n.a.v. reu voor de deur...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:54

Je trekt wel erg makkelijk je conclusie dat het de schuld van het reutje is.
Er zijn zat honden die een baarmoederontsteking krijgen na de loopsheid, zo ook mijn teef. En ik weet zeker dat zij niet met reuen in contact is geweest.
En ja, mijn teef was ook kerngezond.
Zowiezo verliest een teefje haar 'puppigheid" na de loopsheid, ze is dan immers min of meer volwassen.

Goedgekeurd onderschrift :)


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:33

Ja, castratie is alles weghalen, sterilisatie is het onderbreken van de zaad- of eileiders.
In de volksmond is het castreren voor reuen en steriliseren voor teven, maar dat klopt dus niet.

Goedgekeurd onderschrift :)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:50

Botervlieg"]
[quote="Billy"]Ja, castratie is alles weghalen, sterilisatie is het onderbreken van de zaad- of eileiders.
In de volksmond is het castreren voor reuen en steriliseren voor teven, maar dat klopt dus niet.
[/quote]

[quote="luxx schreef:
vandaag om drie uur word ze geopereerd, word de baarmoeder verwijderd.


In de humane geneeskunde heet zoiets hysterectomie.
[/quote]
Laten honden nou geen mensen zijn.
En geloof me, de eileiders halen ze iig weg, de baarmoeder alleen als het nodig is, en bij een ontsteking lijkt me dat logisch.
Bij mijn jongste Lab hebben ze de baarmoeder verwijderd omdat ik het wilde, anders hadden ze alleen de eierstokken eruit gehaald.
Dus de hysterectomie en de castratie van de teef zijn wezenlijk andere operaties

Goedgekeurd onderschrift :)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:02

Desiree schreef:
Waarschijnlijk is de hond niet eens drachtig geweest, zo'n baarmoeder ontsteking kan geen bevruchting in plaatsvinden.
een ontstoken baarmoeder is HEEL zorgelijk. En deze hond was al in een vergevorderde (levensbedreigende) situatie beland. Als de baarmoederwand barst, dan kun je de hond wel afschrijven, dan sterft ze aan een inwendige bloeding.

Mogelijk dat de reu inderdaad de baarmoeder heeft bevuild waardoor het is ontstaan. Maar baarmoeder onsteking gebeurt heel vaak bij honden, vandaar dat preventieve castratie wel aan te raden is.

Mijn hondje heeft dat ook ondergaan, en ze is nog lang puppig gebleven en speels.

Zolang ze uitvloeiing heeft zal het met het barsten van de baarmoederwand wel meevallen.
Wat jij bedoelt is een pyometra, een baarmoeder gevuld met pus.
Mijn oudste hond heeft de eerste keer bij de baarmoederontsteking gewoon een antibioticakuur gehad, dat was voldoende. na de 2e keer en de 2e antibioticakuur, heb ik haar laten castreren. Zij vloeide niet tijdens de loopsheid, en kreeg daardoor een baarmoederontsteking.

Goedgekeurd onderschrift :)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:59

Baarmoederontsteking.

De meest erge vorm, nl. de gesloten vorm of pyometra, komt vooral voor bij oudere teven. Vanaf zes weken na de loopsheid. De voornaamste symptomen zijn: veel drinken, lusteloosheid, koorts, niet eten, zwakte en braken. De beste oplossing is dan zo vlug mogelijk operatief verwijderen van de baarmoeder, want bij te lang uitstellen, riskeert men blijvende lever en nierletsel, die tenslotte de dood tot gevolg hebben. De oorzaak van pyometra en hierbij wordt verwezen naar schijndracht, liggen vooral in een gestoorde hormonenbalans. In hoeverre schijndracht en pyometra verband hebben met elkaar is niet duidelijk. Wel komt pyometra veel voor bij teven die vroeger herhaaldelijk schijndrachtig waren. De open vorm van baarmoederontsteking is gekenmerkt door het feit dat er etterverlies is uit de geslachtsdelen. Ook hier lijkt operatie de meest doelmatige oplossing.

Bron: http://www.lisar.com/infotheek/dierenar ... aties.html

Goedgekeurd onderschrift :)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:00

Misschien wel een ver stadium, maar geen pyometra, de etter komt naar buiten, dus geen kans op een overvulde baarmoeder die gaat klappen.

Goedgekeurd onderschrift :)


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:14

Alles goed gegaan met de hond vandaag?

Goedgekeurd onderschrift :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Athelas, Char_elle, Daninietje, GoogleAdsense, luxx, ManonGrr, MarliesSam, Sandyislief, vaxie, Vecar, VinandoW, xhanneadje, xSimonee, YandexBot en 216 bezoekers