Elektrische verwarming?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Elektrische verwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 09:58

Ik heb een vraagje, we hebben een huis op t oog, een heel leuk huisje.
Alleen heeft t huis geen gas aansluiting. Dus elektrisch koken, en elektrische verwarming. En een 120 liter boiler.
Nou vraag ik me af of er bokkers zijn die dit ook hebben?
Wat zijn de voor en nadelen ervan?
En wat zijn de kosten als je een gas aansluiting + verwarming laat aanleggen? Dus radiatoren, leidingen en combi ketel?
Ik hoop dat iemand me kan helpen t heeft nogal haast de huizen zijn meestal erg snel verkocht daar.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 11:48

Niemand? Scheve mond

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:56

Ik kan je helaas niet adviseren over het elektrisch verwarmen. Lijkt me een vrij kostbare aangelegenheid bij een woning. Elektrisch koken gaat gewoon goed. Enige nadeel is dat ALS de elektra uitvalt, je een probleem hebt en in de kou zit (een miniaggregaat kan hier uitkomst bieden).

Voor wat betreft het laten aanleggen van gas, ga eens na of er misschien een aansluiting langs jullie huis loopt en jullie echt nog alleen maar aangesloten hoeven te worden. Dit kost geloof ik eenmalig een hoop geld, maar dan ben je er ook van af. Als je nog een leidings langs moet hebben lopen, kan je misschien overwegen om een kleine propaantank te plaatsen (met meldingsplicht bij milieuzaken van de gemeente !!) en hieruit het gas te krijgen (scheelt je in ieder geval de aansluiting). Deze propaantank kan alleen een optie zijn bij een vrijliggende woning in het buitengebied waarschijnlijk, maar anders heb je toch al een aansluiting langslopen.

Ik hoop dat ik je een klein beetje heb kunnen helpen Haha!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:00

Naar mijn weten werkt een combi ketel gewoon op stroom Verward en komt er helemaal geen gas aan te pas. Wij hebben wel een gas aansluiting die ik alleen gebruik om te koken, maar hoeveel mensen koken tegenwoordig niet elektrisch (kyramisch, inductie enz.) Dus eigenlijk is je probleem niet zo groot, lijkt mij..

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:04

Wij koken ook op elektriciteit. Ik vind het veel fijner als gas, maar dat is denk ik voor iedereen anders. De plaat blijft lang warm, dus als iets halverwege is kun je de pit al uitzetten omdat ie toch warm blijft. Verder hebben wij helemaal geen verwarming in huis, op 2 gaskachels
en een houtkachel na Haha!

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:05

Bedankt voor jullie reacties.
De combi ketel werkt idd op stroom, maar je hebt toch gas nodig om t huis te verwarmen?
Het aan laten leggen van gas is idd een optie, volgens mij hebben enkele andere woningen wel gas, dus t ligt in ieder geval tot aan de straat. Het enige wat dan nog moet is van de straat naar t huis. Alleen waar ik dan tegen op zie, is de zooi die t geeft als er overal radiatoren en dergelijke worden opgehangen, al het puin enzo. En het kostenplaatje is dan ook zo'n 10000 euro.
Het huis is vrij goedkoop voor die buurt, en we zijn van plan om die extra ruimte te gebruiken om boven van 2 kleine slaapkamers 1 te maken, en de badkamer dan tevens te vergroten. En een mooie badkamer en keuken erin.
Mocht het elektrisch koken en verwarmen ons toch gaan tegenvallen, kunnen we na een jaar of 2 toch nog gas laten aanleggen.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:07

Oja, in de woonkamer zit een houtkachel, dus daar hoef je de elektrische kachel niet te gebruiken.
En t is wel romantisch een houtkachel. Lovers

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:08

Volgens mij begrijp je de werking van een combi ketel niet helemaal. Het woord zegt het al, "combi". Hij leverd warm water èn verwarmd het huis dmv centrale verwarming, komt gèèn gas aan te pas, alleen stroom en water.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:09

Ja maar als je geen gewone verwarming hebt, heb je toch ook geen combi ketel?
Of kan je ook een combi ketel (in plaats van een boiler) ophangen en die gebruiken voor alleen warm water?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:09

Wij hebben vroeger ook elektrisch verwarmd, het huis is gebouwd ten tijde van de oliecrisis, toen elektra nog goedkoper was dan olie. Gas was toen niet mogelijk.
Elektra is op dit moment wel een heel dure aangelegenheid. Ik zou als ik jouw was toch kiezen voor gas om te verwarmen. Koken op elektra is geen probleem, je zult er aan moeten wennen, en misschien een nieuwe pannenset moeten aanschaffen als de bodem van je bestaande pannen erg krom is getrokken. Een keramische kookplaat is wel veel makkelijker schoonhouden, en koken op een inductie kookplaat ook erg snel.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:29

samantha23 schreef:
Ja maar als je geen gewone verwarming hebt, heb je toch ook geen combi ketel?
Of kan je ook een combi ketel (in plaats van een boiler) ophangen en die gebruiken voor alleen warm water?


Dat is zonde. Als je een combi aanschaft, zou ik alles in 1x aanschaffen. De ketel is het duurst, de radiatoren vallen in verhouding mee. Toen wij in ons huisje gingen wonen, waren er alleen maar 2 gaskachels beneden, boven hadden we niets. Met als gevolg dat we 's winters de ijsbloemen op de binnenkant van onze ramen hadden staan. Voor 5000 gulden waren we toendertijd klaar met centrale verwarming. (combi ketel, radiatoren, slangen, leidingen etc.) Ik moet er wel bij vertellen dat mijn man het zelf heeft aangelegd. Denk ook aan de veiligheid. Gaskachels hebben een waakvlam, kans op koolmonoxide vergiftiging!

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:01

5000 gulden valt wel mee. Dat zal nu wel 5000 euro zijn. Mijn vriend is niet echt handig, dus als we t doen moeten we t laten doen.
Ik ga zowiezo informeren wat t kost om de gasleiding naar t huis toe te krijgen.
En dan bij een bouw bedrijf wat t kost om alles te laten doen.
Er zitten nu trouwens geen gaskachels in hoor, maar elektrische. Die gewoon aan de muur hangen net als 'gewone' radiatoren.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:09

Idd, informatie vragen over de verschillende mogelijkheden lijkt me het verstandigste en kijk dan wat op lange termijn het verstandigste is. Je kan de kosten evt. meefinancieren in je hypotheek. Dat blijft aftrekbaar van de belasting omdat het voor woning verbetering is.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:12

Ja klopt, dat mee financieren is ook t beste.
Dat beetje spaargeld wat we hebben, willen we gebruiken voor vloeren en dergelijke.
T is natuurlijk ook beter om t meteen te doen, als je t na een paar jaar doet, zit je weer in de rommel.
Maar t blijft een hoop geld, zeker als je ook nog een nieuwe keuken en badkamer wilt...

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:18

Jep, een eigen huis kost veel geld en je bent nooit klaar.. Vooral niet als je een oud huis koopt, zoals wij (bj 1937).