vissen kweken.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:56

Bij betta splendens:

Het vrouwtje is broedrijp als ze verticale zwarte strepen heeft op haar lichaam.
Indien deze horizontaal zijn is het een teken van stress.
Als ze ook nog eens een bolle buik heeft (in combinatie met verticale strepen) heeft ze eitjes. (bolle buik kan ook op ziekte wijzen)

Als ze verticale strepen heeft kun je haar bij het mannetje zetten.

Het mannetje zal veel jagen.
Hij zal op den duur een schuimnestje bouwen, en als beiden bereid zijn laat hij het vrouwtje toe onder het nest.

Bij de paring vouwt hij zijn vinnen om het vrouwtje heen en knijpt haar met de vinnen, het vrouwtje zal wezenloos blijven hangen.
Eitjes vallen en deze zullen door het mannetje opgeraapt worden (soms ook door het vrouwtje) en in het nest gedaan worden.
Dit herhaald zich een paar keer.

Als ze klaar zijn zal het mannetje het vrouwtje weer verjagen, je kunt nu het vrouwtje eruit halen, het mannetje doet de rest.

Het mannetje zal zich verder focussen op het nest, soms stoppen ze zelfs met eten.
Hij verzorgt het nest netjes, bubbeltjes bijblazen, gevallen eitjes oppakken etc.
Opgegeven moment zie je de eitjes ontwikkelen naar visjes, eerst hangen ze nog met dooierzak in het nest, na een tijdje gaan ze ook vrijzwemmen, dan is het tijd om ook het mannetje weg te halen en kun je de visjes zelf opkweken (als de dooierzakken zijn verdwenen).

Je kunt ze opkweken met zelfgekweekte pas uitgekomen artemia, en als ze wat groter zijn met fijngewreven voer.

Om een paartje broedbereid te maken kun je ze voeren met rode muggenlarven.

Zorg voor een bakje met lage waterstand (20-25 cm) met groen erin waar het vrouwtje in kan schuilen/wegvluchten.


Hier verdere info; tis voor mijzelf al een tijdje geleden dat ik betta's gekweekt heb dus het zal niet compleet zijn; http://www.bettasplendens.nl/
Laatst bijgewerkt door Llewella op 10-05-04 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:58

Cow_horse schreef:
ik heel eigenwijs heb toch 2 betta's gehaald, niet met het idee om met ze te kweken maar meer het idee van ... deze betta vind ik erg mooi en die wil ik !!!

tot nu toe gaat het erg goed deze 2 betta's tussen mn guppy's Haha! Lachen



Als je een mannetje bij een vrouwtje wilt houden moet je in het algemeen een hele grote bak hebben.
Ik heb zelf een mannetje gehad destijds die wel tussen de vrouwen kon de eerste tijd, maar ook dat ging op den duur mis.

Betta mannen gaan op vissne af die op hen lijken, de lange sluierstaarten roepen territoriaal gedrag op wat op aggressie kan lijken.
Dus ook jegens guppen of soortgenoten.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:02

Linardsje23 schreef:
Mijn vader denkt er verstand van te hebben Knipoog , en volges hem eten grote guppies wel eitjes op.

Maar nog even een puntje:
a. Je mag niet meerdere betta splenders bij elkaar in een bak doen.
b. In gevangenschap jongen ze eigenlijk niet.



In gevangenschap jongen ze niet?
Nou als konijnen bijna bij opgezette kweken Tong uitsteken (Ok mijn cichliden zijn erger Knipoog )

Meerdere vrouwtje in een bak kan wel, maar ook dan kan het er soms hard aan toe gaan, zorg dan voor een grote bak!

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:10

In het algemeen zou ik beiden niet samen in een bak houden.

Betta's kunnen gehouden worden op kamertemperatuur.
Dus als je thuis lekker stookt kan het zonder verwarming.

Maar het ideale is om gewoon de meest ideale omgeving voor ze te creeren.
Qua ph zijn ze niet veeleisend, ze kunnen de meest brakke kleine poeltjes overleven, dat zijn ze in de natuur voor korte perioden gewent.

Het vrouwtje er na de paring direct uit, het mannetje pas als de jonkies vrijzwemmen.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:11

Cow_horse schreef:
mijn vrouwtjes betta.. net even goed bestudeerd maar ze zit erg tussen de planten dus kan het niet zo heel goed zien..

heeft niet echt strepen, maar je kan het ook niet zo heel goed zien ze heeft een rode met blauwe staart en vin.. dat zwarte op haar lichaam lijkt meer een patroon te zijn net als bonte paarden zeg maar..
zijn die strepen dun en gitzwart of breed en niet zo donker met wat vlekjes er tussen door??



De zwarte strepen die ik bedoel lijken onderhuids en maken geen deel uit van het normale vlekkenpatroon wat bijv. de marble's hebben.
Ik ga ff kijken of ik nog voorbeeld foto's kan vinden.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:18

Verticale strepen (broedbereidheid):
Afbeelding

Afbeelding

Horizontale strepen (stress, schuwheid):

Afbeelding

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:20

Cow_horse schreef:
mag ik vragen wat de grote was van het aquarium dat jij thuis had staan toen je de betta's kweekte??

dan weet ik in ieder geval in welke richting ik een beetje moet zoeken... Geld, geld! (bloos,bloos)



De vrouwtjes bak was een bak van 80x35x40
De broedbak was 60x30x30
De mannetjes had ik in een bak van 60x30x30 opgedeelt in aparte bakjes met scheiding wandjes (4 mannen).

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:22

Wat voor betta varianten heb je trouwens?
Ik had destijds een chocolate male, 2 turquoise mannen, 1 rode man, 1 blauwe dt vrouw, 1 turquoise vrouw, 1 rode vrouw, 1 cambodian vrouw

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Benzz, Duran123, Floko, Fly_high, fotolijstje, Frits2008, Ginny135, Hobbyhorse, Jade91, Justme_Lisaa, Laura_, LiannePuthzy, michaz81, Mondy, Nanu, nathe, Sorro, Theseus, YandexBot, zuperzmoker en 206 bezoekers