geloofsuitingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

geloofsuitingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 12:37

Effe naar aanleiding van een andere topic waarin een enquete:

Kieffertje schreef:
1. Weet je wat emancipatie is?
Ja
2.Vind je dat leerlingen een hoofdoek mogen dragen in de klas?
Ja, maar geen sluier
3.En mag de lerares dat?
Nee, niet op een 'gewone' school. En dan niet alleen hoofddoeken, maar ook andere (extreme) geloofsuitingen zoals grote kruizen.
4.ben je voor emancipatie
JA!
5.Wat versta je onder emancipatie
Gelijke rechten van iedereen.

Tenslotte weet je nog gedichten of songteksten die met emancipatie te maken hebben?
Ali B heeft zo'n nummer, weet alleen niet hoe het heet.
Zoals iig wel blijkt, hij is TEGEN emancipatie!


Die grote kruizen zijn duidelijk een modeverschijnselen en worden door mensen gedragen die helemaal niet gelovig zijn. hoe zou dat zitten met hoofddoekjes? Ik weet dat sommige ze dragen uit geloofsovertuiging. Maar ik zie er ineens heel veel in een bepaalde buurt van eindhoven, meer dan eerst. Ook mode?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:42

Ik ben geen trendsetter dus ik kan je helaas niet helpen desiree! Waarschijnlijk wel want ik zag laatst op televisie een nederlandse ontwerpster die allerlei trendy hoofddoekjes had ontworpen.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:57


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:01

TOch denk ik dat moslims de laatste tijd meer dan ooit de behoefte hebben om zich te profilieren.

Ik vind overigens petjes en hoofddoekjes wel verschillend. Een petje is slechts een kledingstuk. Een hoofddoekje komt voort uit geloofsovertuiging. Ik vind ook dat je zoiets alleen moet dragen met de juiste bedoelingen. Niet om je af te zetten, niet als mode voorwerp.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:03

en hoe zit het dan met al die kruizen die tegenwoordig om iedere nek te zien zijn?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:04

Is dat ook een trend of ook een behoefte tot profileren of een offensief tegen de profilerende moslims....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:07

mobick"]
en hoe zit het dan met al die kruizen die tegenwoordig om iedere nek te zien zijn?
[/quote]
mode. Want die mensen dragen grote kruizen met kleurige stenen omdat ze dat mooi vinden. MAar die mensen geloven er echt niet in hoor. Ik weet niet of het eigenlijk wel, hoe zal ik het zeggen, fatsoenlijk is om een kruis als modeartikel of trend te ge (mis) bruiken.

[quote="mobick schreef:
Is dat ook een trend of ook een behoefte tot profileren of een offensief tegen de profilerende moslims....

Zo heb ik er nog niet tegenaangekeken. Ik kan me het nauwelijks voorstellen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 07-05-04 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:07

Het zal mij aan mijn achterwerk oxideren om wat voor redenen mensen een hoofddoek of een kruis om hun nek hangen. Mode of geloof, ik vind dat beide echt een kwestie van identiteit.

Ik vind het vaak wel charmant staan, een hoofddoekje. Zeker bij jonge meiden die de kleuren van hun hoofddoekje aanpassen aan de kleuren in hun kleding. Itt tot de hoofdoekjes of regenkapjes die je oude Nederlandse vrouwtjes kunt zien dragen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:08

sja, oude vrouwtjes hebben ook geen geld om de mode te volgen en om geregeld naar de kapper te gaan. Kun je ze niet kwalijk nemen.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:10

Sinds Madonna is het kruis ook een modeartikel. In beginsel is het natuurlijk iets christelijks, maar allerlei symbolen worden constant op een modieuze manier hergebruikt. Het is op zich wel een beetje raar. Ik kan er niet wakker van liggen. Misschien christenen bijvoorbeeld wel. Een kruis heeft meestal weinig andere functies, maar een hoofddoek kan ook om allerlei andere redenen gedragen worden naast religieuze (denk aan regen, wind, of om hygienische redenen). Daarom is een hoofddoek misschien meer geschikt als modeartikel, maar een kruis misschien juist wel leuker als modeartikel...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:11

ja en als je ajax supporter bent draag je een davidster..... allemaal niets met het geloof te maken

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:19

Desiree schreef:
Ik vind overigens petjes en hoofddoekjes wel verschillend. Een petje is slechts een kledingstuk. Een hoofddoekje komt voort uit geloofsovertuiging. Ik vind ook dat je zoiets alleen moet dragen met de juiste bedoelingen. Niet om je af te zetten, niet als mode voorwerp.


Ik vind dat als ze petten in de klas verbieden, ze ook hoofddoekjes moeten verbieden... Anders begint het op discriminatie te lijken... Scheve mond

En om even iets over die hoofddoekjes aan te halen, in islamitische landen (en ik neem als voorbeeld Turkije) mogen de mensen al niet eens een hoofddoek op school of op het werk dragen... Dus waarom zou het hier wel mogen? Verward

Buitenlanders die hier naar toe emigreren blijven altijd achter de tijd aan lopen. Hun geboorteland verandert met de westerse wereld mee, maar hier zijn ze zo geisoleert met hun eigen overtuigingen dat ze hier die belachelijke overtuigingen vast blijven houden...
De omgekeerde wereld dus... Frusty

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:13

Het ligt eraan hoe je de hoofddoek draagt kan ook zeg maar een kleingstuk zijn als een petje...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:16

ik doe hem meestal om mijn heupen als ik op het strand ben. Knipoog

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:38

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe het is om met een hoofddoek over straat te gaan. Volgens mij reageren mensen dan heel anders op je, sommigen zullen je misschien een beetje verachtend aankijken ('de islamitische cultuur is een achterlijke cultuur'), anderen medelijdend ('ach, die arme meid wordt onderdrukt door mannen') of smachtend (zo'n onbereikbaar/mysterieus meisje).

Of gewoon: "Wat doet die overduidelijk hollandse boerentrien (met blauwe ogen + blonde wimpers en wenkbrauwen) nou met een hoofddoek? Blond *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 16:31

Nou, ik weet wel, dat er bij ons op de faculteit een meisje studeert. Ze draagt gewoon nette kleren en een daarbij passende hoofddoek, meestal van zijde achtige stof. Niet zo'n theedoek dus. Nou is dat een heel intelligent meisje, studeert bouwkunde, is heel ontwikkeld en je kunt haar van alles vragen. Overal heeft ze antwoord op. Voor die antwoorden heeft ze echter wel in de geschiedenis moeten duiken, geschiedenis waar wij in west europa niets vanaf weten.

Ik vind hoofddeksels in de klas onbeschaafd. MAar een hoofddoek is geen hoofddeksel.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:49

xtwisterx"]
En om even iets over die hoofddoekjes aan te halen, in islamitische landen (en ik neem als voorbeeld Turkije) mogen de mensen al niet eens een hoofddoek op school of op het werk dragen... Dus waarom zou het hier wel mogen? Verward
[/quote]
Goh, in Saudi-Arabië wordt je gestenigd (en waarsch nog wel ergere dingen) als je als niet-moslim Mekka ingaat. Waarom mag bij ons dan wel iedereen vrij rondlopen?
Als andere landen iemands vrijheid willen beperken hoeven wij dat toch nog niet te doen?

Ik word echt ontzettend moe van iedereen die maar de hele tijd aanhaald dat 'het in Turkije ook niet mag' en niet doorheeft wat je daar nou eigenlijk mee zegt...
[quote="MargaV schreef:
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe het is om met een hoofddoek over straat te gaan

Ik ben een keer met een vriendin die half-tunesisch is en ook moslim meegegaan naar een moskee, uit nieuwsgierigheid en heb toen ook een hoofddoek omgedaan. En omdat ik net als jij eigenlijk wel nieuwsgierig was naar het effect hebben we er toen gelijk de hele dag mee rondgelopen terwijl we gingen shoppen in Rotterdam. Was best een interessant experiment Sommige mensen reageerden een beetje verbaasd, maar dat kwam volgens mij voornamelijk omdat Clitia (ook van bokt) die ook mee was nogal lang en blond is Haha! Ik heb iig geen last gehad van gestaar oid, maar moest wel erg wennen aan het gevoel (maar dat komt dan waarsch ook weer omdat mijn haar *altijd* los hangt Knipoog ).
Als je echt zo nieuwsgierig bent: waarom vraag je het dan niet een keer aan een meisje die een hoofddoek draagt? Of ga dus een keertje mee, of doe gewoon een keer een hoofddoek om.

En wat Desiree verteld: die vriendin van mij doet ook meestal een hoofddoek in bijpassende kleuren aan oid en ze ziet er altijd hardstikke leuk uit. Ze zit nu in 6 gymnasium, is overal in geïnteresseerd en geeft altijd antwoord als je iets wil vragen en wat betreft intelligentie & onwikkeld zijn kunnen veel mensen nog wel iets van haar leren...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:18

Desiree schreef:
TOch denk ik dat moslims de laatste tijd meer dan ooit de behoefte hebben om zich te profilieren.

Ik vind overigens petjes en hoofddoekjes wel verschillend. Een petje is slechts een kledingstuk. Een hoofddoekje komt voort uit geloofsovertuiging. Ik vind ook dat je zoiets alleen moet dragen met de juiste bedoelingen. Niet om je af te zetten, niet als mode voorwerp.


Dat klopt niet helemaal. Een hoofddoekje komt niet voort uit geloofsovertuiging maar uit cultuur. Zo laten vrouwen hun onderdanigheid zien. Daarom vind ik ook niet dat kinderen hier op scholen met hoofddoekjes mogen lopen. Op een nederlandse school is een nederlandse cultuur dus daar moeten ze zich dan maar naar gedragen. Als een lerares dat gaat dragen vind ik het helemaal vragen om problemen eigenlijk, tenzij ze op een Islamitische school werkt. Maar ik vind het ook belachelijk dat ze hier in NL islamitische scholen gaan bouwen. Het is ons land, onze cultuur, dus daar moeten ze zich naar gedragen en als ze dat niet willen gaan ze maar naar hun eigen land en niet alleen hier komen om van onze sociale zekerheid te profiteren.
Zo, dat was mijn betoog

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:22

Eliane"]
[quote="xtwisterx schreef:
En om even iets over die hoofddoekjes aan te halen, in islamitische landen (en ik neem als voorbeeld Turkije) mogen de mensen al niet eens een hoofddoek op school of op het werk dragen... Dus waarom zou het hier wel mogen? Verward

Goh, in Saudi-Arabië wordt je gestenigd (en waarsch nog wel ergere dingen) als je als niet-moslim Mekka ingaat. Waarom mag bij ons dan wel iedereen vrij rondlopen?
Als andere landen iemands vrijheid willen beperken hoeven wij dat toch nog niet te doen?

Ik word echt ontzettend moe van iedereen die maar de hele tijd aanhaald dat 'het in Turkije ook niet mag' en niet doorheeft wat je daar nou eigenlijk mee zegt...
[/quote]

Turkije is idd net niet het goede voorbeeld, omdat dat geen streng islamitisch land is.
En zoals ik al zei komt een hoofddoek niet voort uit geloof, maar cultuur. En aangezien hier in NL een andere cultuur heerst dan in het oosten, en zij hier willen wonen, moeten ze zich maar aanpassen aan ons land.

Mijn vader gaat regelmatig naar Iran, voor zn werk. Daar lopen ook vrouwen met hoofddoeken en gordijnen voor. Maar denk je dat die dat leuk vinden? Ze doen het alleen omdat ze anders hun leven niet meer zeker zijn. De rijken zijn allang vertrokken uit het land, om ergens anders een bestaan op te bouwen waar ze wel gelijk zijn, waar ze mogen leven zoals ze willen.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:36

Eliane schreef:
Als je echt zo nieuwsgierig bent: waarom vraag je het dan niet een keer aan een meisje die een hoofddoek draagt? Of ga dus een keertje mee, of doe gewoon een keer een hoofddoek om.


Heel genant, ik ken helemaal geen moslim-meisjes. Ja, de schoonmaaksters op mijn werk. En een paar oudere vrouwen in de straat. Tijdens mijn studie kende ik wel een meisje dat moslim was, maar zij droeg dan weer geen hoofddoek. Ik heb dus helemaal niet contact met iemand waar ik dat aan zou kunnen vragen. Bloos!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:56

verootjoo schreef:
Het is ons land, onze cultuur, dus daar moeten ze zich naar gedragen en als ze dat niet willen gaan ze maar naar hun eigen land en niet alleen hier komen om van onze sociale zekerheid te profiteren.

Verreweg de meeste moslims zijn absoluut niet hierheen gekomen om van onze sociale zekerheid te profiteren, maar hierheen *gehaald* door Nederland om de klusjes te doen die Nederlanders niet willen doen. En het andere grote gedeelte zijn de kinderen van hen die *hier* zijn geboren en een Nederlands paspoort hebben. Nederland is dus simpelweg hun eigen land.

Het is gewoon niet zo makkelijk: er zijn ook genoeg mensen die half Nederlands, half iets anders zijn (waaronder ikzelf). Als landen iemand dan ergens heen zouden sturen op basis van afkomst, zou Nederland bv. mij & mn vader naar Engeland kunnen sturen en Engeland ons dan weer terug naar Nederland....Dat kan dus niet: de enige manier om zoiets te beoordelen is op basis van paspoort, en zolang je dat hebt is 'terugsturen naar je eigen land' er dus simpelweg niet bij.

(dit heeft verder niets met mijn mening te maken, maar is gewoon een feit. Er zijn genoeg figuren die zelf zeggen een hekel te hebben aan Nederland, etc en daar vraag ik me ook van af wat die hier nog doen...maar omdat er dus geen andere objectieve maatstaaf bestaat dan het paspoort en ze dat hebben kunnen we er jammer genoeg niets aan doen...)

Citaat:
En aangezien hier in NL een andere cultuur heerst dan in het oosten

En hier zeg je iets ontzettend essentieels: in Nederland heerst namelijk een cultuur van VRIJHEID! Er zijn weinig persoonlijke verplichtingen en iedereen kan zichzelf zijn op de manier dat hij of zij dat wilt, en dat is maar goed ook!! Als andere landen landen zo achterlijk zijn om iedereen te beperken op allerlei manieren betekent toch niet dat wij dat moeten dan? Dan *verlaag* je jezelf alleen maar naar hun niveau...
Ik vind namelijk dat hoofddoekjes verbieden net zo erg is als hoofddoekjes verplichten: want allebei geven ze totaal geen ruimte voor eigen keuze. En daar gaat het toch allemaal om?

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:03

MargaV"]
[quote="Eliane schreef:
Als je echt zo nieuwsgierig bent: waarom vraag je het dan niet een keer aan een meisje die een hoofddoek draagt? Of ga dus een keertje mee, of doe gewoon een keer een hoofddoek om.


Heel genant, ik ken helemaal geen moslim-meisjes. Ja, de schoonmaaksters op mijn werk. En een paar oudere vrouwen in de straat. Tijdens mijn studie kende ik wel een meisje dat moslim was, maar zij droeg dan weer geen hoofddoek. Ik heb dus helemaal niet contact met iemand waar ik dat aan zou kunnen vragen. Bloos!
[/quote]
Tja, dat is dan moeilijker... Ik zou zeggen: ga gewoon eens langs bij een moskee, probeer daar een praatje te maken en zeg gewoon dat je nieuwsgierig bent. Je woont in Utrecht, das een grote stad en daar zal ook zeker een wat grtoere moskee zijn. De wat grotere moskeeën zijn namelijk niet alleen gebedscentra maar ook een soort public samekomsthuis, met een gemeeschappelijke ruimte, en vaak dingen als een kapper oid. Daar komen dus ook veel mensen 'sociaal' en zijn er volgens mij vrijwel altijd 'toezichthouders' oid, die je vast wel wat dingen kunnen vertellen. Als jij gewoon vriendelijk en beleefd bent zijn in mijn ervaring moslims altijd heel erg bereid om al je vragen te beantwoorden.

pas alleen wel op dat je niet zomaar zonder hoofddoek de gebedsruimte ingaat, want dat komt erg onbeleefd over: alsof je in je bikini een kerk binnenloopt...

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:14

verootjoo"]
[quote="Eliane"][quote="xtwisterx schreef:
En om even iets over die hoofddoekjes aan te halen, in islamitische landen (en ik neem als voorbeeld Turkije) mogen de mensen al niet eens een hoofddoek op school of op het werk dragen... Dus waarom zou het hier wel mogen? Verward

Goh, in Saudi-Arabië wordt je gestenigd (en waarsch nog wel ergere dingen) als je als niet-moslim Mekka ingaat. Waarom mag bij ons dan wel iedereen vrij rondlopen?
Als andere landen iemands vrijheid willen beperken hoeven wij dat toch nog niet te doen?

Ik word echt ontzettend moe van iedereen die maar de hele tijd aanhaald dat 'het in Turkije ook niet mag' en niet doorheeft wat je daar nou eigenlijk mee zegt...
[/quote]

Turkije is idd net niet het goede voorbeeld, omdat dat geen streng islamitisch land is.
En zoals ik al zei komt een hoofddoek niet voort uit geloof, maar cultuur. En aangezien hier in NL een andere cultuur heerst dan in het oosten, en zij hier willen wonen, moeten ze zich maar aanpassen aan ons land.
[/quote]

Verootjoo omschrijft meer wat ik bedoelde... En Turkije was inderdaad niet een goed voorbeeld...

@ Eliane: Ik bedoel ook zeker niet dat wij de vrijheid van anderen moeten beperken om zeg maar het voorbeeld op te volgen... Maar als ik naar Mekka op vakantie ga, (om jouw voorbeeld er maar even bij te pakken) dan ga ik toch ook niet in mijn korte broek met topje een moskee bezoeken?? Dat is toch precies het zelfde...
Als ik te gast ben in een land, en dat zijn deze mensen in princiepe nog steeds, dan pas ik mij aan aan de gewoontes die daar heersen!! Dus als ik in Engeland ga wonen en ik zou daar naar school moeten gaan, zou ik een uniform aan moeten... Dat zijn nou eenmaal de gewoontes en regels van dat land. Daar heb ik me aan te houden... Of ik dat nou leuk vind of niet... Scheve mond

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:16

Eliane schreef:
Ik zou zeggen: ga gewoon eens langs bij een moskee, probeer daar een praatje te maken en zeg gewoon dat je nieuwsgierig bent.
tip van de dag: doe maar niet die ene moskee in a'dam.

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:25

xtwisterx schreef:
Als ik te gast ben in een land, en dat zijn deze mensen in princiepe nog steeds, dan pas ik mij aan aan de gewoontes die daar heersen!!


Om even terug te komen op mijn eigen woorden... Scheve mond
Misschien omschrijf ik het niet helemaal zoals het is, mensen die hier al hun hele leven wonen zijn natuurlijk niet meer te gast in Nederland. Ik zeg ook niet dat ze niet het recht hebben om hiet te zijn... Maar ik vind wel dat ze zich moeten aanpassen aan de Nederlandse cultuur en gewoonten...