Kritiek geven aan iemand die niet tegen kritiek kan..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Kritiek geven aan iemand die niet tegen kritiek kan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 20:10

Stel je hebt een goede vriendin waarvan jij vind dat ze niet goed op je paard rijd. (zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=37189)

Je wilt haar als goede vriendin houden, maar liever niet dat ze nog op je paard rijd. Ze kan slecht tegen kritiek en voelt zich direct persoonlijk aangevallen en afgewezen. Toch wil ik geen ruzie met haar en haar gewoon als goede vriendin houden, maar ik weet niet hoe ik dit dan aan haar moet brengen en op welke manier.
Ik ken haar goed genoeg om te weten dat zei heel erg boos op mij wordt als ik dit tegen haar zal zeggen en dat zal zeker een grote invloed hebben op onze vriendschap.
Wat zouden jullie doen? En vooral hoe zouden jullie beginnen met dit gesprek?

Alvast bedankt..

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:17

Ik zou sowieso eerlijk tegen haar zijn. Hoe ik het precies zou zeggen weet ik niet, maar iig heel tactvol en voorzichtig. Misschien reageert ze in het begin een beetje boos, maar gaat ze er later over denken en dan gaat ze wat beter op haar houding letten. Ze vindt het dan waarschijnlijk alleen maar fijn dat je het eerlijk gezegd hebt.
Misschien zit ik er helemaal naast. Ik ken haar niet dus ik weet niet hoe ze reageert.
Maarreh, ze krijgt toch ook wel kritiek van haar instructeur/-trice? Hoe gaat ze daarmee om dan?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:22

Heeft ze uberhaput lessen ?
Want anders kun je haar aanraden om lessen te nemen, en dan zou het goed zijn voor je paard, als jullie allebei dezelfde instrukteur hebben.
Ik weet niet of jij zelf al lessen hebt.....
Anders toch vertellen, maar wel tactvol, en hopen dat ze niet al te boos reageerd. Als ze het heel erg zou vinden, zou ze zelf voor kunnen stellen om tot een oplossing te komen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:46

Begin met iets positiefs (ze doet toch wel íets goed Haha! ) en probeer het daarna subtiel te brengen, niet van je doet dat verkeerd, maar meer 'ik zou het anders doen omdat......' of 'ik vraag me af waarom je dat en dat zo doet want ik vind het zo eigenlijk beter' en dan iets in de trant van 'het is mijn paard, dus ik zou graag zien dat jij het de volgende keer ook zo doet en anders maar helemaal niet meer' maar dan wat vriendelijker.
Het gaat nog altijd om het welzijn van je paard hoor, zo'n dier kan niet voor zichzelf opkomen, dus dat zal jij moeten doen.