig meisje wordt aangerand c.q. verkracht door oudere man. Aangifte volgt, politie onderneemt GEEN actie omdat op dat moment alle mankracht nodig is bij het EK Voetbal! Misselijk Misselijk

Hoe durven ze!

Niet alleen het rechtssysteem in NL is superkrom, alle andere beslissingen ook, als een minister of directeur van een groot bedrijf niet (goed) functioneert krijgt ie eervol ontslag en een gouden handdruk (van weet ik hoeveel miljoen), als ik niet (goed) functioneer krijg ik gewoon ontslag! En als ik dat ontslag dan ook nog eens aan mezelf te danken heb krijg ik niet eens WW! Verwijtbaar werkloos!

Dus ook in dit land geldt; heb je centjes? Heb je het voor het zeggen!
(No offense naar de mensen met centen, 't is niet persoonlijk!)

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:53

Ja dat is zo walgelijk hier daar kan ik echt niet tegen Misselijk
2 meidjes die ik ken waren in het zwembad aangerand ze wisten wie het had gedaan en die jongen werd alleen zijn PASJE afgenomen Verward Misselijk en bij verkrachting ook dat slaat ook nergens op die straffen zijn ook helemaal niks hoewel het leven van z'n meiske dan wel helemaal is verpest.
En bij moord was eerst een gast die had iemand doodgestokken met 150 mestekken en kreeg maar 5 jaar dat is toch niet normaal.
Al die straffen hier zijn gewoon veel te laag. Boos!
en de doodstraf moeten ze ook maar weer invoeren!
(ben je gelijk van de rotzooi af)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:06

ik heb op slecht gestemd, gebaseerd op een persoonlijke ervaring die ik niet op i-net wil zetten om privacy-redenen, en ook jullie verhalen zijn om te huilen.

Om nog maar te zwijgen dat je op dit moemnt rustig met een kilo cocaïne op Schiphol aan kan komen omdat de cellen vol zitten en men het schending van de privacy vindt om 2 gevangenen in 1 cel te zetten Frusty Frusty Frusty Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

sorry, dit is een onderwerk waar ik heeeeeeeeeeeeeeel erg boos over kan worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:09

Tsja ik kan hier maar op 1 manier op reageren: breek me de bek niet open..........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:15

misschien moeten we dan toch eens anders gaan stemmen? We hebben immers toch zelf voor dit rechtssysteem gekozen?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:27

Hoe stemmen dan? De intolerantie van rechts sta ik ook absoluut niet achter!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:29

Net als dat verhaal met die drugs op schiphol, ze nemen alleen de drugs in beslag, maken een verslag op en ze zijn weer op vrije voeten. SCHANDALIG! Opsluiten en nooit meer loslaten der mee!!! Boos!

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:44

Vanuit persoonlijke ervaringen sluit ik me aan... het nederlandse rechtssysteem is helemaal ruk.
De daders worden beter beschermd en opgevangen dan de slachtoffers, walchelijk vind ik het. En het gezeur over twee mensen op 1 cel, ja hee wie komt er nou met bolletjes binnen???? Mensen in verzorgingshuizen liggen met zn 6en op een kamer, niemand vind het een probleem, en criminelen krijgen de luxe van privacy???? Insane! Helemaal geen begrip heb ik voor mensen die het nog verdedigen. Zag laatst een aflevering van Lagerhuis... hoe kan je voor privacy in cellen zijn??? het gaat er bij mij niet in....

Ik sta ook niet helemaal achter de intolerantie van rechts, maar ga wel weer stemmen voor het eerst sinds jaaaren, dan maar een signaal afgeven....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:22

rechts is niet ontolerant. MAar het "alles maar goed vinden en gedogen" van links is niet tolerant meer, helt over naar onverschilligheid.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:31

Sorry Desiree, maar rechts is wel degelijk intolerant. Als recht teveel stemmen wint, dan krijgen we hier een systeem waar je zelf ook de dupe van kan worden. Discriminatie is het fort van rechts en daar ben ik absoluut geen voorstander van!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:33

dat is een vooroordeel naar rechts toe. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik denk dat rechts meer reeel is. MAar goed, dat is mijn mening.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:34

Ze doen allemaal net of het hier lekker in orde is, nou ik vind dat we ondertussen het niveau van een bananenrepubliek bereikt hebben. De machthebbers inclusief de politie doet wat ze wil, maar wij mogen niets fout doen.
Neem bijvoorbeeld de uitzending van Peter R de Vries met de snelheidsovertredingen. Te gek voor woorden!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:03

Esther schreef:
Ze doen allemaal net of het hier lekker in orde is, nou ik vind dat we ondertussen het niveau van een bananenrepubliek bereikt hebben. De machthebbers inclusief de politie doet wat ze wil, maar wij mogen niets fout doen.
Neem bijvoorbeeld de uitzending van Peter R de Vries met de snelheidsovertredingen. Te gek voor woorden!


Tja, zo werd ik op de snelweg eens ingehaald door en politiewagen met trailer, op zijn minst kwamen ze me met 120 km per uur voorbij! Zonder sirene, zonder zwaailicht! Als ik 85 rij word ik al op de bon geslingerd! En dat mag allemaal wel? Langzaam aan veranderd ook NL in een machtsstaat, waar blijft de dictator???? Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:41

Ik ben de eerste die goed heeft ingevuld... En ik woon er niet meer Haha!

Tja, schijnbaar zouden sommigen van jullie liever de Taliban aan de macht hebben, die pakt misdadigers tenminste wat harder aan.

Er wordt inderdaad wat vaak te zacht aangepakt, maar toch denk ik niet een harder aanpak veel helpt. Kijk maar naar Texas, daar is de doodstraf doodleuk geldig en heeft 12% van de mannen wel eens wat tijd in het gevang doorgebracht. Ik voel me persoonlijk heel wat veiliger in Rotterdam (een van de meest criminele steden van de EU) dan in Dallas of in Houston. Dan hoef ik het nog niet eens over Washington DC te hebben..

Er is dus meer aan de hand. Als de orde alleen maar gehandhaafd moet worden door een rechtssysteem, dan is het einde zoek en wonen we in het wilde westen. De samenleving moet er samen uit komen en zorgen dat mensen minder behoefte hebben aan misdaad... Als een zaak voor de rechter komt dan is het al te laat...

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:46

joost, ten dele heb je wel gelijk denk ik, en het gaat mij dus niet alleen over mensen al dan niet voor wat voor tijd dan ook in het gevang stoppen, maar ook in civiele rechtzaken is het "recht" soms ver te zoeken, helaas. Om over instanties als de kinderbescherming oid nog maar te zwijgen.... Verdrietig

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 17:16

Nou ja Joost ik weet dat niet helemaal hoor. Ik voel me in bepaalde plaatsen van Den Haag zeker niet veilig!! En het feit dat de crimineel beter beschermd wordt dan het slachtoffer vind ik ook echt niet kunnen.

Om dan gelijk te zeggen dat er een Taliban aan de macht komt, vind ik wat overdreven. Nu zijn de meeste politici gewoon te bescheten om ergens iets van te zeggen.. Laat alles maar gaan, ze zitten zelf toch wel veilig in hun luxe woningen. Maar met de gewone man hebben ze weinig feeling meer. Totdat je aan hun premies of dienstauto komt, dan is de kamer te klein.. over prioriteiten gesproken.

Geweld op straat precies hetzelfde... Als iemand mij lastig valt, en ik sla die ander een gebroken neus, zit ik met de gebakken peren, dat is toch zo krom als wat? Het politieapparaat mag pas ingrijpen als ik bloedend in de goot lig, nou sorry hoor, daar wacht ik liever niet op. En zo zijn er nog honderden voorbeelden te bedenken. De straffen voor doodslag zijn toch ook een giller?? Een foutparkeerder wordt harder aangepakt dan een moordenaar met tbs... bezopen gewoon.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:16

.

Citaat:
Tja, schijnbaar zouden sommigen van jullie liever de Taliban aan de macht hebben, die pakt misdadigers tenminste wat harder aan.

Ik noem 4 duizend doden in het WTC, Pennsylvania en Pentagon toch geen aanpak van criminaliteit.


Gevangen niet met meerderen in een cel? Maar mijn oma van 91 wel met een ander of soms zelfs met 2 anderen de rest van haar leven slijten op een kamer in een verzorging tehuis.
Alleen maar omdat ze dement is, kan zei niks aan doen, die misdagiger wel!

Ik ben ook verplicht te vragen of die inbreker mij wil neerschieten en of hij zo vriendelijk wil zijn om het huis te verlaten.


Ik ben er bijna zeker van dat we in de toekomst veel problemen zullen krijgen om dit soort dingen.
Kijk maar in die andere landen waar de regering niet deugt, daar breekt gewoon oorlog uit.




Oeps ik heb geloof ik iets fout gedaan.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:59

Ik vind dat bij alle verkrachters en kinderincest plegers dat ze hele boel der af mogen halen en er een gaatje in moeten maken. Oftewel het moet ze onmogelijk gemaakt worden hun wormvormig aanhangsel ergens in te stoppen waar niet om gevraagd is!!!! En voor de vrouwen die dat doen (ja die zijn er ook) naai de boel maar dicht en dan zo'n klein slangetje dat ze kunnen plassen!!!!!

Beetje extreem maar ach die mensen verdienen niet beter. Helaas krijgt zo iemand maar een paar jaar of helemaal geen straf.

Niet alleen mijn voorbeeld maar met zoveel dingen is ons systeem gewoon verschrikkelijk slecht!!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 21:51

Jezus, we hebben hier wel een paar kleine Hitlertjes hoor.. Nou, als we deze discussie nog verder doorzetten worden binnen de korste keren de gaskamers weer geopend en kunnen we dus alles wat van de norm afwijkt maar op zijn minst gaan verminken.

Criminaliteit is in grote mate een vorm van ziekte. Ten eerste een zieke samenleving, die mensen tot dit soort daden brengt. Die mensen kijken echt niet naar de latere konsekwenties, ze gaan er altijd van uit dat ze niet worden gepakt. Als tweede is er ook nog de individuele "ziekte". Iemand die zijn eigen kind aanrandt, moet wel gestoord zijn. Betekent dat, dat we alle geestelijk gestoorden dus maar moeten gaan verminken? Of alleen maar als ze "gevaarlijk" zijn?

Nederland heeft een probleem met criminaliteit, maar dat wordt niet opgelost door strengere straffen. Goed, iemand zijn geslachtsdeel afhakken is een goed remedie tegen recidivisme maar als je dat wil, dan ga je maar in Saudi Arabie wonen. Daar wordt overigens ook je hand afgehakt als je diefstal pleegt. Als verlengde daarvan kan de politie ook maar gelijk de rechtervoet van verkeersovertreders afhakken (potentieel allemaal moordenaars).