zit een teek altijd zo vast???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

zit een teek altijd zo vast???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:20

Ik zag gisteren dat 1 van mijn katten een teek bij zich had.

Vandaag meteen zo'n pincet gehaald.
Ik de kat vastgehouden en mijn vriend de teek eruit gehaald.

Maar die teek zat kei vast, is dat altijd?
Op het doosje van die pincet stond dat ik hem eerst een beetje naar links moest draaien, dan naar rechts en dan met kleine rukjes eruit trekken.

Maar hij zat echt vast.
We moesten er best hard aan trekken. (voor zo'n klein beestje tenminste)
Is dit altijd zo?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:24

Ja, en als je niet uitkijkt blijft het hoofdje zitten en gaat het ontsteken.
Even goed in de gaten houden dus.
Mijn moeder gebruikte iets om de teek te verdoven en na een tijdje kon je ze er gemakkelijker uitkrijgen,als ik weer weet wat het is(of misschien weet hier iemand het) laat ik het je weten.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:26

dat mag dus niet.
doordat je ze verdoofd,kan er gemakkelijk bloed uit de teek lopen en heb je een grote kans dat je er ziek van wordt. (stond trouwens ook op de verpakking)
en gelukkig zat het hoofdje er niet meer in.
we moesten sávonds nog naar de DA en die heeft even gekeken naar de teek.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:26

Je moet een teek nooit verdoven met alcohol o.d. Dan spuit het beest zijn gif in een reactie in het lichaam van het bereffende beest/mens.
Je moet ze idd draaien. T zijn ondingen, goed in de gaten houden die plek en anders antibiotica bij de dierenarts gaan halen!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:30

Oeps,zou ik daar nog ziek van kunnen worden dan?
Ze heeft dat ook bij mij gedaan.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:32

het kan wel,maar hoeft niet.
je kunt de ziekte van lyme krijgen.
even in de gaten houden dat plekje.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:32

coydog schreef:
Oeps,zou ik daar nog ziek van kunnen worden dan?
Ze heeft dat ook bij mij gedaan.

Is dat pas gebeurd? Goed opletten dat je geen rode ring op je huid krijgt,
dan ben je geinfecteerd. (tenminste heb ik mij laten vertellen door iemand die dat ook had gehad) '
Als je dat krijgt moet je snel naar de huisarts en het melden dan krijg je antibiotica. Je kunt er heel ziek van worden.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:35


coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:35

Is al lang geleden hoor,maar ik had begrepen dat je er jaren later last van kon krijgen.
Zal er verder niet op door gaan,het word anders een beetje teveel off-topic.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:39

Idd NIET met alcohol oid verdoven!
Starlight heeft er heel veel last van (woon bij het bos) maar is *klop* nog nooit ziek geweest. Die allerkleinste zijn er echt niet uit te halen, 2 mm ofzo, maar de grotere draai ik er altijd uit. Wassen met betadineshampoo en dan wondzalf erop Lachen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:42

ja,maar zitten ze altijd zo vast?
ik moest best hard trekken, waardoor zelfs de huid van de kat omhoog kwam

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:47

Tja dat verschilt, de grote dikke volgezogen teken heb je zo los, maar de nog dunnere moet je soms flink draaien voor ze loskomen Lachen
Als je maar zorgt dat het kopje er echt mee uit is, dus niet in het wilde weg aan zo'n beest gaan trekken, dan trek je zn lijfje kapot.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:36

Ja, ze zijn er weer in overvloed. Ik heb er vandaag ook al weer 5 verwijderd van de kat en 2 van de hond.... Krengen zijn het.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:41

Vreemde tekenpincet heb je gekocht dan.Ik heb thuis een hele goede liggen,ooit een keer bij hondenvoer kado gehad.Werkt heel simpel,je brengt de pincet om de teek tegen de huid ven het huisdier en draait tegen de klok en et voila teek plopt los Haha! .Zoals vele al gezegd hebben niet verdoven of eraan gaan trekken.Btw wel even de teek doodmaken,ze kunnen nl heel lang zonder gastheer leven en zo opnieuw op je huisdier kruipen. Knipoog

En voor coydog even om de plek waar de teek heeft gezeten een rondje maken met een watervaste stift en drie weken die plek in de gaten houden.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:52

Niks gebruiken, gewoon net zolang draaien tot ie loskomt.
Geen spul gebruiken zoals alchohol oid, de werking ervan is maar een fabeltje, het enigste wat dat kan opleveren is dat de teek zijn (maag)inhoud uitspuigt, oftewel, in het lichaam van je dier kan komen.
En dat kan dus problemen opleveren.
Een teek kan oa de ziekte van lyme bij zich dragen, als dit zo is, krijg je na korte tijd meestal een rode kring om de plek waar hij heeft gezeten.
Maar dit hoeft niet perse.
Op sommige plekken in Nl is nu ook een nieuwe teek, hier kan je hond heel erg ziek van worden (hoe, wat, waar weet ik zo ff niet meer).
Als je hem eruit trekt (ipv draait) kan de kop blijven zitten en dat is dus niet de bedoeling, kijk daarom altijd als je de teek eruit hebt, of het kopje eraan zit (zie je aan de pootjes).
Trouwens, als je hem gewoon laat zitten, is er nog niet zo veel aan de hand, hij valt na een tijdje er vanzelf wel af (is alleen naar om een teek op je dier te zien zitten en vooral als ie eraf valt en iemand erop gaat staan Knipoog ).
Als de teek een ziekte bij zich had, dan heeft het dier die ziekte dan ook, als ie er nou vanzelf uit valt, of uit wordt gedraaid (of de kop nou blijft zitten of niet).

Je kunt een tekentang gebruiken, is wel makkelijker, vooral bij kleine teken, maar je kunt het ook gewoon met je vingers doen.
Niet gaan trekken, gewoon blijven draaien, hij laat op een gegeven moment vanzelf wel los, bij de een duurt het alleen wat langer dan de ander.
Welke kant je opdraait, maakt niet zoveel uit, als je maar draait.

Idd, rare pincet heb je gekocht Carola, nouja, vooral het gebruiksvoorschrift is raar als er staat dat je links en rechts moet draaien en dan met kleine rukjes eruit moet trekken, aangezien bijna iedereen wel weet dat je een teek er niet uit mag trekken, maar eruit moet draaien.

Ik heb vorig jaar mei een teek in mijn rug gehad, mijn moeder heeft die eruit gedraaid en alles ging goed, maar ik heb er nog steeds last van, nooit een rode kring gehad oid, maar jeuk, vooral na het douchen, op het moment is hij een beetje dik (meer dan een jaar later dus).
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 18-05-04 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:52

Hmz mijn vader heeft eens na een teek een tijdje een rode plek daar gehad. We zijn toen informatie over de ziekte van Lyme opgezocht en das niet leuk. Als je er niets aan doet, is het dodelijk... pas na een jaar of 3 ofzo. Ook kun je er in een vroeger stadium blind van worden en word je zenuwstelsel aangestast. Mn vader heeft er verder niets aanover gehouden, door snel ingrijpen van ons en de HA.

Zelf heb ik eens binnen 5 min 20 teken op me gehad. Dan schrik je ook wel ff. Gelukkig had ik ze in de gaten en ze allen kunnen weghalen, voordat ze zich konden vastzetten. Later die avond nog gecheckt, maar er waren geen teken blijven zitten, gelukkig...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 01:02

LePopp schreef:
Hmz mijn vader heeft eens na een teek een tijdje een rode plek daar gehad. We zijn toen informatie over de ziekte van Lyme opgezocht en das niet leuk. Als je er niets aan doet, is het dodelijk... pas na een jaar of 3 ofzo. Ook kun je er in een vroeger stadium blind van worden en word je zenuwstelsel aangestast. Mn vader heeft er verder niets aanover gehouden, door snel ingrijpen van ons en de HA.

Zelf heb ik eens binnen 5 min 20 teken op me gehad. Dan schrik je ook wel ff. Gelukkig had ik ze in de gaten en ze allen kunnen weghalen, voordat ze zich konden vastzetten. Later die avond nog gecheckt, maar er waren geen teken blijven zitten, gelukkig...


Klopt, of er in een rolstoel van terecht komen of weet ik veel wat, de ziekte van Lyme is absoluut geen pretje.

Mijn moeder heeft er last van gehad, voor zover ze weet niet door een teek, maar door een ander insect op vakantie in het buitenland gestoken, daarna knie (waarin ze dus was gestoken) rood en dik (geen kring) en later zakte het ook naar beneden.
Op een gegeven moment een tijd later bij de dokter een test laten doen, en jahoor, ziekte van Lyme, en dat is toen behandeld, ze heeft er nu geen last meer van.

Het kan idd pas na een lange tijd openbaren, het hoeft niet, het kan wel.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 00:02

christal gek zei:
Idd, rare pincet heb je gekocht Carola, nouja, vooral het gebruiksvoorschrift is raar als er staat dat je links en rechts moet draaien en dan met kleine rukjes eruit moet trekken, aangezien bijna iedereen wel weet dat je een teek er niet uit mag trekken, maar eruit moet draaien.


volgens mij was het een gewoon teken pincet hoor, ik heb het gekocht bij de apotheek.
en ja, dat stond zo letterlijk in de gebruiksaanwijzing.

nouja, dat is dan voor de volgende keer.
draaien tot ie loslaat.

bedankt OK dan!