Vlag uitgehangen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Vlag uitgehangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 08:56

Vandaag heb ik voor de eerste keer de vlag uitgehangen. Hij stond al maanden in de kast en het houdertje lag beneden, maar iedere keer kwam het er niet van dat de houder in de muur geschroefd werd.
Gisteren was het eindelijk zover, probleem alleen is, dat de vlag niet halfstok kan, waardoor ik gister de vlag niet halfstok heb kunnen hangen.

Het viel mij gisteren wel op, dat veel mensen niet doorhebben dat een vlag een half uur na zonsopgang pas op mag en een half uur voor zonsondergang, binnen moet zijn.

Maar vandaag is het zover: Bevrijdingsdag en mijn vlag hangt trots buiten te wapperen. OK dan! Zijn er meer Bokkers die vandaag de vlag uitgehangen hebben en waarom (niet)?

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:12

Wij hebben al een paar jaar de vlag uithangen op dit soort dagen. Dat halfstok hebben wij opgelost door halverwege de stok een oogje in de stok te draaien, zodat we daaraan de vlag kunnen bevestigen ipv helemaal bovenin.

Gister was een rare dag voor ons. Mijn vader had gister zijn laatste werkdag en dat hebben we gevierd met jawel: de vlag bovenin. De buurman kwam klagen omdat hij het niet gepast vond, naar mijn mening vind ik het wel kunnen, want over het algemeen wordt dodenherdenking 's avonds gehouden en op dat moment hadden we de vlag ook keurig netjes halfstok.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:22

Sorry, maar dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. Hadden jullie uit respect voor de mensen voor wie dodenherdenking een speciale betekenis heeft niet vandaag voluit kunnen vlaggen ipv gisteren?

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:32

Gister was zijn laatste werkdag en dat hebben we nou eenmaal gevierd...de hele buurt kwam ons feliciteren en iedereen vond dat we gelijk hebben, alleen die man aan de overkant niet ( die zelf nooi t gewerkt heeft en waarschijlijk jaloers is op het feit dat mijn vader nooit meer hoef te werken). Ik zie het punt niet omdat naar mijn mening iedereen overdag werkt en 's avonds 2 minuten stil staat bij de dodenherdenking....het leven gaat toch door..

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:33

Siempie schreef:
Wij hebben al een paar jaar de vlag uithangen op dit soort dagen. Dat halfstok hebben wij opgelost door halverwege de stok een oogje in de stok te draaien, zodat we daaraan de vlag kunnen bevestigen ipv helemaal bovenin.


Zo hebben wij het ook gedaan. Maar ik geloof dat wij het gister een beetje vergeten zijn Bloos En toen mijn mem er om half acht achter kwam. hoefde het ook al niet meer. Maar vandaag hangt ie wel buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:40

Bij ons geen vlag omdat... ik geen vlag heb.

Ik denk dat de buurt nogal op zou kijken als ik een Nederlandse vlag uithang Knipoog

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:10

Bij ons hangt er geen vlag uit. Ook zie ik minder vlaggen, dan op de dag van de bijzetting van Juliana. Maar bij ons hangt er geen vlag, omdat we geen vlag hebben dus..

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:11

Siempie schreef:
Wij hebben al een paar jaar de vlag uithangen op dit soort dagen. Dat halfstok hebben wij opgelost door halverwege de stok een oogje in de stok te draaien, zodat we daaraan de vlag kunnen bevestigen ipv helemaal bovenin.

Gister was een rare dag voor ons. Mijn vader had gister zijn laatste werkdag en dat hebben we gevierd met jawel: de vlag bovenin. De buurman kwam klagen omdat hij het niet gepast vond, naar mijn mening vind ik het wel kunnen, want over het algemeen wordt dodenherdenking 's avonds gehouden en op dat moment hadden we de vlag ook keurig netjes halfstok.



Ik vind dat dat niet perse gevierd hoeft te worden met de vlag helemaal bovenin. Ik vind dat je maakt niet uit of het savonds is of niet, gewoon de hele dag halfstok had moeten hebben. Maar dat is mijn mening..

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:11

bij dit soort dagen hebben wij altijd de vlag uithangen en halen hem ook netjes voor zonsondergang weer binnen Haha!
je ziet hier trouwens heel veel vlaggen in de buurt, bijna bij elk huis wel. vind het ook niet minder dan logisch, het is toch een vorm van respect en medeleven

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:17

ja wij hebben hem altijd trouw buiten hangen, gisteren halfstok vandaag hangt ie bovenin
geloof dat ie met koninginnedag ook buiten hing, met zo'n oranje ding erbij Verward

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:27

Renske20 schreef:
geloof dat ie met koninginnedag ook buiten hing, met zo'n oranje ding erbij Verward

een wimpel! Knipoog

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:29

Bij ons hangt op 4 mei nooit de vlag buiten. Dit omdat mijn ouders het niet leuk vinden om de vlag halfstok te hangen op de verjaardag van mijn broertje.
Vandaag hangt de vlag nog niet uit, we zijn het vergeten. Maar zal hem straks uithangen.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:30

ja wij hebben hem ook uit. met koniginnedag ook maar zonder zo`n oranje ding gister halfstok en vandaag weer gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:34

Siempie, volgens het vlaggenprotocol had je de vlag gisteren om 18.00 uur halfstok moeten hangen. 't Is maar een detail Knipoog.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:41

Jep,
wij hebben een grote vlaggenmast voor in de tuin,
gister heeft de vlag netjes halfstok gehangen (alleen hing hij wel èrg laag en had mijn moeder hem 's ochtends al gehesen, niet helemaal zoals het hoort, maar ze had hem wèl eerst in de top gehesen en vervolgens weer tot halfstok laten zakken, zonder dat de vlag ook maar de grond heeft geraakt, dus dat wel netjes volgens het protocol). Om half negen heb ik hem binnengehaald en de welkomstwimpel er weer in opgehangen.
Als het goed is heeft mijn moeder hem vanmorgen weer vervangen voor de vlag.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:41

Wij niet, 1. omdat we er geen hebben, en 2. we ook geen houder hebben en 3 we ook niemand hebben behalve onszelf die het kan zien, omdat we nogal buitenaf wonen Lachen

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:41

Dank je Lovely, volgend jaar zal hij zal hij sowieso weer de hele dag half stok hangen.

Waar staat dat protocol trouwens?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:01

Bij ons hangt de vlag ook uit. Ik vind dat toch een gevoel van eerbetoon (ja ook na al die jaren). Onze vlag kan ook niet half stok. Een oplossing is dan wel om de vlag een stuk naar onder te binden met een touwtje.
En de vlag moet voor zonsondergang binnen zijn, dat moet voor mijn gevoel, anders zit me dat niet lekker. Misschien ben ik een miep op dat gebied, maar ach........

Hier in Limburg zie je dat toch een stuk minder. De mensen zijn hier minder "oranje" en vlaggen niet zo snel. Ik vind dat jammer. Het ziet altijd heel mooi uit als er gevlagd wordt. Wij zijn nu, geloof ik, de enige in de straat. Ook Koninginnedag wordt hier veel minder gevierd.

Toen ik geslaagd ben voor de Middelbare school hebben we de hele week gevlagd. Toen ik heb ik 'm ook maar 24 uur buiten laten hangen omdat er ook nog een grote tros ballonnen in de top hing. En om die nou ook iedere keer mee naar binnen te halen. Eigenlijk is dat wel slecht, we zijn niet trouw geweest aan de vlag Bloos! Misschien dat ik er daarom nu ook zo strikt mee omga. Tong uitsteken

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:14

Wij hebben geen vlag ding.
Maar ik heb er wel ene op mijn kamer hangen Haha!

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:15

Haffielover"]
[quote="Siempie schreef:
Wij hebben al een paar jaar de vlag uithangen op dit soort dagen. Dat halfstok hebben wij opgelost door halverwege de stok een oogje in de stok te draaien, zodat we daaraan de vlag kunnen bevestigen ipv helemaal bovenin.

Gister was een rare dag voor ons. Mijn vader had gister zijn laatste werkdag en dat hebben we gevierd met jawel: de vlag bovenin. De buurman kwam klagen omdat hij het niet gepast vond, naar mijn mening vind ik het wel kunnen, want over het algemeen wordt dodenherdenking 's avonds gehouden en op dat moment hadden we de vlag ook keurig netjes halfstok.



Ik vind dat dat niet perse gevierd hoeft te worden met de vlag helemaal bovenin. Ik vind dat je maakt niet uit of het savonds is of niet, gewoon de hele dag halfstok had moeten hebben. Maar dat is mijn mening..
[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Waarom zou je perse die vlag bovenin moeten hangen? Ik vind het echt heel respectloos voor alle mensen die tijden de oorlog gesneuveld zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat je overbuurman bezwaar maakt! Misschien wonen er wel mensen bij je in de straat die vrienden en familie hebben verloren in de oorlog. Moet je je voorstellen: jij bent je vader verloren en je ziet ineens een vlag bovenin de vlaggenmast..

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:38

Hier hangt geen vlag buiten. Beetje lastig, aangezien we A. Geen vlag hebben, B. geen vlaggestok hebben en C. geen ding hebben om de vlaggenstok in te hangen.
Tsja Knipoog
Vind het ook een beetje nutteloos...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:50

ja ook hier hangt hij vol in de top ...
gisteren half stok...
en met koningedag doe ik er niet aan ... tsja dat vind ik persoonlijk onzin maar goed ...
met herdenkingsdag en bevrijdingsdag hangt hij altijd uit !!...(tenzij we niet thuis zijn maar dan hangt hij wel ergens anders uit Knipoog )

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:28

30 april hebben we eindelijk de houder aan de muur bevestigd en voor het eerst de vlag uitgehangen. Gisteren hadden we hem halfstok en vandaag hangt hij voluit bovenin.
Vind het wel wat hebben, al die vlaggen in de straat...

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:33

Wel goed dat er veel emsnen zijn die hem toch halfstok hangen enz. Toch respect voor de overledene. Na al die jaren nog..Word er meteen beetje sad van..als je er zo aan terug denkt..

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:38

Wij (in studentenhuis) hebben er geen. Geen mast, houder noch vlag.
Bij mijn moeder thuis hangt de vlag wel altijd buiten, dus dat zal nu ook wel zo zijn..

Edit: niet altijd dus, maar als het moet zeg maar Haha!