gevangenen te luxe leven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

gevangenen te luxe leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:18

Wat vinden jullie nou? Ik las van de week een artikel in de krant over gevangenissen. Dat begon zo:

tv kijken op je kamer, een bibliotheek vol boeken bij de hand, sporten onder begeleiding van een deskundig instructeur, studeren voor je diploma dat je nog wilde halen, op tijd je natje en droogje, af en toe lekker een luchtje scheppen en de familie komt op gezette tijden ook nog gezellig langs. Waar klinkt dit naar? een weekje vakantie in een bungalow park of een verblijf in een gevangenis.

Ik moet voor volgende week een stelling voorbereiden en deze ook beargumenteren e.d. Nu ben ik heel benieuwd wat jullie vinden.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:19

Ik vind idd dat ze veel te luxe leven! Ze kunnen zelfs werken en geld verdienen tegenwoordig! Schandaaaaaalig! Daar gaat ons belastinggeld naartoe!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:20

Sja het enige dat je niet kan doen is uitgaan of je eigen plan trekken, dus ja eigenlijk klinkt het mij meer als een "verplichte vakantie"ofzo..
Kan niet echt iets megaergs hier aan ontdekken, en dan nog ze hebben het zelf veroorzaakt, dus medelijden zal ik nooit krijgen..

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:20

Ik denk dat het heel moeilijk is om je voor te stellen als je dit zo allemaal leest maar vrijheid om te gaan en staan waar jij wil is zo verschrikkelijk veel waard.
Weet je al wat je stelling wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:21

ja, veel te luxe
dat is toch geen straf zo?

idd laten werken en hard ook.
daar heb je later in de maatschappij nog wat aan.
want lui lummelen kunnen ze al, waarom dat nog extra leren in het gevang?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:21

Ik vind het ook véél te luxe...Ze hebben zelfs canal + . Of ze dat nu allemaal hebben weet ik ook niet,maar een vriend van een vriendin dus wel..
Ik had liever gezien dat ze gewoon echt op water en brood stonden.Kom op zeg,ze zitten daar toch niet voor niks!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:22

Nee runningkawa, daar straf je ze niet mee. Of je moet ze laten werken en niets betalen. Maar anders gewoon 24/7 lekker in een klein stil hokje zitten... dan komen ze snel genoeg op hun daden terug!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:24

wennie schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om je voor te stellen als je dit zo allemaal leest maar vrijheid om te gaan en staan waar jij wil is zo verschrikkelijk veel waard.
Weet je al wat je stelling wordt?


Dat is een keuze die ze toch echt zelf gemaakt hebben.. eigenschuld dikke bult zeg ik dan maar.

Laat ze maar lekker op hun eigen blaren zitten, kom op zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:26

Met werken bedoel ik echt flink werken.
En uitbetalen, natuurlijk niet, ze krijgen daar toch eten en medische hulp voor?

Zag in canada eens een tomatenkwekerij, waar gevangen werkte opt v.
Zoiets vind ik goed.
optijd opstaan en werken.
dan krijg je misschien de mentaliteit van werken weer terug, ipv snel wat jatten, word je minder moe van.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:26

wennie schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om je voor te stellen als je dit zo allemaal leest maar vrijheid om te gaan en staan waar jij wil is zo verschrikkelijk veel waard.
Weet je al wat je stelling wordt?

O, daar geef ik niks om! Laat die mogelijkheden maar naar bejaarden gaan, en i.p.v. voor elke gevangene een gevangenisbewaarder, een verpleger voor een bejaarde.

Laat ze elkaar maar afmaken in de gevangenis. Ik geef niets om die lui.

Dat idee van RK vind ik wel een goeie. Zo ging dat vroeger hier ook hoor.

Snoortje
Berichten: 58
Geregistreerd: 08-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:28

Vaak is het ook nog eens zo dat ze, in het kader van de reintegratie ook nog eens een huis krijgen als ze de gevangenis uitkomen en dan begeleiding krijgen bij het zoeken van een baan en allerlei hulptrajecten aangeboden krijgen. En wie moet dat allemaal betalen..............
juist ja de hardwerkende burger!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:28

Ik vind het zelf ook wel luxe in de oren klinken, van mij mag het wel iets minder,

Maar, niet heel veel minder eigenlijk. Een gevangenisstraf draait er niet om dat je geen televisie meer kunt kijken oid. Het gaat erom dat je vrijheid je ontnomen is. En ik durf er ook wel wat om te verwedden dat als je iedere gevangene zou vragen: "Wil je al die luxe ruilen voor je vrijheid?" dat ze dan met een volmondig "Ja!" zouden antwoorden.

Je vrijheid om te doen en laten wat je wilt is toch een groot goed, één van de grootste goeden in deze maatschappij in mijn ogen, en het lijkt mij toch wel een behoorlijke straf.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het werkelijk verschrikkelijk zou vinden als ik ooit mijn vrijheid kwijt zou raken en als ik in de gevangenis zou komen en niet meer zomaar bij mijn vrienden en familie zou kunnen zijn. Ik ben er vrij zeker van de de meeste gevangenen hun gevangenschap echt wel als een straf ervaren, ondanks de luxe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:29

Daarom zie je de meeste binnen de korste keren weer in de bak zitten?

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:30

Snoortje schreef:
Vaak is het ook nog eens zo dat ze, in het kader van de reintegratie ook nog eens een huis krijgen als ze de gevangenis uitkomen en dan begeleiding krijgen bij het zoeken van een baan en allerlei hulptrajecten aangeboden krijgen. En wie moet dat allemaal betalen..............
juist ja de hardwerkende burger!


Helaas, als je dit soort maatregelen niet neemt, weet je zeker dat die mensen onmiddelijk weer de criminaliteit induiken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:30

runningkawa schreef:
Daarom zie je de meeste binnen de korste keren weer in de bak zitten?

Ja inderdaad! neem bijvoorbeeld zedendelicten: 70% vervalt!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:31

Wat ik al de grootste luxe vind is dat de straffen veel te laag zijn.. NOG langer van onze centen profiteren!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:31

Ik vind ook dat ze veel te luxe worden behandeld tegenwoordig in de gevangenis. Ben het met Sypheron eens.
Ik zag laatst ook al een documentaire over de gevangenis en het leek er niet eens meer op vond ik. Vind dat veel mensen dat niet verdienen aangezien waarvoor ze in de gevangenis zitten.

Ze mogen wel wat minder luxe leven in de gevangenis en werken voor geld vind ik al helemaal niet kunnen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:33

siesti schreef:
Ze mogen wel wat minder luxe leven in de gevangenis en werken voor geld vind ik al helemaal niet kunnen.

werken voor geld is nog een ander verhaal. MAar werken is goed voor ze. Dwangarbeid is nog niet zo'n slecht idee hoor.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:34

Gevangnis is als straf, niet als luxe leventje. Er zijn zat van die mensen die graag een weekje de gevangenis in gaan, alle medische zorg gratis, even tot rust komen en ze kunnen de straat weer op.

Werkstraffen, en die luxe naar bejaarde tehuizen en ziekenhuizen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:35

Eigenlijk zouden ze na een 'straf' hun eigen kosten in de cel tot de laatste cent terug moeten gaan betalen...Dan draait 'de maatschappij' ook niet op voor dat stelletje onwillenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:36

die lamballen gaan dan dat geld gewoon jatten, dus toch weer ons geld waarmee ze afbetalen.

daarom vind ik werken op het moment dat je zit wel goed.
Dan betalen ze zeker van hun eigen werk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:36

KellyenXena schreef:
Eigenlijk zouden ze na een 'straf' hun eigen kosten in de cel tot de laatste cent terug moeten gaan betalen...Dan draait 'de maatschappij' ook niet op voor dat stelletje onwillenden.

daarom dwangarbeid! Dan wordt het met het geld dat aan ze uitgegeven wordt nog iets gedaan waar de maatschappij iets aan heeft!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:38

Desiree"]
[quote="runningkawa schreef:
Daarom zie je de meeste binnen de korste keren weer in de bak zitten?

Ja inderdaad! neem bijvoorbeeld zedendelicten: 70% vervalt!
[/quote]


Dat heeft toch niets met de luxe in gevangenissen te maken? Dat heeft gewoon met de problematiek rond zedendelinquenten te maken. Het lijkt me sterk dat er mensen zijn die werkelijk hetzij een zedendelict hetzij een ander crimineel feit plegen omdat ze zo graag weer naar de gevangenis willen. Kom op zeg... Daar kunnen ze niet eens hun delicten meer plegen dus, waarom zouden ze dat willen?

Wat jullie misschien bedoelen is dat je graag wilt dat de gevangenis een meer afschrikwekkend imago krijgt?

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:39

ik denk dat als jullie in de gevangenis komen jullie wel anders zullen piepen, zo'n luilekkerleventje is het daar niet. And by the way ze krijgen geen tv op de kamer die moeten ze huren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:40

MargaV"]
[
Wat jullie misschien bedoelen is dat je graag wilt dat de gevangenis een meer afschrikwekkend imago krijgt?
[/quote]
of een betere straf.

[quote="Barb schreef:
And by the way ze krijgen geen tv op de kamer die moeten ze huren.

van wie z'n geld? WAar halen ze dat geld vandaan? van werken?