De Da Vinci Code

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:01

toevallig 2 wkn terug in vinci geweest, de geboorteplaats van leonardo. een indrukwekkende tentoonstelling gezien van al zijn uitvindingen. zo ontworp hij de fiets 400 jaar voor er een echte kwam. als jullie het leuk vinden kan ik foto's plaatsen, ik heb er aardig wat gemaakt.

ik heb van dit boek gehoord, ik weet alleen niet of het echt serieus genomen moet worden (neem aan dat het een theorie is?), het lijkt mij een manier om een boek te verkopen door gebruik te maken van zijn naam.

Amor Vincit Omnia


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:05

ik oordeel ook niet, ik zeg "het lijkt mij".

Amor Vincit Omnia


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:19

sorry voor het kleine formaat, bedoeld om de moddies tevree te houden.

museum
Afbeelding
Afbeelding
een tank
Afbeelding
vliegmachine
Afbeelding
de fiets en andere ontwerpen
Afbeelding
Afbeelding
vinci
Afbeelding

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:46

Cassidy schreef:
Nee SP, Da Vinci was een genius en een aanhanger van een organisatie die, als het waar is wat de geschriften zeggen, de waarheid in handen hebben betreffende het christelijke geloof en alles wat er door de katholieke kerk van gebakken is. Zo is Da Vinci Grootmeester geweest van een Orde die de Priory van Sion genoemd wordt. Deze is de grondlegger geweest van de Tempeliers. Zij geloven namelijk dat Jezus getrouwd is geweest met Maria Magdalena, zij samen een kind hebben gehad, en dat Maria Magdalena na de dood van Jezus naar Frankrijk is gegaan om daar een orde op te richten. De nakomelingen van Jezus schijnen nog steeds te leven.
wat is er precies "nee" dan?

welke "geschriften" heb je het over precies?

wat wil je zeggen met hun vermoeden dat jezus getrouwd zou zijn met maria magdalena? sorry ik ben je draad helemaal kwijt.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:13

Cassidy schreef:
Ik bedoel dat het geen theorie is. En wat betreft de geschriften: lees de Nag Hammadi Evangelies even door, de Dode Zee rollen, en als je het Hebreeuws niet zo machtig bent: "Holy Blood, Holy Grail", door Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln.
en op welke manier heeft dit met da vinci te maken?

de nag hammadi en de dode zee rollen zijn ook in het NL te lezen trouwens.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 07:36

Cassidy schreef:
@ SP: wat dit allemaal met Da Vinci te maken heeft? Hij heeft in een heleboel van zijn schilderijen tekenen achtergelaten die op het eerste gezicht niet zo duidelijk zijn, maar duidelijk vertellen dat er iets niet klopt. En Da Vinci is - hoogstwaarschijnlijk - de laatste negen jaar van zijn leven grootmeester geweest van de Orde....

In de fresco "Het laatste Avondmaal" is Maria Magdalena aan Jezus' rechterzijde afgebeeld, en is er in het midden van het schilderij een M te zien, gevormd door de apostelen, Jezus en Maria Magdalena. Omdat dit schilderij pas onlangs is schoongemaakt zie je ineens een persoon met borsten en sierraden aan Jezus rechterzijde zitten, die qua kleurenstellen dezelfde kleding draagt als Jezus. Ook Da Vinci staat er op afgebeeld, die duidelijk een andere kant opkijkt. Verder zul je geen Graal op het doek vinden, de stukjes brood die er liggen zijn niet gebroken en je ziet hoegenaamd geen wijn op tafel verschijnen, terwijl dat toch de kenmerken zijn van Het Laatste Avondmaal? Er komt ergens een arm uit het niets met een dolk die het duidelijk op Jezus heeft gemunt. En dat is niet het enige schilderij met een duidelijke boodschap.
Doordat Da Vinci verschillende dingen heeft ontwikkeld, voortdurend aan het uitvinden is geweest heeft hij ook bepaalde sleutels ontwikkeld om dingen zo te bewaren dat ze niet zonder meer geopend konden worden. Maar meer wil ik daar niet over vertellen omdat het de pointe van het boek bederft.
cassidy, die graal heeft nooit bestaan. en ten tijde van da vinci was die nog niet bekend. het verscheen voor het eerst in duitse literatuur. hij heette daar de gral uit mijn hoofd en het betrof een steen, geen beker. nog later (na 1600) is dat verder verromantiseerd naar een beker, koning arthur en het laatste avondmaal. dus dit is vrij logisch.

mijn punt is, als je lang genoeg zoekt, en je wilt iets vinden, kan je in bijna alles wel iets vinden.

overigens snap ik nog steeds de link met de nag hammadi geschriften en de dode zeerollen niet.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 18-05-04 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 08:11

Cassidy schreef:
Als dit echt waar is, dan heeft de kerk ons toch echt 2000 jaar behoorlijk lopen belazeren.
joh!

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:34

Cassidy schreef:
En SP, de graal kon best weleens hebben bestaan, maar niet in de vorm van een beker of schaal....
Wat als de graal een persoon is geweest? Lips are sealed
nou dat van die persoon lijkt me zeer onwaarschijnlijk, tenzij je me met een theorie lekker kan maken. want een Lips are sealed zegt me helemaal niks.

het is aannemelijker dat de "gral" verwijst naar de ark des verbonds. voor meer info kan je het boek the sign and the seal lezen van graham hancock die een jarenlange speurtocht heeft gedaan naar de ark, samen met diverse experts op het gebied. een dergelijk onderzoek zegt me meer dan dit soort gissingen van scully and mulder wannabee's.

wb henoch, ik geloof niet in profeten en ik begrijp nog steeds de links niet die je op pagina 1 maakte.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:39

Amethyst schreef:
Ze willen zelfs wel hebben dat Maria Magdalena de graal is Lips are sealed En dat Jezus Christus met haar getrouwd was Lips are sealed
wat een onzin zeg. straks is judas nog de heilige graal en het kruis de ark des verbonds. of zijn daar nog duidelijke aanwijzingen en redenen voor dit te denken, behalve dan het verkopen van je boek?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:24

amethyst, het is ook niet tegen jou gericht maar tegen de theorie.

apple ik denk dat het naief is als je zegt dat dit soort dingen nooit misbruikt zijn om iets te verkopen. en ik geloof dat dat vooral over deze onderwerpen het geval is. eens in de zoveel tijd is er een behoefte aan mystiek en dan zie je opeens allerlei theorieen opduiken die kant noch wal raken.

ik kan jullie alleen aanraden echte geschiedenis eens te bestuderen en letten op de feiten, dan is het niet moeilijk de zin en de onzin te onderscheiden.

het is eigenlijk wat triest, maar alles wat jullie hier beschrijven is eigenlijk een direct gevolg van de invloed van de RK kerk om JC nog steeds als een historische figuur te promoten en de behoefte van de mens aan mystiek (of het nu waar is of niet). terwijl historisch gezien praktisch niets wijst op een historische figuur jezus.

ik kan jullie daarom de site www.hallofmaat.com/ van harte aanbevelen.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:49

apple, dat klopt niet. echte geschiedenis is niet alleen gebaseerd op overleveringen, het zijn wetenschappelijke feiten (archeologie, geologie, dateringen, metingen, en overleveringen die crossreferenced zijn, etc.). mijn gebruik van het woord "opeens" bedoel ik een periode van eeuwen, niet jaren.

die zgn. "bewijzen" die door die boeken worden aangedragen zijn vaak gewoon niet waar, of bizar geinterpreteerd, om de schrijver zijn enthousiast vertelde "wat-als"-theorie maar te ondersteunen (dat zijn dus geen bewijzen of theorieen, maar gissingen!). het is verstandig als je het leest, het met een korreltje zout te nemen en je het daarna vergelijkt met andere bronnen.

als voorbeeld hier het graal-verhaal en het laatste avondmaal.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:57

Cassidy schreef:
@ Sp, bij mij heeft het boek een snaar geraakt dat ik daarover meer te weten wil komen. Dus ik lees wel degelijk verschillende boeken daarover, maar moet toegeven dat ik nog maar aan het begin sta. En vooral de kerk zoals we die nu kennen staat me ontzettend tegen. Dat de vrouw een gelijke positie (of zelfs hoger) heeft gehad, en door toedoen van een vrouwenhater (Petrus) zomaar uit "Het boek der boeken" is geschrapt....., en de absolute machtspositie die de kerk voor zichzelf opeist....ik ben er stil van.
de kerk staat je tegen nav deze fictie Verward al zeg je de rk-kerk staat me tegen nav de inquisitie, de kruistochten en de 2e wereldoorlog, ok. dat de vrouw geen gelijke positie had, is vanaf het eerste boek van het oude testament. daar heeft petrus niets mee te maken gehad. (of meen je dat hij met terugwerkende kracht de torah herschreven heeft?)

cassidy het valt me een beetje tegen dat je dit zomaar als waarheid aanneemt, en ik ben er niet stil van. Knipoog

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:04

Cassidy schreef:
Maar goed, dat is alleen over de kerk. Maar wat als nu blijkt dat de hele basis voor die kerk, de hele basis voor het geloof zoals wij dat nu kennen, gewoon vreselijk gemanipuleerd is geweest? Dat het gewoon een grote leugen is?
je praat over een religie, dan heb je het over een interpretatie, dus niet over liegen. en in het geval van de RK kerk een letterlijke interpretatie.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:24

Cassidy schreef:
In hoeverre is het een echte letterlijke interpretatie als je je interpretatie baseerd op het gedeelte van bewijzen die jouw het beste uitkomen? Is dat niet ook een leugen? Bewust bewijsmateriaal achterhouden?
bewijzen en religie, die gaan niet samen. vandaar dat je ook moet "geloven".

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:07

Cassidy schreef:
In hoeverre is het een echte letterlijke interpretatie als je je interpretatie baseerd op het gedeelte van bewijzen die jouw het beste uitkomen? Is dat niet ook een leugen? Bewust bewijsmateriaal achterhouden?
volgens mij voldoet ook deze definitie aan al die literatuur die je leest Knipoog

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:17

dat hoef je niet te geloven dat is zo. je hebt zelf al de nodige geschriften genoemd, daar wordt ook over het leven van JC verteld. dat is niet ineens, dat is al ja-renlang, wat zeg ik, eeuwenlang bekend. dat jij het nu pas ondekt, dat kan je niet de kerk verwijten.

het maakt mij eigenlijk niet uit wat jij van die opmerking vindt, ik voel me niet verantwoordelijk voor jouw interpretaties. die schrijvers houden ook willens-en-wetens bewijsmateriaal achter en leggen dingen uit op de manieren die voor hun het beste uitkomen en laten de dingen die hun theorie onderuit zouden halen achter. beetje pot verwijt de ketel, niet? ik begrijp niet waarom je je opeens persoonlijk aangevallen voelt Verward het is toch niet jouw theorie? ik probeer je alleen de keerzijde te laten zien. maar ja, als jij graag pissig wilt zijn, moet je dat zelf maar weten.

als ik jou was zou ik me het allemaal met een korreltje zout nemen. het christendom zoals het ooit bedoelt was heeft een totaal andere oorsprong en bedoeling (gaat terug naar de osiris-dionisys-mythras religie, wie weet verder). de rituele betekenis is voor ons voor altijd verloren, en zoals ik al zei, we kunnen er alleen naar gissen.

ik vind alleen je frustratie naar de RK kerk (en naar mij toe!) wat betreft DIT argument een beetje onzin.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:41

een aardig boek (hoewel ook deze schrijvers dit als iets opmerkelijk nieuws propaganderen, terwijl dat het niet is) over dit onderwerp is http://www.amazon.com/gp/reader/0609807 ... 97-7508649 het leuke aan dit boek is dat het vol referenties staat, dus vandaar uit kan je weer je eigen weg.

voor iedereen die geinteresseerd is in dit onderwerp, neem even de tijd om de paar pagina's te lezen. ik denk dat het wel waard is.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:02

je hoeft het niet te noteren, je kan de paar pagina's gewoon online lezen. kost je 5 minuten van je andere literatuur. Knipoog

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:26

vandaar die referenties, gerrie. dan kan je zelf ontdekken hoe de vork in de steel zit.

als je dan wat onderzoek zou doen kan je ontdekken waarom 25 dec. uit gekozen werd als datum.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:39

al tijd gevonden om de 5 pagina's door te lezen van de link die ik je gaf?

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, BingBot, carineken, CarpeDiem_, Carr_friesje, Imhrien, jitskenienke, Jive03, LiDi, maj0, N_B_N, Sintara, YandexBot en 146 bezoekers