ontslag nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:31

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Als je ontslag wilt nemen,
is er altijd een opzegtermijn.

Weet iemand wat die termijn is als je in vaste dienst bent,
en wat de termijn is als je op contract basis werkt? Verward

Alvast bedankt

Femkeh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:32

Dat staat in je contract. Ik denk dat het handiger is om daar even in te kijken dan je MedeBokkers te laten gokken.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:36

Het kan 1 of 2 maanden zijn.. Afhankelijk van je contract. Beter even nakijken dus Knipoog

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:38

2 a 3 maanden is het meestal

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:40

Als het niet in het contract zelf staat, dan is het BW (Burgerlijk Wetboek) van toepassing. Dan is het volgende van toepassing:

0-5 jaar in dienst = 1 maand
5-10 jaar in dienst = 2 maanden
10-15 jaar in dienst = 3 maanden
meer dan 15 jaar in dienst = 4 maanden

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:40

Maar vaak kun je ook in goed overleg met je werkgever beslissen, dat wou ik nog even toevoegen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:43

Ik zou het niet weten, bij iedere werkgever kan het verschillend zijn. Het staat wel in je contract.
Je zou het ook gewoon na kunnen vragen aan een collega.

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:43

Bedankt PennyBitch,

Ik wist dat er richtlijnen waren, maar wist ze niet meer.
Er kan vanaf geweken worden door je contact (wat je immers getekend hebt)
daar zal ik ook in moeten kijken,
maar het is ook handig om de wetten daarover te kennen Lachen

Zucht,
thuis maar eens uitzoeken en volgende week aankondigen dat ik nu toch echt weg ga!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:44

Kusia schreef:
Je zou het ook gewoon na kunnen vragen aan een collega.


Haha! Maar maak geen slapende honden wakker Haha!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:44

Nee, ok. Maar een collega die je wel een beetje vertrouwd natuurlijk! Geen flapuit!

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:46

Precies, ik laat iedereen liever even slapen,
zelf alles voorbereiden
en dan weg (lekker aardig)

Ik wist wel dat ik beter aan een bokker kon vragen dan aan een collega.... Knipoog

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:49

niet iedereen die een baan heeft, heeft een contract getekend hoor! maar ook dan gelden de wettelijke bepalingen idd!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:52

FemkeH schreef:
Bedankt PennyBitch,

Ik wist dat er richtlijnen waren, maar wist ze niet meer.
Er kan vanaf geweken worden door je contact (wat je immers getekend hebt)
daar zal ik ook in moeten kijken,
maar het is ook handig om de wetten daarover te kennen Lachen

Zucht,
thuis maar eens uitzoeken en volgende week aankondigen dat ik nu toch echt weg ga!


Let er wel op dat opzeggen altijd wel tegen het einde van de kalendermaand of periode (indien je per 4 weken betaald krijgt) moet opzeggen. dus als je nu opzegt, en je hebt bijvoorbeeld 1 maand opzegtermijn, dan loopt je opzegtermijn van 5 mei tot en met 5 juni, dan tegen het einde van de maand = 1 juli ben je vrij om te gaan!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:53

ruiterinrust schreef:
niet iedereen die een baan heeft, heeft een contract getekend hoor! maar ook dan gelden de wettelijke bepalingen idd!



Als je een mondelinge overeenkomst hebt, geldt het BW Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:53

Verder zou je kunnen kijken of er een CAO geldt voor jouw bedrijf, meestal staat het in de CAO wat bepalend is.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:02

Citaat:
Als het niet in het contract zelf staat, dan is het BW (Burgerlijk Wetboek) van toepassing. Dan is het volgende van toepassing:

0-5 jaar in dienst = 1 maand
5-10 jaar in dienst = 2 maanden
10-15 jaar in dienst = 3 maanden
meer dan 15 jaar in dienst = 4 maanden


Dit geld toch alleen bij ontslag voor de werkgever?
Je heb een maand opzeg termijn tenzij er anders in het contract staat.

Verder zou je even moeten laten uitrekenen hoeveel vakantiedagen je nog heb als je dan uit dienst zou gaan. Die mag je opnemen of uitlaten betalen, is ook altijd wel handig om te weten. Mocht je al je dagen nou al bijna ophebben gemaakt moet je dus inleveren!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:26

Malibu schreef:
Citaat:
Als het niet in het contract zelf staat, dan is het BW (Burgerlijk Wetboek) van toepassing. Dan is het volgende van toepassing:

0-5 jaar in dienst = 1 maand
5-10 jaar in dienst = 2 maanden
10-15 jaar in dienst = 3 maanden
meer dan 15 jaar in dienst = 4 maanden


Dit geld toch alleen bij ontslag voor de werkgever?
Je heb een maand opzeg termijn tenzij er anders in het contract staat.

Verder zou je even moeten laten uitrekenen hoeveel vakantiedagen je nog heb als je dan uit dienst zou gaan. Die mag je opnemen of uitlaten betalen, is ook altijd wel handig om te weten. Mocht je al je dagen nou al bijna ophebben gemaakt moet je dus inleveren!


Meestal wordt het schema ook alleen gebruikt voor werkgevers... maar indien er geen CAO of contract meldingen wordt gedaan, is het schema ook van toepassing op de werknemer!!!

Verder is het wel altijd zo dat een werkgever minimaal de dubbele opzegtermijn dan die van de werknemer aan moet houden.

Maar nu ga ik te diep op de zaak in vrees ik.

Maar het schema is wel degelijk goed, het is mijn dagelijkse werk dus het zou niet goed zijn als ik het fout had Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:36

van dat dubbele termijn is bij mij ook ja. Ik moet 2 maanden van te voren opzeggen mijn werkgever 4 mnd vroeg het mij al af.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:43

Citaat:
Maar het schema is wel degelijk goed, het is mijn dagelijkse werk dus het zou niet goed zijn als ik het fout had


Haha! het is mijn dagelijks werk ook, maar ik denk dat het heel weinig voor komt. Bij ons in iedergeval niet.

Als iemand wil gaan dan heeft die een maand opzegtermijn en dan mogen ze uitvliegen....

Mijn manager zou nog steeds een cursus voor me regelen ivm arbeidsrecht etc. maar dat verschuift ie iedere keer Stoom uit je oren

Maar zo pik ik toch weer wat op

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:52

Malibu schreef:
Citaat:
Maar het schema is wel degelijk goed, het is mijn dagelijkse werk dus het zou niet goed zijn als ik het fout had


Haha! het is mijn dagelijks werk ook, maar ik denk dat het heel weinig voor komt. Bij ons in iedergeval niet.

Als iemand wil gaan dan heeft die een maand opzegtermijn en dan mogen ze uitvliegen....

Mijn manager zou nog steeds een cursus voor me regelen ivm arbeidsrecht etc. maar dat verschuift ie iedere keer Stoom uit je oren

Maar zo pik ik toch weer wat op


Jij bent dus pz functionaris o.i.d?

Ik werk namelijk bij het UWV Lachen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:26

Tja, als ik mijn manager mag geloven heet het dus met een super chique woord "Human Resources Representative" wat een benaming he? (Amerikaans bedrijf, dat zal het wel wezen Haha! )

Ik noem het liever 'Personeels zaken', is wat begrijpelijker voor de meeste mensen Lachen

Wij hebben dus ook wel eens contact met het UWV met ziekmeldingen etc grappig zeg. Wat voor functie heb je dan bij het UWV?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:27

Het staat in de CAO, bij ons is het 1 maand, behalve als er wat anders in het contract vermeld staat. Het geldt wel per salarisronde. Wij krijgen aan het eind van de maand betaald, dus stel dat ik nu opzeg, dan blijf ik tot 30 juni in dienst.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:31

Malibu schreef:
Tja, als ik mijn manager mag geloven heet het dus met een super chique woord "Human Resources Representative" wat een benaming he? (Amerikaans bedrijf, dat zal het wel wezen Haha! )

Ik noem het liever 'Personeels zaken', is wat begrijpelijker voor de meeste mensen Lachen

Wij hebben dus ook wel eens contact met het UWV met ziekmeldingen etc grappig zeg. Wat voor functie heb je dan bij het UWV?


Ik ben beslisser claim ww. Bij mij komen al die ww-aanvragen binnen, en die behandel ik van A tot Z. Dus als je werkloos wordt, kun je mij beter te vriend houden, ha ha.. Nee hoor, geintje, gelukkig mag ik mijzelf nooit laten meeslepen door persoonlijke dingen en moet ik altijd netjes de wet volgen... Knipoog

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:39

Grappig, een oud vriendin van mij die deed dat ook. Alleen haar jaarcontract werd geloof ik niet verlengd en toen zat ze zelf dus ook zonder werk, beetje ironisch..

Ik heb meestal contact over ziekmeldingen/WAO en zwangerschaps uitkeringen etc...

Maar toch wel handig als je over die kennis beschikt. Ik heb de vorige werkgever van m'n vriend al 3 keer op de vingers getikt omdat hij gewoon dingen deed die helemaal niet mochten...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:47

Malibu schreef:
Grappig, een oud vriendin van mij die deed dat ook. Alleen haar jaarcontract werd geloof ik niet verlengd en toen zat ze zelf dus ook zonder werk, beetje ironisch..

Ik heb meestal contact over ziekmeldingen/WAO en zwangerschaps uitkeringen etc...

Maar toch wel handig als je over die kennis beschikt. Ik heb de vorige werkgever van m'n vriend al 3 keer op de vingers getikt omdat hij gewoon dingen deed die helemaal niet mochten...


tis idd heel fijn soms om dingen te weten... en je overige juridische kennis raakt ook goed op peil moet ik zeggen, tenminste, dat merkte ik gewoon heel snel al. Lachen